تصویبنامه در خصوص تعیین ارزش نسبی بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری [مصوب ۱۴۰۲]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۰۵

شماره ١٢۴۰۴/ت۶١۰٣۵هـ – ١۴۰٢/۱/۲۹

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۱/۶ به پیشنهاد شورایعالی بیمه سلامت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند )الف( ماده )٩( قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور ـ مصوب ١٣٩۵ ـ و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری ـ مصوب ١٣٨۶ ـ تصویب کرد:

ارزش نسبی

٨ ۵,٢ ٨۶,۶ ٢١ ١٩ ١۵ ١۰,٢ ١۰,٢

١ ـ ارزش نسبی بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری به شرح جدول زیر تعیین میشود:

ردیف – کد – عنوان بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری ملی

١ ٩۰٣۵۰۰ مراقبت پرستاری در بخش عمومی )انواع بخشهای داخلی و جراحی( به ازای هر روز اقامت
٢ ٩۰٣۵۰۵ مراقبت پرستاری در بخش نوزادان سالم به ازای هر روز اقامت
٣ ٩۰٣۵١۰ مراقبت پرستاری در بخش نوزادان بیمار سطح دوم به ازای هر روز اقامت
۴ ٩۰٣۵١۵ مراقبت پرستاری در بخش بیماران روانی به ازای هر روز اقامت
۵ ٩۰٣۵٢۰ مراقبت پرستاری در بخش بیماران سوختگی به ازای هر روز اقامت
۶ ٩۰٣۵٢۵ مراقبت پرستاری در بخش مراقبت ویژه قلبی به ازای هر روز اقامت
٧ ٩۰٣۵٣۰ مراقبت پرستاری در بخش مراقبت بینابینی ) Intermediate ICU ( به ازای هر روز اقامت
٨ ٩۰٣۵٣۵ مراقبت پرستاری در بخش پشتیبان مراقبت ویژه قلبی به ازای هر روز اقامت
٩ ٩۰٣۵٣٧ مراقبت پرستاری تخت مجزا )ایزوله( در بخشهای غیر ویژه به ازای هر روز اقامت

١۰ ٩۰٣۵۴۰ مراقبت پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه عمومی، کودکان، نوزادان و ریه به ازای هر روز اقامت

١١ ٩۰٣۵۴۵ مراقبت پرستاری در بخش مراقبت ویژه سوختگی به ازای هر روز اقامت

١٢ ٩۰٣۵۵۰ مراقبت پرستاری در سطح )۵( بهرهمندی از درمان )تریاژ( به ازای هر بیمار

١٣ ٩۰٣۵۵۵ مراقبت پرستاری در سطح )٣( و )۴( بهرهمندی از درمان )تریاژ( به ازای هر بیمار

١۴ ٩۰٣۵۶۰ مراقبت پرستاری در سطح )١( و )٢( بهرهمندی از درمان )تریاژ( به ازای هر بیمار

١۵ ٩۰٣۵۶۵ مراقبت پرستاری به ازای هر ده دقیقه عمل جراحی و کت لب )زمان عمل گزارش شده توسط پزشک معالج مربوطه به علاوه پانزده دقیقه قبل و پانزده دقیقه بعد از عمل(

١٧ ١٨ ٩۰٣۵۶٨ خدمات و مراقبتهای ارائه شده در واحد )بلوک( زایمان به ازای هر زایمان طبیعی )واژینال(

١٩ ٩۰٣۵۶٩ خدمات و مراقبتهای ارائه شده در واحد )بلوک( زایمان در مواردی که منجر به زایمان طبیعی نمیشود )زایمان با روش جراحی )سزارین( انجام میشود(.

٢۰ ٩۰٣۵٨۶ بسته خدمات و مراقبت پرستاری زایمان بی درد با هر روش بیهوشی به ازای هر زایمان )این کد همراه با کدهای خدمات و مراقبتهای ارائه شده در واحده )بلوک( زایمان قابل گزارش و پرداخت است(.

٢١ ٩۰٣۵٧۰ بسته خدمات و مراقبت پرستاری برای همودیالیز و درمان مداوم جایگزینی کلیوی ) CRRT ( به ازای هر جلسه

٢٣ ٢۴ ٩۰٣۵٧۶ بسته خدمات و مراقبت پرستاری در انجام همزمان اندوسکوپی و کولونوسکوپی به ازای هر بیمار

٢۵ ٩۰٣۵٧٧ بسته خدمات و مراقبت پرستاری در خدمات پزشکی هستهای و شتاب دهندههای خطی و خدمات تصویربرداری نیازمند تزریق به ازای هر بیمار

٢۶ ٩۰٣۵٨۰ بسته خدمات و مراقبت پرستاری در خدمات درمانگاهی و سرپایی )به استثنای معاینه )ویزیت( سرپایی( به ازای هر روز ـ بیمار

