شماره: ۱۲۰/۱۲۷۵۵۷ – ۱۴۰۱/۸/۳۰
(بررسی شده در جلسات ۱۰۰۶، ۱۰۰۷، ۱۰۰۸ و ۱۰۰۹)
به استناد راهکار ۴ /۱۹ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای بند ۲ ماده واحده مصوب جلسه ۷۸۵ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳ /۱۲ /۱۳۸۷ با عنوان طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن، راهبردها و رئوس برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره های تحصیلی به شرح زیر به تصویب می رسد.
راهبرد ۱ ـ توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقاء ظرفیتهای آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی
۱ ـ سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط
۲ ـ سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیت های تخصصی و حرفه ای آنان
۳ ـ توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامه های درسی مربوط
۴ ـ ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه های آموزشی در سطح منطقه ای، استانی و ملی برای ارتقاء کیفیت ارائه دروس مربوط
۵ ـ به روزآوری و اجرای با کیفیت برنامه های درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیت های مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی
راهبرد ۲ ـ مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد در دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن
۱ ـ نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص های مرتبط با ارتقاء کیفیت از قبیل: عملکرد تحصیلی دانش آموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاس های معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفه ای مبتنی بر همکاری
۲ ـ اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تأکید بر دروس مذکور برای افزایش بهرهوری
۳ ـ تدوین استانداردهای ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دوره های تحصیلی
راهبرد ۳ ـ بسط عدالت آموزشی
۱ ـ اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانش آموزان کم برخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیه ای (تغذیة رایگان دانش آموزان در مدارس مناطق کم برخوردار)
۲ ـ تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه
۳ ـ طراحی ساز و کارهای ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و با کیفیت به کلاس ها و دانش آموزان کم پیشرفت
۴ ـ شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامة آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروه های کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه)
۵ ـ تقویت فرایندهای ارائه آموزش دروس در مناطق دوزبانه به زبان فارسی
استلزامات اجرایی:
۱ ـ هر یک از برنامه های فوق در قالب پروژه (منطق، اهداف، خروجی مورد انتظار، مجری، زمان شروع و خاتمه، برنامه عمل، منابع و …) با اولویت استان ها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشته اند، توسط سازمان ها/ معاونت های ذی ربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی، منظور و اجرا می شود.
۲ ـ وزارت آموزش و پرورش می تواند برای اجرای برنامه ها، حسب ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمان های مردم نهاد، خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.
۳ ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از روند اجرای پروژه ها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
۴ ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام نماید.
۵ ـ ترمیم و به روزرسانی راهبردها و برنامه ها با توجه به نتایج پژوهش ها و مطالعات تکمیلی و جدید، به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
۶ ـ منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای این مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمین و پرداخت می شود.
موضوع: راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، در هزار و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲ به تصویب رسید.
دبیر شورا ـ محمود امانی
رئیس جلسه ـ یوسف نوری
راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مورد تأیید است، به اجرا گذاشته شود.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ـ سیدابراهیم رئیسی