آیین‌نامه شفاف‌سازی روش اجرای ردیف (4) منابع و ردیف (10) مصارف جدول منابع و مصارف تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۲۶

شماره: 149284/ت60074هـ – ۱۴۰۱/۸/۱۸

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۸/۱۱ به پیشنهاد شماره 290-2 /20 مورخ 4 /4 /1401 وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه شفاف سازی روش اجرای ردیف (4) منابع و ردیف (10) مصارف جدول منابع و مصارف تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1- شرکت پخش: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران.

2- سدف: سامانه درخواست فرآورده های نفتی مندرج در دستورالعمل اجرایی روش مدیریت و کنترل سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور موضوع ماده (۴۴) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 – با اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳ت۵۱۵۵۹هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳.

3- مبادی تأمین: پالایشگاه های نفت تولیدکننده گاز مایع.

4- شرکت موزع: شرکت صاحب صلاحیت طرف قرارداد با شرکت پخش که گاز مایع خریداری شده از این شرکت را از مبادی تأمین / انبارهای گاز مایع برداشت کرده و پس از حمل، ذخیره‌سازی و پرکردن سیلندرهای گاز مایع، آن را به صورت مستقیم و یا از طریق عوامل توزیع تحت پوشش خود، به مصرف کنندگان نهایی (اعم از خانگی و غیر آن) با قیمت مصوب به فروش می رساند.

5- جایگاه: محل مجاز عرضه (خرده فروشی) گاز مایع به خودروها.

6- کارتخوان: دستگاه های الکترونیکی خرید (پوز) سفارشی شده برای خرید گاز مایع که در سدف ثبت و فعال است و در اختیار عوامل توزیع طرف قرارداد شرکت های موزع قرار دارد.

7- توزیع الکترونیکی سوخت: تحویل گاز مایع توسط شرکت موزع بر مبنای تراکنش های موفق بانکی از طریق کارتخوان به مصرف کننده نهایی ثبت نام شده در سدف.


ماده 2- تمامی مصرف کنندگان نهایی غیرخانگی گاز مایع به جز حمل و نقل عمومی /خصوصی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) موظفند مطابق دستورالعمل روش مدیریت و کنترل سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور موضوع ماده (۴۴) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 – با اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳ت۵۱۵۵۹هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ نسبت به ثبت نام در سدف اقدام نمایند. شرکت پخش، تحویل گاز مایع به مصرف کننده را صرفاً با احراز هویت و فعالیت آن و براساس اعلام میزان فعالیت توسط دستگاه متولی، تخصیص و در مبادی مشخص شده توسط آن شرکت تحویل می دهد.


ماده 3- تحویل گاز مایع به مصرف کنندگان بخش خانگی توسط شرکت های موزع و صرفاً از طریق توزیع الکترونیکی سوخت انجام می گردد.

ماده 4- احداث جایگاه از طریق فراخوان عمومی و با اولویت ناوگان عمومی صرفاً در محدوده یکصد کیلومتری از مبادی تأمین و با رعایت ظرفیت تولید گاز مایع هر پالایشگاه و مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز بوده و شرکت پخش، گاز مایع مورد نیاز جایگاه را در مبادی تأمین خود به جایگاه داران دارای پروانه بهره برداری تحویل می دهد. دستورالعمل نحوه انتخاب متقاضیان با رعایت قوانین و مقررات و لحاظ شرایط رقابتی ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت نفت ابلاغ می گردد.

ماده 5- سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است با همکاری وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و با رعایت قوانین و مقررات، نسبت به تدوین و یا در صورت نیاز به روزرسانی استانداردهای تخصصی سوخت گاز مایع از جمله تجهیزات سوخت و حمل گاز مایع و الزامات نصب و بازرسی آنها در خودرو و جایگاه اقدام و آنها را ابلاغ کند.

ماده 6- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، دستورالعمل اجرایی احراز استاندارد آلایندگی و حدود مجاز آلاینده های مربوط به خودروهای دوگانه سوز (گازمایع /بنزین یا گازمایع /نفت گاز) را در چهارچوب قوانین و مقررات تدوین و ابلاغ نماید.

ماده 7- صدور مجوز بهره برداری از جایگاه های گاز مایع و تمدید مجوز جایگاه های موجود توسط شرکت پخش، پس از طی مراحل مقرر در آیین‌نامه نحوه تأمین ایمنی جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و گاز طبیعی فشرده به خودروها موضوع تصویب‌نامه شماره 57135/ت53407هـ مورخ 11 /5 /1396 و اصلاحات بعدی آن راجع به ایمنی جایگاه ها، احراز شرایط و طی فرآیندهای مذکور در آن برای تأسیس و بهره‌برداری جایگاه های عرضه سوخت به خودروها خواهد بود. جایگاه دار مکلف به اجرای آیین‌نامه ایمنی در جایگاه های عرضه سوخت مصوب شورای عالی حفاظت فنی است.

ماده 8- معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز گاز مایع، توسط مراکز مجاز معاینه فنی خودروها انجام می شود.

تبصره 1- ساز و کار اخذ کارت شناسایی خودروهای دوگانه سوز یا دوگانه سوز تبدیلی گاز مایع، مشابه سازوکار مربوط به خودروهای دوگانه سوز و دوگانه سوز تبدیلی گاز طبیعی (سی ان جی) و در چهارچوب تصویب‌نامه شماره 174195 /ت55196هـ مورخ 25 /12 /1397 و اصلاحات بعدی آن خواهد بود. دستورالعمل شرایط فنی صدور گواهی سلامت و معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و تبدیلی دوگانه سوز گاز مایع در چهارچوب قوانین و مقررات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و ابلاغ می شود.

تبصره 2- از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تا پایان سال جاری، مالکان فعلی خودروهای دوگانه سوز، درصورت ثبت نام در سدف مشمول دریافت (50) کیلوگرم گاز مایع سهمیه ای در ماه می شوند.
عرضه گاز مایع به این خودروها پس از مهلت تعیین شده، صرفاً درصورت رعایت مفاد این ماده و از طریق جایگاه خواهد بود.

ماده 9- قیمت عرضه گاز مایع به ازای هر کیلوگرم به مصرف کنندگان خانگی، قیمت عرضه جایگاه داران به خودروهای دوگانه سوز موضوع این آیین‌نامه، قیمت هر کیلوگرم گاز مایع تحویلی در مبادی تأمین شرکت پخش به مصرف کنندگان غیرخانگی و جایگاه با یکدیگر برابر می باشد و نرخ سایر موارد به پیشنهاد وزارت نفت و تأیید ستاد تنظیم بازار کشور، به تصویب هیئت وزیران می رسد.

ماده 10- خودروهای دوگانه سوز گاز مایع (ال پی جی ) که براساس استانداردها و ضوابط اجرایی موضوع این آیین‌نامه اقدام به دوگانه سوز کردن خودروی خود کرده اند، سهمیه آنها معادل خودروهای دوگانه سوز گاز طبیعی (سی ان جی) خواهد بود.

محمد مخبـر
معاون اول رییس جمهور