٢٧ ٩۰٣۵٨۵ بسته خدمات و مراقبت پرستاری مراکز جراحی محدود به ازای هر بیمار

۵,٢
مراقبت پرستاری به ازای هر ساعت عمل جراحی همراه با گردش خون برون یکری )زمان عمل جراحی گزارش شده توسط جراح به علاوه پانزده دقیقه قبل و پانزده دقیقه بعد از عمل جراحی( )این کد با کد ٩۰٣۵۶۵ قابل گزارش و پرداخت نمیباشد(
٩۰٣۵۶۶
۴,٢
مراقبت پرستاری برای بهبودی )ریکاوری( به ازای هر بیمار )این کد فقط با کدهای ٩۰٣۵۶۵ و ٩۰٣۵۶۶ قابل گزارش و پرداخت است و برای کت لب )زمان عمل گزارش شده توسط پزشک معالج مربوطه به علاوه پانزده دقیقه قبل و پانزده دقیقه بعد از عمل( قابل گزارش و پرداخت نیست(
٩۰٣۵۶٧
٣
بسته خدمات و مراقبت پرستاری در بیماران تالاسمی و هموفیلی، تزریق خون و فرآوردههای خونی )کدهای)٣۰٢٣۴۰( تا )٣۰٢٣۵۵( کتاب ارزش نسبی( و شیمیدرمانی سرپایی به ازای هر جلسه و سایر تزریقات شامل صرفاً کدهای )٩۰۰۰۰۰(، )٩۰۰۰٣۶(، )٩۰۰۰٣٧(، )٩۰۰۰٣٨( و )٩۰۰۰۴۰( کتاب ارزش نسبی،
به ازای هر بیمار
٩۰٣۵٧٢
٣
بسته خدمات و مراقبت پرستاری در خدمات اسکوپیهای خارج از اتاق عمل، خدمت سنگ شکن، خدمات تصویربرداری تحت بیهوشی، خدمات درمان با اکسیژن پرفشار و درمان با تشنجزایی الکتریکی، به ازای هر بیمار
٩۰٣۵٧۵

تبصره ١ـ خدمات مشمول کد ملی )٩۰٣۵٧۰(، در صورت ارایه به بیمار بستری در بخش، علاوه بر ارزش نسبی بخش مربوط، جداگانه قابل محاسبه و پرداخت میباشد. این تبصره شامل بخش فوریتهای پزشکی )اورژانس( نیز میشود.

تبصره ٢ـ در صورتی که برای بیمار بستری در بخش، خدمات سرپایی و اسکوپیهای خارج از اتاق عمل انجام شود، کدهای ملی )٩۰٣۵٧٢( الی )٩۰٣۵٨۰( جداگانه قابل محاسبه و پرداخت نمیباشند و ارزش نسبی مربوط در ارزش نسبی هر بخش، لحاظ شده است.

تبصره ٣ـ در مراکز جراحی محدود کد )٩۰٣۵٨۵( علاوه بر کدهای بسته خدمات و مراقبت پرستاری اتاق عمل قابل گزارش و پرداخت است.

٢ـ ضریب ریالی بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری برای کلیه بخشهای ارایه خدمت )دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و موقوفه و خصوصی( معادل ضریب ریالی جزء حرفهای سایر کارشناسان پروانهدار )کای پایه( بخش دولتی تعیین میشود.

٣ـ دستورالعمل بازتوزیع درآمد حاصل از تعرفههای مربوط در بخش دولتی، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در سایر بخشها، توسط نهادهای مربوط تعیین میشود. معاونتهای توسعه مدیریت و منابع، پرستاری و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور مکلفند توازن میان گروه پرستاری شاغل در فوریتهای پزشکی )اورژانس( پیش بیمارستانی را با نیروی انسانی )پرسنل( شاغل در بیمارستان در قالب دستورالعمل بازتوزیع برقرار نمایند.

۴ـ سازمانها و شرکتهای بیمه پایه و تکمیلی سلامت مکلفند نسبت به پوشش خدمات مراقبتهای پرستاری اقدام نمایند.

۵ ـ سهم سازمانهای بیمه‌گر پایه برای تعرفه پرستاری، در پرونده‌های بستری و بستری فوریتهای پزشکی )اورژانس( )دارای پرونده( نود درصد )٩۰%( و در بخش سرپایی و سرپایی فوریتهای پزشکی )اورژانس( )فاقد پرونده(، هفتاد درصد )٧۰%( تعیین می- شود و خودپرداخت )فرانشیز( بیمار در پرونده‌های بستری و بستری فوریتهای پزشکی )اورژانس( )دارای پرونده( ده درصد )١۰%( و در بخش سرپایی و سرپایی فوریتهای پزشکی )اورژانس( )فاقد پرونده( سی درصد )٣۰%( تعیین میشود.

تبصره ١ـ شرکتهای بیمه تکمیلی که نقش بیمه پایه را نیز بر عهده دارند؛ سهم بیمه مطابق مفاد این بند قابل محاسبه و پرداخت است.

تبصره ٢ـ کلیه مصوبات هیئت وزیران و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های شورای عالی بیمه سلامت کشور )از جمله دستورالعمل بیماران خاص و صعب‌العلاج(، در خصوص نحوه محاسبه سهم سازمانهای بیمه‌گر پایه و خود پرداخت )فرانشیز( مردم، به محاسبات تعرفه بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری نیز تعمیم مییابد؛ به گونه‌ای که سهم سازمانهای بیمهگر و خود پرداخت )فرانشیز( مردم برای خدمات پرستاری، مشابه سایر خدمات دریافتی بیمار محاسبه و پرداخت میشود.

۶ ـ به منظور عملیاتی شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در قالب این تصویبنامه، در سرفصلهای صورتحساب متحدالشکل، ردیفی مستقل با عنوان بسته خدمات و مراقبتهای پرستاری اضافه و متناسب با تعرفه‌های ابلاغی این تصویبنامه محاسبه میشود.

٧ـ این تصویبنامه از اول فروردین ماه سال ١۴۰٢ لازم‌الاجرا است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر