تصویبنامه در خصوص تشکیل شورای توسعه سواحل مکران [مصوب ۱۴۰۱/۶/۲۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۲۶

شماره: 117526/ت60206هـ – ۱۴۰۱/۷/۴

 هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲۰ به پیشنهاد نهاد ریاست جمهوری و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


الف – شورای توسعه سواحل مکران که در این تصویب‌نامه به اختصار “شورا” نامیده می شود، با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

1- معاون اول رییس جمهور (رییس شورا).

2- رییس ستاد کل نیروهای مسلح.

3- وزیر امور اقتصادی و دارایی.

4- وزیر کشور.

5- رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.

6- وزیر راه و شهرسازی.

7- وزیر نفت.

8- رییس سازمان حفاظت محیط زیست.

۹ ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۲۷]
استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان

10- نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورا (رییس دبیرخانه).

تبصره 1- دبیر شورا به پیشنهاد معاون اول رییس جمهور و حکم رییس جمهور تعیین می شود.

تبصره 2-‌ دبیر شورا، نماینده ویژه رییس جمهور در امور توسعه سواحل مکران است.

تبصره 3- در صورت طرح موضوعات مرتبط با سایر دستگاه های اجرایی در جلسه شورا، از بالاترین مقام مسئول (با حق رأی) دعوت به عمل خواهد آمد.

ب – وظایف شورا در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:

1- راهبری توسعه سواحل مکران به منظور بهره برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره مندی جوامع محلی، استفاده از سرمایه ها و فرصت های بین المللی و کاهش عدم تعادل های توسعه ای مناطق کشور.

2- بررسی و تصویب برنامه ها و پیشنهادهای کارشناسی ارایه شده از سوی دستگاه های اجرایی و دبیرخانه شورا به منظور اجرا.

3- تصویب اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران و ارائه آن به مراجع ذی‌ربط.

4- [حذف ۱۴۰۱/۸/۱۵]
[تصویب طرح‌های تفضیلی و برنامه‌‌ های توسعه منطقه مکران با جهت‌‌گیری‌‌ های توسعه بلندمدت و میان ‌‌مدت با لحاظ ملاحظات توسعه اقتصادی و اجتماعی متعادل.]

4- [اصلاح ۱۴۰۱/۸/۱۵]
پیشنهاد تشکیلات، آیین‌نامه ها، مقررات و دستورالعمل های مورد نیاز شورا و دبیرخانه ظرف دو ماه با رعایت قوانین و مقررات استخدامی کشور جهت تصویب در مراجع ذی صلاح.

پ – وظایف دبیرخانه شورا به شرح زیر تعیین می شود:

1- پیگیری تصویب اساسنامه و تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران وفق ماده (68) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور – مصوب 1395- از شورا و اجرای آن.

2- تدوین برنامه کوتاه‌ مدت (افق 1404)، میان‌ مدت (افق 1408) و بلند مدت (افق 1415) توسعه منطقه مکران با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذی‌ربط و ارائه به شورا جهت تصویب.

3- نظارت، ارزیابی و پایش طرح ‌های توسعه‌ ای و اقتصادی در منطقه و ارایه گزارش فصلی به شورا.

4- بررسی، هدایت و تدوین طرح‌های سرمایه گذاری خارجی بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی – مصوب 1380- برای طرح (پروژه‌) های زیرساختی، زیربنایی و اقتصادی در منطقه در راستای جزء (1) بند (ب) این تصویب‌نامه.

5- بررسی، هدایت و تدوین طرح‌های سرمایه گذاری داخلی بر اساس قانون تجارت و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران در راستای جزء (1) بند (ب) این تصویب‌نامه.

6- نقش آفرینی فعال در تعاملات منطقه‌ ای و ‌بین ‌المللی مؤثر و مرتبط با منطقه مکران با هماهنگی وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های مرتبط با سیاست خارجی.

7- تسهیل گری، کمک در اجرا، تأمین مالی، جذب سرمایه و سرمایه‌ گذار برای طرح‌ های با اهمیت زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی.

8- شناسایی مشکلات و چالش های اصلی پیش روی توسعه سواحل مکران و اولویت بندی آنها به منظور رسیدگی در جلسات شورا، ارجاع و پیگیری به مراجع حل اختلاف با هدف ایجاد هماهنگی و هم افزایی دستگاه های اجرایی، لشکری و ‌کشوری در راستای توسعه پایدار منطقه.

9- راهبری توانمندسازی جوامع محلی، ارتقای سرمایه انسانی و فرهنگ سازی به منظور کمک به توسعه پایدار منطقه.

10- پیشنهاد اولویت بندی طرح (پروژه) های زیرساختی و توسعه ای و بررسی تخصیص منابع مورد نیاز بر اساس برنامه های مصوب (کوتاه مدت و میان مدت).

تبصره – کلیه دستگاه‌ های ملی و استانی مکلف به هماهنگی، همکاری و پاسخگویی به دبیرخانه در خصوص اجرای برنامه ها و طرح (پروژه) های مرتبط با منطقه می باشند.

ت – دبیر شورا موظف است در پایان هر سال گزارشی در خصوص نحوه عملکرد یک ساله شورا در زمینه عناوین طرح‌های تصویب شده، میزان بودجه تأمین اعتبارشده و روند پیشرفت طرح (پروژه) ها را به رییس جمهور ارائه نماید.

ث – سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اعتبار مورد نیاز طرح‌های مصوب منطقه مکران را بر اساس اولویت بندی ابلاغی دبیرخانه، در لوایح بودجه سنواتی درج و اعتبارات آن را به صورت کامل با رعایت ساز و کار ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب 1351- تخصیص دهد.

ج- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱۵]
مصوبات شورا با تصویب اکثریت وزرای عضو، با رعایت ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل ابلاغ است.

چ- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱۵]
پهنه مکران طبق نقشه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، می باشد که در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (شماره 147602/300 مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰) ذکر شده است.

ح – تصویب‌نامه شماره 14051/98/م/ت55126هـ مورخ ۱۳۹۸/۵/۵ و اصلاحات بعدی آن لغو می شود.

محمد مخبـر معاون اول رییس جمهور