آیین ‌نامه موضوع ماده ۲۶ قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۱۳۹۸/۷/۲۱

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۲۲

شماره: ۲۹۶۳۰ – ۱۳۹۹/۳/۱۳


فصل اول – تعاریف

ماده 1- معانی واژه‌ ها و اصطلاحات به‌ کار رفته در این آیین ‌نامه به شرح ذیل می ‌باشد:

الف – سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

ب – قانون: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۱۳۹۸/۷/۲۱ مجلس شورای اسلامی

پ – مرکز: مرکز تنظیم مقررات موضوع ماده 27 قانون.

ت – مودیان: اشخاص موضوع بند (ج) ماده 1 قانون.

ث – شرکت معتمد: شرکت معتمد ارائه‌ کننده خدمات مالیاتی موضوع بند (چ) ماده 1 قانون.

ج – کارگروه: کارگروه راهبری سامانه مؤدیان موضوع بند (ح) ماده 1 قانون.

چ – خدمات : مجموعه خدماتی است که با رعایت مصوبات کارگروه راهبردی سامانه مودیان و مرکز تنظیم مقررات توسط شرکت معتمد ارائه خواهد شد، شامل:
– نصب، راه ‌اندازی، پیکربندی، ارائه پشتیبانی و تامین تجهیزات مورد نیاز صدور صورتحساب الکترونیکی
– صدور، نگهداری، جمع آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی
– تامین امنیت و زیرساخت مورد نیاز جمع آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی
-انجام استعلام های مورد نیاز
– آموزش های لازم به مودیان به منظور توانمندسازی ایشان برای اجرای قانون
– ارائه مشاوره های فنی و غیرمالیاتی به مؤدیان
– سایر امور غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان

ح – موافقت‌ اصولی: سندی است که در آن شرایط مشخصات فعالیت از قبیل نوع مجوز، محدوده جغرافیایی و ماهیت آن (نوع خدمات، حداقل و حداکثر محدوده ارائه خدمات) بر اساس درخواست متقاضی و تایید مرکز تنظیم می ‌شود و متقاضی متعهد می ‌گردد در طی مدت مشخص (موضوع ماده 4 این آیین‌نامه) نسبت به احراز شرایط دریافت مجوز اقدام نماید. دریافت این سند هیچ حقی برای متقاضی به منظور اخذ مجوز نهایی به عنوان شرکت معتمد و انجام خدمات مربوطه ایجاد نمی‌ کند.

خ – مجوز فعالیت (پروانه): مجوزی است که مرکز پس از صدور موافقت‌ اصولی و حصول اطمینان از انطباق تمامی شرایط، فرآیندها با ضوابط، مقررات و استانداردهای موضوع این آیین‌نامه، برای یک بازه زمانی مشخص (ماده 9 این آیین‌نامه)، جهت بهره برداری در راستای انجام فعالیت‌ ها و ارائه خدمات، برای متقاضی صادر می نماید.

د – کنسرسیوم: مجموعه ای از اشخاص حقیقی و حقوقی است که فعالیت گروهی آنها جهت اخذ موافقت اصولی طبق الگوی ارائه شده توسط مرکز، در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت رسمی شده باشد.

ذ – متقاضی: شخصیتی حقوقی با تابعیت ایرانی است که در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و صد در صد سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی می ‌باشد و به منظور ارائه تمام یا بخشی از خدمات تعریف شده در چارچوب این آیین ‌نامه و بر اساس مقررات و دستورالعمل های مربوطه، از مرکز درخواست موافقت اصولی با مجوز فعالیت می نماید. ارائه کننده درخواست اخذ موافقت اصولی در قالب کنسرسیوم صرفاً به عنوان متقاضی موافقت اصولی تلقی می گردد.

ذ – شعب: دفاتر عملیاتی شرکت‌ معتمد می‌ باشند که وظیفه ارائه خدمات آن شرکت را در محدوده جغرافیایی مشخص و به عهده دارند، این دفاتر باید جزیی از ساختار سازمانی شرکت معتمد ‌باشند.

ر – تامین ‌کنندگان: اشخاصی اعم از تولیدکننده یا واردکننده می‌ باشند که تجهیزات مورد استفاده مودیان در ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی، از قبیل پایانه‌ های فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری را تامین می ‌نمایند.

ز – شرایط احراز: ضوابط و معیارهای لازم برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان به عنوان شرکت معتمد به منظور صدور موافقت اصولی که توسط وزارت اطلاعات تدوین و پس از تایید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می ‌رسد.

ژ – شرایط صدور و یا لغو مجوز فعالیت: ضوابط و معیارهای لازم برای ارزیابی متقاضیان به منظور صدور و یا لغو مجوز فعالیت که توسط مرکز تدوین و پس از تایید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌ رسد.

س – موضوع مجوز فعالیت: شرح خدمات و وظایف مجوز فعالیت شرکت معتمد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و از تأیید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌ رسد.

ش – فهرست تعرفه: فهرست قیمت و ارزش خدمات و تعیین پرداخت کننده سهم هر یک از خدمات و فعالیت‌ های موضوع مجوز فعالیت که سالانه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و پس از تایید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می ‌رسد.

ض – تعهدنامه منع افشای اطلاعات: تعهدنامه شرکت معتمد به منظور حفظ محرمانگی و حفاظت از اطلاعات، اسناد و مدارک نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که توسط مرکز تدوین و پس از تأیید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ط – توافق نامه سطح کیفی خدمات: توافق نامه دو جانبه میان مرکز و شرکت معتمد در خصوص تضامین معین به منظور تحقق مولفه های کیفی خدمات شرکت معتمد، سطح کیفیت خدمات، نحوه اندازه گیری انحراف از سطح خدمات مطلوب و ضمانت های اجرایی در سطوح اعلام هشدار، جزئی، کلیدی، بحرانی و خطرناک که توسط مرکز تدوین و پس از تأیید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ظ – سند تخلفات: سند تعیین کننده انواع و سطوح تخلفات در ارائه خدمات یا تعهدات شرکت معتمد که توسط مرکز تدوین و پس از تأیید کارگروه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ع – منشور مرجع: مجموعه ای از پروتکل ها، دستورالعمل ها، مؤلفه ها و استانداردهای مربوط به حوزه های مالیاتی، فناوری و امنیتی نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که توسط مرکز تدوین می شود و کلیه صاحبان پایانه فروشگاهی – حافظه مالیاتی و یا شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی مکلف به رعایت کامل و دقیق آن می‌باشند.

غ – سامانه مودیان: سامانه مودیان موضوع بند (پ) ماده 1 قانون.


فصل دوم – شرایط و نحوه انتخاب شرکت‌ های معتمد

ماده 2) متقاضی مکلف است مدارک لازم جهت دریافت موافقت‌ اصولی به عنوان شرکت معتمد را از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور ارائه نماید.

تبصره- شرایط احراز صلاحیت متقاضی به عنوان شرکت معتمد توسط مرکز از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به متقاضی اعلام خواهد شد.


ماده 3) مرکز پس از دریافت تمامی مدارک لازم از متقاضی دریافت موافقت اصولی، نسبت به ارزیابی مستندات اقدام نموده و در صورت کسب شرایط احراز توسط وی ظرف مدت 14 روز کاری پس از تأیید دریافت مدارک نسبت به صدو موافقت اصولی، برای فعالیت متقاضی به عنوان شرکت معتمد اقدام می نماید.

تبصره – صدور موافقت اصولی، صرفاً به منظور شروع اقدامات اولیه جهت احراز شرایط صدور مجوز بوده و هیچ حقی به منظور دریافت مجوز فعالیت و انجام خدمات برای متقاضی محسوب نمی‌ شود.


ماده 4) متقاضی دارای موافقت اصولی، مکلف است با انجام اقدامات لازم و احراز شرایط صدور مجوز فعالیت تا شش ماه پس از صدور موافقت اصولی نسبت به ارائه درخواست مجوز فعالیت به مرکز از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، اقدام نماید. پس از گذشت مهلت قانونی مزبور متقاضی ملزم به ارائه درخواست و طی فرآیند ارزیابی مجدد شرایط احراز موافقت اصولی خواهد بود.

تبصره- متقاضیان در قالب کنسرسیوم پس از اخذ موافقت اصولی مجاز به افزودن و یا حذف عضوی یا اعضای کنسرسیوم نخواهند بود. حداقل تعداد اعضای کنسرسیوم در زمان ارائه درخواست موافقت اصولی می بایست حسب قوانین موضوعه باشد.


ماده 5) مرکز موظف است پس از دریافت تمامی مدارک لازم از متقاضی مجوز فعالیت، ظرف مدت 14 روز کاری پس از وصول پاسخ استعلام متقاضی از وزارت اطلاعات و تأیید دریافت مدارک، نسبت به صدور مجوز فعالیت یا اعلام عدم امکان صدور آن به همراه دلایل اقدام نماید.

تبصره- متقاضی دارای موافقت اصولی با توجه به ارائه درخواست مجوز فعالیت در مهلت قانونی، در صورت عدم احراز شرایط کسب مجوز می تواند تا 3 مرتبه دیگر و حداکثر تا 3 ماه پس از اتمام مهلت قانونی تسلیم درخواست، مجددا درخواست بررسی شرایط و صدور مجوز فعالیت نماید.


ماده 6) شرکت معتمد دارای مجوز فعالیت مکلف است حداکثر ظرف مهلت سه ماه از تاریخ صدور مجوز نسبت به شروع فعالیت به طور کامل بر اساس موضوع آن اقدام نماید. در غیر این صورت، مرکز موظف است به شرکت معتمد از طریق سامانه مودیان تذکر داده و در صورت عدم شروع فعالیت ظرف مدت یک ماه از تاریخ تذکر، مجوز صادره لغو خواهد شد.


ماده 7) مرکز در صورت عدم رعایت شرایط مجوز، موظف است مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه مودیان به شرکت معتمد اعلام نماید. شرکت معتمد موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پاسخ خود را در خصوص موارد تخلف به مرکز ارائه نماید.


ماده 8) مرکز موظف است حداکثر ظرف 15 روز از دریافت پاسخ از شرکت معتمد، نسبت به لغو یا عدم لغو مجوز شرکت معتمد در اجرای مفاد ماده 33 این آیین‌نامه اتخاذ تصمیم نماید.


ماده 9) مجوز فعالیت شرکت‌ های معتمد برای سه سال از تاریخ صدور مجوز معتبر می‌ باشد.


ماده 10) شرکت معتمد برای خاتمه فعالیت مکلف است درخواست عدم تمدید مجوز فعالیت خود را حداقل شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار مجوز و یا درخواست لغو مجوز فعالیت خود را در هر مقطع زمانی از دوره فعالیت، از طریق سامانه مؤدیان به مرکز اعلام نماید.

تبصره – مرکز مکلف است پس از وصول درخواست لغو و عدم تمدید مجوز، به طرق مقتضی از جمله کارپوشه مودیان، موضوع درخواست لغو یا عدم تمدید مجوز شرکت معتمد را به اطلاع عموم برساند. آگهی مذکور می ‌بایست شامل موارد زیر باشد:
الف – شرکت معتمد لغو یا عدم تمدید مجوز فعالیت را تقاضا کرده است.
ب – مودیان تحت پوشش شرکت متقاضی لغو یا عدم تمدید مجوز فعالیت، می توانند در صورت نیاز تا پیش از پایان مدت ارائه خدمات شرکت مزبور، نسبت به انتخاب شرکت معتمد جایگزین اقدام نمایند.

تبصره 2 – مرکز موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از تاریخ ارائه درخواست شرکت معتمد متقاضی لغو یا عدم تمدید مجوز فعالیت، نسبت به بررسی درخواست و ارائه پاسخ به شرکت از طربق سامانه مودیان اقدام نماید.

تبصره 3 – در صورت پذیرش درخواست لغو مجوز فعالیت شرکت معتمد از سوی مرکز، شرکت مکلف است حداقل به مدت سه ماه پس از اعلام پذیرش مرکز، نسبت به استمرار فعالیت و ارائه خدمات به مودیان تحت پوشش خود اقدام نماید.

تبصره 4 – شرکت معتمد پیش از خاتمه فعالیت مکلف به تعیین تکلیف کلیه تعهدات خود به موجب مفاد قراردادهای منعقده یا کلیه ذینفعان و یا واگذاری تعهدات خود به یک شرکت معتمد دیگر با پذیرش تضامنی شرکت معتمد جدید خواهد بود.


ماده 11) در صورتی که خدمات ارائه شده توسط منطبق یا شرایط مقرر در دستورالعمل تمدید مجوز فعالیت باشد، آن مجوز از تاریخ اتمام اعتبار، به صورت خودکار برای سه سال تمدید و از طریق سامانه مؤدیان به شرکت معتمد اعلام می شود.

تبصره – مرکز موظف است حداقل ظرف مدت دو ماه قبل از انقضای اعتبار مجوز فعالیت، نسبت به بررسی شرایط تمدید مجوز فعالیت اقدام و در صورت عدم احراز شرایط، نتیجه را از طریق سامانه مودیان به شرکت معتمد اعلام نماید.


ماده 12) مرکز موظف است تمدید مجوز فعالیت شرکت معتمد را به طرق مقتضی از جمله کارپوشه مودیان به اطلاع عموم برساند.


ماده 13) شرکت معتمد صرفا در چارچوب مفاد مجوز فعالیت صادره مجاز به ارائه خدمات طبق قانون و مقررات این آیین‌نامه می‌ باشد.


ماده 14) مرکز موظف است شیوه نامه قواعد و محدودیت‌ های انحلال، تملک سهام و تغییرات هیات مدیره شرکت‌ های معتمد از قبیل ضوابط مربوط به انحلال شرکت، روابط سهامداری، ‌تغییرات هیأت مدیره و ممنوعیت عضویت همزمان اعضا در بیش از یک شرکت معتمد و سایر موارد و ظرف مدت دو ماه از تصویب این آیین‌نامه تدوین و به تصویب کارگروه برساند. شرکت معتمد مکلف است قبل از انحلال و یا هر گونه تغییر در سهامداران، اعضای هأت مدیره و مدیرعامل شرکت از شیوه نامه مذکور تبعیت نماید.


ماده 15) کلیه حقوق مادی و معنوی مجوز فعالیت، مختص به دارنده آن بوده و قابل واگذاری به طرق مختلف اعم از انتقال، اشتراک، اجاره و یا وکالت، به سایر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی از جمله شرکت ‌وابسته، تابعه، مادر یا شعبه مستقل نخواهد بود. متخلف از حکم این ماده مشمول جبران خسارت و لغو مجوز خواهد شد.


ماده 16) هیچ یک از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت معتمد نباید مشمول اصل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (ممنوعیت شغلی) و قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی باشند و شرکت معتمد زمان تقاضای دریافت مجوز مکلف است تعهدنامه مبنی بر رعایت قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و رعایت اصل یکصد و چهل و یکم قانون مذکور را ارائه نمایند.

تبصره – شرکت معتمد مکلف است الزامات ابلاغی وزارت اطلاعات در خصوص بکارگیری افراد در مشاغل حساس را رعایت نماید.


ماده 17- در صورت اصلاح قوانین و مقررات که منجر به تغییر هر یک از مفاد شرایط صدور یا لغو مجوز فعایت شود، مرکز موظف است تغییرات را از طریق سامانه مودیان به شرکت معتمد اعلام نماید و شرکت معتمد مکلف است ظرف مهلت تعیین شده در قوانین و مقررات مربوطه، تغییرات لازم را به عمل آورد. در غیر این صورت شرکت معتمد مکلف به جبران خسارت وارده بوده و مجوز صادره با رعایت مفاد این آیین‌نامه لغو می شود.


ماده 18) تغییر در محدوده جغرافیایی و موضوع مجوز فعالیت صادره با درخواست شرکت معتمد و بررسی و ارزیابی مجدد شرایط احراز موافقت اصولی و مجوز فعالیت جدید وفق مفاد این آیین‌نامه، امکان پذیر است.


فصل سوم – چگونگی ارتباط شرکت‌ های معتمد با سازمان و مودیان


ماده 19) امکان ارائه خدمات موضوع مجوز فعالیت باید به صورت مداوم (24 ساعت در شبانه روز و تمامی ایام سال) فراهم باشد مگر در مواردی که شرکت معتمد قبلا مجوز آن را از مرکز دریافت نموده یا دستوری دائر بر قطع خدمات به شرکت معتمد از طریق مرکز ابلاغ شده باشد.

تبصره – در موارد توقف ارائه خدمات به هر دلیل، شرکت معتمد مکلف است کلیه اقدامات ضروری برای ارائه مجدد خدمات موضوع مجوز فعالیت و به حداقل رساندن پیامدهای عدم دسترسی مودیان به این خدمات را انجام دهد.


ماده 20) شرکت معتمد مکلف است نسبت به بررسی صحت نتایج اعلامی شرکت معتمد به صورت موردی اقدام و در صورت مغایرت در نتایج، مفاد ماده 32 این آیین‌نامه در مورد شرکت مزبور اعمال خواهد شد.


ماده 21) کلیه مراسلات و مکاتبات یا درخواست ‌ها بین شرکت معتمد و مرکز، از طریق بخش مربوط در سامانه مودیان صورت می پذیرد.


ماده 22) شرکت معتمد مکلف است برای انجام سایر فعالیت‌های خارج از موضوع مجوز فعالیت، مرکز را از طریق سامانه مودیان مطلع نماید. در این صورت مرکز موظف است حداکثر ظرف 15 روز کاری از تاریخ اعلام، موضوع را بررسی و نسبت به اعلام موافقت یا عدم موافقت با ذکر دلایل اقدام نماید و عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله موافقت می باشد.


ماده 23) در صورتی که شرکت معتمد به دلایل خارج از اعتبار (قوه قهریه)، از انجام تعهدات خود باز بماند، به عنوان طرفی که از شرایط و مقررات مجوز فعالیت تخطی کرده باشد تلقی نمی‌ شود. شرکت معتمد مکلف است به منظور کاهش تاثیر واقعه بر کسب و کار مودیان، اقدامات لازم را با هماهنگی قبلی مرکز جهت ارائه مجدد خدمات به نحو مطلوب، در کمترین زمان ممکن انجام و نتایج حاصله را به مرکز اعلام نمایند.


ماده 24) کلیه اطلاعات مودیان که در راستای اجرای این قانون در اختیار شرکت‌ های معتمد قرار می گیرد محرمانه تلقی شده و شرکت‌ های معتمد مکلف به حفظ محرمانگی آن می‌ باشند. در صورت عدم رعایت مقررات این ماده متخلفین مشمول مجازات قانون افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و سایر قوانین موضوعه بوده و این امر قابل پیگیری قضایی از سوی مرکز خواهد بود.

تبصره 1- شرکت معتمد حق هیچ گونه استفاده تجاری و غیرتجاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از اطلاعات مودی و سامانه مودیان را ندارد و موظف است پیش از شروع فعالیت نسبت به ارائه تعهدنامه منع افشای اطلاعات به مرکز اقدام نماید.

تبصره 2- سازمان می تواند به منظور رتبه بندی شرکت های معتمد نسبت به انجام بازرسی های دوره ای اقدام نماید.


ماده 25) شرکت معتمد در ارائه خدمات به کلیه مودیان مکلف به رفتار منصفانه (از قبیل عدم محرومیت و محدودیت از ارائه خدمات و تبعیض در اخذ تعرفه) می ‌باشد.


ماده 26) شرکت معتمد مکلف است در خصوص انعقاد قرارداد با مودیان صرفا از الگوی ارائه شده توسط مرکز استفاده نماید. هرگونه تغییر در مفاد قرارداد مذکور منوط به تأیید مرکز خواهد بود.

تبصره – روابط بین شرکت معتمد و مودیان، بر اساس شرایط مندرج در قرارداد است. لذا قرارداد مذکور می ‌بایست متضمن شرایط استاندارد مربوط به تامین خدمات موضوع مجوز فعالیت شرکت باشد. شرکت معتمد مکلف است صرفا خدمات موضوع مجوز فعالیت را طبق قرارداد مذکور ارائه نماید و ارائه سایر خدمات خارج از موضوع مجوز فعالیت منوط به اعلام قبلی به مرکز می‌ باشد.


ماده 28- مرکز موظف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری مربوط و نحوه تبادل اطلاعات میان حافظه مالیاتی با سامانه مودیان را تعیین و پس از تایید کارگروه، ابلاغ نماید.


ماده 29 – شرکت های معتمد مجاز به استفاده و بکارگیری تجهیزات سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری دارای قابلیت جهت گیری که از استقرار و بکارگیری سخت افزارها و نرم افزارهای مورد تایید مرکز، جلوگیری می نمایند، نمی ‌باشند.

تبصره – وارد نمودن هر گونه صدمه به واسطه استفاده از تجهیزات، توسط شرکت های معتمد به شبکه و سیستم های دیگر به هر شکل، مشمول جبران خسارت مطابق با حکم ماده 34 این آیین ‌نامه می شود.


ماده 30- شرکت معتمد مکلف است کلیه تجهیزات سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری دارای استاندارد موضوع ماده 28 این آیین‌نامه را که توسط اشخاص تامین کننده، ارائه و در اجرای قانون توسط مودیان مورد استفاده قرار می‌ گیرند، پشتیبانی نماید.


ماده 31- در صورتی که مرکز در بررسی های خود به موارد نقض مقررات از حیث نرخ های تعرفه‌ ای موضوع قانون برخورد نماید موظف به اقدام بر اساس مقررات موضوع ماده 35 این آیین ‌نامه می‌ باشد.


ماده 32- شرکت معتمد مکلف است در راستای انجام تمامی وظایف موضوع مجوز فعالیت خود، امکان نظارت و بازرسی‌ در هر زمان و مکان مورد نظر مرکز را برای بازرسان مرکز را فراهم نماید.


فصل چهارم – تعیین تعرفه ‌ها و سایر مقررات


ماده 33- تعرفه خدمات و فعالیت ‌ها به صورت سالانه بوده و مبنای فهرست تعرفه ابلاغی تعیین و تا ابلاغ تعرفه جدید معتبر می باشد. هرگونه تخطی از تعرفه های تعیین شده مشمول مفاد ماده 34 خواهد بود.


ماده 34- در صورت بروز تخلف در خدمات موضوع این آیین ‌نامه توسط شرکت معتمد، حسب گزارش مرکز به کارگروه در خصوص میزان خسارت و ضرر و زیان وارده که به تایید کارگروه می رسد، شرکت معتمد مکلف به جبران خسارت و ضرر و زیان وارده مذکور بوده و قابل وصول از محل تضامین تسلیمی توسط شرکت معتمد می ‌باشد. اقدامات اجرایی در این خصوص بر عهده سازمان است.


ماده 35- در موارد زیر مرکز موظف است به صورت کتبی به شرکت معتمد مراتب لغو مجوز را اعلام نماید و شرکت معتمد می تواند حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به ارائه اسناد و مدارک مثبته به مرکز اقدام نماید:

الف – قصور در انجام تعهدات یا نقض عمده مقررات و عدم رعایت شرایط مقرر در مورد مجوز فعالیت؛

ب – عدم رعایت هر یک از احکام مواد 16 و تبصره‌ آن، 17 و تبصره آن، 20 ،21، 23، 24 و تبصره 1 آن، 25 و تبصره‌ 1 آن، 26، 27 و تبصره آن و ماده 30؛

پ – عدم رعایت مقررات و شرایط مجوز فعالیت در خصوص تأمین الزامات دفاع ملی و امنیت عمومی با نظر وزارت اطلاعات یا مراجع ذی‌ صلاح؛

ت – ورشکستگی یا انحلال شرکت دارنده مجوز.


ماده 36 – مودیانی که حائز شرایط لازم شرکت معتمد را دارا باشند و الزامات اعلامی مربوطه توسط مرکز را رعایت نمایند، مجازند پس از تایید مرکز، اطلاعات صورتحساب الکترونیکی صادره خود را به طور مستقیم به سامانه مودیان ارسال نمایند.


ماده 37 – مرکز موظف است اسناد مربوط به بندهای (ز)، (ژ)، (س) و (ش) ماده 1 این آیین‌ نامه را ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین ‌نامه تهیه و جهت تایید به کارگروه ارسال نماید.


ماده 38 – شرکت های معتمد مکلفند تعرفه های تعیین موضوع ماده 33 این آیین‌نامه و سایر ضوابط و دستورالعمل هایی که از سوی مرکز صادر می شود و نیاز به اعلام به عموم و مودیان می باشد را به نحو مطلوب و مقتضی به آگاهی آنان برساند و عدم رعایت این موضوع تخلف محسوب و مطابق مفاد مواد 34 و 35 این آیین ‌نامه برخورد خواهد شد.


ماده 39- در صورتی ‌که جهت فعالیت موضوع مجوز نیاز به اخذ مجوز و موافقت از سایر مراجع باشد شرکت های معتمد مکلفند نسبت به از اخذ مجوزها و موافقت های لازم از مراجع مرتبط اقدام نمایند.


ماده 40 – شرکت معتمد مسوول و متعهد تامین کلیه مخارج، هزینه ها و تعهدات مالی لازم جهت پیاده سازی و اجرای حقوق و تعهدات موضوع خدمات مندرج در مجوز فعالیت می باشد و مرکز هیچ ‌گونه مسوولیتی درقبال آن ندارد.


ماده 41 – مرکز موظف است شرایط صدور مجوزهای موضوع این آیین‌نامه را بعد از تصویب، در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کرده و با همکاری مرکز پالایش مطالعات و بهبود فضای کسب و کار نسبت به تسهیل فرآیند صدور مجوزهای مذکور اقدام نماید.


ماده 42 – شرکت معتمد مکلف است نشانی اقامتگاه قانونی خود را به مرکز اعلام و در صورت تغییر نشانی، مراتب را ظرف یک هفته از طریق سامانه مکاتبات الکترونیکی به مرکز اعلام نماید.


ماده 43 – این آیین ‌نامه در چهل و سه ماده و یازده تبصره در اجرای ماده 26 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تهیه و تدوین گردید.

فرهاد دژپسند – وزیر امور اقتصادی و دارایی