مصوبات جلسه سی و هشتم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۷

تاریخ جلسه: ٢۰ دی ١۴۰١

مصوبه شماره یک

حسب درخواستهای واصله در خصوص ایجاد دسترسی به برخی سرویسهای موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه گزارش دبیرخانه سرویسها به شرح زیر مورد تائید کارگروه قرار گرفت و به شرح زیر به دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود:

P شهرداری مشهد: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور ـ سرویس تصدیق اصالت اسناد ملکی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ سرویس استعلام وضعیت مددجویان سازمان بهزیستی از سازمان بهزیستی ـ سرویس استعلام وضعیت مددجویان کمیته امداد از کمیته امداد امام خمینی ـ سرویس استعلام وضعیت ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ سرویس استعلام کد پستی و استعلام شرح نشانی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

P سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی: تصدیق اصالت گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه ـ استعلام آخرین مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری ـ استعلام استحقاق درمان از سازمان تأمین اجتماعی ـ استعلام کد پستی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ـ سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور ـ سرویس شاهکار از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

P قوه قضائیه: سرویس استعلام مددجویان بهزیستی از سازمان بهزیستی ـ سرویس انطباق کد ملی با شماره شبا از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

P پژوهشگاه دانشهای بنیادی: سرویس استعلام آخرین وضعیت تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ سرویس شاهکار از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

P معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: استعلام مدرک تحصیلی و آخرین وضعیت تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ سرویس استعلام اصالت گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه

P صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور ـ استعلام کد پستی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ـ سرویس شاهکار از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ـ سرویس تطبیق شماره شبا با کد ملی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

P صندوق خسارتهای بدنی: استعلام مددجویان کمیته امام خمینی از کمیته امداد امام خمینی ـ سرویس استعلام مددجویان بهزیستی از سازمان بهزیستی


مصوبه شماره دو

بهمنظور تسریع در ارائه خدمات هوشمند توسط دولت بهصورت کاملاً الکترونیکی در تکمیل مصوبه جلسه ٣٧ کارگروه و اجرای مواد ٨ و ٩ آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارها (مصوبه شماره ١۶۴۴٩۵/ت ۵٨٧١٧هـ مورخ ١٧/١٢/١۴۰۰ هیئت محترم وزیران) در خصوص پایگاه خانوار و سرویسهای موردنیاز برای بروز رسانی مستمر این پایگاه بهمنظور ایجاد یا اعمال تغییرات در ترکیب ساختار خانوار به صورت هوشمند مقرر شد اقدامات زیر انجام و سرویسهای مربوط بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه شود:

١. سرویس اصالت‌سنجی احکام قضایی (حضانت، قیمومیت، رشد، کفالت و سایر مصادیق مندرج در آیین‌نامه) توسط قوه قضائیه در اختیار پایگاه خانوار مستقر در سازمان ثبت احوال کشور قرار گیرد.

٢ . اقدامات لازم و پیگیری برای اصلاح فرایند قضایی جهت کاهش اطاله دادرسی و ورودی پرونده به قوه قضائیه برای صدور احکام مربوط به حضانت، قیمومیت، رشد، کفالت و سایر مصادیق مندرج در آیین‌نامه توسط مرکز آمار قوه قضائیه معمول شود تا در کلیه احکام مذکور در آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارها، شماره ملی اشخاص ذینفع حکم (دو کد ملی) به صورت اقلام دادهای تکمیل و قابلیت جستجو برای این اقلام وجود داشته باشد.

٣. درخواست ایجاد وحدت رویه قضایی برای ارسال احکام قضایی مصادیق آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارها (مانند حضانت، قیمومیت، رشد، کفالت) به طور پیش‌فرض به سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یکی از ذینفعان حکم توسط رئیس کارگروه تعامل‌پذیری تقدیم قوه قضائیه شود.


مصوبه شماره سه

به منظور تسریع در ارائه خدمات هوشمند توسط دولت به صورت کاملاً الکترونیکی و اجرای ماده )٨( آیین‌نامه اجرایی ماده )١١( قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت )تصویبنامه شماره ١١٧٢١٨/ت ۶۰۰۵۴/هـ مورخ ۰۴/۰٧/١۴۰١( برای تبادل اطلاعات و ایجاد خدمات موردنیاز جهت اجرای این آیین‌نامه و تکلیف کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و دستگاههای اجرایی ذیربط و درخواست واصله مقرر شد:

١ . معماری ارائه هوشمند خدمات دستگاههای اجرایی ذیربط در آیین‌نامه اجرایی ماده )١١( قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید به نحوی طراحی و پیاده‌سازی شود تا اطلاع‌رسانی هوشمند الکترونیکی توسط دولت به والدین مشمول انجام و واگذاری سهام به فرزندان مشمول آیین‌نامه تنها با انتخاب بانک عامل و صندوق سرمایه‌گذاری توسط یکی از والدین/ولی قانونی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عملیاتی شود.

٢. سازمان ثبت‌احوال کشور یک سرویس استعلامی که در ورودی تاریخ صدور شناسنامه و در خروجی فهرست شماره ملی و تاریخ تولد افرادی که شناسنامه آنها در تاریخ مذکور صادرشده است به همراه دو کد ملی )والدین شخص/ ولی قانونی( بدون ذکر جنسیت ایجاد نموده و به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان فناوری اطلاعات ارائه نماید. وزارت امور اقتصادی و دارایی با دریافت اطلاعات افراد مشمول برای تأمین و تخصیص اعتبار جهت خرید سهام برای افراد مشمول و سازمان فناوری اطلاعات ایران برای اطلاع‌رسانی هوشمند به والدین مشمول آیین‌نامه در زمان اولین ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اقدام نماید.

٣. سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی اجرای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اجرای مواد )٢( و )۶( و )٩( و )١۰( موظف است اقدامات لازم برای اینکه والدین / ولی قانونی فقط با انتخاب بانک عامل و صندوق سرمایه‌گذاری خرید سهام به نام فرزند تازه متولدشده اقدام نمایند؛ را پیش‌بینی و سرویسهای مورد نیاز را برای تصویب به کارگروه ارائه نماید.

۴ . وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با مشارکت بانکهای ملی و پستبانک، سازمان فناوری اطلاعات ایران و دبیرخانه نسبت به تدوین سرویسهای موردنیاز برای اجرای مواد )۶( و )١۰( آیین‌نامه اقدام و برای تصویب به جلسه آتی کارگروه ارائه نمایند.


مصوبه شماره چهار

در اجرای مواد ۴ و ۶ قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و درخواست صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به موجب تبصره ذیل ماده )٢( اساسنامه صندوق مقرر شد شرکت توانیر سرویسهای زیر را ایجاد و به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه نماید:

١ . سرویس دریافت شناسه‌های قبض جدید با ورودی تاریخ )تاریخ ایجاد شناسه قبض( و خروجی فهرست شناسه‌های قبض ایجادشده )جدید( در تاریخ مذکور به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ارائه شود. داده‌های ارائه‌شده برای هفت روز قبل از تاریخ استعلام است.

تبصره: با توجه به حجم تعداد قبض موجود مقرر شد با رعایت اصول حفاظتی و ایمنی در نقل‌وانتقال این دادهها، شناسه‌های قبض تا تاریخ اول آذرماه ١۴۰١ به طور حجمی و یکباره تحویل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان شود.

٢. سرویس استعلام آدرس انشعاب برق با ورودی شناسه قبض و در خروجی اقلام اطلاعاتی وضعیت انشعاب، شناسه قبض، استان، شهرستان، شرح نشانی و کدپستی انشعاب به صندوق ارائه شود. تا زمان تصحیح دادههای آدرس قبوض حداکثر تا تاریخ شهریورماه ١۴۰٢ دریافت شرح نشانی کامل بلامانع است.

٣ . شرکت توانیر و صندوق با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به بررسی فرایند کسب‌وکاری واریز وجوه حق بیمه حوادث طبیعی ساختمانها به حسابهای نزد خزانه و روش مغایرت گیری وجوه واریزی و ارائه خدمات به ذینفعان را طی جلسه کارشناسی مشترک برگزار و سرویس/های موردنیاز بر اساس فرایند مورد توافق را برای تصویب در جلسه آتی کارگروه ارائه نمایند.


مصوبه شماره پنج

در اجرای بند پ ماده ١٧ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و درخواست صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت اطلاعات موردنیاز از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات، به منظور حذف اخذ مدارک و مستندات فیزیکی از شرکتهای دانشبنیان و تسهیل ارائه خدمات برای ارزیابی طرحها و ارائه تسهیلات مالی به این شرکتها با همکاری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، سازمانهای تأمین اجتماعی و امور مالیاتی کشور مقرر شد سرویسهای زیر از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه شود:

١ . معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نسبت به ارائه یک سرویس استعلامی به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای صحت سنجی مشمول دانش‌بنیانی بودن یک شرکت در بازه زمانی مشخص حداکثر ظرف مدت سه هفته اقدام نماید. این سرویس با ورودی الزامی شناسه ملی شرکت و اختیاری تاریخ شروع و تاریخ پایان و در خروجی بلی )به معنی دانش‌بنیانی شرکت یا در بازه زمانی استعلام شده دانش‌بنیان است( و خیر )در بازه زمانی استعلام شده یا برخی از زمان دانش‌بنیان نیست(

٢. سازمان تأمین اجتماعی نسبت به ارائه سرویس صحت سنجی اطلاعات بیمه‌شده شاغل در شرکتهای دانش‌بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام نماید. این سرویس در ورودی کد کارگاه، شناسه یکتا شرکت، شماره بیمه تأمین اجتماعی، کد ملی بیمه‌شده، سال و ماه، روز کارکرد، دستمزد مشمول و غیرمشمول و خروجی بلی و خیر است.

٣. سازمان تأمین اجتماعی سرویس استعلام پرداخت بیمه شرکتهای دانش‌بنیان را حداکثر ظرف مدت دو هفته به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه نماید. این سرویس در ورودی کد کارگاه، شناسه ملی کارگاه، سال و ماه؛ در خروجی تعداد نفرات و جمع حقوق و دستمزد فهرست حق بیمه شرکت است.

۴. سازمان امور مالیاتی سرویس صحت سنجی پرداخت مالیات بر حقوق اشخاص را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه نماید. این سرویس در ورودی شامل اقلام کد ملی/شناسه فراگیر شخص حقیقی، شناسه ملی حقوقی، سال و ماه و در خروجی بله (پرداخت مالیات بر حقوق توسط شرکت) و خیر (به معنی عدم پرداخت یا عدم انطباق اقلام اطلاعاتی ورودی)

۵. سازمان امور مالیاتی موظف است برای ارائه هرگونه ارائه اقلام اطلاعاتی اظهارنامه مؤدیان به دستگاههای اجرایی با تدوین فرایند تولید شماره رهگیری پویا )اخذ تأییدیه مؤدی( با ویژگی اعتبار حداکثر یک ماه و دو بار فراخوانی توسط استعلام گیرنده اقدام نماید. ارائه این شماره رهگیری توسط دستگاه استعلام گیرنده برای دریافت اقلام موردنیاز از اظهارنامه مؤدیان که به تصویب کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی میرسد؛ الزامی است.

۶. در خصوص نیاز صندوق به برخی اقلام اطلاعات اظهارنامه عملکرد مقرر شد در ورودی شماره ملی یا شناسه یکتای شخص مؤدی و شماره رهگیری پویا و در خروجی به شرح اقلام اطلاعاتی پیوست ظرف مدت حداکثر یک ماه ایجاد و در مرکز ملی تبادل اطلاعات به صندوق ارائه شود.

٧. سازمان امور مالیاتی نسبت به ارائه یک سرویس درآمد شرکتهای دانشبنیان به صندوق اقدام نماید. این سرویس در ورودی شناسه ملی شرکت، سال )عملکرد مالیاتی(، شماره رهگیری پویا و در خروجی کد رهگیری اظهارنامه، نوع اظهارنامه، درآمد نرخ صفر مالیات مربوط به شرکتهای دانش‌بنیان، مبلغ معافیت، تاریخ شروع و پایان سال مالی عملکرد است.