تصویبنامه در خصوص ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و قضات و ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۰۵

شماره ٣۶۰٧/ت۶١١٢۴هـ – ۱۴۰۲/۱/۱۵

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱/۹ به پیشنهاد مشترک سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده )٧۶( قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ١٣٨۶ ـ و بند )پ( ماده )٢٨( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣٩۵ ـ و جزءهای )١(، )٢(، )۴(، )٨( و )١٢( بند )الف( و بند )و( تبصره )١٢( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور تصویب کرد:


١ـ ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و قضات به میزان پنجاه و هفت هزار و سیصد و پنج (٣۰۵ر۵٧) ریال تعیین میشود.


٢ـ ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب ١٣٧۰ ـ از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پستهای سیاسی وزارت امور خارجه برای سال ١۴۰٢ به میزان چهارهزار و بیست و چهار )۰٢۴ر۴( ریال تعیین میشود.

تبصره ـ حق جلسه اعضای شوراهای اسلامی شهر مراکز استان در سال ١۴۰٢ بر اساس ضریب ریالی سه هزار و هفتصد و نود و چهار )٧٩۴ر٣( ریال طبق تبصره )١( ماده )۶( آیین‌نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شورای اسلامی موضوع تصویبنامه شماره ۵٩٨۶٨/ت٣٣٩۰٣هـ مورخ ٢٨/٩/١٣٨۴ محاسبه و پرداخت میشود.


٣ـ [اصلاحی ١۴۰٢/۵/۱]
افزایش ضریب حقوق کارکنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکتهای دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکتها و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمانهای موضوع ماده )۵( قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ١٣٩۴ـ و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال ١۴۰٢ به میزان بیست درصد )٢۰%( نسبت به سال ١۴۰١ تعیین می‌شود.

تبصره ـ رعایت مفاد ماده )٧۵( قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت )٢( ـ مصوب ١٣٩٣ ـ الزامی است.


۴ـ رشد حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های کارکنان مشمول قانون کار که در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی مشغول به کار هستند با رعایت تبصره ماده )١٢۴( قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع ضوابط مقرر در قانون کار خواهد بود.

تبصره ١ـ در اجرای جزء )١( بند )ح( تبصره )١٢( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آن دسته از دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که نظامهای پرداخت تمام یا برخی از مشاغل خود را به هر نحو از جمله بر مبنای طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل، تابع قانون کار قرار دادهاند، مکلفند پس از اخذ تأییدیه مشاغل مشمول از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور بر اساس ماده )١٢۴( قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام های پرداخت مربوط را در چهارچوب تبصره ماده مذکور، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسانند.

تبصره ٢ـ نظام های پرداخت مشاغل پیشخدمت، سرایدار، نظافتچی، آبدارچی، آشپز، نامهرسان، نگهبان، تلفنچی، متصدی تأسیسات، راننده )در صورت استفاده از وسیله نقلیه دولتی( و متصدی چاپ و تکثیر با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، به تأیید شورای حقوق و دستمزد میرسد.


۵ ـ
[اصلاحی ١۴۰٢/۵/۱] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۵/۲۹]
در اجرای جزء )۴( بند )الف( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوقهای وابسته به دستگاههای اجرایی به میزان بیست درصد (٢۰%) افزایش می‌یابد:

الف ـ [حذف ١۴۰٢/۵/۲۹]

ب ـ [حذف ١۴۰٢/۵/۲۹]

تبصره ١ـ [حذف ١۴۰٢/۵/۲۹]

تبصره ٢ـ [حذف ١۴۰٢/۵/۲۹]

تبصره-
[الحاقی ١۴۰٢/۵/۱] –
[اصلاحی ١۴۰٢/۵/۲۹]
در هر صورت رعایت حداقل مبلغ حکم کارگزینی موضوع بند )۶( این تصویبنامه در خصوص کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین )مشخص( و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی است.


۶ ـ [اصلاحی ١۴۰٢/۵/۱]
در اجرای جزء (١) بند (الف) تبصره (١٢) قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، پس از اعمال افزایشهای موضوع بندهای فوق‌الذکر، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان قرارداد کار معین )مشخص( و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، با اعمال امتیازات جزء )١( ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری ـ مصوب ١۴۰١ـ نباید از مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد )٨۰۰ر٢٧۰ر٧٩( ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی افراد موصوف به رقم مذکور، مابه‌التفاوت آن تا مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد )٨۰۰ر٢٧۰ر٧٩( ریال با عنوان تفاوت تطبیق موضوع جزء )١( بند )الف( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور در احکام درج میشود. این میزان ثابت نبوده و با هر گونه تغییر در حکم کارگزینی مشمولین، مجدداً محاسبه میشود.

تبصره ١ـ [اصلاحی ١۴۰٢/۵/۱]
مبلغ ناشی از اعمال امتیازات جزء )١( ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در احکام کارگزینی و قراردادهای کارکنان مشمول با عنوان ترمیم حقوق در یک ردیف مستقل درج می‌شود. این مبلغ مشمول کسور بازنشستگی است.

تبصره ٢ـ مبلغ ریالی تفاوت تطبیقهای موضوع تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١٣٩٧ کل کشور و بند )الف( جزء )١( بند )ی( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١٣٩٨ کل کشور همانند سال ١۴۰١ معادل مبالغ تعیینشده در آخرین حکم کارگزینی کارمندان در سال ١۴۰۰ بر مبنای مفاد تصویبنامه شماره١٧٧٩٩/ت۵٨٧۰٨هـ مورخ ١۴۰۰/٢/٢١ و اصلاحات بعدی آن در حکم حقوق بدون تغییر باقی مانده و مشمول افزایش ضریب سال ١۴۰٢ نمیشود. این مبلغ در محاسبه تفاوت تطبیق موضوع جزء )١( بند )الف( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور اعمال و به صورت تجمیعی در یک ردیف در احکام کارگزینی کارمندان تحت عنوان مذکور درج میشود.


٧ـ حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی، بیست درصد )٢۰%( نسبت به آخرین حکم حقوق سال ١۴۰١ کل کشور افزایش مییابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی مذکور با اعمال امتیازات جزء )٢( قانون اصلاح قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و متناسب با سنوات خدمت قابل قبول به مأخذ )٣۰( سال ، از هفتاد میلیون و هشتصد هزار )۰۰۰ر٨۰۰ر٧۰( ریال کمتر نباشد.


٨ ـ در اجرای جزء )٣( بند )الف( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور ، امتیاز کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد، موضوع بند )۴( ماده )۶٨( قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلان و بازنشستگان، به ترتیب )٢٢٨۰( و )١۰۵۰( و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده )١۶( قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ـ مصوب ١۴۰۰ ـ به ترتیب به میزان نه میلیون و یکصد و هفتاد و چهار هزار و هفتصد و بیست )٧٢۰ر١٧۴ر٩( ریال و چهار میلیون و دویست و بیست و پنج هزار و دویست )٢۰۰ر٢٢۵ر۴( ریال تعیین می شود.


٩ـ مستمری والدین شهدا، با رعایت مواد )٣٨( و )٣٩( قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران ـ مصوب ١٣٨۶ ـ معادل حکم حقوقی شهید تعیین میشود. بر این اساس به نسبت مدت کارکرد برای والدین شهدایی که حکم حقوقی ایشان کمتر یا برابر حداقل دریافتی موضوع بند )۵( این تصویبنامه است، به میزان هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد )٨۰۰ر٢٧۰ر٧٩( ریال و برای والدین شهدای مجرد که حکم حقوقی ایشان مشمول تفاوت تطبیق موضوع بند )۵( این تصویبنامه نیست معادل حکم حقوقی ایشان پرداخت خواهد شد.


١۰ ـ در اجرای بند )ل( تبصره )١٢( قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، سازمان پزشکی قانونی مجاز است از محل منابع داخلی خود نسبت به پرداخت حق محرومیت از مطب به پزشکان شاغل در سازمان به شرط عدم اشتغال به کار انتفاعی در بخش خصوصی، مطابق آیین‌نامه اداری، استخدامی و تشکیلاتی کارکنان غیرهیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام نماید. سازوکار پرداخت حق محرومیت از مطب به افراد موصوف با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر