۸/۱۵۸۳۴/۱۲۰ – ۱۳۸۸/۳/۴
ماده واحده:
به منظور ارتقای جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان در راستای دستیابی به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و سیاستهای کلی ابلاغ برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر « تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای کیفی آن براساس نیازها و اولویتهای کشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی دانشآموزان» وزارت آموزش و پرورش نسبت به انجام موارد زیر اقدام مینماید:
۱ـ با عنایت به ضرورت تبادل تجربیات علمی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از توانمندی و ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرای آن در داخل و خارج از کشور، با رعایت ارزشهای ایرانی ـ اسلامی اقدام نماید.
تبصره ـ با توجه به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران و به استناد قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) [قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از سازمانها و مجامع بینالمللی] (موضوع مصوبه مورخ ۱/۳/۱۳۸۱ مجلس شورای اسلامی) وزارت آموزش و پرورش با جلب مشارکت دستگاههای اجرایی ذیربط، زمینه شرکت دانشآموزان ایرانی در مطالعات تیمز و پرلز را فراهم آورد.
۲ـ از یافتههای مطالعات موضوع این ماده واحده برای ارتقای کیفیت و توسعه متوازن نظام آموزشی، با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم و انجام تغییرات ضروری در برنامهها، مواد آموزشی و درسی، افزایش صلاحیتهای حرفهای معلمان و تقویت آموزش خانواده و سایر مولفههای مربوط، استفاده نماید.
۳ـ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با انجام مطالعات و پژوهشهای تحلیلی و تکمیلی در زمینههای مربوط، گزارشهای ادواری سالانه از روند اجرا و پیشرفت برنامهها و فعالیتها را تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
۴ـ آییننامه تشکیل کمیته تعیین اهداف، معیارها و شاخصها و دستورالعمل اجـرایی این مصـوبه ظرف مدت سـه ماه تهیه و به تأیید وزیر آمـوزش و پـرورش خواهدرسید.
موضوع: طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن در هفتصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۸۷ به تصویب رسید.
دبیر شورا ـ مهدی نوید رییس جلسه ـ علیرضا علیاحمدی
طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن مورد تأیید است. نتایج باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسند.
رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش ـ محمود احمدینژاد