تصویب‌نامه در خصوص مدیریت مصارف گاز طبیعی در بخشهای مختلف مصرف، در بازه زمانی اول آذر ماه تا انتهای بهمن ماه ۱۴۰۱

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۳

شماره ١٧۰۵۵٨/ت۵٩٩۰٧ه ـ ۱۴۰۱/۹/۱۵

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۲ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور مدیریت مصارف گاز طبیعی در بخشهای مختلف مصرف، در بازه زمانی اول آذر ماه تا انتهای بهمن ماه تصویب کرد:

1- ساز و کارهای پیش بینی شده به منظور اعمال پاداش صرفه جویی در ردیف (1) ماده (2) و همچنین ماده (5) آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب‌نامه شماره 99292 / ت 59351 هـ مورخ 2 / 9 / 1400، برای دوره اجرای این تصویب‌نامه تنفیذ می‌شود.

۲- شرکت ملی گاز ایران مکلف به شناسایی و اعلام اخطار به مشترکین خانگی با مصرف گاز در پله ششم و بالاتر بر اساس سابقه مصرف در دوره مشابه سال قبل می باشد.

تبصره – [لغو ١۴۰١/۱۱/۹ از تاریخ تصویب]

3- مدارس، دانشگاه ها، خیریه ها، اماکن ورزشی و مذهبی، مجتمع های تجاری و اماکن گردشگری (هتل ها، موزه ها، سینماها، فروشگاه های بین راهی) حداکثر مجاز به مصرف گاز معادل نود درصد (90٪) مصارف دوره مشابه سال قبل می باشند . شرکت ملی گاز ایران مکلف به اعلام میزان مصرف دوره مشابه سال قبل، حداقل (15) روز قبل از شروع دوره می باشد .

تبصره – در صورت صرفه جویی بیش از ده درصدی (10٪) مشترکین مشمول این بند به ازای هر یک واحد درصد (1٪) صرفه جویی، مشمول تخفیف هزینه گازبها دوره صورتحساب به میزان ده واحد درصد (10٪) خواهند شد . این تخفیف گازبها متناسب با عملکرد مصرف تا سقف چهل درصد (40٪) قابل اعمال خواهد بود .

۴- استفاده از گاز طبیعی به منظور گرمایش استخرهای خانگی در طول دوره اجرای این تصویب‌نامه ممنوع می باشد.

۵ – استفاده از وسایل گرمایشی انرژی بر، در فضای باز ممنوع و کلیه مشترکین گاز طبیعی موظف به جمع آوری این تجهیزات می باشند .

۶- تغییر ساعت شروع و خاتمه کار با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و یا تعطیلی ادارات و مراکز دولتی و واحدهای آموزشی کشور در شرایط اضطرار و روزهای خاص در دوره اجرای این تصویب‌نامه به پیشنهاد شرکت گاز استان و تأیید استاندار بلامانع میباشد .

7 – در دوره زمانی اجرای این تصویب‌نامه، کل سوخت مورد نیاز کارخانجات سیمان و پنجاه درصد (۵۰ ٪) سوخت مورد نیاز واحدهای دامداری، کشاورزی و آجرپزی، با سوخت مایع تأمین می گردد .

۸- در دوره اجرای این تصویب‌نامه، فروش (گاز و برق) به کلیه مراکز استخراج رمز ارز ممنوع می باشد .

۹ – وزارت نیرو مکلف است برنامه تعمیراتی در نیروگاه های بخاری را در دوره اجرای این تصویب‌نامه لغو و تعمیرات واحدهای بخار چرخه (سیکل) ترکیبی را به صورت همزمان با واحد گازی همان بلوک چرخه (سیکل) ترکیبی، برنامه‌ریزی و اجرا نماید .

۱۰- وزارت نیرو مکلف است به منظور امکان تامین حداکثری سوخت نیروگاه ها، در دوره اجرای این تصویب‌نامه ضمن کاهش صادرات برق به حداکثر (۵۰۰) مگاوات ساعت، نسبت به واردات برق اقدام نماید .

11- وزارت نیرو مکلف است به منظور مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه ها در دوره اجرای این تصویب‌نامه نسبت به استفاده حداکثری از نیروگاه های تجدیدپذیر و استفاده حداقلی از نیروگاه های گازی با بهره‌وری (راندمان) کمتر از سی درصد (30%) اقدام نماید .

۱۲- شرکت ملی گاز ایران از طریق شرکتهای گاز استانی موظف به پیگیری اجرای این تصویب‌نامه بوده و در صورت عدم رعایت بندهای (۴)، (۵) و (۶) این تصویب‌نامه توسط مشترکین، با اطلاع قبلی نسبت به قطع موقت جریان گاز اقدام و پس از اخذ تعهد از نماینده تام الاختیار دستگاه اجرایی مشترک مبنی بر رعایت میزان مصرف تعیین شده، نسبت به وصل جریان گاز اقدام نماید .

۱۳- شرکت ملی گاز ایران مجاز است به منظور بازرسی و واپایش (کنترل) نحوه اجرای این تصویب‌نامه از طریق شرکتهای استانی تابعه با همراهی ضابطین قضایی و با حکم سیار قضایی نسبت به ورود و بازرسی از کلیه اماکن عمومی، تجاری، گردشگری و فرهنگی، صنعتی و نیروگاهی اقدام نماید . اجرای این حکم در اماکن نظامی، انتظامی و امنیتی مطابق حکم سازمان قضایی نیروهای مسلح خواهد بود .

۱۴- به منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه، کارگروه استانی مدیریت مصرف گاز به ریاست استاندار و با دبیری مدیر عامل شرکت گاز هر استان و با حضور کلیه دستگاههای اجرایی، قضایی، امنیتی و انتظامی تشکیل و گزارش عملکرد به صورت هفتگی به وزارتخانه های نفت و کشور ارسال می شود .

۱۵- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری شرکت ملی گاز ایران به صورت مستمر نسبت به اطلاع رسانی موثر، آگاه سازی عمومی و آموزش روش های مدیریت مصرف گاز اقدام نماید .

۱۶- به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری گاز کشور، در دوره اجرای این تصویب‌نامه، به تشخیص وزارت نفت، دستورات مرکز مخابره (دیسپچینگ) ملی گاز برای کلیه مدیران گاز استانی و مشترکان گاز لازم الاجرا است. استانداران و مدیران استانی موظفند در اجرای مفاد این تصویب‌نامه همکاری لازم را جهت کاهش مصرف گاز به عمل آورند .

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور