آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (١٩) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۱

شماره ٣٣١۶١/ت۶١٢٣١هـ – ٣۰/٢/١۴۰٢

هیئت وزیران در جلسه ٢۴/٢/١۴۰٢ به پیشنهاد شماره ۴٩٨٨٣ مورخ ٩/٢/١۴۰٢ سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارتخانه- های نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه‌های ذیربط( و به استناد بند )د( تبصره )١٩( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

٢ـ اشخاص مشمول: صندوقهای بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و دستگاههایی اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوستهای آن )از جمله تبصره‌ها، جداول و ردیفها( درج و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت میباشند.

٣ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.


ماده ٢ـ به منظور اجرای تکالیف قانون، اشخاص مشمول میتوانند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهمالشرکه متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاههای مشمول واگذاری را به سازمان ارائه نمایند.

ماده ٣ـ سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، اعتبار ردیفهای متناظر مصوب مربوط را به اشخاص مشمول و از محل واگذاری سهام و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاههای مشمول واگذاری با رعایت ماده )٣۰( قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ١٣۵١ـ تعیین مینماید.

ماده ۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی موظف است مطابق اعتبار تعیین‌شده توسط سازمان، پیشنهاد تعیین سهام قابل واگذاری )با اولویت سهام شرکتهای بورسی( را با همکاری اشخاص مشمول، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، به هیئت وزیران ارائه و در صورت تصویب، ظرف سه ماه نسبت به قیمت‌گذاری، انعقاد قرارداد و واگذاری سهام اقدام نماید.

تبصره ١ـ نقل و انتقال سهام موضوع این آیین‌نامه در اجرای تبصره )١( ماده )١٩( قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم )۴۴( قانون اساسی از مالیات نقل و انتقال سهام معاف میباشد. سایر هزینه‌های مترتب بر واگذاری براساس قوانین و مقررات مربوط بر عهده طرفین میباشد.

تبصره ٢ـ قیمت نهایی سهام شرکتهای موضوع این آیین‌نامه مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوههای قیمتگذاری بنگاهها و نحوه اعمال شیوه‌های مذکور در همین چهارچوب ـ مصوب ١٣٨٧ـ شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم )۴۴( قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیئت واگذاری تعیین میشود.

تبصره ٣ـ چنانچه قیمت نهایی سهام بیشتر/کمتر از ارزش برآوردی در تصویبنامه موضوع ماده )۴( این آیین‌نامه باشد، حسب مورد تعدیلات لازم با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری اعمال خواهد شد.


ماده ۵ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است عملکرد این آیین‌نامه را در گزارش عملکرد بودجه عمومی، ثبت و ارائه نماید. واپایش )کنترل( سقف منابع ردیف درآمدی )٣١۰۵۰١( توسط وزارت یادشده از طریق خزانه‌داری کل کشور انجام میشود.

ماده ۶ ـ قطعی تلقی شدن مطالبات موضوع این آیین‌نامه از دولت منوط به تأیید مرکز مدیریت بدهیهای عمومی و روابط مالی دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط میباشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر