آیین‌نامه اجرایی جزء (١) بند (الف) تبصره (٢۰) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

شماره ١٨۶۰۰۴/ت۶۰۴٩١ه ـ ١۴۰١/۱۰/۸

هیئت وزیران در جلسه ٣۰/٩/١۴۰١ به پیشنهاد سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء )١( بند )الف( تبصره )٢۰( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰١ کل کشور.

٢ـ دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده )٢٩( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرکتهای دولتی که نام آنها در پیوست شماره )٣( قانون ذکر شده است شامل شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، با رعایت احکام جزءهای )١( و )٣( بند )الف( تبصره )٢۰( قانون .

٣ـ کارکنان: کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین )مشخص(، کارگری، کارکنان حوزه سلامت بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان ـ مصوب ١٣٧۵ـ و کارکنانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته میشوند.

۴ـ سایر نیروها: تمامی افرادی که به هر نحوی در دستگاههای اجرایی بکارگیری میشوند.

۵ ـ پرداخت مستقیم و مستمر: حقوق، فوقالعادهها و مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط، در حکم کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنانی که رابطه مستقیم استخدامی یا بکارگیری با دستگاه اجرایی دارند، درج شده است .

۶ ـ پرداختهای غیرمستمر: هرگونه پرداخت اعم از فوق‌العاده‌ها و مزایای غیرمستمری که طبق قوانین و مقررات مربوط پرداخت می‌گردد، از جمله اضافه کار، هرگونه پاداش و پرداخت نقدی و معادل ریالی کمکهای رفاهی غیرنقدی به کارکنان.

٧ـ سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران(: مجموعه سامانه‌های سازمان اداری و استخدامی کشور

٨ ـ زیرسامانه پاکنا: پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری )پاکنا( که یکی از زیر سامانه‌های سامانه کارمند ایران میباشد و ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات کارکنان در آن انجام میگیرد.

٩ـ زیرسامانه ثبت حقوق و مزایا: [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۲۳]
سامانه موضوع ماده )٢٩( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکی از زیر سامانه‌های سامانه کارمند ایران که دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات کلیه پرداختهای کارکنان خود اعم از پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر، بر اساس ترتیبات موضوع تصویبنامه شماره ٩٩١۴۵/ت۵۵٢٢٣هـ مورخ ٢٨/٧/١٣٩٧ با لحاظ رأی قطعی شماره ٧٨٩٨۵/هـ ب مورخ ١٩/٩/١٣٩٧ رئیس مجلس شورای اسلامی و دستورالعملهای مربوط، اقدام نمایند.

١۰ـ زیر سامانه پایگاه اطلاعات سایر نیروهای بکارگیری شده: پایگاه اطلاعاتی که ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات فردی و کلیه پرداختهای سایر نیروها در آن صورت میپذیرد.


ماده ٢ـ کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند اطلاعات فردی و استخدامی و احکام کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنان و پرداخت- مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر به تمامی آنان را در سامانه یکپارچه نظام اداری )زیر سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا( و همچنین اطلاعات سایر نیروها را در زیر سامانه پایگاه اطلاعات سایر نیروهای بکارگیری شده، حسب مورد ثبت و همواره به‌روزرسانی نمایند.

تبصره ١ـ ثبت اطلاعات در زیر سامانه‌های پاکنا، ثبت حقوق و مزایا و پایگاه اطلاعات سایر نیروهای بکارگیری شده، هیچ گونه حقی برای استخدام و یا بکارگیری اشخاص در هیچ یک از دستگاههای اجرایی ایجاد نمیکند.

تبصره ٢ـ مسئول اجرای ثبت اطلاعات تمامی پرداختها و تأیید صحت اطلاعات واردشده در زیرسامانه ثبت حقوق و مزایا حسب مورد بالاترین مقام اجرایی و ذیحساب/ مدیر امور مالی دستگاه ذیربط است.

تبصره ٣ـ صدور شماره مستخدم/شناسه برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین )مشخص( و کارگری که بر اساس مجوزهای قانونی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستگاه اجرایی مشمول ماده )۵( قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ١٣٨۶ـ استخدام یا بکارگیری شدهاند، در سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران( صورت میپذیرد.

تبصره ۴ـ چگونگی ثبت اطلاعات کارکنان موضوع جزء )٣( بند )الف( تبصره )٢۰( قانون، شامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکتهای صنایع نظامی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، سازمان انرژی اتمی ایران و شرکتهای آن و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و سایر دستگاهها با تشخیص دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، به موجب شیوه‌نامه‌های مستقلی که توسط سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور با همکاری دستگاههای اجرایی مذکور تدوین می‌شود، تعیین می‌گردد.

تبصره ۵ ـ ثبت اطلاعات کارکنان دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری، منوط به اذن ایشان میباشد.


ماده ٣ـ سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده )٣۰( قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ١٣۵١ـ نسبت به تخصیص اعتبار پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر کارکنان و محاسبه هزینه‌های کارکنان )پرسنلی( شرکتهای دولتی با دریافت اطلاعات کارکنان، بر اساس اطلاعات کارکنان و درخواست وجه مندرج در سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران(، اقدام نماید.


ماده ۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی)خزانه‌داری کل کشور( نسبت به پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر کلیه کارکنان دستگاههای اجرایی از محل اعتبارات مصوب مربوط )هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه ـ عمومی و اختصاصی( به ذینفع نهایی، پس از دریافت درخواست وجه از دستگاه اجرایی و منطبق با اطلاعات دریافت‌شده از سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران( که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأییدشده و با روش تبادل اطلاعات الکترونیک )وب سرویس( به سامانه خزانه‌داری الکترونیکی انتقال یافته و در سقف تخصیص هرگونه اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده )٣۰( قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ١٣۵١ـ موضوع ماده )٣( این آیین‌نامه، اقدام مینماید.

ماده ۵ ـ هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر به تمامی کارکنان کلیه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره )٣( قانون، شامل شرکتهایی که شمول قانون و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، شرکتهای تابع وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابع و ذیربط نهادهای عمومی غیردولتی صرفاً پس از ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران( و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، با روش تبادل اطلاعات الکترونیک )وب سرویس( با سامانه جامع بودجه و در سقف هزینه‌های کارکنان )پرسنلی( شرکت مربوط، توسط آن شرکت به ذینفع نهایی انجام میگیرد.

ماده ۶ ـ دستگاههای اجرایی مکلفند بر اساس سازوکارهایی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد، بسترهای مورد نیاز فنی و ارتباطی تبادل برخط با سامانه یکپارچه نظام اداری )کارمند ایران( را به گونه‌ای آماده نمایند که فرایند ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات موضوع این آیین‌نامه به صورت برخط انجام شود.

ماده ٧ـ مسئول اجرای این آیین‌نامه ذیحساب/مدیر امورمالی و بالاترین مقام اجرایی است و در صورت استنکاف از اجرای آن به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه سه تا پنج موضوع ماده )١٩( قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر