قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۵/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۶/۱۴

‌ماده ۱ – به استناد ماده (۹۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹.۱.۱۷ و به منظور انسجام بخشیدن به‌ امور اجرائی و سیاستگذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور، اهداف وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – توسعه علوم، تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر‌ خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی.
ب – اعتلای موقعیت آموزشی، علمی و فنی کشور.
ج – تعمیق و گسترش علوم، معارف، ارزش‌های انسانی و اسلامی و اعتلای‌ جلوه‌های هنر و زیبائی‌شناسی و میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی.
‌د – تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور.
‌هـ – ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در‌جامعه.
‌و – حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی.


ماده ۲ – مأموریت‌های اصلی و حدود اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – در زمینه انسجام امور اجرائی و سیاستگذاری نظام علمی و امور‌تحقیقات و فناوری.
۱ – شناسائی مزیت‌های نسبی، قابلیت‌ها، استعدادها و نیازهای پژوهش و فناوری‌ کشور بر مبنای آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و معرفی آن به واحدهای تولیدی، تحقیقاتی،‌ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی جهت بهره‌برداری.
۲ – بررسی اولویت‌های راهبردی تحقیقات و فناوری با همکاری یا پیشنهاد‌ دستگاههای اجرائی ذی‌ربط و پیشنهاد به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.
۳ – حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهش‌های مرتبط با فناوری‌های نوین‌ بر اساس اولویت‌ها.
۴ – برنامه‌ریزی برای تدارک منابع مالی توسعه فناوری کشور و مشارکت در ایجاد،‌ توسعه و تقویت فناوری ملی و حمایت از توسعه فناوری‌های بومی.
۵ – اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارآئی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه‌ تحقیقات کاربردی با همکاری دستگاههای ذی‌ربط.
۶ – اتخاذ تدابیر و تهیه پیشنهادهای لازم درخصوص انتقال فناوری و دانش فنی و‌ برنامه‌ریزی به منظور بومی‌کردن فناوریهای انتقال یافته به داخل کشور و ارائه آنها به‌ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.
۷ – ایجاد زمینه‌های مناسب برای عرضه فناوری در داخل و خارج کشور و حمایت‌از صدور فناوری‌های تولید شده در کشور و کمک به ایجاد انجمن‌ها و شرکت‌های‌ غیردولتی علمی، تحقیقاتی و فناوری.
۸ – تمهید ساز و کارهای لازم برای ایجاد هم‌سویی میان فعالیت‌های آموزشی،‌ تحقیقاتی و فناوری، تقویت ارتباط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بخشهای اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی کشور.
۹ – اتخاذ راهکارهای مناسب برای کمک به توسعه پژوهش و فناوری در بخشهای‌غیردولتی.
۱۰ – ارزیابی جامع عملکرد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری شامل پیشرفت‌ها،‌ شناخت موانع و مشکلات و تدوین و ارائه گزارش سالانه.
۱۱ – اتخاذ تدابیر و ارائه پیشنهادهای لازم جهت حفظ دانشمندان و محققان و‌تأمین امنیت شغلی آنان و استفاده بهینه از توانمندی‌های آنها.

ب – در زمینه اداره امور دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱ – پیشنهاد ضوابط و معیارهای کلی پذیرش دانشجو به مراجع ذی‌صلاح.

۲ – تعیین راهکارهای لازم و برنامه‌ریزی و حمایت از ایجاد و گسترش دانشگاهها،‌ مؤسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی و فناوری و دیگر مراکز فعالیتهای علمی -‌پژوهشی همانند شهرکهای تحقیقاتی، آزمایشگاههای ملی، موزه‌های علوم و فنون با‌ استفاده از منابع دولتی و غیردولتی و مشارکت‌های مردمی متناسب با نیازها و ضرورتهای‌ کشور.

۳ – برنامه‌ریزی اجرائی، آموزشی و تحقیقاتی متناسب با نیازها و تحولات علمی و‌فنی در جهان.

۴ – تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی مؤسسات آموزش عالی و‌ تحقیقاتی، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی با رعایت اصول انعطاف، پویایی، رقابت و نوآوری‌ علمی.

۵ – نظارت بر فعالیت‌های دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور.

۶ – ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی و یا مؤسسه تحقیقاتی (‌اعم‌ از دولتی و غیردولتی) و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال هر یک از آنها‌ در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت براساس اساسنامه‌های‌ مصوب.

۷ – صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی و حمایت و ارزیابی مستمر از فعالیت‌ آنها براساس ضوابط مصوب مراجع ذی‌صلاح.

۸ – تأیید اساسنامه و صدور مجوز تأسیس انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویان و‌ دانش‌آموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و ارزیابی فعالیت آنها و‌ اتخاذ تصمیم در مورد امکان ادامه فعالیت آنها براساس ضوابط و مقررات مراجع‌ ذی‌صلاح.

۹ – تأیید صلاحیت و صدور احکام اعضای هیأت‌های ممیزه، هیأت‌های امناء،‌ هیأت‌های مؤسس، هیأت‌های گزینش اعضای هیأت علمی و هیأت‌های انتظامی اعضای‌ هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و‌ فناوری، طبق ضوابط و مقررات موضوعه.

‌تبصره – انتخاب و تأیید رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی‌ براساس مفاد مندرج در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

۱۰ – ارزیابی و اعتبارسنجی علمی دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی‌به صورت مستقیم و یا از طریق حمایت از انجمن‌های مستقل علمی، تخصصی و‌ فرهنگستان‌ها در ارزیابی علمی دانشگاهها و مؤسسات و انتشار نتایج در محافل علمی و‌ ارائه گزارش سالانه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع‌ ذی‌صلاح.

۱۱ – تأیید اساسنامه و صدور مجوز ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا‌ مؤسسه تحقیقاتی (‌ اعم از دولتی یا غیردولتی)، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی.

۱۲ – ارزیابی سالانه عملکرد مالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و‌ تحقیقاتی دولتی.

۱۳ – بررسی و پیشنهاد اولویت‌های تخصیص منابع در حوزه‌های علوم، تحقیقات‌ و فناوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

۱۴ – توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور نهادینه‌کردن همکاری‌ها و مبادلات علمی بین مراکز علمی – تحقیقاتی داخل کشور با مراکز‌ علمی – تحقیقاتی منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب مراجع‌ ذی‌صلاح.

‌تبصره – دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند با تصویب هیأت‌ امناء و تأیید وزیر ذی‌ربط روابط تحقیقاتی، علمی و فنی با مؤسسات و مراکز صنعتی و‌ سازمان‌های مشابه خارجی برقرار نمایند و یا به عضویت مؤسسات و سازمان‌های مذکور‌ درآیند. حق عضویت مراکز مذکور در این قبیل مؤسسات با تصویب هیأت امناء قابل‌ پرداخت خواهد بود.

۱۵ – صدور مجوز «‌تأسیس دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیردولتی با‌مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور» براساس ضوابط مصوب مراجع‌ ذی‌صلاح.

ج – سایر موارد:
۱ – مشارکت فعال در فرآیند سیاستگذاری نظام آموزش و توسعه نیروی انسانی‌ کشور به منظور ایجاد هماهنگی لازم بین برنامه‌های سطوح مختلف آموزش کشور.

۲ – مشارکت در تعیین اولویت‌های توسعه منابع انسانی کشور و ارائه نتایج حاصل‌شده به دستگاههای ذی‌ربط به منظور هدایت منابع در جهت اولویت‌های مذکور.

۳ – ارزیابی و تأیید اختراعات، اکتشافات و نوآوری‌ها با همکاری سایر مراکز علمی‌ و تحقیقاتی کشور به منظور فراهم‌ نمودن زمینه حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ثبت در‌ مراجع ذی‌ربط.
‌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است ظرف مدت شش ماه از تاریخ‌تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرائی این جزء را تهیه و جهت تصویب تقدیم هیأت وزیران‌ نماید.

۴ – تعیین ضوابط ارزشیابی علمی مدارک فارغ‌التحصیلان و تأیید ارزش علمی‌ مدارک دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (‌دولتی یا غیردولتی) داخل کشور به‌ استثنای گروه‌ پزشکی.
‌تعیین ضوابط مربوط به تشخیص ارزش علمی، گواهینامه‌های آموزش عالی و‌ پژوهشهای علمی دانشگاهها و مؤسسات علمی خارجی و تعیین ارزش مدارک مذکور‌ به‌استثنای گروه پزشکی.

‌تبصره – اجرای مفاد این جزء درخصوص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (‌دولتی‌ و غیردولتی) در گروه پزشکی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

۵ – برنامه‌ریزی ‌برای شناسایی و حمایت از شکوفایی استعدادهای درخشان و‌هدایت آنها به سمت اولویت‌های راهبردی کشور در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری‌ در چارچوب مقررات مصوب مراجع ذی‌صلاح.

۶ – برنامه‌ریزی برای جذب متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور جهت‌ همکاری علمی، تحقیقاتی و فناوری.

‌تبصره – وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی مجازند از اعضای هیأت علمی و محققان غیرایرانی خارج از کشور به منظور‌ استفاده از خدمات علمی و تحقیقاتی دعوت به کار نمایند.

۷ – اداره امور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و‌ تحقیقاتی خارج از کشور و ایجاد زمینه‌های علمی و فنی متقابل از طریق اعزام رایزنهای‌ علمی با هماهنگی وزارت امور خارجه.

۸ – اهتمام در معرفی میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی و گسترش زبان و ادبیات‌ فارسی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور.

۹ – همکاری در اعتلای فرهنگ، اخلاق و معنویت اسلامی در مجامع علمی‌ دانشگاهی و در جامعه.

۱۰ – ایجاد پایگاه‌های اطلاع رسانی به جامعه و بخش‌های مختلف در زمینه‌ سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌ها و عملکردهای آموزش عالی، تحقیقات و فناوری.

۱۱ – نمایندگی دولت در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و برقراری ارتباطات لازم‌ در حوزه مأموریت‌ها و اختیارات وزارتخانه.

۱۲ – انجام امور مربوط به کمیسیون ملی یونسکو.


‌ماده ۳ – از تاریخ تصویب این قانون «‌شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» با‌ ترکیب زیر به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌گردد :
– رئیس‌جمهور.
– وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
– وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
– وزیر آموزش و پرورش.
– دو تا چهار نفر از اعضای هیأت دولت به انتخاب هیأت دولت.
– رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
– رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اجازه ایشان.
– دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به انتخاب مجلس شورای اسلامی‌ به‌ عنوان ناظر.
– رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
– رؤسای فرهنگستان‌های علوم، علوم پزشکی، هنر و زبان و ادبیات فارسی.
– سه نفر از رؤسای دانشگاههای دولتی (‌یک نفر از دانشگاههای علوم پزشکی) به‌انتخاب شورای مرکزی دانشگاههای مربوطه.
– یک نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی.
– سه نفر از دانشمندان و صاحب‌نظران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به انتخاب‌ تشکل‌ها و انجمن‌های علمی.
– سه نفر از صاحب‌نظران بخشهای تولیدی و خدماتی خصوصی با معرفی رئیس‌جمهور.

‌تبصره – مصوبات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب این قانون‌ پس از تأیید رئیس جمهور برای کلیه مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی و دستگاههای اجرائی‌ لازم‌الاجراء است.


‌ماده ۴ – وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری عبارت است‌ از:
۱ – اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرائی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان در‌ بخش‌های آموزشی و پژوهشی و فناوری.
۲ – بررسی و پیشنهاد منابع مالی موردنیاز در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری.

‌تبصره ۱ – شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورا در محدوده این قانون بنا به‌ پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

[تصویب‌نامه در خصوص تعیین وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری]

‌تبصره ۲ – دبیرخانه این شورا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر خواهد‌ بود.


‌ماده ۵ – تأیید اساسنامه و صدور مجوز تأسیس فدراسیون ملی ورزشهای‌ دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی دولت در فدراسیونهای قاره‌ای و‌ بین‌المللی ورزش دانشگاهی، به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.


‌ماده ۶ – کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای‌عمومی غیردولتی و همچنین مؤسسات خصوصی که به نوعی مبادرت به انجام‌ فعالیت‌های آموزش عالی، پژوهش و فناوری می‌نمایند، موظفند فعالیت‌های خود را در‌ چارچوب سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های موضوع این قانون انجام دهند.

‌تبصره – مؤسسات پژوهشی وابسته به سایر وزارتخانه‌ها که به موجب قانون‌ مصوب مجلس تأسیس شده‌اند در چارچوب قوانین مصوب و اصلاحات بعدی آن و‌سیاست‌ها و مصوبات مراجع ذی‌صلاح به فعالیت خود ادامه خواهند داد.


‌ماده ۷ – هرگونه فعالیت اشخاص حقوقی و مؤسساتی که به نحوی از انحاء به امور‌ دانشجوئی مرتبط می‌شود حسب مورد موکول به اجازه وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب مصوبات مراجع ذی‌صلاح‌ است و اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی موظف است بدون ارائه این اجازه‌نامه از ثبت‌ آن خودداری نماید.


‌ماده ۸ – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجاز است زمینه فعالیت دانشگاههای‌ غیردولتی و شعب دانشگاههای معتبر خارج از کشور را در چارچوب ضوابط مصوب‌ مراجع ذی‌صلاح فراهم نماید.


ماده ۹ – درصورتی که به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مؤسس یا‌ مؤسسان و هیأت امنای هر یک از مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی غیردولتی بر خلاف‌ ضوابط و معیارها و اصول مصوب رفتار نمایند، وزارتخانه می‌تواند بر اساس ضوابطی که‌ به‌ تصویب مراجع ذی‌صلاح می‌رسد از آنان سلب مسؤولیت و صلاحیت نماید.


ماده ۱۰ – دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی دارای شخصیت‌ حقوقی مستقل هستند و برابر ضوابط و آیین‌نامه‌های خاص مالی معاملاتی، اداری،‌ استخدامی و تشکیلاتی که به تصویب هیأت امناء و تأیید وزیر می‌رسد اداره می‌شوند.
‌اختیارات وزارت در امور دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و حدود‌ تعیین سیاست‌های عمومی اداره آنها، ارزیابی، نظارت و حمایت و پشتیبانی آنها در‌ چارچوب این قانون و مصوبات مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

‌تبصره – به منظور تحقق تمرکززدائی در فعالیت‌های اجرائی بخش آموزش عالی و‌پژوهشی افزایش اختیارات هیأت امناء شوراهای علمی و مدیریت اجرائی دانشگاهها و‌ مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، تنظیم حدود اختیارات حوزه‌های ستادی وزارتخانه‌ در امور دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، تقویت ترکیب اعضای‌ هیأت‌های امناء، تعریف و تعیین مسؤولیت‌های متقابل دولت و هیأت‌های امناء و نحوه‌نظارت بر فعالیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، لوایح، تصویب‌نامه‌ها،‌ آیین‌نامه‌ها و اصلاحیه‌های لازم توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنظیم و برای طی‌ مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارائه خواهد شد.


‌ماده ۱۱ – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است حداکثر ظرف شش ماه‌ پس از تصویب این قانون با رعایت موارد مندرج در ماده (۲) قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹.۱.۱۷ و مفاد این‌ قانون شرح وظایف تفصیلی و تشکیلات وزارتخانه را تهیه و پس از تصویب سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به مرحله اجراء در آورد.


‌ماده ۱۲ – آیین‌نامه‌های اجرائی این قانون از سوی وزارت علوم، تحقیقات و‌ فناوری تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارائه خواهد شد.
اعمال مقررات موضوع این قانون در‌ مورد دانشگاههای نظامی و انتظامی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی تحت نظر فرماندهی‌ کل قوا پس از کسب موافقت ایشان انجام خواهد شد.


‌ماده ۱۳ – این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراء است و کلیه قوانین، مصوبات و‌ مقررات مغایر لغو و بلااثر می‌گردد.


‌قانون فوق مشتمل بر سیزده ماده و نُه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ‌ هجدهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در‌ تاریخ ۱۳۸۳.۵.۲۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.

‌غلامعلی حداد عادل
‌رئیس مجلس شورای اسلامی