آیین‌نامه مالی موضوع ماده (١) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

شماره: ٢٣۵۴٧٢/ت۶۰٧۰٢هـ – ٢۰/١٢/١۴۰١

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰١/۱۲/۱۰ به پیشنهاد مشترک شورای عالی استانها و وزارت کشور و به استناد ماده )١( قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها ـ مصوب ١۴۰١ـ آیین‌نامه مالی موضوع ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
١ـ طرح‌های مصوب شهری: طرح‌هایی که در چهارچوب طرح توسعه شهری و تفصیلی شهرها، برای اجرا در محدوده و حریم شهر، به تصویب یا تأیید مراجع قانونی رسیده باشد.

٢ـ طرح‌های مصوب روستایی: طرح‌هایی که در چهارچوب طرح‌هادی روستایی در محدوده روستا تعریف و قابلیت اجرایی دارند و به تصویب یا تأیید مراجع قانونی ذیربط رسیده باشد.

٣ـ طرح‌های سرمایهگذاری و مشارکت: طرح‌هایی که با مشارکت و سرمایه‌گذاری اشخاص با شهرداری و سازمانها، شرکتها و مؤسسات وابسته به آنها و یا دهیاریها به موجب قرارداد و درچهارچوب این آیین‌نامه اجرا میشود.

۴ـ ابزارهای تأمین مالی: انواع ابزارها و روشهای تأمین مالی اسلامی منطبق بر قوانین از جمله تسهیلات، انواع اوراق، گواهی سپرده، بازار سرمایه، صندوقهای سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، سرمایه‌گذاری مشارکتی، برات کارت.

۵ ـ اوراق مالی اسلامی: اوراق بهادار اسلامی با نام نظیر اوراق مشارکت، انواع صکوک اسلامی )از جمله اجاره، وکالت، مرابحه عام و منفعت( و اسناد خزانه اسلامی که در چهارچوب عقود اسلامی و منطبق بر قوانین و مقررات به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین به صورت ریالی یا ارزی منتشر میشوند. این اوراق مشمول مالیات به نرخ صفر میشوند.

۶ ـ روشهای تأمین مالی: انواع روشهای تلفیقی اجرا و تأمین مالی مشارکت عمومی ـ خصوصی از جمله ساخت، بهره‌برداری و انتقال )بی اُ تی(، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مشترک، انواع قراردادهای تجاری، بیع متقابل و سایر روشهای سرمایه‌گذاری نظیر روش سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم خارجی، معاملات تهاتری و معاملات جبرانی، اوراق گواهی اعتبار مولد )گام(، برات کارت، اعتبار اسنادی و تأمین مالی خیرخواهانه.

٧ـ تضامین کافی: در مواردی که شهرداری/دهیاری اقدام به تأمین مالی برای طرح‌های مصوب شهری و روستایی مینماید، تضامین، تابع آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی موضوع تصویبنامه شماره ١٢٣۴۰٢/ت۵۰۶۵٩هـ مورخ ٢٢/٩/١٣٩۴ و اصلاحات بعدی آن و برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت، تابع آیین‌نامه تضمین معاملات مشارکت عمومی ـ خصوصی موضوع تصویبنامه شماره ۴۴٩١۶/ت۵٨١٣۵هـ مورخ ٢۶/۴/١۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن میباشند.


ماده ٢ـ شهرداریها و دهیاریها میتوانند از ابزارهای تأمین مالی، ظرفیتهای بازار پول و سرمایه، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی )داخلی و خارجی(، روشهای تأمین مالی، ابزارهای تأمین مالی جمعی، اوراق وقف و اوراق منفعت و سایر ابزارها برای اجرای طرح )پروژه(های مصوب شهری و روستایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیشبینی تضمینهای کافی در چهارچوب ضوابط و مقررات این آیین‌نامه اقدام نمایند.


ماده ٣ـ شهرداریها میتوانند در چهارچوب مقررات قانونی نسبت به انتشار انواع اوراق مالی اسلامی برای طرح )پروژه(های مصوب شهری و طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با تضمین خود اقدام نمایند.

تبصره ١ـ وزارت کشور میتواند بنا به درخواست شهرداریها در راستای طرح‌های حمل و نقل عمومی و مدیریت پسماند شهری و احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری )بازآفرینی شهری(، پیشنهاد نرخ سود بیشتر از معمول و افزایش دوره سررسید اوراق مالی اسلامی را برای تأیید و تصویب به مراجع قانونی ذیربط ارایه نماید.

تبصره ٢ـ شهرداریهای متقاضی اوراق مالی اسلامی موظفند حداکثر تا پایان تیرماه هرسال، درخواست خود و مدارک لازم از جمله مصوبه شورای اسلامی شهر را به وزارت کشور ارائه کنند و وزارت یادشده مکلف است حداکثر تا پایان شهریور ماه، شهرداریهای واجد شرایط را حسب مورد به نهادهای صدور مجوز معرفی نماید.

تبصره ٣ـ نحوه ذخیره‌گیری و ضریب نقدشوندگی مطالبات بانکها و موسسات اعتباری از شهرداریها، مطابق دستورالعمل نحوه محاسبه ذخیره مطالبات موسسات اعتباری مصوب یکهزار و سیصد و چهل و نهمین جلسه شورای پول و اعتبار )مورخ ١۵/٩/١۴۰١( که طی نامه شماره ٢٣٩۰٢١/۰١ مورخ ٢٣/٩/١۴۰١ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، انجام میگیرد.


ماده ۴ـ شهرداریها میتوانند برای تأمین مالی خارجی و اجرای طرح‌های توسعه شهری و طرح )پروژه(های مشارکتی و سرمایه‌گذاری و خدمات عمومی و شهری، از ظرفیت قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی ـ مصوب١٣٨۰ ـ و اصلاحات بعدی آن استفاده نمایند.


ماده ۵ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۹]
شهرداریها میتوانند به صورت مستقل یا مشترک با سایر شهرداریها و یا اشخاص حقیقی و حقوقی، نسبت به تأسیس صندوقهای سرمایه‌گذاری از جمله زمین و ساختمان با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایند. تأسیس و فعالیت صندوقهای سرمایه‌گذاری موضوع این ماده تابع ضوابط و مقررات حاکم بر تأسیس و فعالیت صندوقهای سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار است.


ماده ۶ ـ شهرداریها مجازند با موافقت شورای اسلامی شهر و در چهارچوب قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، در شرکتها، مؤسسات و نهادهای مالی موضوع بند )٢١( ماده )١( قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣٨۴ـ سرمایه‌گذاری نمایند.

ماده ٧ـ به منظور تسهیل در استفاده شهرداریها و دهیاریها از ظرفیتهای پیشبینی شده در قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها و این آیین‌نامه، وزارت امور اقتصادی ودارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و وزارت کشور، ضوابط و مقررات لازم از جمله تضامین ذخیره‌گیری تسهیلات و اوراق مشارکت در بانکها و گشایش اعتبار اسناد ریالی، اعطای تسهیلات و تعهدات کلان )ذینفع واحد( را به بانکهای عامل و مؤسسات مالی و اعتباری با تصویب مراجع ذیربط ابلاغ مینمایند.

ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۹]
کمیته فنی بازرگانی در سرمایه‌‌گذاری و مشارکت شهرداری/دهیاری (متشکل از حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیت‌دار در زمینه سرمایه‌گذاری یا مشارکت و منتخب شهردار/دهیار) موظف است الگوی مالی سرمایه‌گذاری همراه با پیش‌بینی مشوق ‌های مربوط را قبل از مناقصه/(مزایده) سرمایه‌گذاری تدوین و با تأیید کمیسیون مناقصه/(مزایده)، در اسناد مناقصه (مزایده) درج نماید.

تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۹]
مشوق ‌های موضوع این ماده، پیش از فرایند مناقصه (مزایده) سرمایه‌گذاری باید به تصویب شورای اسلامی شهر/روستا برسد.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۹]
کمیته مربوط به دهیاری ‌ها در سطح بخشداری ‌های هر شهرستان تشکیل خواهد شد.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۹]
دستورالعمل اجرایی ناظر بر فرآیندهای سرمایه‌گذاری و مشارکت کمیته‌ها در دو سطح شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها با رعایت ماده (۱۸) این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

ماده ٩ـ شهرداری میتواند در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله ماده )٢( قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها، به منظور تأمین مالی برخی طرح )پروژه(های خدماتی و زیرساختی مصوب شهری که توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری و اجرا میشود، هزینه اجرا و بهرهبرداری از طرح )پروژه( را در قالب قرارداد با سرمایه‌گذار از طریق دریافت عوارض و بهای خدمات خاص برای هر طرح )پروژه( تأمین و جبران نماید. نرخ بهای این خدمات توسط شورای اسلامی شهر در چهارچوب بند )ب( ماده )٢( قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها تعیین میگردد.

ماده ١۰ـ کمیسیون موضوع ماده )۵( قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ مصوب ١٣۵١ـ با اصلاحات و الحاقات بعدی و کارگروه زیربنایی استان، طی ترتیباتی حسب مورد طرح )پروژه(های سرمایه‌گذاری و مشارکتی مرتبط با شهرداریها و تغییرات پیشنهادی را حداکثر طی مدت یک ماه از زمان ارجاع به دبیرخانه مربوطه، بررسی و اعلام نظر مینمایند.

ماده ١١ـ شهرداری موظف است فرصتهای سرمایه‌گذاری دارای مجوزهای لازم از دستگاههای ذیربط را با رعایت شرایط رقابتی برای ارایه به سرمایه‌گذاران داوطلب تهیه نماید.

تبصره ـ دستگاههای اجرایی ذیربط مکلفند پاسخ استعلام شهرداری و سرمایه‌گذاران طرف قرارداد شهرداری را در چهارچوب ضوابط هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، حداکثر ظرف )١۵( روز ارایه نمایند.

ماده ١٢ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۹]
فرآیند ارجاع کار قراردادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت موضوع این آیین‌نامه، بر اساس مناقصه )مزایده( سرمایه‌گذاری و مشارکت به صورت دو مرحله‌ای )اعم از عمومی یا محدود( و بر اساس کمترین ارزش پرداختی (نسبت داده به ستانده) شهرداری/دهیاری یا بیشترین ارزش دریافتی (نسبت ستانده به داده) شهرداری/دهیاری در زمان حال تعیین میشود.

تبصره ١ـ فرایند انجام مناقصه )مزایده( سرمایه‌گذاری و مشارکت و بررسی، تأیید و تصویب آن، توسط کمیسیون معاملات شهرداری با ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها توسط کمیته فنی بازرگانی سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری انجام میشود.

تبصره ٢ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است در سامانه ستاد، بستر مناسب را برای اجرای فرآیند مناقصه)مزایده( طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداریها و دهیاریها ایجاد نماید.

تبصره ٣ـ در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد، کمیسیون معاملات شهرداری تشکیل و پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک مورد یا بیشتر باشد، رسیدگی و مناسبترین پیشنهاد را طبق شرایط مندرج در اسناد مناقصه)مزایده(، به تشخیص کمیسیون معاملات شهرداری انتخاب میکند.

تبصره ۴ـ در صورتی که هیچگونه پیشنهادی ارائه نشده باشد یا هیچ یک از پیشنهادهای رسیده با نظر کمیسیون معاملات شهرداری، مناسب تشخیص داده نشوند، مناقصه)مزایده( تجدید میشود.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۹]
در موارد زیر فرایند سرمایه‌گذاری در شهرداری ‌ها ودهیاری ‌ها، بدون الزام به تشریفات مناقصه و فقط با انتشار اطلاعات قراردادی در سامانه ستاد با پیشنهاد کمیته فنی بازرگانی و تشخیص کمیسیون معاملات و تصویب شورای اسلامی مربوط انجام می‌شود:

الف ـ در مواردی که آورده شهرداری/دهیاری و سرمایه ‎ گذار یا شریک، هر دو شامل اموال غیرمنقول (اعم از عرصه و اعیان) باشد.

ب ـ فروش سهم‌الشرکه یا منافع متعلق به شهرداری/دهیاری صرفﺎً به سرمایه‌گذار یا شریک، مطابق ارزیابی هیئت کارشناسی رسمی دادگستری.

ماده ١٣ـ وزارت کشور موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حسب مورد دستگاههای اجرایی ذیربط، بستر سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در نواحی ساحلی تحت مالکیت و یا واگذارشده کشور به منظور ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به شهروندان را برای شهرداریها و دهیاریهای ساحلی فراهم نماید.

ماده ١۴ـ شهرداریها و دهیاریها مجازند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از روشها و ابزارهای موضوع این آیین‌نامه، ضمن اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح قانونی نسبت به سرمایه‌گذاری در خارج از محدوده و حریم آن شهر یا روستا )در سراسر کشور( اقدام نمایند و منافع حاصل از آن در اجرای ماده )٧٣( قانون شهرداری و تبصره )٣( ماده )٣٢( آیین‌نامه مالی دهیاریها موضوع تصویبنامه شماره ٩١٢٣/ت٢٧۴۴٩هـ مورخ ٢۶/۵/١٣٨٢ به عنوان درآمد شهرداری و دهیاری باید صرفاً در همان شهر یا روستا هزینه گردد.

ماده ۱۵ـ  [اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۹]
در صورت درخواست متقاضی و در جهت تشویق فعاﻻن سرمایه‌گذاری در طرح ‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت و توسعه شهری به ویژه مسکن، به شهرداری ‌ها اجازه داده می‌شود در چهارچوب قوانین و مقررات و با تصویب شورای اسلامی شهر، در صورتی که آورده شهرداری ناشی از عوارض صدور پروانه، سایر عوارض و حقوق قانونی و نیز مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی باشد، با زمین، املاک و مشارکت در طرح (پروژه ‌)ها، به میزان مطالبه شهرداری ‌ها و با دریافت تضمین ﻻزم، حسب مورد، واگذار، مبادله، تهاتر یا سرمایه‌گذاری نمایند.

تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۹]
فرآیندهای اجرایی مربوط به این ماده در قالب دستورالعمل اجرایی ماده (۱۸) تدوین می­شود.

ماده ١۶ ـ کلیه ترتیبات قراردادی مشارکت و سرمایه‌گذاری با اشخاص حقیقی و حقوقی )داخلی و خارجی( توسط شهرداریها و دهیاریها و سازمانها و شرکتها و مؤسسات وابسته به آنها، صرفاً در چهارچوب ضوابط این آیین‌نامه مجاز میباشد.

تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۳/۹]
شهرداری­هایی که دارای سازمان­هایی مطابق با ماده (۸۴) قانون شهرداری­ها می­باشند که وفق اساسنامه و آیین­نامه معاملات مستقل و خاص خود اداره می­شوند، در چهارچوب اسناد باﻻدستی و رعایت صلاحیت ارکان ذی ‌صلاح خود می­توانند از ظرفیت­های این آیین‌نامه استفاده نمایند.

ماده ١٧ـ تضمینهای لازم برای فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار در قراردادهای مشارکت مدنی و مشارکت عمومی ـ عمومی )شهرداری با شهرداری(، تابع آیین‌نامه تضمین معاملات مشارکت عمومی ـ خصوصی موضوع تصویبنامه شماره ۴۴٩١۶/ت۵٨١٣۵هـ مورخ ١۴۰۰/٢۶/۴ میباشد.

تبصره ـ کمیته فنی بازرگانی در سرمایهگذاری و مشارکت شهرداری/دهیاری میتواند حسب مورد نسبت به تعدیل درصد تضمین فرآیند ارجاع کار )شرکت در فراخوان( موضوع این ماده مشروط بر آن که از میزان تعیین‌شده در ماده )١١( آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران کمتر نباشد، تصمیم‌گیری نماید.

ماده ١٨ـ در موارد لزوم، دستورالعملهای لازم مرتبط با این آیین‌نامه، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و این آیین‌نامه، توسط وزارت کشور با همکاری شورای عالی استانها تهیه و از سوی وزیر کشور ابلاغ میگردد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر