آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۱۲

شماره: 158702/ت60031 هـ – ۱۴۰۱/۸/۲۰

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۵ به پیشنهاد شماره 149845 مورخ 1 /4 /1401 سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و شورای عالی حوزه های علمیه) و به استناد بند (و) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1 – سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

2 – خزانه: خزانه‌داری کل کشور.

3 – قانون: قانون بودجه سال 1401 کل کشور.

4 – صندوق: صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

5 – شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها: شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

6 – منابع: حداقل چهل درصد (40%) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها.

7 – مراکز: دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پارک‌ های علم و فناوری و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط و حوزه های علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت.

8 – دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

9 – سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع) که یکی از زیرسامانه های پنجره واحد نظام فکر (ایده)ها و نیازها (نان) است.

10 – حساب صندوق: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین‌نامه توسط خزانه ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه برای صندوق تعیین و اعلام می شود.

ماده 2 – شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها موظفند در مقاطع سه ماهه معادل بیست و پنج درصد (25%) از منابع را به حساب صندوق واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری نمایند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها، به خزانه اجازه داده می شود در پایان هر سه ماه رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق واریز کند.

ماده 3 – منابع برای هر یک از مراکز، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در قانون می باشد. این منابع به استناد موافقتنامه ای که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (صندوق) با سازمان در مقاطع سه ماهه، مبادله و اصلاح می شود به عنوان ابلاغ مازاد درآمد اختصاصی محسوب می شود.

ماده 4 – خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها به تفکیک میزان مبالغ اختصاص یافته به مراکز و نیز پرداختی به مراکز را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند.

ماده 5 – منابع در راستای حل مسائل و مشکلات شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز، هزینه می شود:

1 – طرح (پروژه) های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران.

2 – اجرای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی طرح (پروژه)های پسادکتری.

3 – طرح (پروژه) های تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشامل تحت نظارت یکی از مراکز.

تبصره 1 – تعهدات پرداخت نشده توافقنامه های سال قبل (ثبت شده در سامانه) در اولویت پرداخت قرار دارد.

تبصره 2 – طرح (پروژه)های پیشنهادی شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها از طریق ثبت برگه (فرم) درخواست پیشنهاده در سامانه اعلام عمومی میشود. واگذاری طرح (پروژه)ها به مراکز توسط شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها در شرایط رقابتی انجام می شود. شیوه نامه این تبصره توسط دبیرخانه تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 6 – منابع، در قالب قراردادهای مشخص ثبت شده در سامانه هزینه می شود.

ماده 7 – حداقل شصت درصد (60%) مبلغ هر طرح (پروژه) باید به دانشجویان، پژوهشگران پسادکتری، دانش آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در طرح (پروژه) پرداخت شود.

ماده 8 – شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها می توانند حداکثر تا ده درصد (10%) از منابع را از طریق دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی وابسته به خود و جهاد دانشگاهی و حوزه های علمیه در چهارچوب این آیین‌نامه هزینه کنند.

ماده 9 – توافقنامه های منعقدشده بین شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها با مراکز جهت انجام طرح (پروژه) های تحقیقاتی باید در سامانه ثبت شده و مطابقت مفاد آنها با ضوابط این آیین‌نامه به تأیید دبیرخانه برسد. صندوق موظف است پس از تأیید صورت وضعیت هر طرح (پروژه) توسط شرکت ها، بانک ها و مؤسسه های ذی‌ربط، نسبت به پرداخت مبالغ توافقنامه های منعقدشده به مراکز اقدام نماید.

ماده 10 – بالاترین مقام مراکز، مسئولیت اجرای قراردادها و نظارت بر هزینه کرد کل منابع اختصاص یافته را برعهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت کند.

ماده 11 – دبیرخانه موظف است امکان دسترسی آسان به سامانه را برای سازمان فراهم نماید و در راستای به روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش گیری از طرح‌ها، شناسه (کد)گذاری مربوط به طرح‌ها و مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند.

ماده 12 – دبیرخانه موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه و در چهارچوبی که سازمان تعیین می کند به سازمان و خزانه اعلام و در سامانه بارگذاری کند.

ماده 13 – دبیرخانه موظف است بعد از اتمام قرارداد، صحت اجرای طرح (پروژه) و دستاوردهای آن را از طریق کارگزاران مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ارزیابی و به سازمان و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گزارش کند.

محمد مخبـر
معاون اول رییس جمهور