تصویب‌نامه در خصوص تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

شماره: 97759/ت60258هـ – ۱۴۰۱/۶/۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۲ به پیشنهاد شماره 266193 مورخ 31 /5 /1401 سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر (25) هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره ای اقدام نماید . بانک های عامل مکلف هستند به منظور کنترل عدم معوق شدن تسهیلات مذکور به هنگام عقد قرارداد، تضامین لازم در دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد ابلاغیه اردیبهشت 1401 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را أخذ نمایند.

تبصره 1- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
اقدام به ضمانت های این ماده پس از گذشت چهار قسط معوق از سوی بانک عامل قابل اجرا است.

تبصره 2- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای عالی مسکن (25 /8 /1400) نسبت به انعقاد قرارداد با بانک عامل اقدام نموده اند می توانند از تسهیلات متمم تا سقف فردی تسهیلات دو میلیارد (000 /000 /000 /2) ریال از محل سهمیه سال 1401 و در چهارچوب تضمین نامه صادره سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده نمایند.

2- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال 1401 سالانه با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل دویست هزار (000 /200) واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر (25) هزار نفر جمعیت، مبلغ دو میلیارد (000 /000 /000 /2) ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت (20) سال) تعیین می گردد.این ارقام در سال های بعد به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیئت وزیران قابل افزایش است.

 3- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
شرایط استفاده از تسهیلات موضوع بند (2) این تصویب‌نامه به شرح زیر است:
الف – عدم استفاده متقاضی از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها وشهرهای زیر (25) هزار نفر جمعیت در سنوات گذشته.
ب – عدم استفاده متقاضی از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن برگه (فرم)‌ (ج) از سامانه وزارت راه و شهرسازی).
پ – متقاضیان شهری در طرح‌های حمایتی مسکن، در صورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستاها و شهرهای زیر (25) هزار نفر جمعیت از سال 1384، امکان بهره مندی از طرح‌های حمایتی مسکن در شهرها را ندارند.
ت – استفاده از ظرفیت این تصویب‌نامه برای مردان مجرد (با اولویت متأهلین)‌ بلااشکال است و در میان مردان مجرد، اولویت با متولدین دهه شصت است.

تبصره- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است نسبت به ارسال برخط تمامی اطلاعات طرح (پروژه) ها و متقاضیان مسکن روستایی و شهرهای زیر (25) هزار نفر جمعیت از سال 1384، به سامانه طرح (پروژه)های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی اقدام نماید.

 4- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن موضوع بند (2) این تصویب‌نامه پنج درصد (5 %) است و به استناد تبصره (6) ماده (3) قانون جهش تولید مسکن – مصوب 1400 -، وزارت راه و شهرسازی / صندوق ملی مسکن موظف است یارانه سود تسهیلات (ما به التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت (20) سال) و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات موضوع بند (2) این تصویب‌نامه را در صورت عدم پرداخت توسط متقاضی، از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. در مواردی که واحد در حال نوسازی و بهسازی دارای سند مالکیت باشد تضمین و تعهد مانده مطالبات معوق بر عهده دولت نخواهد بود.
هزینه های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل منابع مذکور به بانک های عامل پرداخت می گردد. تا زمان تشکیل صندوق ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی، از حساب ملی مسکن تضمین نامه موضوع این بند را صادر می نماید. پس از تشکیل صندوق ملی مسکن این تعهد به صندوق ملی مسکن منتقل می شود. این تضمین نافی مسئولیت بانک های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

تبصره- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
چنانچه متقاضی تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه در موعد مقرر نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام ننماید مشمول جرایم موضوع ماده (11) آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری (ارزی و ریالی) مصوب 10 /6 /1394 با اصلاحات و الحاقات بعدی شورای پول و اعتبار خواهد بود.

5- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است پرداخت یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت (20) سال)، را از محل منابع صندوق ملی مسکن تضمین نماید. مانده مطالبات معوق لاوصول شامل اصل و سود تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه با اعلام وزارت راه و شهرسازی، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در بودجه سنواتی صندوق ملی مسکن پیش بینی می شود.

 6- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس معیارهای شدت ضریب محرومیت، بالاتر بودن جمعیت نسبی و نسبت خانواده های دچار بدمسکنی، روستاهای هدف را انتخاب و اشخاص مشمول با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به بانک عامل معرفی شوند.

7- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است سهم استانی تسهیلات را تعیین و بر اساس سهمیه ابلاغ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به توزیع سهمیه بانک های عامل به تفکیک هر استان، شناسایی متقاضیان واجد شرایط و درج اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، معرفی آنان جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت و ساز در چهارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (نظام فنی روستایی) اقدام نماید.

8- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۲۵]
وزارت راه و شهرسازی مسئول نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد این تصویب‌نامه را به شورای عالی مسکن ارایه نماید. همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است گزارش عملکرد این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به هیئت وزیران ارائه نماید.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر