آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۸

شماره: ٢١٩۴٣٧/ت۶۰۴۴١هـ – ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ به پیشنهاد شماره ٩۰١٢٩/١١ مورخ ٢/٧/١۴۰١ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۶]
به منظور بهره‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا میدهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی جمهوری اسلامی ایران به استثنای تابعیت و تصدی مقامات مذکور در ماده (٩٨٢) قانون مدنی برخوردار میشوند.


ماده ٢ـ شاخصهای نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین‌نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخصها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان ـ مصوب ١٣٩١ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیتهای پژوهشی با تأکید بر فعالیتهای مسأله‌محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیتهای فناورانه و نوآورانه، فعالیتهای برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزشهای ملی ایرانی، اسلامی و انقلابی و برخوردار از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره، توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.


ماده ٣ـ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است درخواستهای متقاضیان برخورداری از حمایتهای این آیین‌نامه را بر اساس شاخصهای ماده (٢) این آیین‌نامه با کسب نظر از دستگاههای تخصصی مربوط بررسی نموده و افراد واجد صلاحیت را ظرف دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی نماید.


ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۶]
کمیسیون موضوع ماده (٣) این آیین‌نامه موظف است پس از استعلام از مراجع امنیتی ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیمگیری در خصوص پرونده‌های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اقدام و در صورت تأیید، نسبت به ارسال آنها به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. این فرماندهی موظف است ظرف دو هفته در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در خصوص اعطای اقامت به متقاضیان مورد تأیید کمیسیون تصمیم‌گیری نماید.


ماده ۵ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاهها و مراجع ذیربط مکلفند در خصوص درخواستهای صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه مشابه اتباع ایرانی اقدام نمایند.


ماده ۶ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سازوکار لازم برای بهره‌مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه از کلیه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.


ماده ٧ـ ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی انجام میشود.


ماده ٨ ـ کلیه دستگاههای اجرایی موظفند در چهارچوب وظایف و اختیارات مربوط، نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدورسیم کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام نمایند.


ماده ٩ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را بر اساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.


ماده ١۰ـ بند (۴) تصویبنامه شماره ١۰٧۴۵۰/ت۵٩٢۶٧هـ مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۹ لغو میشود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر