اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۰۷

شماره: 86843/ت59939هـ – ۱۴۰۱/۵/۲۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۱۲ به پیشنهاد شماره 81761 /11 مورخ 26 /2 /1401 معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۴۱۶۰۲/ت۴۶۵۱۳هـ مورخ ۱۳۹۱/۸/۲۱ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

1- در بند (ج) ماده (1)، عبارت “شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری” به عبارت “شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان” اصلاح و متون زیر به عنوان بندهای (ح) و (ط) به ماده مذکور الحاق می شود:
ح- کارگروه: کارگروه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان، موضوع ماده (4) این آیین‌نامه
ط- معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

2- متن زیر به عنوان ماده (3) الحاق و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود:

ماده 3- وظایف شورا به شرح زیر است:
الف- سیاستگذاری در خصوص نحوه تشخیص و حمایت از شرکت های دانش بنیان و نظارت بر اجرای قانون.
ب- سیاستگذاری در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان.
پ- تصویب و ابلاغ طرح‌های اولویت دار اقتصاد دانش بنیان مرتبط با اقلام راهبردی و طرح‌های توسعه توانمندی های فناورانه و تولید داخل در حوزه های فعالیت دستگاه های اجرایی.
ت- بررسی و تصویب برنامه های حمایتی دستگاه های اجرایی در انطباق با اهداف قانون و قانون جهش تولید دانش بنیان – مصوب 1401- و تعیین تکالیف آن ها در حمایت و توسعه و بهره گیری از ظرفیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان.
ث- تعیین اهداف کمّی اجرای قانون و تعیین مأموریت دستگاه های اجرایی در تحقق شاخص های اقتصاد دانش بنیان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ج- تعیین سیاست ها و راهبردهای حمایتی و تشویقی با هدف توسعه شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان
چ- سیاستگذاری و نظارت بر توسعه نظام تأمین مالی اقتصاد دانش بنیان با تمرکز بر هم افزایی میان فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری و زمینه سازی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه اقتصاد دانش بنیان.
ح- تصویب ساختار فعالیت کارگروه تولید بار اول و سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد آن.
خ- تصویب ساز و کار تشخیص مصادیق رقابت بین شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و حسب مورد ارجاع موارد تخلف به نهادهای مسئول نظارت و پیگیری.
د- سیاستگذاری در خصوص رفع موانع و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان با تأکید بر جهت دهی به کمک های فنی و اعتباری خارجی و توسعه ابزارهای مالی مورد نیاز؛
ذ- تصویب معیارهای مربوط به اندازه گیری و تقویت سرمایه گذاری بنگاه های بزرگ اقتصادی و بخش خصوصی در تحقیق و توسعه اثربخش و ساز و کارهای متناسب با زیست بوم نوآوری و همچنین نظارت بر نحوه تخصیص اعتبار مالیاتی به این بنگاه ها؛
ر- تصویب سازوکارهای مربوط به توسعه سرمایه گذاری سازمان های توسعه ای و بانک ها و موسسات اعتباری در حوزه دانش بنیان با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های توسعه فناوری مصوب؛
ز- تصویب نحوه بهره مندی واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک های علم و فناوری و شهرک های فناوری از مزایای قانون به پیشنهاد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ژ- تسهیل فرایندهای توسعه زیرساخت ها و مجوزهای مورد نیاز برای استقرار و فعالیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور با هماهنگی دستگاه های ذی‌ربط.
تبصره 1- مصوبات شورا برای دستگاه های اجرایی لازم الاجرا است.
تبصره 2- دبیرخانه شورا در معاونت تشکیل و جلسات آن حداقل ماهی یکبار برگزار می شود.


3- با لحاظ تغییر شماره مواد به موجب بند (2) این تصویب‌نامه، ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 4- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱]
به منظور پیشنهاد سیاست ها و اقدامات اجرایی و تدوین ساز و کار لازم برای اجرای قانون و مقررات مربوط، کارگروه با ترکیب اعضای زیر تشکیل می شود:
الف- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (رئیس کارگروه).
ب- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
پ- معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
ت- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت.
ث- معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
ج- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی.
چ- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ح- معاون وزیر جهاد کشاورزی.
خ- معاون وزیر آموزش و پرورش.
د- معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.
ذ- معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ر- رییس هیئت عامل صندوق.
ز- دو نفر صاحب نظر در حوزه شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به پیشنهاد کارگروه و حکم رئیس کارگروه.
ژ- یک نفر صاحب نظر به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و حکم رییس کارگروه.
تبصره 1 – نمایندگان سایر دستگاه ها حسب مورد با حق رأی به جلسه دعوت می شوند.
تبصره 2- دبیر کارگروه با حکم رئیس کارگروه منصوب می شود.

4- با لحاظ تغییر شماره مواد آیین‌نامه بر اساس بندهای (2) و (3) این تصویب‌نامه، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (6) الحاق و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود:
ماده 6- کارگروه موظف است در چهارچوب سیاست های شورا اقدامات زیر را انجام دهد:
الف- تدوین حوزه های فعالیت های دانش بنیان و معیارهای تشخیص مصادیق و نظارت بر ارزیابی شرکت های دانش بنیان توسط معاونت.
ب – نظارت بر عملکرد دستگاه ها و معاونت در ارزیابی و حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تدوین و ارایه گزارش های دوره ای به شورا.
پ- شناسایی موانع و مشکلات توسعه شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و پیشنهاد راهکارهای رفع آنها به شورا.
ت- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱]
تدوین ساز و کار لازم برای اجرای قانون مقررات مربوط.
ث- بررسی برنامه های حمایتی موجود و طراحی برنامه های حمایتی جدید در تعامل با دستگاه های اجرایی در چارچوب اهداف قانون و ارایه پیشنهاد به شورا.
ج- بررسی موارد تخلف مربوط به رقابت میان شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و گزارش آنها به شورا.
چ- تدوین برنامه های حمایتی در راستای پشتیبانی و رفع موانع توسعه صادرات محصولات دانش بنیان به ویژه با تأکید بر جهت دهی به کمک های فنی و اعتباری خارجی و توسعه ابزارهای مالی موردنیاز در تعامل با دستگاه های ذی‌ربط.
ح- تعیین مصادیق سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم بنگاه های اقتصادی، سازمان های توسعه ای و بانک ها و مؤسسات اعتباری فقط در طرح‌های دانش بنیان، تحقیق و توسعه اثربخش و فعالیت های نوآورانه و نظارت بر هزینه کرد تحقیق و توسعه آنها در چارچوب معیارهای مصوب شورا.
خ- اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری و تصویب ضوابط فعالیت آنها در چهارچوب اساسنامه و مصوبات شورا.

5- در ماده (13)، عبارت “وزارت علوم، تحقیقات و فناوری” به واژه “معاونت” اصلاح می شود.

6- در ابتدای ماده (14) (ماده (12) قبلی)، عبارت “شهرک های صنعتی دولتی و شهرک های فناوری، شهرک های سلامت، شهرک های کشاورزی،” اضافه می شود.

7- تبصره (1) ماده (16) (ماده (14) قبلی)، به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 – دستگاه اجرایی پس از دریافت تأییدیه صلاحیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، امتیاز ارزیابی کیفی و فنی آنها را با ضریب 2/ 1 (120 درصد)، برای شرکت های دانش بنیان مستقر در مناطق ویژه اقتصادی تا ضریب 5/ 1 (150 درصد) و برای شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری های مرتبط با بهبود محیط زیست تا ضریب 2 (200 درصد) محاسبه می نماید. برای شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مناطق ویژه علم و فناوری تا ضریب 5/ 1 (150 درصد) با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد قابل افزایش است.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر