اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات [مصوب ۱۴۰۱/۵/۱۹]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۰۷

شماره: 88431/ت59713هـ – ۱۴۰۱/۵/۲۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۱۹ به پیشنهاد شماره ۳۱۰۷۳۸ /60 مورخ 26/ 12/ 1400 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۵/ت۱۶هـ مورخ ۱۳۷۳/۲/۶ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

۱ـ در تبصره (۳) بند (۲) ماده (۱۰)، عبارت “سقف ارزش کالای صادراتی برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی برای سال اول، پانصد هزار (000/ 500) دلار و برای سال دوم، دو میلیون (000/ 000/ 2) دلار تعیین می شود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از سقف ارزش کالای صادراتی مستثنی می باشند.” حذف و متن زیر به عنوان تبصره (۴) به بند مذکور الحاق می شود:

تبصره ۴ـ سقف ارزشی صادرات برای دریافت کنندگان کارت بازرگانی براساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، تعیین می شود. در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف در سال اول پانصد هزار (000/ 500) دلار تعیین می شود. در صورت ارایه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ رفع تعهدشده، مجدداً قابل استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از سقف ارزش کالاهای صادراتی، مستثنی است.

۲ـ در تبصره (۵) ماده (۱۱)، بعد از عبارت “ویژه اقتصادی” عبارت “حتی با رویه مرزنشینی و پیله وری با رعایت مفاد قانون ساماندهی مبادلات مرزی” الحاق می شود.

۳ـ در ماده (۲۰)، عبارت “وزارت بازرگانی” به عبارت “وزارت صنعت، معدن و تجارت” اصلاح و بعد از عبارت “حراست شده گمرکی” عبارت “پس از اخذ ثبت آماری معتبر از سامانه جامع تجارت” الحاق می شود.

۴ـ در تبصره (۴) ماده (۲۷)، عبارت “بر طبق برگ سبز گمرکی” به عبارت “بر طبق سند ترخیص گمرکی” اصلاح می شود.

۵ ـ متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۴۰) الحاق و عنوان تبصره (۳) قبلی به تبصره (۴) اصلاح می شود:
تبصره ۳ـ چنانچه ثبت سفارش در زمان اظهار کالا معتبر باشد، ترخیص بدون تمدید اعتبار ثبت سفارش، مجاز است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر