تصویب‌نامه در خصوص انعقاد قرارداد واگذاری شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با شرکت احداث نگهدار،‌ بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس – رامسر برای اجرای آزاد راه چالوس – رامسر

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۲۶

شماره: 152746/ت59547هـ – ۱۴۰۱/۸/۲۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۷/۲۷ به پیشنهاد شماره 02 /100 /151604 مورخ 6 /11 /1400 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1366 – تصویب کرد:


1 – شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در این تصویب‌ نامه، “شرکت” نامیده می ‌شود، به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی که در این تصویب ‌نامه وزارت نامیده می شود، مجاز است با حفظ مالکیت دولت برای اجرای آزادراه چالوس – رامسر به طول حدود (75) کیلومتر که در این تصویب‌ نامه “طرح (پروژه)” نامیده می ‌شود، شامل تأمین منابع مالی، انجام طراحی، تکمیل مطالعات، خدمات مهندسی، تملک اراضی، واپایش (کنترل) کیفی، خدمات نظارت، کسورات قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تمام خطر مهندسی، تعدیل دوره ساخت، احداث، نگهداری، بهره‌ برداری و انتقال آن در قالب بند (الف) ماده (2) آیین ‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه ‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور موضوع تصویب‌ نامه شماره 7505 /ت51321هـ مورخ 26 /1 /1394 و تبصره (6) الحاقی به ماده واحده قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1394 – نسبت به انعقاد قرارداد واگذاری با شرکت احداث، نگهداری، بهره‌ برداری و انتقال آزادراه چالوس – رامسر به سهامداری مشارکت (کنسرسیوم) بانک های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت های پرلیت، استراتوس، جهان‌ پارس، آبادراهان پارس و دیداس) که به روش مذاکره مستقیم انتخاب گردیده است و در این تصویب‌نامه “شرکت طرف قرارداد” نامیده می شود، با رعایت ضوابط و مقررات محیط زیستی اقدام نماید.

تبصره – اجرایی شدن طرح (پروژه) منوط به انجام مطالعات و اخذ مجوزهای محیط زیستی از سازمان حفاظت محیط زیست می‌ باشد.

2 – شرکت طرف قرارداد عهده دار تأمین نود درصد (90 %) از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح (پروژه)، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره‌ برداری و تسویه حساب کامل هزینه به تفکیک سهامداران شامل هفتاد و پنج درصد (75 %) مشارکت (کنسرسیوم) بانک های عامل شامل بانک مسکن بیست درصد (20 %)، ملی یازده درصد (11 %)، ملت یازده درصد (11 %)، تجارت یازده درصد (11 %)، صادرات یازده درصد (11 %)، سینا پنج و نیم درصد (5 /5 %)، کارآفرین پنج و نیم درصد (5 /5 %) و پانزده درصد (15 %) کل هزینه طرح (پروژه)، گروه کاپداج (مشارکت (کنسرسیوم) شامل شرکت های پرلیت، استراتوس، جهان‌ پارس، آبادراهان پارس و دیداس) خواهد بود. شرکت نیز تأمین ده درصد (10 %) از منابع مالی مورد نیاز را تعهد نموده که از محل ردیف شماره (1303016317) با عنوان احداث آزادراه چالوس – رامسر مندرج در قانون بودجه سنواتی و یا سایر منابع مصوب مربوط تأمین خواهد نمود.

3 – شرکت طرف قرارداد مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای طرح (پروژه) را به همراه تحلیل (آنالیز) قیمت مربوط بر اساس مطالعات مصوب شرکت و آخرین فهرست ‌های بهای ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ضرایب آن با اعمال ضریب به ‌روز‌رسانی شاخص مبنای تعدیل فهرست ‌های بها و پیش‌ بینی تعدیل دوره ساخت، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه‌ های سهم کارفرما و سایر هزینه ‌های جانبی مرتبط با اجرای طرح را جهت بررسی و تأیید نهایی به شرکت تحویل نماید. هزینه‌ های یاد شده پس از تأیید شرکت و تصویب وزارت جزو هزینه‌ های قابل قبول سرمایه ‌گذاری طرح (پروژه) منظور و مبنای محاسبه قرار می ‌گیرد.

تبصره 1 – انجام امور طراحی و مطالعات طرح (پروژه) بر عهده شرکت طرف قرارداد بوده که هزینه‌ های مرتبط با آن نیز پس از تصویب مطالعات و طراحی و تأیید توسط شرکت جزو هزینه‌ های قابل قبول سرمایه ‌گذاری طرح (پروژه) منظور خواهد شد.

تبصره 2 – حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی مورد تأیید در قراردادهای پیمانکاری شرکت طرف قرارداد با پیمانکاران موضوع بند (4) این تصویب ‌نامه، معادل نه درصد (9 %) مبلغ برآورد موضوع این بند تعیین می‌ گردد.

4 – شرکت طرف قرارداد می ‌تواند پس از عقد قرارداد واگذاری، پیمانکاری طرح (پروژه) و تأسیسات جانبی خاص آن را به پیمانکاران واجد صلاحیت و مورد تأیید شرکت واگذار نماید.

5 – پیش ‌بینی اولیه دوره واگذاری طرح (پروژه) پس از نهایی شدن مطالعات اولیه تعیین خواهد گردید، لیکن دوره واگذاری واقعی محدود به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) یا پایان دوره واگذاری، هر کدام که مقدم باشد و زودتر محقق شود، می ‌باشد.

6 – نرخ سود سرمایه‌ گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره ‌برداری معادل نرخ سود سپرده‌ بلندمدت بانک ‌های دولتی (مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به علاوه سه درصد (3%) در زمان انعقاد قرارداد تعیین می‌ شود.

تبصره – به روزرسانی سالانه مانده سرمایه ‌گذاری قابل استهلاک، با رعایت تبصره (5) الحاقی به ماده واحده قانون احداث پروژه ‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1379 – و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بر مبنای نرخ سود سپرده‌ بلندمدت بانک ‌های دولتی (مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به علاوه سه درصد (3 %) در ابتدای هر سال صورت می ‌گیرد.

7 – مسئولیت نگهداری و بهره ‌برداری از پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن در دوره واگذاری بر عهده شرکت طرف قرارداد می ‌باشد.

تبصره 1 – پس از بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) یا پایان دوره واگذاری، هر کدام که مقدم باشد و زودتر محقق گردد، منافع بهره‌ برداری از پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن با حفظ سطح خدمات (سرویس) بر اساس پیوست‌ های قرارداد و با رعایت موازین فنی و مفاد دستورالعمل ‌ها و مقررات صادره از سوی وزارت به وزارت منتقل می ‌گردد.

تبصره 2 – مرجع تأیید هزینه ‌های بهره‌ برداری و نگهداری و همچنین بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب)، در چهارچوب دستورالعمل ‌های مصوب وزارت، حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می ‌باشد. به هر حال در پایان دوره واگذاری در صورت عدم استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) شرکت طرف قرارداد، بر اساس مفاد مندرج در تبصره (1) این بند اقدام خواهد شد.

8 – بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای طرح (پروژه) تابع قوانین و مقررات طرح‌ های عمرانی کشور می ‌باشد.

9 – شرکت موظف است در قرارداد واگذاری منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی شرکت طرف قرارداد در اجرای مفاد قرارداد پیش ‌بینی نماید.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور