آیین‌نامه اجرایی تبصره (٢) ماده (٢۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

شماره ۵٢٣٣۵/ت۵٩۴۵٩هـ – ۱۴۰۱/۴/۱

هيأت وزيران در جلسه ۱۴۰۱/۳/۲۹ به پيشنهاد مشترک سازمان انرژي اتمي ايران، وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد تبصره (2) ماده (26) قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور – مصوب 1395-، آيين نامه اجرايي ماده يادشده را به شرح زير تصويب كرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
١ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران، مؤسسات و شرکتهای تابع و وابسته به آن.
٢ـ مرکز نظام: مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور.
٣ـ قانون: قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ـ مصوب ١٣٩۵ ـ .
۴ـ بهره‌بردار: هر شخص حقیقی یا حقوقی دارنده پروانه/ مجوز برای مکانیابی، احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری، بستن یا برچینش تأسیسات هسته‌ای که سازمان وی را به عنوان بهره‌بردار تأسیسات هسته‌ای میشناسد.
۵ ـ تأسیسات هسته‌ای: نیروگاهها و راکتورهای تحقیقاتی هستهای و سایر تأسیساتی که دارای فعالیت استخراج، غنی‌سازی، تولید، مصرف و فرآوری سوخت هسته‌ای و نگهداری سوخت مصرف‌شده، پسمانداری مواد هسته‌ای و دارای سایر فعالیتهای هسته‌ای میباشند.
۶ ـ ضوابط: مجموعه الزامات و مقررات مرکز نظام مربوط به نواحی انحصاری، کمجمعیت و فاصله از مرکز جمعیت.
٧ـ محدوده سه‌گانه ایمنی: نواحی پیرامون تأسیسات هسته‌ای شامل ناحیه انحصاری، کمجمعیت و فاصله از مرکز جمعیت:
الف ـ ناحیه انحصاری، اولین ناحیه بلافصل پیرامون تأسیسات هسته‌ای میباشد. شعاع این ناحیه مطابق ضوابط توسط بهره‌بردار تعیین و پس از تأیید مرکز نظام طبق تبصره )١( ماده )٢۶( قانون اقدام میشود.
ب ـ ناحیه کم جمعیت، این ناحیه بلافاصله پس از ناحیه انحصاری قرار دارد. شعاع این ناحیه مطابق ضوابط توسط بهره‌بردار تعیین و پس از تأیید مرکز نظام طبق تبصره )١( ماده )٢۶( قانون اقدام میشود.
پ ـ فاصله از مرکز جمعیت، نزدیکترین گروه جمعیت مردمی متمرکز که بیش از )٢۵( هزار نفر را در خود جای دهد و فاصله آن از تأسیسات هسته‌ای باید حداقل چهار سوم شعاع ناحیه کم‌جمعیت باشد.
٨ ـ سکونتگاه دائم: هر مکانی که به منظور اسکان دایمی احداث شده باشد.
٩ـ تملک: هر عملی که منجر به کسب مالکیت اراضی و مستحدثات در نواحی سه‌گانه ایمنی پیرامون تأسیسات هسته‌ای به منظور سکونتگاه دائم گردد.
١٠ـ قیمت کارشناسی: قیمتی که هیئت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری موضوع لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت ـ مصوب ١٣۵٨ ـ تعیین مینماید.


ماده ٢ـ سازمان پس از تعیین محدوده سه‌گانه ایمنی هر یک از تأسیسات هسته‌ای طبق بند )٧( ماده )١( این آیین‌نامه باید کلیه نقشه‌های رقومی شعاع محدوده سه‌گانه را جهت لحاظ الزامات سازمان در طرح‌های توسعه و عمران کشور به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام نماید.

تبصره ١ـ در خصوص تأسیسات هسته‌ای که محدوده نواحی سه‌گانه ایمنی آنها تعیین نشده یا نیاز به اصلاح دارد، بهره‌بردار موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه مطابق ضوابط موضوع تبصره )١( ماده )٢۶( قانون در مورد محدوده نواحی سه‌گانه ایمنی تأسیسات نسبت به اصلاح ضوابط اقدام نماید.

تبصره ٢ـ در مجتمع‌هایی که چندین تأسیسات هستهای همزمان در کنار یکدیگر قرار دارند، معیار عمل برای نواحی کم‌جمعیت و فاصله از مرکز جمعیت، بر اساس تأسیساتی است که بیشترین قابلیت خطر سوانح هسته‌ای و پرتوی برای مردم داشته باشد.


ماده ٣ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف است محدوده نواحی سه‌گانه ایمنی را به کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط و سایر مراجع قانونی محل استقرار تأسیسات هسته‌ای اعلام نماید.


ماده ۴ـ در اجرای طرح‌های توسعه و عمران، استانداریها موظفند تثبیت محدوده نواحی ایمنی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط را از طریق سایر دستگاهها و ادارات ذیربط استان تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

ماده ۵ ـ ایجاد هرگونه مستحدثات جدید، جابهجایی، تملک، تغییر کاربری املاک و اراضی، صدور سند مالکیت، پروانه و مجوز به عنوان سکونتگاه دائم توسط اشخاص در ناحیه انحصاری ممنوع و در ناحیه کمجمعیت بدون اخذ مجوز سازمان ممنوع است.
تبصره ـ تجدید بنا یا بازسازی سکونتگاههای موجود در ناحیه کم‌جمعیت منوط به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع قانونی و مشروط به عدم افزایش مساحت، بلامانع است.

ماده ۶ ـ هرگونه تملک و صدور سند از طریق معامله، خرید و فروش اراضی و املاک تحت هر عنوان اعم از عادی، رسمی، وکالتی در محدوده انحصاری به عنوان سکونتگاه دائم ممنوع است. در صورتی که هر کدام از مالکان قصد فروش و یا واگذاری داشته باشند، باید املاک و اراضی خود را در قبال دریافت بهای نقدی و یا غیرنقدی، مطابق توافق و یا قیمت کارشناسی منتقل نمایند و حقوق صاحبان حق براساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت ـ مصوب ١٣۵٨ـ تأمین میشود.
تبصره ـ مالکان در صورت اعتراض میتوانند به مرجع صالح قضایی مراجعه کنند.

ماده ٧ـ در خصوص روستاهای هلیله و بندرگاه مجاور نیروگاه اتمی بوشهر مطابق بند )ب( ماده )۴١( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣٩۵ ـ اقدام میشود.

ماده ٨ ـ سازمان/ بهره‌بردار موظف است در مکانیابی و ایجاد تأسیسات هسته‌ای جدید، هرگونه تلاقی یا تعارض حقوق و منافع اشخاص حقیقی یا حقوقی در محدوده سه‌گانه ایمنی را شناسایی و آن را قبل از صدور پروانه احداث تأسیسات هسته‌ای، مطابق ماده )٢۶( قانون، مرتفع و حقوق صاحبان حق را تأمین و پرداخت نماید.

ماده ٩ـ رسیدگی به تخلفات و هرگونه فعالیت ساختمانی غیرمجاز در نواحی انحصاری و کمجمعیت پیرامون تأسیسات هسته‌ای براساس گزارش دستگاه مربوط یا شکایت سازمان/ بهره‌بردار به عهده مراجع ذیربط است.

ماده ١٠ـ اعتبار لازم برای پرداخت حقوق صاحبان حق حسب مورد در بودجه سنواتی دستگاه ذیربط پیش‌بینی و پرداخت میشود.

ماده ١١ـ در صورت تداخل محدوده سه‌گانه ایمنی نیروگاهها و تأسیسات هسته‌ای با محدوده سایر دستگاهها، با توجه به الزامات بین‌المللی حوزه هسته‌ای و ضوابط آن، محدوده حوزه هسته‌ای ملاک عمل خواهد بود.

ماده ١٢ـ چنانچه در طول زمان و در اثر تغییر شرایط یا ضوابط، نیاز به تغییر در محدوده سه‌گانه ایمنی نیروگاهها و تأسیسات هسته‌ای باشد، این تغییرات سازمان به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام می‌شود.