آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۰۷

شماره: ۱۵۲۷۵۵/ت۶۰۳۸۴ه – ۱۴۰۱/۸/۲۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۷/۲۴ به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی (با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس ‌جمهور، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و به استناد بند (ت) ماده (11) قانون جهش تولید دانش بنیان – مصوب 1401-، آیین ‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ – در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

1 – قانون: قانون جهش تولید دانش ‌بنیان – مصوب 1401-.

2 – شورا: شورای راهبری فناوری‌ ها و تولیدات دانش‌ بنیان موضوع ماده (2) اصلاحی قانون حمایت از شرکت ‌ها و مؤسسات دانش ‌بنیان و تجاری ‌سازی نوآوری ‌ها و اختراعات – مصوب 1401-.

3 – سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

4 – شرکت‌ های سرمایه گذار: شرکت‌‌ های پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و شرکت‌ های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک ‌سی‌ ام آخرین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (5) قانون حمایت از شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان و تجاری ‌سازی نوآوری‌ ها و اختراعات در سال انجام سرمایه گذاری.

5 – شرکت ها و مؤسسات سرمایه ‌پذیر مستقیم: شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع قانون حمایت از شرکت ‌ها و مؤسسات دانش‌ بنیان و تجاری‌ سازی نوآوری‌ ها و اختراعات و شرکت ها و مؤسسات فناور مستقر در پارک های علم و فناوری دارای مجوز از وزات علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موضوع جزء (1) بند (ت) ماده (11) قانون.

6 – سرمایه ‌گذاری مستقیم: تأمین مالی در قالب افزایش سرمایه ثبت و پرداخت شده از محل آورده نقدی در شرکت ‌ها و مؤسسات سرمایه‌ پذیر مستقیم.

7 – صندوق ‌ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم: صندوق‌ ها و نهادهای موضوع جزء (2) بند ت) ماده (11) قانون که حوزه فعالیت آنها در امیدنامه یا اساسنامه و منابع آنها به صورت اختصاصی مرتبط با تأمین مالی فناوری، نوآوری و فعالیت های دانش بنیان باشد و به تأیید شورا برسد.

8 – سرمایه‌ گذاری غیر‌مستقیم: تأمین مالی از محل آورده نقدی بابت تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق ‌ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم.

9 – مصادیق سرمایه‌ گذاری:‌ موضوعات سرمایه گذاری مشمول حمایت های آیین‌نامه در زمینه تکمیل زنجیره ارزش، توسعه محصولات جدید، افزایش مقیاس و تولید انبوه در حوزه های فناورانه و دانش بنیان و یا اولویت های ملی به انضمام سرفصل های هزینه ای قابل قبول که با رعایت مفاد ماده (2) این آیین‌نامه توسط شورا به صورت سالانه تدوین و اعلام می‌ شود و به مدت سه سال از زمان اعلام اعتبار دارد.

10 – طرح سرمایه گذاری: طرح افزایش سرمایه شرکت ها و مؤسسات سرمایه پذیر مستقیم یا طرح افزایش سرمایه یا تأسیس صندوق‌ ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم شامل موضوع، اهداف، مشخصات سرمایه ‌پذیر /مؤسسین (حسب مورد)، برنامه زمان بندی، دوره سرمایه گذاری و پیش بینی خروج و میزان و سرفصل های هزینه کرد مالی که اصول کلی آن توسط دبیرخانه شورا تعیین شده و باید در چهارچوب مصادیق سرمایه گذاری اعلامی شورا از طرف شرکت های سرمایه گذار ارایه شده و قبل از انجام سرمایه گذاری به تأیید دبیرخانه شورا برسد.

ماده ۲ – به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان، با رعایت موارد زیر تعیین مصادیق سرمایه گذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیست بوم نوآوری توسط شورا انجام می شود:

1 – هزینه ‌کرد مرتبط با خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه‌ های عمرانی عمومی از قبیل تسطیح، دیوارکشی، محوطه ‌سازی و راهسازی و خرید خودرو به عنوان سرمایه‌ گذاری مورد تأیید نمی ‌باشد.

تبصره- [اصلاحی ۱۴۰۱/۹/۶]
سرمایه‌گذاری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری اعم از آزمایشگاه ‌های مرجع در دانشگاه ‌ها، مؤسسات پژوهشی، پارک ‌های علم و فناوری و مراکز رشد مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورتی که مالکیت آن به دانشگاه ‌ها، مؤسسات پژوهشی، پارک ‌های علم و فناوری و مراکز رشد مربوطه منتقل شود، از شمول این بند مستثنی بوده و هزینه‌کرد مرتبط با این بند نیز با تأیید شورا مشمول مصادیق سرمایه‌گذاری مورد تأیید این آیین‌نامه است.

2 – درصدی از هزینه ماشین ‌آلات و تجهیزات در چهارچوب مصوبات شورا و تأیید دبیرخانه به نحوی که در صورت نبود مشابه داخلی و خرید از خارج حداکثر پنجاه درصد (50%) هزینه مورد قبول بوده و در مورد خرید از سازندگان داخلی دارای عمق فناوری حداکثر صد درصد (100%) هزینه ‌کرد مورد قبول است.

ماده 3 – شرکت های سرمایه گذار موظفند طرح سرمایه گذاری پیشنهادی خود را در چهارچوب مصادیق سرمایه گذاری اعلامی شورا و در قالب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه کنند. تأیید طرح‌های سرمایه گذاری مشروط به فعالیت های فناورانه و نوآورانه و دانش بنیان در چهارچوب مصوبات شورا و توسط دبیرخانه شورا ظرف یک ماه انجام می شود.

ماده 4 – [اصلاحی ۱۴۰۳/۵/۷]
حداکثر سی درصد (30%) سرمایه ‌گذاری مستقیم شرکت‌ های سرمایه ‌گذار در شرکت ها و مؤسسات سرمایه‌ پذیر مستقیم و معادل سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم شرکت ‌های سرمایه ‌گذار در صندوق ‌ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم، در صورت سرمایه گذاری صندوق ها و نهادهای مذکور در مصادیق سرمایه گذاری، در همان سال مالی به میزان هزینه­‌کرد انجام‌­شده و با تأیید گزارش پیشرفت طرح توسط دبیرخانه شورا، براساس اسناد و دفاتر قانونی حسابرسی شده شرکت ها و مؤسسات سرمایه ‌پذیر مستقیم و یا صندوق ‌ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ های سرمایه گذار اعطا می ‌شود و معادل آن از مالیات قطعی عملکرد موضوع ماده (105) قانون مالیات‌ های مستقیم مربوط به همان سال سال تأیید سرمایه گذاری یا سال ‌های بعد کسر می ‌شود.

تبصره 1 – تعیین درصد اعطای اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری مستقیم تا سقف سی درصد (30%) بر اساس ضوابط مصوب شورا و با تأیید دبیرخانه انجام می شود.

تبصره 2 – در صورت برخورداری شرکت های سرمایه گذار از اعتبار مالیاتی مربوط به سرمایه گذاری غیرمستقیم (موضوع جزء (2) بند (ت) ماده (11) قانون)، صندوق ها و نهادهای سرمایه پذیر غیرمستقیم زیرمجموعه آنها امکان برخورداری از اعتبار مالیاتی مربوط به سرمایه گذاری مستقیم (موضوع جزء (1) بند (ت) ماده 11 قانون) را به صورت همزمان برای یک طرح سرمایه گذاری ندارند.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۱۲/۲۷]
شرکت­های سرمایه­‌گذار در طرح­های سرمایه‌­گذاری اولویت­دار ملی، مشروط به آنکه منابع مورد تعهد در چهارچوب طرح سرمایه­‌گذاری به طور کامل به حساب صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شود و تحت مدیریت و نظارت این صندوق و در چهارچوب ضوابط این آیین­‌نامه در طرح­های مذکور هزینه شود، در همان سال مالی بر پایه مبالغ مندرج در طرح مصوب و متناسب با سرفصل­های ماده (۲) از اعتبار مالیاتی موضوع این ماده برخوردار می­شوند. دبیرخانه شورا موظف است طرح­های موضوع این تبصره را تعیین و به تصویب شورا برساند.

منابع مالی موضوع این تبصره که به حساب صندوق نوآوری و شکوفایی واریز می­‌شود، به عنوان کمک یا افزایش سرمایه محسوب نمی­‌شود و صرفاً در راستای همان طرح سرمایه‌گذاری تخصیص می­‌یابد. صندوق نوآوری و شکوفایی می­تواند اسناد هزینه‌­کرد طرح را در ط اجرای طرح به سازمان جهت بررسی و اظهارنظر گزارش دهد و چنانچه ظرف (۴) ماه سازمان درباره آن اظهارنظر نکند، هزینه­‌های انجام شده مورد تأیید سازمان محسوب خواهد شد. تسویه حساب مالیاتی نهایی در انتهای طرح (پروژه) و پس از هزینه­‌کرد قطعی بر مبنای گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی و راستی‌­آزمایی سازمان با صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می­‌شود.

تجهیزات و ماشین­‌آلات طرح­های موضوع این تبصره با اولویت تأمین از داخل انجام می­‌شود و تعیین میزان درصد هزینه­‌کرد مورد پذیرش به عنوان اعتبار مالیاتی برعهده دبیرخانه شورا است.

ماده ۵ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۵/۷]
در طول مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و در راستای ارتقای نقش و جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در زیست‌­بوم نوآوری کشور:

۵ ـ۱ـ معادل کمک انجام­‌شده برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت مربوط اعطا می­شود. صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است منابع حاصل را ضمن احتساب به عنوان افزایش سرمایه حداکثر ظرف (۲) سال، صرفﺎً در چهارچوب آیین‌نامه‌ها و سایر مقررات مصوب هیئت امنای صندوق در راستای اهداف مندرج در صدر ماده (۹۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری نماید.

سرمایه‌گذاری انجام‌­شده توسط صندوق از مصادیق سرمایه‌گذاری موضوع جزء (۹) ماده (۱) این آیین‌نامه محسوب­‌شده و شامل سرمایه‌گذاری در سرفصل‌های خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه‌های عمرانی عمومی از قبیل تسطیح، دیوارکشی، محوطه‌سازی و راه ‌سازی و خرید خودرو نمی‌باشد .

در اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت، رعایت مقررات مواد (۹) و (۱۱) این آیین‌­نامه الزامی است. گزارش اجرای این بند، ساﻻنه به سازمان و دبیرخانه شورا ارائه می­شود. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه‌­ای معتبر نسبت به راستی­آزمایی هزینه­کرد اعلامی صندوق اقدام نماید. در صورت عدم افزایش سرمایه یا عدم تحقق سرمایه­‌گذاری مطابق این بند و عدم تأیید سازمان، صندوق موظف به تسویه حساب با سازمان است.

۵ ـ۲ـ معادل سرمایه‌­گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح­ها و مصادیق سرمایه‌­گذاری موضوع این آیین­نامه، با اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی به سازمان و مشروط به مدیریت صندوق و با رعایت مفاد این آیین­نامه در همان سال مالی، اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی (حداکثر تا پایان مدت اجرای قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) به شرکت سرمایه­‌گذار اعطا می­شود. در طرح­هایی که اجرای آنها بیش از یک سال مالی به طول می‌­انجامد، در هر سال مالی به میزان سرمایه تأدیه­شده در همان سال به شرکت سرمایه­‌گذار اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی اعطا می­شود. صندوق نوآوری و شکوفایی گزارش ساﻻنه اجرای این بند را به دبیرخانه شورا ارائه می­نماید.

ماده ۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۵/۷]
دبیرخانه شورا موظف است طرح­های سرمایه‌­گذاری موضوع این آیین­نامه را که براساس طرح سرمایه‌­گذاری مصوب اجرا نشده و راکد مانده است، برای مطالبه اعتبار مالیاتی اعطاشده و اعمال جرایم قانونی و منع استفاده مجدد شرکت سرمایه­گذار مربوط از مزایای این آیین­‌نامه به سازمان معرفی نماید.

ماده ۷ـ [الحاقی ۱۴۰۳/۵/۷]
در صورتی که سرمایه­‌گذاری شرکت­های سرمایه‌­گذار در شرکت­ها و مؤسسات سرمایه‌­پذیر مستقیم و همچنین در صندوق­ها و نهادهای سرمایه‌­پذیر غیرمستقیم بدون تأیید دبیرخانه شورا، قبل از اتمام دوره سرمایه‌­گذاری (مطابق طرح سرمایه‌­گذاری تأییدشده)، کاهش یابد یا به فروش برسد یا به اشخاص ثالث واگذار شود، چنانچه سرمایه‌گذاری صورت­ پذیرفته مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­نامه شده باشد، سازمان مکلف است مالیات مربوط به اعتبار مالیاتی اعطاشده و همچنین جرایم قانونی متعلق را وفق مقررات مطالبه نماید. دستورالعمل این ماده با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورا می­رسد.

ماده 5 – مصادیق سرمایه ‌گذاری، فهرست اسامی شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان و فناور دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط و فهرست صندوق ‌ها و نهادهای سرمایه‌پذیر غیرمستقیم که مورد تأیید و واجد شرایط می‌ باشند، تا پایان دی ماه هرسال، برای بهره‌ برداری در سال بعد توسط دبیرخانه شورا منتشر و اعلام عمومی می گردد. درصورت عدم انتشار فهرست در هر سال، آخرین فهرست منتشرشده دارای اعتبار است.

تبصره – دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به فهرست ها و مصادیق سرمایه گذاری موضوع این ماده، تأییدیه های صادره، گزارشات طرح سرمایه گذاری (متضمن موضوع، اهداف، مشخصات سرمایه ‌پذیر /مؤسس (حسب مورد)، برنامه زمان بندی و ابعاد مالی) میزان، نحوه و تاریخ سرمایه گذاری را برای سازمان فراهم نماید.

ماده 6 – محاسبه و تأیید میزان سرمایه تأدیه شده و هزینه‌ کرد انجام شده در سرفصل‌ های پیش بینی شده در طرح سرمایه گذاری و محاسبه اعتبار مالیاتی بر اساس ضوابط ماده (2) این آیین‌نامه در چهارچوب مصوبات شورا بر عهده دبیرخانه شورا است. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینه مورد تأیید را حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی به سازمان اعلام کند.

ماده 7 – سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه ای معتبر نسبت به راستی آزمایی هزینه کرد اعلامی از دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان اعتبار تأییدشده را از سر جمع مالیات عملکرد شرکت‌ های سرمایه گذار در آن سال مالی یا سنوات آتی، با رعایت کلیه مقررات از جمله مقررات این آیین‌نامه کسر نماید.

تبصره 1 – در صورتی که با اعلام دبیرخانه شورا به سازمان مشخص شود سرمایه گذار در میزان هزینه ها و مخارج سرمایه گذاری و تطبیق آن با طرح سرمایه گذاری مرتکب اظهار خلاف واقع شده است، سرمایه گذار از حمایت های مالیاتی موضوع این آیین‌نامه محروم شده و در این صورت سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت‌ های سرمایه‌ گذار اقدام نماید.

تبصره 2 – در مواردی که سازمان در حسابرسی پرونده مالیاتی اشخاص مزبور با مصادیق موضوع تبصره (1) این ماده مواجه شود، باید موضوع را به دبیرخانه شورا اعلام نماید و دبیرخانه مکلف است ضمن بررسی موضوع، نتیجه را به همراه اظهارنظر صریح در خصوص رعایت یا عدم رعایت گزارش طرح تأسیس یا افزایش سرمایه توسط سرمایه ‌پذیر به سازمان اعلام نماید. درصورت عدم اظهارنظر دبیرخانه شورا ظرف مهلت دو ماه، به منزله تأیید اعلام سازمان بوده و سازمان حسب اسناد مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت ‌های سرمایه ‌گذار اقدام نماید.

تبصره 3 – سازمان موظف است نسبت به درج جدول /جداول ویژه اظهار سرمایه گذاری بند (ت) ماده (11) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال 1401 به بعد اقدام نماید.

تبصره 4 – صورت های مالی شرکت ها و مؤسسات و نهادهای سرمایه پذیر، باید دارای گزارش حسابرسی مقبول توسط حسابرس مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار باشند.

ماده 8 – اعتبار مالیاتی موضوع این آیین‌نامه، صرفاً برای سرمایه گذاری های انجام شده که با رعایت مفاد این آیین‌نامه و پس از لازم الاجراشدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا می ‌رسند، پذیرفته می شود.

ماده 9 – اعتبار مالیاتی موضوع این آیین‌نامه مشمول جایزه خوش‌ حسابی موضوع ماده (190) و خسارت و استرداد موضوع ماده (242) قانون مالیات های مستقیم و قابل کسر از بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام سرمایه گذاری و سایر منابع مالیاتی نیست.

ماده 10 – هزینه‌ های شرکت ها بابت سرمایه گذاری مستقیم / غیرمستقیم، مرتبط با سرمایه ‌گذاری‌ هایی که در اجرای این آیین‌نامه انجام شده است و به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌ های بعد کسر می ‌شوند، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی سرمایه گذار پذیرفته نمی شود.

ماده 11 – برخورداری از امتیازات این آیین‌نامه منوط به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط از جمله ارایه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده (95) قانون مالیات های مستقیم در موعد مقرر و به ترتیب اعلامی از سوی سازمان است.

ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸]
زیان کاهش ارزش سرمایه گذاری مورد حمایت این آیین‌نامه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی موضوع مواد (147) و (148) قانون مالیات های مستقیم تلقی نمی شود.

ماده 13 – دبیرخانه شورا موظف است دستورالعمل‌ های لازم برای اجرای این آیین‌ نامه اعم از شاخص های ارزیابی طرح‌های سرمایه گذاری را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند.
نظارت بر حسن اجرای این آیین‌ نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد سالانه آن را به هیئت وزیران ارائه نماید.

محمد مخبر- معاون اول رییس جمهور