مصوبات جلسه سی و پنجم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۰۷

شماره ١۰٧٧۶٩/٢۰۰ – ٣۰/۶/١۴۰١

تاریخ جلسه ١۵ شهریورماه ١۴۰١

مصوبه شماره یک

در اجرای بند یک مصوبه شماره یک جلسه شانزدهم کارگروه و درخواستهای واصله در خصوص ایجاد دسترسی به برخی سرویسهای موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات با توجه به توافق خدمت دهنده و موافقت دبیرخانه شورا برقراری سرویسهای زیر به دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود:

بانک توسعه تعاون: استعلام هویت اشخاص حقوقی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سرویس انطباق کد ملی با شماره شبای بانکی از بانک مرکزی ج.ا.ا.

وزارت آموزش و پرورش: سرویس استعلام اشخاص حقیقی و سرویس انتشاری فوت‌شدگان از سازمان ثبت احوال کشور

بیمه ایران: سرویس انتشاری فوت‌شدگان از سازمان ثبت احوال کشور

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه: سرویس استعلام آخرین مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شرکت پالایش نفت اصفهان: سرویس استعلام آخرین مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

آستان قدس رضوی: استعلام مددجویان از کمیته امداد امام خمینی )ره(،

پارک علمی و فناوری استان زنجان: استعلام کد پستی از شرکت ملی پست ج.ا.ا.

وزارت امور اقتصادی و دارایی )اداره کل اموال دولتی(: استعلام مشخصات قبوض گاز از شرکت ملی گاز ایران، استعلام اصالت اسناد ملکی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.


مصوبه شماره دو

به منظور تسریع و ساده‌سازی فرایند اخذ مصوبه کارگروه برای دسترسی به سرویسهای موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات ) مصوبه شماره یک جلسه ١۶ کارگروه( و در راستای تسریع در ارائه خدمات الکترونیکی توسط دستگاههای اجرایی و تسهیل امور، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مقرر نمود:

١ـ دستگاههای اجرایی متولی سرویسهای موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات، فهرست دستگاههای اجرایی گیرنده هر یک از سرویسهای دارای تقاضای زیاد را در قالب کل دستگاههای اجرایی، کل دستگاهها به جز استثنائات، فهرست دستگاههای مجاز برای تصویب به کارگروه پیشنهاد نمایند.

٢ـ هر دستگاه اجرایی موظف است با ابلاغ مصوبه کارگروه، نسبت به دریافت و بهره‌برداری از این سرویسها در سامانه‌های ملی یا پنجره واحد دستگاهی ظرف حداکثر دو ماه اقدام نماید.


مصوبه شماره سه

به منظور حذف اسناد کاغذی و تبادل الکترونیکی اطلاعات برای ارائه خدمات فیمابین وزارت آموزش و پرورش و سازمان ثبت احوال کشور در خصوص اطلاعات هویتی دانشآموزان مصوب شد:

١ـ سازمان ثبت احوال کشور نسبت به استقرار و ارائه سرویس انتشار تغییر مشخصات اقلام هویتی )طبق مصوبه جلسه ٢۶ کارگروه تعامل‌پذیری( در مرکز ملی تبادل اطلاعات هرچه سریعتر اقدام و حداکثر تا پایان مهرماه ١۴۰١ به وزارت آموزش و پرورش ارائه نماید.

٢ـ ارائه سرویس مکان اقامت به وزارت آموزش و پرورش تائید شد.

٣ـ وزارت آموزش و پرورش به منظور حذف کاغذی صدور گواهی اشتغال به تحصیل )دارای عکس( برای عکسدار نمودن شناسنامه دانش‌آموزان، نسبت به ایجاد سرویس الکترونیکی ارائه عکس دانش‌آموزان شامل ورودی سرویس )کد ملی و تاریخ تولد دانش‌آموز( و خروجی عکس دانش‌آموز به سازمان ثبت احوال کشور در مرکز ملی تبادل اطلاعات طی مدت حداکثر دو ماه اقدام نماید.

۴ـ سازمان ثبت احوال کشور موظف است مشخصات عکس قابل پذیرش برای درج در شناسنامه را به وزارت آموزش و پرورش حداکثر تا پایان مهرماه ١۴۰١ اعلام نماید.

۵ـ وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامهای به کلیه مدارس مقطع متوسطه )دوره اول و دوم( دریافت و بارگذاری عکس دانش‌آموزان در پایگاه اطلاعات دانش‌آموزان را منوط به رعایت مشخصات اعلامی نماید.

۶ـ با بهره‌برداری سرویس عکس دانش‌آموزان در مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه به سازمان ثبت احوال کشور، این سازمان موظف است درخواست خدمت عکس‌دار شدن شناسنامه را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه نماید؛ با استقرار سرویس عکس وزارت آموزش و پرورش صدور کاغذی گواهی برای عکس‌دار نمودن موضوعیت ندارد.


مصوبه شماره چهار

پیرو درخواست مشترک سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در خصوص سرویسهای موردنیاز برای تفکیک حسابهای تجاری و شخصی و همچنین تغییر از هر نوع )تجاری یا شخصی( به دیگری )شخصی یا تجاری( طبق »دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن موضوع بخشنامه شماره ١۴٨٨۴١/۰١ مورخ ١۴/۰۶/١۴۰١«، مقرر شد تا سرویسهای زیر حسب مورد توسط بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی ایجاد و در مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه شود:

١ـ ارائه سرویس استعلام صاحب /های یک حساب از سامانه یکپارچه حسابهای مشتریان )سیاح( توسط بانک مرکزی در ورودی شماره شبای حساب بانکی و در خروجی کد ملی / شناسه ملی/ کد ١٢ رقمی اتباع غیر ایرانی، نوع حساب، عنوان نوع صاحب حساب )حقیقی ایرانی/ حقیقی خارجی/ حقوقی ایرانی/حقوقی خارجی( و کد بانک حساب به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

٢ـ برای ثبت حساب تجاری معتبر توسط سازمان مالیاتی در ورودی شماره شبا مؤدی، شماره اقتصادی، لیست کدهای آیسیک ) ISIC ( و سهم فعالیت لیست اطلاعات هویتی اشخاص صاحب حساب و در خروجی بله )ثبت حساب تجاری به صورت معتبر( یا خیر )حساب تجاری ثبت نشد(.

٣ـ سرویس تغییر حساب تجاری به غیرتجاری توسط سازمان امور مالیاتی در ورودی شماره شبا، شماره اقتصادی، لیست اطلاعات هویتی اشخاص صاحب حساب و در خروجی بلی )حساب غیرتجاری شد( یا خیر )غیرتجاری سازی حساب انجام نشد(


مصوبه شماره پنج

پیرو تصمیمات ستاد سرشماری آمار ثبتی مبنا کشور و درخواست مرکز آمار در خصوص به‌روزرسانی داده‌های ثبتی مقرر شد با رعایت ملاحظات امنیت و محرمانگی و حفظ حریم خصوصی اشخاص )ماده ٧ قانون مرکز آمار موضوع حفظ محرمانگی و مجاز نبودن مطالبه اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط مراجع قضائی و اداری و مالیاتی و نظایر آن( اقدامات زیر انجام و سرویسهای مربوط بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه شود:

١ـ با توجه به محدودیت اعلامی از طرف ارائه‌دهندگان نقشه به شرکت ملی پست برای اجرای طرح GNAF مقرر شد، فهرست این مؤسسات و نهادها به دبیرخانه اعلام تا پس از بررسی کارشناسی و شناسایی راه‌حلهای ممکن در جلسه آتی کارگروه تصمیم‌گیری شود.

٢ـ به منظور ایجاد زبان مشترک فنی در تعامل بین سامانه‌های موجود مقرر شد اقلام و کدگذاری تقسیمات کشوری وزارت کشور، مرکز آمار ایران و بنیاد مسکن برای شهرهای کوچک و روستاها توسط هر یک از سه دستگاه مذکور در اختیار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته و این سازمان جدول نگاشت کدگذاری این عناصر را تهیه و به هر سه دستگاه اعلام نماید.

٣ ـ وزارت کشور آخرین فهرست نهایی شده تقسیمات کشوری تا انتهای مردادماه ١۴۰١ به مرکز آمار ایران، بنیاد مسکن و سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه و در پایگاه تقسیمات کشوری نیز اعمال شود.

۴ـ برای تکمیل داده‌های آماری مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقشههای الکترونیکی قطعه‌بندی شده ) Parcel ( روستایی و شهرهای کوچک را در اختیار مرکز آمار ایران قرار داده و جزییات سرویس موردنیاز برای تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی شامل دریافت عرصه/پهنه طرح‌هادی روستاهای قطعه‌بندی شده ) Parcel ( و سرویس اعلام تغییرات و ارسال اطلاعات تغییریافته توسط بنیاد مسکن با همکاری مرکز آمار ایران نهایی و در جلسه بعدی کارگروه مصوب شود.

۵ـ با توجه به وجود سرویس استعلام مشخصات ملک برای املاک دارای دفتر الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شد:

١( دسترسی به سرویس استعلام ملک برای مرکز آمار ایران فراهم شود.

٢( سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک سرویس اعلامی برای ارسال شناسه املاک جدید یا تغییر در سند را به صورت روزانه به مرکز آمار اعلام و در سرویس استعلامی بند فوق مشخصات املاک جدید یا تغییریافته را مرکز آمار ایران دریافت نماید.

٣ ( در خصوص ارائه سرویس پوششی یک پلاک ثبتی مقرر شد تا با محوریت دبیرخانه جلسه کارشناسی برای تدوین جزییات برگزار و در جلسه آتی برای اتخاذ تصمیم ارائه شود.

۴( سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است اطلاعات هویتی فاقد کد ملی اشخاص را در قالب یک فایل رمز شده در اختیار دبیرخانه قرار داده و سازمان ثبت احوال کشور با بررسی این اقلام اطلاعاتی، کدهای ملی متناظر یا کاندیدها را استخراج و در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با استفاده از سرویس چاپار متن مورد نظر خود را برای مراجعه اشخاص به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و تصحیح یا تکمیل اطلاعات هویتی ارسال نماید.

تبصره ـ با عنایت به اهمیت و محرمانگی دادههای کلان تجمیع شده در مرکز آمار ایران، این مرکز موظف است ظرف دو ماه سازوکار اعمال محرمانگی و کدگذاری و ارتقا ایمن‌سازی هرگونه دسترسی به اطلاعات مذکور را تدوین و جهت بررسی به مراجع ذیربط امنیت فضای تبادل اطلاعات ارائه نماید.