طرح ارتقای مشارکت فعالان اقتصادی در زنجیره تولید بین المللی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۲۷

شماره: 170639/ت59485هـ – ۱۴۰۱/۹/۱۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۸/۲۵ به پیشنهاد شماره 519315 مورخ 14/ 10/ 1400 سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (چ) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395-، طرح ارتقای مشارکت فعالان اقتصادی در زنجیره تولید بین المللی را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، کشور، نیرو و نفت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و با استفاده از ظرفیت سامانه های موجود کشور، پس از شناسایی و ارزیابی (صحت سنجی) توانمندی های تولیدکنندگان محصولات داخلی که استانداردهای لازم برای حضور در بازارهای بین المللی را دارند، وبگاه تخصصی با امکان دسترسی عمومی و حداقل به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی را ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این طرح ایجاد نماید.

تبصره – علاوه بر محصولات دارای استانداردهای بین المللی، فعالیت های پیمانکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز مشمول این طرح بوده و در وبگاه یادشده مورد توجه قرار خواهند گرفت.

ماده 2- به منظور تمهید اجرای محورهای تکمیلی ایجاد وبگاه موضوع ماده (1) این طرح، دستگاه های اجرایی ذی‌ربط موظفند برنامه اجرایی خود در خصوص محورهای زیر را ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این طرح تهیه و اعلام نمایند:

1- سازماندهی ظرفیت های تولیدی و شبکه سازی میان تولیدکنندگان کوچک مقیاس با بنگاه های متوسط و بزرگ برای کسب توانایی برقراری ارتباط و عقد قرارداد با شرکت های بزرگ منطقه ای و بین المللی در قالب شرکت های زنجیره تأمین، شرکت های مدیریت صادرات (ای ام سی) و خوشه ها و شبکه های تولید (وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران).

2- توسعه نظام آماد و پشتیبانی و زیرساخت ها و زنجیره های تأمین قدرتمند داخلی برای کاهش هزینه های مبادله و برقراری جریان منظم تأمین و تدارک کالا (وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران).

3- تقویت نظام استاندارد در جهت توسعه نفوذ استانداردهای لازم برای تولیدکنندگان و انطباق هرچه بیشتر با استاندارد بازارهای هدف (سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور).

4- گسترش دیپلماسی اقتصادی و روابط فناورانه با تولیدکنندگان در مقیاس منطقه ای و جهانی در کشورهای هدف و پشتیبانی مؤثر از قراردادهای منعقده از مسیر (کانال)های مقام های سیاسی دو طرف (دیپلماتیک) (وزارت امورخارجه با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور).

5- برقراری مسیر (کانال) های مطمئن جریان مالی و اعتباری به گونه ای که امکان تبادلات مالی با کمترین هزینه مبادله فراهم شود و حاشیه رقابت تولیدکنندگان با هزینه های سنگین نقل و انتقال ارز و هزینه های خطر (ریسک) تضعیف نگردد (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران).

ماده 3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این طرح، نظام تأمین مالی مقید برای حضور تولیدکنندگان محصولات داخلی موضوع ماده (1) این طرح در زنجیره ارزش بین المللی و تشویق آنها به همکاری با شرکت های چند ملیتی و عرضه کننده دانش فنی (لایسنسورها) را با رویکرد ارتقای صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی داخلی و مشتمل بر نوع حمایت و تسهیلات قابل پرداخت به آنها ایجاد نماید.

ماده 4- سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت موظف است اجرای نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح‌های مهم ملی – مصوب 1395- ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را به گونه ای سازماندهی نماید که مجریان این قراردادها و طرح‌ها، از ظرفیت تولیدکنندگان محصولات داخلی موضوع ماده (1) این طرح علاوه بر طرح‌های داخلی در طرح‌های بین المللی نیز استفاده نمایند.

تبصره – شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران (ایفیک) و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با همکاری صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند حمایت های مالی لازم برای اجرای این ماده را تنظیم و به شرکت های متقاضی ارائه نمایند.

ماده 5- معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازهای فناورانه شرکت هایی که قصد حضور در زنجیره ارزش بین المللی دارند را شناسایی کرده و زمینه همکاری شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان داخلی را برای رفع آنها فراهم نماید.

ماده 6- وزارت امورخارجه موظف است ضمن ارزیابی وضعیت بازار کشورهای مختلف، ظرفیت بازارهای بین المللی را برای حضور شرکت های صاحب صلاحیت ایرانی در زنجیره ارزش جهانی تعیین کرده و آن را به صورت سالانه به روزرسانی و اعلام نماید.

ماده 7- گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات لازم برای تسهیل تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به شرکت های منتخب را اتخاذ نماید.

ماده 8- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است اقدامات قانونی لازم به منظور کاهش تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه و صادرات محصولات شرکت های منتخب را اتخاذ نماید.

ماده 9- معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور موظف است از طریق خانه های فناوری و نوآوری در کشورهای هدف، برگزاری نمایشگاه و رویداد، حمایت از سکو (پلت فرم)های به هم رسانی و کسب و کارهای مرتبط با بازارسازی برای شرکت های توانمند داخلی در زنجیره ارزش جهانی، استفاده از ظرفیت متخصصین ایرانی خارج از کشور و اعزام هیئت های تجاری، مقدمات معرفی توانمندی شرکت های منتخب و فروش محصولات آنها در بازارهای بین المللی را فراهم آورد.

ماده 10- به منظور افزایش حضور شرکت های ایرانی در زنجیره ارزش جهانی، شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران (ایفیک)، صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران مجازند به میزان یکصد میلیون (000/ 000/ 100) دلار بابت ایجاد و توسعه شعب بین المللی شرکت های ایرانی با هدف افزایش فروش آنها در بازارهای بین المللی و افزایش استفاده از فناوری ها و متخصصین داخلی، سرمایه گذاری و مشارکت نموده و تسهیلات ویژه نیز به آنها ارائه نمایند.

ماده 11- معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور موظف است ضمن پیگیری و نظارت بر اجرای این طرح، گزارش اجرای آن را به صورت ماهانه به دفتر رییس جمهور ارسال نماید.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر