آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۷) قانون جهش تولید دانش بنیان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

شماره: 97731/ت60025هـ – 1401/06/07

هیأت وزیران در جلسه 26/ 5/ 1401 به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ( با همکاری وزارت امور خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح) و به استناد بند (ب) ماده (17) قانون جهش تولید دانش بنیان ـ مصوب 1401ـ، آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (17) قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان.

۲ـ شورا: شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) اصلاحی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات.

۳ـ معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور.

4ـ محصولات دانش بنیان: کالا و خدمات دانش­ بنیان موضوع قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات ـ مصوب 1389ـ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که توسط شرکت های دانش‌­بنیان و واحدهای فناور تولید می شود.

۵ ـ کمک های فنی و اعتباری خارجی: کلیه سرفصل ها اعم از کمک های نقدی و اعطای کالا، خدمات، مشاوره ها و تسهیلاتی که در قالب کمک توسط دستگاه های متولی به خارج از کشور اعطا می شود.

۶ ـ دستگاه متولی: دستگاه هایی که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به هر نحو نسبت به اعطای کمک های فنی و اعتباری خارجی اقدام می نمایند.

ماده ۲ـ دستگاه متولی موظف است در مواردی که کمک های فنی و اعتباری خارجی با استفاده از ظرفیت محصولات دانش بنیان داخلی امکان پذیر است، از ظرفیت آنها استفاده کند. معاونت موظف است جهت تقویت سهم محصولات دانش بنیان در کمک های فنی و اعتباری دستگاه متولی اقدام نماید.

ماده ۳ـ دستگاه متولی موظف است برنامه کمک های فنی و اعتباری خارجی خود را با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان تهیه و اجرا نماید. معاونت موظف است گزارش عملکرد میزان پیشرفت برنامه ها را هر سه ماه یکبار به شورا ارایه نماید.

ماده ۴ـ معاونت موظف است با همکاری وزارتخانه های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت)، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به شناسایی فرصت های ارایه کمک های فنی و اعتباری خارجی با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان نموده و فهرستی از این فرصت ها و حوزه های اولویت دار تهیه و ضمن قراردادن در سامانه فکرنو (ایده ها) و نیازها (نان) به صورت دوره ای به روزرسانی نماید.

ماده ۵ ـ معاونت موظف است با همکاری وزارت امور خارجه در راستای توانمندسازی رایزنان و نمایندگان اعزامی دوره های آموزشی مورد نیاز برای معرفی فرصت های صادرات محصولات دانش بنیان را طراحی نموده و به صورت منظم برگزار نماید.

ماده ۶ ـ معاونت موظف است فهرست شرکت ها و محصولات دانش بنیان با توان صادراتی را تهیه و به صورت سالانه به روزرسانی و ضمن قراردادن در سامانه فکرنو (ایده) ها و نیازها (نان)، با همکاری دستگاه متولی نسبت به تدوین نقشه راه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان اقدام نماید.

ماده ۷ـ ستاد کل نیروهای مسلح موظف است ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی بمنظور صیانت از ارایه کمک های فنی و اعتباری در کشورهای هدف را به دستگاه متولی اعلام نماید.

ماده ۸ ـ ستاد کل نیروهای مسلح موظف است همکاری لازم برای معرفی بسترهای مناسب به منظور ارایه کمک های فنی و اعتباری در کشورهای هدف را به دستگاه متولی به عمل آورد.

ماده ۹ـ وزارت امور خارجه ضمن بهره گیری از تمام ظرفیت های نمایندگی های خود در خارج از کشور در آماده سازی بسترهای سیاسی و شناسایی نیازمندی های توسعه ای و اقتصادی کشورهای هدف در جهت تسهیل ارایه کمک های فنی و اعتباری دستگاه متولی، برنامه های توسعه ای خود را در راستای تقویت صادرات محصولات دانش بنیان و دانش فناورانه برای تصویب به شورا ارایه می دهد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر