شماره: ۹۰۳۵۵/ت۶۰۰۶۸هـ – ۱۴۰۱/۵/۲۹
هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۵ به پیشنهاد وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تبلیغات اسلامی و به استناد بند (ز) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱- قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.
۲- دستگاه های متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور.
۳- دستگاه های اجرایی: دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی مندرج در قانون و پیوست های آن.
۴- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
۵- کارگروه: کارگروه ارزیابی و نظارت موضوع ماده (۱۲) این آییننامه.
۶- صندوق ها: صندوق اعتباری هنر و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی.
۷- نهادهای مردمی: مؤسسات و نهادهای غیردولتی شامل سازمان های مردم نهاد، خیریه ها، مؤسسات فرهنگی هنری، گروه های جهادی و هیئات مذهبی.
ماده ۲- کلیه دستگاه های اجرایی مجازند تا دو درصد (۲ %) اعتبارات هزینه ای خود را در راستای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه ای نوین، نشر، کتاب و گردشگری از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده (۱۹) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب ۱۳۵۱ – هزینه نمایند.
ماده ۳- دستگاه های اجرایی مجازند حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) منابع موضوع ماده (۲) این آییننامه را در داخل سازمان خود با رعایت ماده (۷) این آییننامه هزینه نمایند.
ماده ۴- دستگاه های اجرایی در راستای حمایت از توسعه گردشگری، صنایع دستی و مرمت آثار میراث فرهنگی می توانند اعتبارات موضوع ماده (۳) آییننامه را به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واریز نمایند.
ماده ۵- [اصلاحی ۱۴۰۱/۷/۲۴]
دستگاه های اجرایی در راستای مردمی سازی دولت و حمایت از طرحهای فرهنگی دارای اولویت، در صورتی که بخواهند اعتبارات موضوع ماده (۲) این آییننامه را هزینه نمایند، مجازند تا پنجاه درصد (۵۰%) این اعتبارات را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیت های مد نظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز نمایند.
تبصره – شیوه نامه بهره برداری صندوق ها از منابع موضوع این آییننامه توسط کارگروه تهیه، تصویب و ابلاغ میشود.
ماده ۶- برای آن دسته از دستگاه های اجرایی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، مبالغ پرداختی آنها به صندوق ها در اجرای این آییننامه، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
ماده ۷- اولویت های موضوعی مربوط به اجرای فعالیت های مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاه های اجرایی رعایت شود:
۱- اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه به ویژه آموزه های مهدوی و عاشورایی.
۲- معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی.
۳- ارتقای سرمایه اجتماعی و امید به آینده.
۴- معرفت افزایی و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) مبتنی بر اندیشه های امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مد ظله).
۵- گسترش و ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و مقابله نرم با تهاجم فرهنگی.
۶- الگوسازی و تجلیل از شخصیت ها و قهرمانان ملی و مذهبی.
۷- گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و دفاع از حرم.
۸- جلب توجه به مسایل جهان اسلام ، به ویژه فلسطین و تلاش برای وحدت مسلمین.
۹- استکبارستیزی و مقابله با صهیونیزم.
۱۰- تحکیم خانواده، افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت.
۱۱- تقویت هویت ایرانی – اسلامی، یکپارچگی و هم گرایی اقوام ایرانی.
۱۲- تقویت فرهنگ کار، اقتصاد مقاومتی، تولید و مصرف کالای ایرانی.
۱۳- معرفی و تبیین تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه در عرصه بین الملل.
۱۴- حفظ و ارتقای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری کشور.
۱۵- رصد و مقابله هوشمندانه با روایت دشمن، شبهات و ابهامات و جهاد تبیین.
۱۶- ترویج فرهنگ سازمانی متعالی.
۱۷- ارتقای فرهنگ ورزش همگانی و ساماندهی اوقات فراغت با تأکید بر افراد و مناطق محروم.
۱۸- معرفی و تبیین آموزه های ایرانی – اسلامی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور.
ماده ۸- اولویت های سیاستی مربوط به اجرای فعالیت های مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاه های اجرایی رعایت شود:
۱- توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان.
۲- توجه ویژه به زنان، خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت.
۳- توجه ویژه به مناطق و اقشار محروم.
۴- تولید آثار فاخر، ماندگار و اثرگذار.
۵- تربیت نیروی کارآمد برای عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی.
۶- توانمندسازی، شبکه سازی و هم افزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی.
۷- تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگ و پرهیز از کارهای سطحی، کلیشه ای.
۸- استفاده از ابزار هنر، کتاب، رسانه و فناوری های نوین.
۹- توجه ویژه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی.
۱۰- توجه ویژه به عرصه بین الملل و مخاطبان غیرایرانی.
۱۱- فراهم آوردن زمینه های نشاط عمومی.
تبصره ۱- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱۰]
سیاست ها و برنامه های مرتبط با زنان و خانواده، با برنامهریزی، نظارت و تأیید نهایی معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سیاست ها و برنامه های مرتبط با فرزندآوری و جوانی جمیعت با برنامهریزی، نظارت و تأیید نهایی دبیرخانه ستاد ملی جمعیت انجام می پذیرد.
تبصره ۲- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۱۰]
سیاست ها، اولویت ها و برنامه های مربوط به شبکه های اجتماعی در حوزه کسب و کارها با اطلاع و هماهنگی دبیرخانه کارگروه ویژه اقتصاد رقومی (دیجیتال) انجام می گیرد.
ماده ۹- دستگاه های اجرایی موظفند حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آییننامه، برنامه های مد نظر خود را جهت تصویب به کارگروه ارایه نمایند.
تبصره – در صورتی که دستگاه های اجرایی، اولویت هایی غیر از موارد مصرح در این آییننامه داشته باشند، لازم است پیشنهاد مشخص خود را به کارگروه اعلام و درصورت موافقت، در چهارچوب مفاد این آییننامه اقدام نمایند.
ماده ۱۰- سازمان اولویت های اعلامی کارگروه را در زمان تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاه های اجرایی با رعایت ساز و کار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور لحاظ می نماید.
ماده ۱۱- سازمان موظف است فهرست مربوط به تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با دستگاه های اجرایی در ارتباط با بند (ز) تبصره (۹) قانون را به کارگروه و دستگاه های متولی ذیربط ارسال نماید.
ماده ۱۲- دستگاه های اجرایی موظفند نتیجه اقدامات خود در ارتباط با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی را هر سه ماه یکبار به کارگروه ارزیابی و نظارت متشکل از اشخاص زیر ارسال نمایند:
۱- نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ (رییس کارگروه).
۲- نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
۳- نماینده رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.
۴- نماینده رییس سازمان تبلیغات اسلامی.
۵- دو نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای چهار نفره متشکل از بالاترین مقامات دستگاه های متولی.
۶- دبیر کارگروه به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون حق رأی.
۷- [الحاقی ۱۴۰۱/۸/۱۰]
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
تبصره ۱ – دبیرخانه کارگروه در چهارچوب ساختار فعلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود.
تبصره ۲- رئیس کارگروه حسب دستور جلسات، از دستگاه های فرهنگی مرتبط جهت شرکت در جلسه دعوت مینماید.
ماده ۱۳- وظایف کارگروه به شرح زیر است:
۱- نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در رابطه با اجرای این آییننامه.
۲- تهیه و ارایه گزارش تأیید و یا رد عملکرد دستگاه های اجرایی.
۳- تأیید برنامه های پیشنهادی هر کدام از دستگاه های اجرایی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها.
۴- ارایه شاخصه ها و صلاحیت های نهادهای مردمی طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی.
۵- تأیید اولویتهای پیشنهادی دستگاه های اجرایی در خصوص موضوع تبصره ماده (۹) این آییننامه.
۶- نظارت بر عملکرد صندوق ها و تدوین گزارش عملکرد آنها در ارتباط با اعتبارات موضوع این آییننامه.
۷- ارزیابی و معرفی دستگاه های اجرایی و نهادهای مردمی برتر در سال ۱۴۰۱.
ماده ۱۴- رییس کارگروه، نتیجه بررسی های کارگروه در تأیید یا رد عملکرد دستگاه های اجرایی نسبت به موضوع این آییننامه را حداکثر ظرف شش ماه پس از ارایه گزارش عملکرد توسط دستگاه اجرایی به سازمان و دستگاه اجرایی ذیربط و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور
اعلام می کند.
تبصره – گزارش رد و یا تأیید کارگروه با اعلام رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای عمل خواهد بود.
ماده ۱۵- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی را براساس نتایج حاصل در کارگروه، هر شش ماه یکبار به هیئت وزیران ارایه می نماید.
تبصره – سازمان موظف است در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میزان تخصیص اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی ذیل بند (ز) تبصره (۹) قانون را مبنای افزایش و یا کاهش بودجه آنها قرار دهد.
ماده ۱۶- در سال ۱۴۰۲ در جشنواره شهید رجایی و یا مراسمی با حضور رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور از دستگاه های اجرایی که بیشترین و مؤثرین مشارکت را در اجرای این آییننامه داشته اند، تقدیر خواهد شد.
ماده ۱۷- مسئولیت اجرای این آییننامه به عهده بالاترین مقام دستگاه های اجرایی است.
معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر