آیین‌‌نامه داخلی هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

شماره: ۲۱۵۰۹۷ – ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

آیین ‌نامه داخلی هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی در راستای ماده ۳ «دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی» – ابلاغی رئیس جمهور محترم در ۱۴۰۱/۵/۳ و اصلاحیه ابلاغی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ – در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ به تصویب اعضای هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی (که از این پس با عنوان هیأت از آن یاد می‌ شود)، رسید. مفاد این آیین‌ نامه به شرح ذیل می‌ باشد:


فصل اول: شیوه برگزاری جلسات


ماده ۱: جلسات هیأت، حداقل هر سه ماه یک‌ بار تشکیل می ‌شوند.

تبصره- جلسات فوق العاده با نظر رئیس یا نائب رئیس هیأت یا درخواست پنج نفر از اعضا برگزار می ‌شود. دبیر هیأت پس از اطلاع از درخواست تشکیل جلسه فوق العاده موظف است نسبت به برنامه ‌ریزی و دعوت از اعضا اقدام نماید.


ماده ۲: ریاست جلسات هیأت با رئیس‌ جمهور بوده و در صورت عدم حضور ایشان، معاون حقوقی رئیس‌ جمهور به عنوان نائب رئیس هیأت، ریاست جلسات را بر عهده دارد.


ماده ۳: جلسات هیأت با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق حاضرین معتبر است.


ماده ۴: مصوبات و تصمیمات هیأت که در چهارچوب قوانین اخذ می گردند ، پس از انشای دبیر، توسط رئیس یا نایب رئیس امضا و ابلاغ می ‌گردد.


فصل دوم: دبیرخانه هیأت


ماده ۵: به منظور پیشبرد امور اداری و اجرایی هیأت، دبیرخانه هیأت زیر نظر معاون قانون اساسی تشکیل می شود.


ماده ۶: دبیر هیأت موظف است حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسات هیأت، زمان و دستور جلسه را به اطلاع اعضاء برساند.


ماده ۷: عملکرد هیأت و نیز اجرای مصوبات آن، هر شش ماه یک ‌بار توسط دبیر تهیه شده و ضمن ارسال برای معاون حقوقی رئیس جمهور و ریاست دفتر رئیس جمهور، به اعضای هیأت نیز اعلام می ‌شود.

تبصره- گزارش سالانه عملکرد هیأت، توسط معاون حقوقی رئیس جمهور در سالگرد تصویب قانون اساسی (۱۲ آذرماه)، به اطلاع عموم مردم می‌ رسد.


فصل سوم: ترتیبات رسیدگی به موضوعات


ماده ۸: در راستای کمک کارشناسی و مشاوره به هیأت، شناخت موضوعات، بررسی مقدماتی آنها، بررسی نقض یا عدم اجرای اصول قانون اساسی و ارائه راه‌ حل برای آنها، کارگروه‌ های زیر تشکیل می‌ شود:
۱. کارگروه امور زیربنایی
۲. کارگروه حقوقی- سیاسی
۳. کارگروه اقتصادی و مالی
۴. کارگروه فرهنگی – اجتماعی

تبصره ۱: ریاست کارگروه‌های موضوع این ماده، با پیشنهاد دبیر هیأت و حکم معاون حقوقی رئیس جمهور منصوب می‌ شوند.

تبصره ۲: حتی المقدور یکی از اعضای هیأت، می ‌تواند ریاست هر یک از کارگروه‌ های موضوع این ماده را بر عهده گیرد.

تبصره ۳: هر کارگروه موضوع این ماده می ‌تواند با هماهنگی دبیر هیأت، کارگروه‌ های فرعی را تشکیل دهد. کارگروه‌ های فرعی علاوه بر بررسی موضوعات ارجاعی از سوی کارگروه اصلی، راجع به وظایف معاونت قانون اساسی موضوع دستورالعمل، با معاونت، همکاری می‌ نمایند.


ماده ۹: رؤسای کارگروه‌ ها می ‌توانند از اعضای مرتبط کمیسیون‌ های مجلس، دولت، معاونت‌ های حقوقی دستگاه‌ های اجرایی، اعضای هیأت علمی، نخبگان، صاحب ‌نظران و کارشناسان برای حضور در کارگروه‌ ها به عنوان عضو دعوت به عمل آورند.

تبصره 1: دعوت از صاحب ‌نظران، نمایندگان نهادهای مردم‌ نهاد، اعضای انجمن‌ های علمی و فعالان حوزه‌ های ذی ‌ربط به عنوان مدعو (و بدون حق رأی) در جلسات کارگروه‌ ها بلامانع است.

تبصره ۲: هر کارگروه، یک دبیر اجرایی به انتخاب دبیر هیأت خواهد داشت که بدون حق رأی در جلسات کارگروه مربوط شرکت می‌ نماید و انجام امور اداری – اجرایی کار گروه را بر عهده خواهد داشت.


ماده ۱۰: علاوه بر موضوعاتی که از طریق رئیس یا نایب رئیس هیأت در دستور کار هیأت قرار می گیرد، دبیر هیأت نیز می‌ تواند پس از تأیید نایب رئیس، موضوعات مورد نظر را در دستور کار هیأت قرار دهد. هر یک از اعضای هیأت می توانند طرح موضوع خاصی را در هیأت از طریق دبیر درخواست کنند.


ماده ۱۱: رئیس، نایب ‌رئیس یا دبیر هیأت می ‌توانند پیش از طرح موضوع در هیأت، حسب مورد موضوع را برای بررسی بیشتر به یک یا چند کارگروه از کارگروه‌ های تخصصی ارسال نمایند.


ماده ۱۲: دبیر هیأت می‌تواند با هماهنگی معاون حقوقی از حقوقدانان شاغل در قوای سه‌ گانه یا سایر حقوقدانان و صاحب ‌نظران (بدون حق رأی) برای شرکت در جلسات هیأت دعوت به عمل آورد.


فصل چهارم: مقررات متفرقه


ماده ۱۳: بودجه سالانه هیأت با پیشنهاد دبیر هیأت و تأیید نائب رئیس هیات به رئیس دفتر رئیس جمهور ارسال می گردد تا در ذیل بودجه سالانه نهاد ریاست جمهوری قرار گیرد و پرداخت شود.


ماده ۱۴: آیین‌نامه فوق در مورخ ۱۹ /۱۰ /۱۴۰۱ به تصویب اعضای هیأت رسید و از این پس هرگونه اصلاح، تغییر و تتمیم این آیین ‌نامه با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس جمهور به تصویب هیأت خواهد رسید.