اساسنامه سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین آب­های جوی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۰۸

شماره: ١٨٠۵١۶/ ت۵٩٨٠٢هـ – ۱۴۰۱/۹/۲۹

هیأت وزیران در جلسه‌های ۱۴۰۱/۵/۵ و ۱۴۰۱/۸/۱۱ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۱/۱۳۷۳۱/۲۰۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۱/۱/۳۱ وزارت نیرو و به استناد بند (ط) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، اساسنامه سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین آب­های جوی را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- به منظور ارتقای بهره برداری و استفاده هرچه بیشتر از منابع آب جوی از طریق فراهم نمودن زیرساخت های لازم با استفاده از فناوری های نوین، سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی که در این اساسنامه به اختصار “سازمان” نامیده می شود با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل و طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه اداره می شود.

تبصره – فناوری های نوین شامل کلیه فناوری هایی است که در زمین، دریا، هوا و فضا می تواند موجب ارتقای بهره برداری و استفاده هر چه بیشتر از منابع آب جوی شود.


ماده 2- موضوع فعالیت سازمان، استفاده از فناوری های نوین و بکارگیری آن و نیز مدیریت راهبردی متمرکز با به کارگیری بخش غیردولتی و شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و اعمال سیاست های مرتبط با تعدیل وضع آب و هوا و بارورسازی ابرها در جهت استفاده هر چه بیشتر از منابع آب جوی است.


ماده ۳ – مرکز سازمان در تهران (بدون واحد استانی) و حوزه فعالیت آن سراسر کشور می باشد.

تبصره – سازمان با استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود تشکیل و برای انجام وظایف قانونی خود از امکانات و نیروی انسانی واحدهای ذی‌ربط وزارت نیرو استفاده می نماید.


ماده ۴- از تاریخ تصویب این اساسنامه، همه وظایف و مسئولیت های مرتبط با این سازمان به همراه بودجه و اعتبارات، اموال، دارایی ها، بدهی ها، تعهدات و امکانات و نیروی انسانی از شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مؤسسه تحقیقات آب و ستاد وزارت نیرو به این سازمان انتقال می یابد.


ماده 5- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر تعیین می شود:
1- تدوین برنامه های کلان، میان مدت و کوتاه مدت، مدیریت منابع آب جوی در جهت فناوری های نوین و دستورالعمل های لازم و تدوین استانداردهای مرتبط با اهداف و موضوع فعالیت و وظایف سازمان و نظارت بر حسن اجرای آنها.
2- واپایش (کنترل) بهره برداری منابع آب جوی از طریق راهبری و هماهنگی اقدام مؤثر عملیاتی سامانه های زمینی، هوایی و فضایی، جلوگیری از مداخلات جوی مخرب داخلی و مقابله با مداخلات جوی خارجی با رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای قانونی مربوط.
3- انجام مطالعات، تحقیقات، پژوهش، امکان سنجی، طراحی، تهیه، اجرا و توسعه تجهیزات و فناوری های نوین مرتبط با اهداف سازمان و انتقال فناوری، تولید، خودکفایی و بهره برداری از آن.
4- خرید خدمات از بخش غیردولتی و واحد های فناوری داخلی و خارجی از جمله شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برای انجام امور مطالعاتی، تحقیق، توسعه، آموزش، مشاوره، طراحی، امور اجرایی، بهره برداری از تجهیزات و تأسیسات به منظور کاهش هزینه ها، افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح خدمات در حوزه های مرتبط با اهداف سازمان و صدور اجازه فعالیت و بهره برداری در حوزه های مرتبط در چهارچوب قوانین مربوط جهت دستیابی به اهداف سازمان.
5- حمایت از طراحی، ساخت و آزمایش طرح‌های آزمایشی به منظور کسب دانش و تجربیات نوین و نیز حمایت فنی و اقتصادی و هدایت مطالعات و پژوهش های مراکز علمی، تحقیقاتی، مشاوره ای در راستای بهبود اهداف سازمان.
6- ایجاد ارتباط و بستر تعامل با سایر کشورهای دارای فناوری های مورد نیاز جهت تبادل فناوری های نوین و دستیابی به اهداف سازمان.
7- ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات.
8- ایجاد ساز و کار لازم به منظور حمایت از حقوق مالکیت فکری در نظام نوآوری ملی و بین-المللی در حوزه فعالیت سازمان.
9- مشارکت و سرمایه گذاری در تأمین صندوق های غیردولتی خطرپذیر و پژوهش و فناوری در چهارچوب قوانین.
10- انجام سایر فعالیت هایی که به موجب سایر قوانین بر عهده سازمان محول می شود.


ماده 6- رئیس سازمان از بین اشخاص مسلمان، امین و مورد وثوق دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با موضوع فعالیت سازمان و سابقه و تجربه کافی مرتبط توسط وزیر نیرو انتخاب و منصوب می شود و همتراز معاون وزیر نیرو است.


ماده 7- رئیس سازمان، بالاترین مقام سازمان است و در چهارچوب مقررات قانونی مربوط، اداره امور سازمان بر عهده وی می باشد. رئیس سازمان در مراجع قانونی، نماینده سازمان است و حق توکیل به غیر، ارجاع دعاوی به داوری و ارائه پیشنهاد صلح و سازش با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعمال نظارت لازم بر حسن اجرای وظایف محول شده به سازمان را دارا می باشد و نیز دارای سایر اختیارات زیر است:
1- تهیه و تنظیم دستورالعمل های اجرایی داخلی سازمان.
2- تهیه و تدوین ساختار سازمانی و پیشنهاد به مراجع ذی صلاح با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
3- اداره امور فنی، اداری، مالی، بودجه، استخدامی سازمان و نصب و عزل یا اعمال سایر مقررات اداری درباره کارکنان در حدود مقررات مربوط.
4- نظارت بر اجرای برنامه ها و حسن جریان امور، وظایف سازمان مندرج در ماده (5) این اساسنامه و حفظ حقوق، منافع و اموال سازمان.
۵- تهیه و تنظیم برنامه ها و فعالیت های جدید در راستای اهداف و وظایف سازمان.
6- نمایندگی قانونی سازمان در مقابل مراجع اداری و قضائی برای دفاع از حقوق سازمان و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری، حقوقی و اداری و هرگونه حقوق و اختیارات قانونی با حق توکیل به غیر.
7- معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حساب های بانکی و امضای نامه ها و مکاتبات با رعایت قوانین و مقررات مربوط.


ماده 8- قراردادها و اسناد تعهدآور با امضای رئیس سازمان و یا یکی از معاونان سازمان و مهر سازمان معتبر است.


ماده 9- دارندگان حق امضای چک ها، اسناد و اوراق مالی عبارتند از:
1- رئیس سازمان یا نماینده وی با رعایت شرط امانت و وثاقت.

2- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۲۳]
ذی حساب یا نماینده مجاز از طرف وی با رعایت شروط امانت و وثاقت.

تبصره – [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۲۳]
چک‌ها و اسناد مزبور با امضای رئیس سازمان یا نماینده مجاز از طرف وی، ذی حساب سازمان یا نماینده مجاز از طرف وی با رعایت شروط امانت و وثاقت و مهر سازمان معتبر است.

ماده ۱۰- رئیس سازمان می تواند با حفظ مسئولیت، قسمتی از اختیارات خود را به مدیران یا کارکنان سازمان با رعایت شرط امانت و وثاقت به موجب ابلاغ کتبی تفویض کند.

ماده ۱۱- منابع مالی سازمان عبارت است از:
1- اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه کل کشور.
2- درآمدهای حاصل از ارائه خدمات به متقاضیان که به عنوان درآمدهای اختصاصی محسوب می شود و در چهارچوب بودجه های مصوب برای انتقال و به کارگیری فناوری های نوین به منظور بهبود شرایط آبی کشور در مناطق مستعد هزینه می شود.
3- کمک ها، هدایا و وقف توسط اشخاص حقیقی و حقوقی.

تبصره – کمک دولت به این سازمان در اولین سال تأسیس از محل ردیف متفرقه (1 -510000) جدول شماره (9) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و در سال های آتی از محل ردیف مستقلی که برای این سازمان در قوانین بودجه سالانه کل کشور پیش بینی می گردد تأمین خواهد شد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 34188 /102 مورخ 16 /9 /1401 شورای نگهبان تأیید شده است.

محمد مخبر- معاون اول رییس جمهور