آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ورزش و جوانان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

شماره ٢٣۵١۰٩/ت۶۰٧٨۶هـ – ٢۰/١٢/١۴۰١

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰١/۱۲/۱۴ به پیشنهاد شماره ١۶٨٢/١۰۰/ص/١۴۰١ مورخ ٢۴/٩/١۴۰١ وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ورزش و جوانان را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ وزارت: وزارت ورزش و جوانان.

٢ـ معاونت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور.

٣ـ شرکتهای دانش‌بنیان: شرکتهای مشمول قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاری‌سازی نوآوریها و اختراعات ـ مصوب ١٣٨٩ ـ و اصلاحات بعدی.

۴ـ واحدهای فناور: واحدهای پژوهشی، فناوری، مهندسی و تولیدی مستقر در پارکها و مراکز رشد دارای مجوز از مراجع ذیربط.

۵ ـ محصولات دانشبنیان: کالاها و خدمات مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان موضوع قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات ـ مصوب ١٣٨٩ ـ و اصلاحات بعدی.

۶ ـ رویداد فناورانه: رویدادی که با هدف ارائه نیازهای فناورانه، شناسایی راهکارهای مربوط و توسعه همکاریهای فناورانه و تجاری میان سازمانها، نهادها، شرکتهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور مرتبط با حوزه ورزش و جوانان برگزار میشود.

ماده ٢ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور در حوزه ورزش و جوانان، برگزاری دورههای مهارت آموزی و اشتغالپذیری مبتنی بر خدمات و  محصولات دانش‌بنیان، برگزاری کارگاههای دانش‌افزایی برای سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه ورزش و جوانان و سایر ذینفعان این حوزه، اقدام نماید.

ماده٣ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و با بهرمندی از ظرفیت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیونهای ورزشی نسبت به شناسایی و معرفی نیازهای فناورانه در حوزه ورزش و جوانان و حمایت از تولید محصولات و خدمات دانشبنیان مرتبط توسط شرکت- های دانشبنیان و واحدهای فناور داخلی و برگزاری رویدادهای فناورانه ملی، منطقهای و استانی اقدام نماید.

ماده ۴ـ وزارت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات با هدف کاهش وابستگی به واردات، محصولات ورزشی وارداتی را شناسایی و از شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور در تولید آن محصولات حمایت نماید.

تبصره ١ـ وزارت مکلف است با هدف توسعه صنعت ورزش سالیانه حداقل ده واحد درصد )١۰%( محصولات ورزشی دانش بنیان وارداتی مورد نیاز واحدهای تابع و مرتبط را که مشابه داخلی ندارند، با رعایت قوانین و مقررات از طریق شرکتهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور داخلی تأمین نماید.

تبصره ٢ـ وزارت به منظور اجرای این ماده در صورت لزوم نسبت به اصلاح دستورالعملهای مربوط و پیشنهاد اصلاح آیین‌نامههای مربوط به مراجع ذیصلاح اقدام مینماید.

تبصره ٣ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت نسبت به اولویت بندی ساخت محصولات ورزشی دانشبنیان و دارای فناوریهای نوین اقدام نماید.

ماده ۵ ـ به منظور فرهنگ‌سازی مهارت‌آموزی و اشتغال‌پذیری جوانان، وزارت مکلف است با همکاری وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از تولید محتوا در حوزه مهارت آموزی، اشتغال‌پذیری، کسب و کار و آشنایی با شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور در حوزه ورزش و جوانان اقدام نماید.

ماده ۶ ـ با هدف قرارگرفتن در زنجیره‌های بین‌المللی و افزایش حجم بازار تولیدات و توسعه صادرات در حوزه ورزش، وزارت مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه، معاونت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر دستگاههای اجرایی حسب مورد نسبت به پشتیبانی، بسترسازی و توسعه صادرات محصولات ورزشی دانشبنیان به کشورهای همسایه و هدف و همچنین حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی در محصولات منتخب و زنجیره‌های پیشران در این کشورها اقدام نماید.

ماده ٧ـ وزارت مکلف است از ظرفیت خدمات شرکتهای دانشبنیان و سمنهای جوانان و تشکلهای مردمی، به منظور تجهیز و راهاندازی خانه‌های ورزش روستایی و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در حوزه ورزش و فعالیتهای بدنی، استفاده نماید.

ماده ٨ ـ وزارت مکلف است قبل از پایان سال برنامههای سال آتی به همراه گزارش عملکرد سال گذشته در خصوص حمایت از شرکت- های دانشبنیان و واحدهای فناور فعال در حوزه ورزش و جوانان را با رعایت آیین‌نامه اجرایی بند )ب( ماده )١( قانون جهش تولید دانش- بنیان، موضوع تصویبنامه شماره ١۶۰٧١۶/ت۶۰۰٢٩هـ مورخ ٢/٩/١۴۰١ جهت تصویب به شورای راهبری فناوریها و تولیدات دانشبنیان ارسال نماید.

ماده ٩ـ وزارت مکلف است با رعایت بند )ب( ماده )١( قانون جهش تولید دانشبنیان ـ مصوب ١۴۰١ـ و با هدف تکمیل و توسعه زنجیره- های ارزش مذکور و تسهیل سرمایهگذاری و ارتقای توانمندیهای فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور نسبت به حمایت از تولید داخل تأسیسات، سامانهها، شبکهها و محصولات وارداتی دانشبنیان مرتبط با حوزه ورزش و جوانان با اولویت انواع چمن مصنوعی، کفپوش سالنها، توپهای ورزشی، دوچرخه، چوب ورزشی و تکنولوژی کمک داور ویدیویی )ویایآر( اقدام نماید.

ماده ١۰ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و مشارکت و سرمایهگذاری بخش غیردولتی و با هدف ارتقای کیفی محصولات دانش- بنیان تولید داخل حوزه ورزش و جوانان اقدامات زیر را به عمل آورد:

١ـ ارائه خدمات ارزیابی و آزمون محصولات و خدمات ساخت داخل و کمک به اخذ استانداردهای بینالمللی محصولات و خدمات دانش- بنیان حوزه ورزش و جوانان.

٢ـ حمایت از ایجاد و راهاندازی حداقل سه آزمایشگاه ارزیابی با اولویت تست زورافزایی )دوپینگ(، تأیید محصولات و تحقیق و توسعه.

تبصره ـ معاونت موظف است هزینه راهاندازی آزمایشگاههای این ماده را وفق قانون جهش دانشبنیان ـ مصوب ١۴۰١ـ و قوانین و مقررات مربوط بهعنوان اعتبار مالیاتی منظور نماید.

ماده ١١ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت نسبت به حمایت از کسب و کارهای فعال در حوزه فناوریهای نرم مرتبط با موضوعات فعالیت وزارت با اولویت حقوق ورزشی، تبلیغات و بازاریابی ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی مرتبط و ارتقای حکمرانی دانش- بنیان اقدام نماید.

ماده ١٢ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری وزارت و معاونت اقدامات زیر را به عمل آورد:

١ـ نسبت به طراحی و استقرار سامانه استعدادیابی ورزشی از دوره مهدکودک و دبستان ظرف دو سال اقدام نماید.

٢ـ نسبت به حمایت از ایجاد مدارس و هنرستانهای مرتبط با محصولات و خدمات دانشبنیان حوزه ورزش و جوانان و براساس آمایش مورد تفاهم وزارتخانههای یادشده و با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت مکلف است نسبت به معرفی مدالآوران جهانی و نخبگان ورزشی جهت جذب در هنرستانها و مدارس مربوط اقدام نماید.

ماده ١٣ـ وزارت مکلف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات مورد نیاز اجرای آیین‌نامه را با رعایت قوانین و مقررات در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر