مصوبه پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۴

شماره ١۰۶٩١۶ – ١۴۰١/۱۰/۲۷


در اجرای ماده ١١ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی کشور، به پیوست مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه مورخ ١٩/٧/١۴۰١ این شورا با موضوع «پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی»، که در تاریخ ١٢/١۰/١۴۰١ به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، برای اجرا ابلاغ میشود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ سیدابوالحسن فیروزآبادی



پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی

مقدمه

در راستای اجرای بندهای «٢ ـ ٢ ـ ۴ ـ ١ ـ » و «٢ ـ ٢ ـ ۴ ـ ۴ ـ » طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در زمینه «کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی» و «ارتقاء سالم‌سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان و مجرمانه در فضای عمومی» سند «پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی» در هشتادوپنجمین جلسه مورخ ١٩/۰٧/١۴۰١ شورای عالی فضای مجازی کشور به تصویب رسید.


ماده ١ـ تعاریف

١ـ١ـ قمار در فضای مجازی: هرگونه قمار، شرطبندی و بخت‌آزمایی، موضوع مواد ٧۰۵ تا ٧١١ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در صورتی که از طریق فضای مجازی انجام شود، در این سند به اختصار قمار در فضای مجازی نامیده میشود؛

١ـ٢ـ اعتیاد به قمار: میل غیر قابل کنترل برای ادامه قمار با وجود آگاهی از مشکلات آن، که منجر به اختلال و مشکلات قابل ملاحظه در زندگی شخصی، شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد میشود؛

١ـ٣ـ مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار: شامل قمارباز، طراح، راه‌انداز و اداره کننده وبگاه و واسط های نرم‌افزاری قمار، تبلیغ و تسهیل‌کننده فرایند قمار در فضای مجازی.


ماده ٢ـ هدف

٢ـ١ـ آشنایی جامعه با تأثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی قمار در فضای مجازی؛
٢ـ٢ـ پیشگیری از ترویج و گسترش قمار در فضای مجازی؛
٢ـ٣ـ مقابله با شبکه مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار.


ماده ٣ـ سیاستهای کلان

٣ـ١ـ تنقیح قوانین و مقررات و رفع خلأهای قانونی برای مقابله با قمار در فضای مجازی؛
٣ـ٢ـ تأکید بر رصد، پژوهش و برنامه‌ریزی محتوایی در پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی؛
٣ـ٣ـ تمهید اقدامات عملیاتی برای مقابله با قمار در فضای مجازی؛
٣ـ۴ـ گسترش اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در رابطه با ابعاد و مخاطرات قمار در فضای مجازی؛
٣ـ۵ ـ تفکیک بین افراد غیرحرفه‌ای، حرفه‌ای و سرشبکه‌های قمار در فضای مجازی و مواجهه متناسب با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار؛
٣ـ۶ ـ گسترش خدمات مشاورهای و درمانی برای معتادان به قمار در فضای مجازی؛
٣ـ٧ـ تربیت مشاورین متخصص و متعهد در زمینه آثار و تبعات قمار در فضای مجازی؛
٣ـ ٨ ـ اتخاذ روشهای مستمر، بازدارنده و مؤثر در برخورد با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار در فضای مجازی؛
٣ـ٩ـ شناسایی و قطع زنجیره اقتصادی شبکه قمار در فضای مجازی اعم از نظام بانکی، تبلیغات و صاحبان مشاغل مرتبط.


ماده ۴ـ اقدامات ملی

۴ـ١ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۴ـ١ـ١ـ هدایت رسانهها در جهت آگاهی‌بخشی به جامعه درباره ماهیت قمار در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی درباره شبکه قمار، آسیبهای آن برای کشور )اعم از خروج ارز از کشور، پولشویی و استفاده از پول حاصل از قمار برای برپایی شبکه فساد( و تبعات مباشرت و معاونت برای قمار از جمله اجاره حساب بانکی؛

۴ـ١ـ٢ـ ساماندهی شرکتها و مؤسسات تبلیغاتی و مقابله با گسترده‌های]١[ مشارکت‌کننده در تبلیغات قمار در رسانههای اجتماعی خارجی و داخلی با همکاری ضابطین قضایی؛

۴ـ١ـ٣ـ استفاده از ظرفیتهای ترویجی و اقناعی افراد مشهور و چهره‌های هنری ـ ورزشی برای معرفی مخاطرات قمار و نظارت بر ایشان برای پیشگیری از مشارکت در چرخه قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ورزش و جوانان؛

۴ـ١ـ۴ـ مقررات‌گذاری و نظارت بر سکوها، وبگاهها و برنامک‌ها با همکاری سازمان صداوسیمای ج.ا.ا و قوه قضائیه.

۴ـ٢ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

۴ـ٢ـ١ـ ساماندهی تبلیغات بازرگانی و برنامه‌های تلویزیونی با محتوای قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی و پیش‌بینی نتایج ورزشی به منظور پیشگیری از ترویج قمار؛

۴ـ٢ـ٢ـ تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوعات شناخت قمار در فضای مجازی، مخاطرات قمار و اعتیاد به آن و تحلیل فنی فرایند قمار در فضای مجازی، با استفاده از تجربیات آسیب‌دیدگان از قمار با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و قوه قضائیه؛

۴ـ٢ـ٣ـ گنجاندن مضامین مرتبط با »مخاطرات ثروتمندشدن از شیوه‌های موهوم و کاذب و نیز تأثیر قمار در فضای مجازی بر کاهش کار مولد در جامعه« در برنامه‌های تلویزیونی و مجموعه‌های نمایشی پرمخاطب با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و سازمان بهزیستی کشور؛

۴ـ٢ـ۴ـ هدایت رسانه‌ای، مقررات‌گذاری و نظارت بر سکوها، وبگاهها و برنامکهای صوت و تصویر فراگیر.

۴ـ٣ـ وزارت آموزش و پرورش

۴ـ٣ـ١ـ افزایش آگاهی اولیاء و مربیان درباره مضرات قمار در فضای مجازی )با پوشش کسبوکار یا بازی( با استفاده از ظرفیتهای مردمی و ایجاد حساسیت در والدین نسبت به فعالیتهای مالی فرزندان در فضای مجازی؛

۴ـ٣ـ٢ـ گنجاندن محتوای آموزشی درباره مخاطرات قمار در برنامه درسی باهدف پیشگیری از ورود دانش‌آموزان به عرصه قمار در فضای مجازی با همکاری قوه قضاییه و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا.

۴ـ۴ـ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

۴ـ۴ـ١ـ تبیین مبانی، موضوع‌شناسی فقهی و بررسی پدیده‌های نوظهور مرتبط با قمار و تعیین مصادیق نوعی آن در فضای مجازی و اعلام به کارگروه؛

۴ـ۴ـ٢ـ تولید محتوای آگاهی‌بخش و تبلیغی با هدف تبیین احکام انواع قمار در فضای مجازی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور؛

۴ـ۴ـ٣ـ برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مبلغان دینی برای تبیین حرمت انواع قمار در فضای مجازی و درآمد حاصل از آنها و استفاده از ظرفیت مبلغان در ایام موسمی تبلیغ با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی.

۴ـ ۵ ـ قوه قضائیه

۴ـ ۵ ـ١ـ کشف و برخورد قضایی با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار، گردانندگان و شبکه مالی قمار در فضای مجازی داخل و خارج از کشور با همکاری ضابطین قضایی؛

۴ـ ۵ ـ٢ـ یکپارچه‌سازی اطلاعات مرتبط با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار در فضای مجازی توسط دادستانی کل کشور با همکاری ضابطین قضایی، بانک مرکزی ج.ا.ا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه بازخورد از روندها و تحلیلهای آماری مرتبط به متصدیان حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی؛

۴ـ ۵ ـ٣ـ تولید محتوای پیامهای ایجابی برای اطلاع‌رسانیهای عمومی درباره قمار در فضای مجازی با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛

۴ـ ۵ ـ۴ـ برخورد بازدارنده قضایی با ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، فناوریهای مالی و بانکهای مرتبط با انتقال وجوه ناشی از قمار در فضای مجازی با همکاری بانک مرکزی ج.ا.ا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

۴ـ ۵ ـ ۵ ـ اصلاح و بازپروری مرتکبین و عوامل غیرحرفهای با صدور احکام و دستورات قضایی برای انجام امور عامالمنفعه مؤثر در کاهش قمار در فضای مجازی با استفاده از ظرفیتهای قانونی از قبیل تعلیق، تعقیب و مجازات، آزادی مشروط و مجازاتهای جایگزین حبس با همکاری فرماندهی انتظامی ج.ا.ا، سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛

۴ـ ۵ ـ۶ ـ شناسایی، پیشنهاد و پیگیری برای برطرف کردن نواقص قانونی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی؛

۴ـ ۵ ـ٧ـ تشدید مجازات مرتکبین حرفهای و عوامل مرتبط با دایرکننده قمارخانه‌های مجازی.

۴ـ۶ ـ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

۴ـ۶ ـ١ـ رصد، کشف و مقابله مستمر با مرتکبین و عوامل مرتبط، گردانندگان و شبکه مالی قمار در فضای مجازی با همکاری سایر ضابطین قضایی؛

۴ـ۶ ـ٢ـ آگاهی بخشی درباره مخاطرات و مصونیت در قبال شیوه‌های کلاهبرداری، جرائم و مجازاتهای مرتبط با قمار در فضای مجازی و ارائه گزارش عملکرد با همکاری قوه قضائیه، سازمان صداوسیمای ج.ا.ا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

۴ـ۶ ـ٣ـ تعامل با نهادهای بین‌المللی ازجمله اینترپل، به منظور برخورد با سکوهای متخلف خارجی و استرداد مجرمان خارج کشور فعال در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت امور خارجه.

۴ـ٧ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۴ـ٧ـ١ـ راه‌اندازی سامانه‌های شناسایی دامنههای قمار با همکاری وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ج.ا.ا تحت نظر قوه قضائیه برای شناسایی، استعلام، محدوده جغرافیایی، نوع کاربری و ایجاد قابلیت مسدودسازی دامنه‌ها و نشانیهای مرتبط قمارخانه‌های مجازی ظرف یک سال؛

۴ـ٧ـ٢ـ ساماندهی خدمات داخلی نام دامنه، میزبانی، نشانیها و خدمات دسترسی در راستای مقابله با سوءاستفاده از خدمات یاد شده در کسب‌وکارهای غیرمجاز و مجرمانه مرتبط با قمار در فضای مجازی؛

۴ـ ٨ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۴ـ ٨ ـ١ـ مقرره‌گذاری و پیگیری برای قانونگذاری در ممانعت از سوءاستفاده از ابزارهای بانکی برای قمار در فضای مجازی؛

۴ـ ٨ ـ٢ـ الزام بانکها به تفکیک حسابهای تجاری و شخصی و ایجاد قابلیت مدیریت تقلب]٢[ و جریمه بانکها، شرکتهای پرداخت و پرداخت‌سازان متخلف در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری قوه قضائیه؛

۴ـ ٨ ـ٣ـ استمرار در شناسایی موارد و الگوهای سوءاستفاده از حسابهای بانکی و ابزارهای پرداخت بر اساس مصادیق دریافت‌شده قمار از مراجع قضایی و انتظامی و ارجاع به مراجع قضایی با همکاری مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأمین خدمات فنی مورد نیاز برای مسدودسازی برخط حسابهای بانکی مربوط؛

۴ـ ٨ ـ۴ـ محدودسازی موقت یا دائم ارائه خدمات بانکی و پرداخت، برای اجارهدهندگان و سوءاستفادهکنندگان از حسابهای بانکی برای قمار در فضای مجازی با همکاری دادستانی کل کشور؛

۴ـ ٨ ـ ۵ ـ الزام بانکها به ارتقای احراز هویت و شناسایی دقیق مشتریان بانکی برای استفاده از خدمات بانکی برخط به منظور پیشگیری از اجاره حسابهای بانکی و سوءاستفاده‌های مالی در رابطه با قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

۴ ـ ٨ ـ۶ ـ ساماندهی فعالیت صرافیها و اعمال محدودیت در ارائه خدمات بانکی به درگاههای داخلی مبادلات رمزارز بهمنظور مقابله مؤثر با پولشویی و تبادلات مرتبط با قمار با همکاری دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛

۴ـ ٨ ـ٧ـ پژوهش در خصوص مقابله با قمار در فضای مجازی با استفاده از زنجیره بلوکی، رمزارز و وب تاریک به منظور روزآمدسازی راهکارهای مقابله با قمار در فضای مجازی؛

۴ـ ٨ ـ ٨ ـ رصد مداوم و بروزرسانی خدمات نوین پولی و مالی به منظور پیشگیری از مخاطرات احتمالی در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا؛

۴ـ ٨ ـ٩ـ ساماندهی درگاهها و ابزارهای پرداخت برای مقابله با قمار در فضای مجازی و مسدودسازی درگاهها و ابزارهای متخلف؛

۴ـ ٨ ـ١۰ـ فراهم‌سازی امکان محدودسازی دسترسی به خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی از مبدأ نشانیهای اینترنتی خارج از کشور و یا مراکز داده داخلی در راستای مقابله با قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت نظر دادستانی کل کشور.

۴ـ٩ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۴ـ٩ـ١ـ نظارت بر درگاهها و وبگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیکی برای عدم ترویج و استفاده از تبلیغات قمار و شبه‌قمار؛

۴ـ٩ـ٢ـ فراهم‌سازی امکان استعلام برخط وضعیت نمادهای اعتماد الکترونیکی صادرشده برای بانک مرکزی ج.ا.ا و ضابطین قضایی.

۴ـ١۰ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۴ـ١۰ـ١ـ توسعه و تکمیل پایگاه یکپارچه اطلاعات شغلی اشخاص حقیقی )اعم از خانگی/غیرخانگی( و کمک به استعلام آخرین وضعیت شغلی صاحبان حسابهای بانکی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ج.ا.ا؛

۴ـ١۰ـ٢ـ توسعه مأموریت مراکز مشاوره روانشناختی و ترک اعتیادهای رفتاری برای مداخله در زمینه اعتیاد به قمار و معرفی رسمی این مراکز به قوه قضائیه توسط سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛

۴ـ١۰ـ٣ـ برگزاری دوره‌های آموزشی برای روانشناسان و مشاوران در خصوص بازپروری معتادان به قمار توسط سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و فرماندهی انتظامی ج.ا.ا و حمایت از تشکلهای مردم‌نهاد فعال در این زمینه؛

۴ـ١۰ـ۴ـ طراحی دورههای آموزشی برای مشاوره کاریابی و کارآفرینی ویژه مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار و استفاده از این دورهها بهعنوان رفتار جایگزین برای تعلیق مجازات مرتکبین و عوامل مرتبط غیر حرفهای قمار با همکاری قوه قضائیه.

۴ـ١١ـ مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی

۴ـ١١ـ١ـ بروزرسانی الگوریتمها و روشهای پولشویی بر پایه قمار با همکاری قوه قضائیه، بانک مرکزی ج.ا.ا و ضابطین قضایی.

١. اگر محتوای تبلیغاتی، در ساعاتی که کاربران زیادی در کانالهای پیام‌رسانی آنلاین هستند، به صورت بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده شود، تبلیغ گسترده نام دارد.

[٢] -Fraud Management