آیین‌نامه اجرایی بند (خ) الحاقی به ماده (۲) قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور

تاریخ تصویب: //
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

شماره: 103917/ت60163هـ – ۱۴۰۱/۶/۱۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۶ به پیشنهاد شماره 100 /31 /38280 /1401 موخ 1 /5 /1401 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (خ) الحاقی به ماده (2) قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور موضوع ماده واحده قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان – مصوب 1400-، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1- وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
2- معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور.
3- استان: استان سیستان و بلوچستان.
4- طرح: طرح انتقال آب از دریای عمان به نقاط مصرف اولویت دار در استان.
5- شرکت: شرکت های سرمایه گذاری و مجری طرح.


ماده 2- تمامی دستگاه های اجرایی ذی‌ربط موظفند همکاری لازم برای صدور مجوزهای مورد نیاز در چهارچوب قوانین و مقررات و تسهیل فرآیند اجرای طرح را به عمل آورند.

ماده 3- وزارت نیرو برای مناطقی از استان که از منابع آب انتقالی طرح برخوردار می شوند، از طریق فرآیند بازتخصیص آب، سهم آب سطحی و زیرزمینی تخصیص یافته به صنایع را با منابع آب انتقالی طرح جایگزین می نماید.

تبصره – وزارت نیرو با اعلام دستگاه های اجرایی مرتبط در خصوص مواردی که امکان تأمین آب توسط شرکت وجود ندارد، برای تخصیص آب از منابع آب سطحی و زیرزمینی تصمیم گیری خواهد نمود.

ماده 4- وزارت نیرو حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نقاط مصرف اولویت دار را برای انتقال آب جهت تأمین آب شرب و میزان نیاز آبی مربوط تعیین و به شرکت اعلام می نماید.

تبصره – میزان آب شرب مشمول فرآیند خرید تضمینی، با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین خواهد شد.

ماده 5- وزارت نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین آب شرب از محل طرح، در چهارچوب ماده (20) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و دستورالعمل اجرایی آن، قرارداد خرید تضمینی آب شرب با شرکت منعقد می نماید.

تبصره 1- میزان پرداختی از محل ردیف خرید تضمینی آب /پساب، حداکثر معادل هزینه های نمک زدایی در کنار دریا متناظر با حجم مورد نیاز جهت مصارف شرب در تمام مناطق تحت پوشش طرح خواهد بود. هزینه های مرتبط با خطوط انتقال آب طرح با رعایت قوانین و مقررات مربوط از دیگر ظرفیت های تأمین مالی طرح، خارج از ابزارهای پیش خرید و خرید تضمینی آب شرب، تأمین خواهد شد.

تبصره 2- در راستای کاهش قیمت تمام شده آب انتقالی برای مصارف شرب و کمک به تأمین مالی اجرای طرح، وزارت نیرو نسبت به پیش خرید بخشی از ظرفیت آب تأمین شده برای شرب از محل ردیف اعتبارات خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی اقدام می نماید.

تبصره 3- مقررات مربوط به برداشت، نمک زدایی و انتقال آب نمک زدایی شده توسط وزارت نیرو تنظیم می شود.

ماده 6- وزارت صمت ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، میزان نیاز آبی بخش صنعت و نقاط مصرف اولویت دار را در سطح استان تعیین و به وزارت نیرو و شرکت اعلام خواهد نمود.

تبصره – در راستای کاهش قیمت تمام شده آب انتقالی برای مصارف صنعت و کمک به تأمین مالی اجرای طرح، وزارت صمت باید تمهیدات لازم برای پیش خرید آب انتقالی طرح توسط متقاضیان صنعتی را به عمل آورد.

ماده 7- در صورت تأمین منابع آبی لازم و عدم کمبود در این زمینه، وزارت صمت، وزارت نیرو و سایر دستگاه های مرتبط با طرح، ضمن با ممانعت از تعریف طرح‌های موازی تأمین و انتقال آب دریا برای اهداف یکسان با این طرح، زمینه پایداری طرح را فراهم می نمایند.

ماده 8- شرکت مکلف است نسبت به تأمین مالی، طراحی، اجرا و بهره برداری طرح و تأمین آب نقاط موضوع مواد (4) و (6) این آیین‌نامه و با رعایت کلیه ملاحظات فنی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی اقدام نماید.

تبصره 1- مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مستقر در استان با رعایت قوانین و مقررات مربوط در تأمین مالی طرح مشارکت می نمایند.

تبصره 2- وزارت نیرو می تواند در چهارچوب ردیف مطالعه و اجرای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان مندرج در قانون بودجه سنواتی از تأمین مالی طرح در چهارچوب قوانین و مقررات برای کاهش قیمت آب شرب حمایت نماید.

ماده 9- وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم برای برخورداری شرکت از سرمایه گذاری و یا تسهیلات داخلی و یا خارجی و نیز اولویت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام می دهند.

تبصره – وزارت نیرو بنا به درخواست شرکت، نسبت به اعلام اولویت طرح به مراجع تأمین منابع مالی از قبیل صندوق توسعه ملی اقدام خواهد نمود.

ماده 10- شرکت مکلف است با هدف افزایش بهره‌وری اقتصادی و رعایت ملاحظات محیط زیستی، رأساً یا از طریق ظرفیت های دانش بنیان، نسبت به تولید محصولات جانبی نظیر استفاده از نمک و استحصال مواد معدنی (فلزات بازمانده) از فرآیند نمک زدایی اقدام نماید. معاونت، وزارت صمت و وزارت نیرو همکاری لازم را برای دستیابی به فناوری، صدور مجوزها و بازاریابی محصولات به عمل خواهند آورد.

ماده 11- معاونت به گونه ای برنامه‌ریزی و حمایت می نماید که با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، مراکز علمی، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و بهره گیری از تجارب بین المللی، بومی سازی دانش و ارتقای فناوری های نمک زدایی، تولید آب نمک زدایی شده با پساب صفر و استفاده از نمک و مواد معدنی (فلزات) بازمانده از فرآیند مذکور، ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه عملیاتی شود.

ماده 12- به منظور تأمین زمین مورد نیاز برای احداث تأسیسات نمک زدایی و خط انتقال، وزارت نیرو نسبت به معرفی شرکت به سازمان امور اراضی کشور، سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی و سایر سازمان های مرتبط حسب نیاز اقدام می نماید. دستگاه های مذکور نیز ظرف دو ماه، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور مجوز برای تأمین زمین مورد نیاز طرح اقدام می نمایند.

ماده 13- وزارت نیرو جهت تکمیل و اصلاح سامانه های اول و دوم انتقال آب از چاه نیمه ها به زاهدان با سرمایه گذاری شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط به گونه ای اقدام نماید که امکان تبادل و انتقال آب میان زاهدان و سیستان به طور رفت و برگشتی فراهم شود تا بتوان آب نمک زدایی شده را در مواقع کم آبی چاه نیمه ها به سیستان منتقل نمود. با موافقت وزارت نیرو و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، استفاده از سامانه مذکور و سایر سامانه های آب رسانی (در حال ساخت و بهره برداری) برای شرکت امکان پذیر است. در این صورت سرمایه گذاری شرکت در الگوی مالی طرح لحاظ خواهد شد.

ماده 14- سازمان حفاظت محیط زیست در بازه زمانی حداکثر دو ماهه با بررسی طرح، نسبت به صدور مجوز ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح در چهارچوب ضوابط مربوط اقدام خواهد نمود.

ماده 15- وزارت صمت با همکاری وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه های اجرایی حسب ضرورت، با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به تهیه بسته حمایتی- تشویقی جهت اعمال در الگوی مالی طرح با هدف اقتصادی نمودن طرح و کاهش قیمت آب شرب اقدام خواهد نمود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر