اصلاح آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۳۶ قانون نظام صنفی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

[آیین‌نامه اجرایی ترتیب انتخاب هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان ها وظائف هیأت رییسه، طرز تشکیل جلسات، تعداد کمیسیون ها و سایر مقررات مربوط به اداره اتاق و حق الزحمه خدمات آنها (موضوع ماده ۳۶ قانون نظام صنفی) ، مصوب ۱۳۹۴]


شماره ۷۲۲۶۵۸ – ۱۴۰۲/۵/۱۰

تبصره ۲ ماده ۵ (اصلاحی) ـ داوطلبان مکلفند با مراجعه به سامانه اصناف نسبت به تکمیل پرسشنامه (مطابق الگوی دبیرخانه هیأت) و بارگزاری تصویر اعتبار نامه عضویت در هیأت مدیره اتحادیه، شناسنامه و کارت ملی به انضمام عکس پرسنلی برای ثبت‌نام اقدام نمایند. عدم بارگزاری هریک از مدارک در بازه زمانی فراخوان به منزله عدم ثبت‌نام است.


تبصره ۳ ماده ۵ (اصلاحی) ـ تعداد داوطلبان ثبت‌نام شده در نوبت اول نباید کمتر از هفت نفر باشند. در غیر این صورت نوبت دوم مهلت ثبت‌نام به مدت یک هفته مطابق مفاد این ماده توسط هیأت اجرایی اعلام می‌گردد.


تبصره ۴ ماده ۵ (الحاقی) ـ در نوبت دوم با هر تعداد داوطلب ثبت‌نام شده انتخابات برگزار می‌شود و در صورت عدم نصاب مقرر در ماده (۳۳)، انتخاب اعضای باقی مانده این ماده توسط هیأت اجرایی اعلام می‌گردد.


تبصره ۵ ماده ۵ (الحاقی) ـ در شهرستان هایی که به دلیل اجرای تبصره (۱) ماده (۲۲) و همچنین ماده (۳۵) قانون، افراد واجد شرایط داوطلبی، فاقد نصاب مقرر در تبصره (۳) این ماده باشند، کمیسیون نظارت مکلف است برابر مفاد تبصره (۴) این ماده اقدام نماید.


تبصره ۱ ماده ۶ (اصلاحی) ـ زمان انتخابات حداکثر یک هفته پس از پایان ثبت‌نام بوده و روش فراخوان برگزاری انتخابات نیز مطابق تبصره (۱) ماده (۵) این آیین‌نامه خواهد بود.


تبصره ۲ ماده ۶ (اصلاحی) ـ انتخابات در دور اول با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد. در صورت نرسیدن به حد نصاب، هیأت اجرایی مکلف است نسبت به فراخوان مجدد و برگزاری انتخابات با هر تعداد شرکت کننده حداکثر ظرف مدت هفت روز اقدام و در صورت عدم شرکت هیچ یک از اعضای اجلاس در رأی گیری، انتخاب اعضا بر اساس تبصره (۲) ماده (۱۰) این آیین‌نامه خواهد بود.


تبصره ۳ ماده ۶ (الحاقی) ـ آراء سفید جز آمار آراء مأخوذ محسوب می‌گردد.


بند ۴ ماده ۷ (اصلاحی) ـ انتخابات اتاق به صورت الکترونیکی (حضوری و یا غیر حضوری) انجام می‌گیرد. هیأت اجرایی مکلف است ترتیب برگزاری هر دو روش را فراهم نموده و رأی دهندگان می‌توانند صرفًا به یکی از دو روش فوق در انتخابات شرکت نمایند.


بند ۸ ماده ۷ آیین‌نامه حذف می‌شود.


ماده ۸ (اصلاحی) ـ در صورت تساوی آراء دو یا چند نفر از داوطلبان، انتخاب افراد مورد نیاز از بین آنها با توافق آنان و در غیر این صورت به وسیله قرعه‏ کشی توسط هیأت اجرایی انجام خواهد شد.


ماده ۹ (اصلاحی) ـ هیأت رئیسه اتاق به ترتیب بر اساس اکثریت نسبی آراء مأخوذه شامل یک نفر رئیس، دو نفر نایب رئیس (اول و دوم)، یک نفر دبیر، یک نفر خزانه دار، و همچنین دو نفر عضو علی‌البدل (یک نفر تولیدی و خدمات فنی و یک نفر توزیعی ـ خدماتی) با رعایت ماده (۳۳) قانون تعیین می‌شوند. در صورت عدم اعتراض داوطلبان ظرف سه روز کاری، رئیس کمیسیون موظف است ظرف سه روز کاری نسبت به صدور اعتبار نامه اقدام نماید.

تبصره ۱ـ در صورت عدم آمادگی پذیرش سمت تعیین شده توسط فرد منتخب، تعویض سمت وی با سمتی که احراز آن با تعداد آراء کمتری دارد بالمانع است. در صورت درخواست کلیه منتخبان، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رئیس کمیسیون نظارت یا نماینده وی تعیین می‌شود .

تبصره ۲ـ (مانند قبل)


ماده ۱۰ (اصلاحی) ـ در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی، استعفا، حجر، اسقاط شرایط یا عزل عضو یا اعضای هیأت رئیسه، رئیس کمیسیون نظارت یا نماینده وی موظف است با رعایت نصاب مقرر در ماده (۳۳) قانون از نفر علی‌البدل دارای بیشترین رأی ماخوذه دعوت و نسبت به جایگزینی وی اقدام نماید.

تبصره ۱ـ با اسقاط هریک از شرایط ثبت‌نام در انتخابات اتاق (نظیر دارا بودن مسئولیت ریاست هیأت مدیره اتحادیه) ولو مربوط به دوره قبل اتحادیه باشد کمیسیون نظارت مکلف است نسبت به جایگزینی برابر مفاد این ماده اقدام نماید .

تبصره ۲ـ در صورتی که به هر دلیل، امکان رعایت نصاب مذکور فراهم نباشد، کمیسیون نظارت مکلف است ظرف شش ماه نسبت به برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای اصلی و جایگزین و علی‌البدل اقدام نماید و تا انجام انتخابات، افرادی را از بین اعضای اجالس اتاق و هیأت مدیره اتحادیه‌ها به عنوان جایگزین منصوب نماید. اگر کمتر از شش ماه از عمر قانونی هیأت رئیسه باقی مانده باشد، مدت مأموریت اعضای جایگزین تا پایان مدت مأموریت هیأت رئیسه ادامه خواهد یافت. سمت اعضای منتصب به ترتیب بعد از سمت اعضای منتخب توسط کمیسیون نظارت تعیین خواهد شد.


ماده ۱۸ (اصلاحی) ـ پس از انتخاب هیأت رئیسه، اعضای اجلاس از بین خود و سایر اعضای هیأت مدیره اتحادیه‌ها، اعضای کمیسیون ‌های اتاق را با پیشنهاد هیأت رئیسه برای همان دوره انتخاب می‌کنند. تعداد اعضای کمیسیون ‌ها حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر می‌باشد. هر کمیسیون دارای یک نفر رئیس، یک نفر نائب‌رئیس و مابقی عضو می‌باشند. تعیین سمت بر اساس اکثریت آراء ماخوذه و در صورت توافق کلیه اعضای کمیسیون به صورت انتخابات داخلی خواهد بود .

تبصره ـ عضویت هیأت رئیسه در کمیسیون ‌ها ممنوع است و سایر اعضای اجلاس و هیأت مدیره اتحادیه نیز فقط می‌توانند عضو یکی از کمیسیون ‌ها باشند.


ماده ۲۲ـ حذف می‌گردد.


ماده ۲۵ (اصلاحی) ـ رئیس اتاق موظف است به منظور اداره امور اجرایی، نسبت به بکارگیری یک نفر با حداقل مدرک کارشناسی و سابقه اجرایی که صلاحیت علمی و عملی وی به تأیید هیأت رئیسه رسیده است به عنوان «دبیر اجرایی» اتاق اقدام نماید. رئیس اتاق می‌تواند بخشی از وظایف اجرایی خود را در ارتباط با اداره اتاق به دبیر اجرایی تفویض نماید.


ماده ۲۹ (جایگزین ماده ۳۰) ـ این آیین ‏نامه در اجرای ماده (۳۶) قانون نظام صنفی، مشتمل بر (۲۹) ماده و (۲۳) تبصره تهیه و در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۰ توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرار گرفت و از تاریخ تصویب، چنانچه کمیسیون نظارت در صورت جری تشریفات قانونی برای برگزاری انتخابات اقدام نموده و ترکیب هیات رئیسه تعیین نشده است، برای ادامه فرایند انتخابات مکلف به اجرایی این آیین‌نامه می‌باشند.