مصوبات جلسه سی و هفتم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۷

تاریخ جلسه ٢٩ آذر ماه ١۴۰١

مصوبه شماره یک

در اجرای بند یک مصوبه شماره یک جلسه شانزدهم کارگروه و درخواستهای واصله در خصوص ایجاد دسترسی به برخی سرویسهای موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات با توجه به توافق خدمت دهنده و موافقت دبیرخانه شورا برقراری سرویسهای زیر به دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود:

P وزارت جهاد کشاورزی: استعلام گواهی عدم سوءپیشینه از قوه قضائیه، استعلام کد پستی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، استعلام اصالت اسناد ملکی از سازمان ثبتاسناد و املاک کشور، سرویس انطباق کد ملی با شماره شبای بانکی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استعلام گواهینامه فنی و حرفهای از سازمان فنی و حرفهای، سرویس پاکنا ١ از سازمان اداری و استخدامی کشور، استعلام ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران.

P حوزه هنری کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی: سرویس انطباق مشخصات هویتی اشخاص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور.

P صندوق تأمین خسارتهای بدنی: سرویس چاپار از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس استعلام مدد جویان کمیته امداد امام خمینی ره، سرویس استعلام مدد جویان سازمان بهزیستی کشور

P موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان: سرویس استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مصوبه شماره دو

١ـ حسب درخواست نماینده محترم ریاست مجلس شورای اسلامی در کارگروه جهت افزودن پایگاه قوانین و مقررات کشور در اجرای تبصره ١ ماده ١۰ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و ماده ٢ قانون تنقیح قوانین ـ مصوب ١٣٨٩ـ این پایگاه به فهرست پایگاههای اطلاعات پایه کشور افزوده شد.

٢ـ در راستای افزایش ایمنی و محافظت از داده‌ها و اطلاعات و ایجاد وحدت رویه در اجرا و شیوه نظارت و کنترل مقرر شد کمیته‌ای با مسئولیت نماینده واجا در کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و مشارکت مرکز افتا ریاست جمهوری، سازمان پدافند غیرعامل و سازمان فناوری اطلاعات ایران حسب نیاز دستورالعمل شیوه محافظت از دادهها اعم از فرایندهای فیزیکی، رمزنگاری، نحوه نگهداری نسخ پشتیبان و … در پایگاههای اطلاعاتی تدوین و برای بررسی و تصویب به کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی ارائه شود.

٣ـ تبادل اطلاعات به صورت غیر بر خط و خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات توسط پایگاههای اطلاعات پایه موضوع ماده ١۰ قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی ممنوع است. موارد استثنا با تائید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مجاز است.

مصوبه شماره سه

حسب درخواست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی )پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان( و سازمان ثبت احوال کشور در خصوص پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و همچنین اجرای مواد ٨ و ٩ آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارها )مصوبه شماره ١۶۴۴٩۵/ت۵٨٧١٧هـ مورخ ١٧/١٢/١۴۰۰ هیئت محترم وزیران( در خصوص پایگاه خانوار و سرویسهای موردنیاز برای بروز رسانی مستمر این دو پایگاه به منظور ایجاد یا اعمال تغییرات در ترکیب ساختار خانوار به صورت هوشمند مقرر شد اقدامات زیر انجام و سرویسهای مربوط بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه شود:

١ . استعلام وسع اقتصادی اعضای بالای ١٨ سال خانوار بدون واقعه ازدواج برای تشکیل خانوار جدید توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی )پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان( به سازمان ثبت احوال کشور ارائه شود؛ این سرویس در ورودی کد ملی و تاریخ تولد و خروجی »بلی« به معنی وسع اقتصادی و »خیر« به معنی عدم وسع اقتصادی طبق دستورالعمل وسع اقتصادی موضوع ماده )۵( آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارها است.

٢. در اجرای تبصره ٢ ماده ١۰ قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی به منظور به‌روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان )ردیف ١۴ جدول(، سازمان ثبت احوال کشور موظف است نسبت به ارائه سرویس اعلامی اعضای جدید پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی به صورت ١۰ روز یک بار با اقلام اطلاعاتی کد ملی و تاریخ تولد ظرف مدت دو ماه اقدام نماید. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مشخصات هویتی این اشخاص را با استعلام در مرکز ملی تبادل اطلاعات شامل ورودی کد ملی و تاریخ تولد و در خروجی مشخصات هویتی فرد را دریافت مینماید.

٣. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی )پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان( موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور نسبت به صحت سنجی اقلام اطلاعات هویتی افراد موجود در پایگاه را به صورت غیر برخط )ارسال کد ملی و تاریخ تولد به ثبت احوال و ارائه فهرست کد ملی و تاریخ تولد افراد که پایگاه موجود نبوده به پایگاه رفاه ایرانیان( اقدام نموده و سایر اقلام اطلاعاتی در سرویس موجود همانند بند ٢ این مصوبه استعلام شود.

تبصره: جدول اطلاعات خانوار شامل کد ملی و نوع رابطه از طریق حراست دستگاه به سازمان ثبت احوال کشور ارسال شود

۴. سرویس استعلام صحت سنجی احکام قضایی و محجورین توسط قوه قضائیه در اختیار سازمان ثبت احوال کشور قرار گیرد.

مصوبه شماره چهار

پیرو درخواست صندوق تأمین خسارتهای بدنی )وزارت امور اقتصادی و دارایی( به منظور ارتقا سلامت اداری و پیشگیری از جعل در اسناد ارائه‌شده به این صندوق برای دریافت خسارت و هماهنگی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان پزشکی قانونی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مقرر شد سرویسهای زیر در مرکز ملی تبادل اطلاعات فیمابین سرویس‌دهندگان با صندوق تأمین خسارتهای بدنی ارائه شود:

١. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسبت به ارائه سرویس صحت سنجی پذیرش شخص ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات به صندوق مذکور با ورودی کد ملی، تاریخ تولد، تاریخ پذیرش و نام مرکز درمانی و خروجی بلی (به معنی صحت ارائه خدمات درمانی یا بستری ناشی از تصادفات به شخص) و خیر (به معنی ارائه خدمات درمانی یا بستری شخص به دلایل غیر از تصادف یا عدم وجود چنین پذیرشی) اقدام نماید این سرویس ظرف مدت حداکثر دو هفته در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیاده‌سازی خواهد شد.

تبصره: API دریافت فهرست مراکز درمانی به عنوان داده باز توسط وزارت بهداشت ارائه و در درگاه ملی داده باز به عنوان Open API ارائه شود.

٢. سازمان پزشکی قانونی نسبت به ارائه سرویس استعلام نظریه پزشکی قانونی با ورودی شماره پرونده، شماره نامه و تاریخ نامه و در خروجی متن نظریه پزشکی قانونی به همراه فایل پی‌دی‌اف آن را به صندوق تأمین خسارتهای بدنی ارائه نماید.

تبصره: سازمان پزشکی قانونی میتواند به جهت تسریع در ایجاد و بهره‌برداری سرویس مذکور، از زیرساخت شبکه ارتباطی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه استفاده و ظرف حداکثر مدت یک ماه سرویس فوق را در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیاده‌سازی نماید.

٣. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران )فراجا( سرویسهای موردنیاز صندوق تأمین خسارتهای بدنی را به شرح زیر در مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه نماید.

١ـ متد سرویس شماره یک: ورودی پلاک انتظامی خودرو، تاریخ حادثه )روز/ماه/سال( و خروجی شماره شاسی )١۰ رقم آخر( و سیستم خودرو

٢ـ متد سرویس شماره دو: ورودی پلاک انتظامی خودرو، تاریخ حادثه )روز/ماه/سال( و خروجی ظرفیت وسیله نقلیه

٣ـ متد سرویس شماره سه: ورودی شماره کروکی، پلاک انتظامی خودرو و تاریخ حادثه )روز/ماه/سال( و خروجی بلی یا خیر )بلی به معنی وقوع تصادف و تنظیم کروکی و خیر به معنی عدم وجود کروکی یا عدم انطباق(

مصوبه شماره پنج

بند محرمانه: این بند به دلیل طبقه‌بندی محرمانه به سازمان تأمین اجتماعی، وزارت امور خارجه و مرکز ملی تبادل اطلاعات به عنوان مجریان مصوبه با طبقه‌بندی محرمانه ابلاغ گردید.