اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و جوانان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۱۰

شماره: 133158/ت55667هـ – ۱۴۰۱/۷/۲۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۷/۱۷ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تصویب‌نامه شماره 36547/ت58319هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۵ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – متون زیر به عنوان بندهای (18) و (19) به ماده (1) الحاق می شوند:

18 – کودک کار: طفل یا نوجوانی که برای ادامه زندگی و امرار معاش خود یا خانواده، مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت منجر به وضعیت مخاطره ‌آمیز (موضوع ماده (3) قانون) برای او می‌ گردد. نوجوانانی که مطابق ماده (80) قانون کار به عنوان کارگر نوجوان مشغول فعالیت می ‌باشند و اطفال و نوجوانانی که فعالیت آنها با اذن ولی یا سرپرست قانونی و با توجه به وضعیت جسمی و روحی آنان صرفاً جنبه تربیتی و آموزشی دارد، از شمول این تعریف مستثنی هستند.

19 – کودک خیابانی: طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی‌خانمانی به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد، اعم از کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه می داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا قطع شده است.

2 – در ماده (3) بعد از عبارت “نهادهای حمایتی” عبارت “و تشکل های مردم نهاد” الحاق و متون زیر به عنوان تبصره های (1) و (2) به ماده مذکور الحاق می شوند:

تبصره 1 – سازمان بهزیستی مکلف است در مورد اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده، برنامه های حمایتی لازم را با همکاری سایر دستگاه های مرتبط تهیه و جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

تبصره 2 – سازمان بهزیستی مکلف است در خصوص کودکان کار و خیابانی ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، برنامه اقدامات حمایتی را جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

3 – ماده (27) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 27 – کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلف به ارایه انواع حمایت‌ های معیشتی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی به اطفال و نوجوانان موضوع این آیین‌نامه و یا خانواده‌ های آنان (حسب مورد) می باشند. همچنین نهادهای حمایتی مذکور مکلفند حمایت‌ های لازم از کودکان کار و خیابانی را در چهارچوب برنامه اقدام حمایتی مصوب شورای اجتماعی کشور به عمل آورند.

تبصره – معرفی کودکان و نوجوانان موضوع این آیین‌ نامه به کمیته امداد امام خمینی (ره) در چهارچوب ضوابط کمیته امداد امام خمینی (ره) بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

4 – در ماده (28)، بعد از واژه “شناسایی” عبارت “و جمع آوری” الحاق می شود.

5 – متن زیر به عنوان بند (4) به ماده (41) الحاق می شود:

4 – نسبت به پذیرش اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده به ویژه افراد دارای اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر و روان گردان معرفی ‌شده از سوی سازمان بهزیستی جهت ارایه خدمات درمانی و کاهش آسیب، اقدام کند.

6 – متن زیر به عنوان تبصره (3) به ماده (50) الحاق می شود:

تبصره 3 – وزارت دادگستری (مرجع ملی حقوق کودک) مکلف است در خصوص ارتقای دانش و مهارت های مقامات قضایی متصدی رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان و تلاش برای ایجاد وحدت رویه در رسیدگی قضایی به پرونده های مذکور، اقدامات لازم را به عمل آورد.

7 – متن زیر به انتهای ماده (53) الحاق می شود: “همچنین این وزارت مکلف است اقدامات زیر را در جهت حمایت از اطفال و نوجوانان انجام دهد:

1 – ترویج فرهنگ حمایت از اطفال و نوجوانان و رعایت حقوق آنان و محو خشونت علیه کودکان با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان های دولتی و غیردولتی ذی‌ربط.

2 – صدور مجوز های لازم و حمایت از تولید محصولات فرهنگی و هنری در راستای حمایت اجتماعی از اطفال و نوجوانان موضوع قانون و خانواده های آنان.

3 – تخصیص فضاها و امکانات مناسب در برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی برای موضوعات مرتبط با اطفال و نوجوانان موضوع قانون، با همکاری سازمان بهزیستی.”

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر