دستورالعمل تنظیم کارنامه قضایی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۲۷

شماره ۹۰۰۰/۲۲۰۲۰/۱۰۰ – ۱۳۹۴/۳/۲۷

با عنایت به ضرورت نظارت مستمر بر عملکرد قضات به عنوان یکی از شاخصهای مهم ارتقای عدالت در جامعه ایجاد نظام جامع ارزشیابی قضات و بهره مندی از نتایج آن در امر انتصاب، ارتقا، آموزش، بهره‌وری، اعطای پاداش، اصلاح عملکرد و همچنین آگاهی قضات از نحوه فعالیت سالانه خود در راستای رفع نقاط ضعف و کاستیها و توسعه توانمندیها و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و مدیران و در راستای ارتقای اثربخشی قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۹۰/۷/۱۷ و در اجرای ماده ۱۴ دستورالعمل پرداخت فوق العاده بهره‌وری قضات و اضافه کار کارمندان حوزه های قضایی و تبصره ۱ آن مصوب ۹۳/۵/۲۲)، دستورالعمل «تنظیم کارنامه قضایی» به شرح مواد آتی است.

ماده ۱ – تمامی قضاتی که به حکم رئیس قوه قضاییه به سمت قضایی منصوب می شوند، مشمول این دستورالعمل میباشند.

ماده ۲- معاونت دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات که از این پس معاونت نظارت و ارزشیابی نامیده می شود، با دریافت اطلاعات و گزارشهای واصله از هیأتهای اعزامی از مرکز به استان ها، واحدهای نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری استانها، هیأتهای نظارت و بازرسی استانی، گزارش های آماری استخراج شده از سامانه‌های نرم افزاری مورد استفاده در قوه قضاییه و سایر منابع و تحلیل آنها و با استفاده از سامانه نظارت الکترونیک، موضوع تبصره ۱ ماده ۱۲ آیین نامه نحوه بازرسی نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات، نسبت به تنظیم کارنامه قضایی هر قاضی تا پایان بهمن ماه هر سال اقدام می‌نماید.

تبصره ۱- کارنامه قضایی کاربرگی است که نتایج ارزشیابی عملکرد هر یک از قضات بر اساس ضوابط و شاخصهای این دستورالعمل در آن منعکس می شود.

تبصره ۲- مرکز آمار و فناوری اطلاعات مکلف است دسترسی به سامانه‌های نرم افزاری مورد نیاز معاونت نظارت و ارزشیابی را برای آن معاونت فراهم نماید.

تبصره ۳- کارنامه قضایی برای قضاتی که از خدمت معلق شده‌اند و یا به لحاظ تردید در صلاحیت، پرونده آنها در کمیسیون ذی ربط مطرح رسیدگی می‌باشد در همان سال تنظیم نمی‌شود.

ماده ۳ – ارزشیابی قضات مراجع عالی قضایی و واحدهای ستادی مرکز مانند دیوان عالی کشور، دادسرای انتظامی قضات، دیوان عدالت اداری، معاونتهای قوه قضاییه توسط هیأت بازرسی منتخب دادستان انتظامی قضات برابر ضوابط انجام می شود.

تبصره ۱- هیأت بازرسی موضوع این ماده متشکل از سه عضو خواهد بود که یکی از اعضاء توسط روسای واحدهای ذیربط معرفی می شود.

تبصره ۲- بازرسی از عملکرد روسای سازمانهای وابسته و معاونان قوه قضاییه چنانچه دارای سمت قضایی باشند، با اجازه رئیس قوه قضاییه انجام می گیرد.

تبصره ۳-  فوق العاده بهره وری قضات موضوع این ماده بر اساس پیشنهاد معاونت راهبردی و تصویب رییس قوه قضاییه پرداخت می‌شود.

ماده ۴- کارنامه قضایی حسب مورد بر اساس شاخصهای زیر بوده و به شرح کاربرگهایی است که به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد:

الف – شاخصهای رفتاری

۱- رعایت نزاکت و اخلاق و آداب اسلامی

۲- حسن شهرت

۰- رعایت شأن قضایی

۴- حسن رفتار با مراجعین

۵- حسن سلوک با همکاران قضایی و اداری

۶- رعایت نظم و انضباط اداری

ب – شاخص های قضایی

۱- دانش و مهارت قضایی

۲- قدرت استنباط و شم قضایی

۳- مستندنویسی آراء و تصمیمات قضایی

۴- مستدل بودن آراء و تصمیمات قضایی

۵- استقلال و شجاعت قضایی

۶- رعایت اصول و تشریفات دادرسی

۷- رعایت استاندارد زمان رسیدگی

۸- آمار عملکرد قضایی با لحاظ اهمیت پرونده های ارجاعی

۹- رعایت آیین نگارش حقوقی

۱۰- خوانانویسی

۱۱- مدیریت پرونده

۱۲- اهتمام به جلب نظریات مشورتی همکاران.

پ – شاخص های مدیریتی

۱- برنامه ریزی و تدبیر در امور

۲- نظارت بر امور و عوامل زیر مجموعه

۳- توان پیگیری و و رفع مشکلات و کاستی ها

۴- حساسیت نسبت به سلامت مجموعه و برخورد با تخلفات

۵- تشکیل جلسات مردمی و پاسخگویی به آنها

۶- نظارت کامل بر امور ضابطین و تعامل با نهادهای اجرایی

۷- انضباط مالی و توزیع عادلانه امکانات

۸- استفاده از فناوری اطلاعات

۹- حضور مستمر و موثر در حوزه قضایی

١٠- حفظ شأن و استقلال قضات

۱۱- ابتکار و خلاقیت در انجام وظایف محوله

۱۲- تعامل با سایر واحدها

۱۳- اجرای سیاستها و برنامه‌های کلان و مصوب قوه قضاییه

تبصره ۱- نحوه و میزان دسترسی اطلاعات مربوط به کارنامه قضایی توسط قضات، مطابق شیوه نامه ای است که  به تصویب دادستان انتظامی قضات می رسد.

تبصره ۲- نحوه تاثیرگذاری شاخصهای فوق در خصوص ارزشیابی قضات و بهره مندی از نتایج آن در امر انتصاب، ارتقاء، آموزش، استعدادیابی، کادرسازی و غیره بر اساس پیشنهاد مشترک معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و معاونت نظارت و ارزشیابی و تصویب رییس قوه قضاییه خواهد بود.

ماده ۵- نتایج امتیاز کارنامه قضایی مشتمل بر امتیاز هر شاخص، با امضاء معاون نظارت و ارزشیابی تنظیم و حداکثر ظرف یک هفته پس از آن به صورت الکترونیکی به قاضی ذیربط ابلاغ میشود.

ماده ۶- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه دسترسی لازم برای کاربران سامانه نظارت الکترونیکی قوه قضاییه (سنا) را به منظور دریافت اطلاعات کارنامه قضایی مبتنی بر الزامات امنیتی و محرمانگی در بستر زیرساخت شبکه ای درون قوه قضاییه، از طریق سامانه ثبت نام الکترونیک فراهم می‌کند. سامانه نظارت الکترونیک لازم است تاریخ و ساعت بازدید و مشاهده کارنامه قضایی را ثبت و گزارشهای آن را ارائه کند.

ماده ۷- به منظور بهره‌برداری از کارنامه قضایی در اموری از قبیل انتصاب، ارتقا، آموزش و امور مالی نتایج کارنامه قضایی با تشخیص معاونت نظارت و ارزشیابی حسب مورد به مراجع ذیربط ارسال می شود.

تبصره ۱- معاونت نظارت و ارزشیابی امکان دسترسی به اطلاعات مندرج در کاربرگ های موضوع ماده ۴ این دستورالعمل مربوط به مشخصات فردی، خلاصه سوابق مربوط به شاخصهای رفتاری، قضایی و مدیریتی را برای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه جهت استفاده در امور آموزشی، استعدادیابی، کادرسازی و امور مربوط دیگر فراهم می‌کند و در مورد امتیازات منفی، معاونت نظارت و ارزشیابی حسب تشخیص یا انعکاس جمع نمرات منفی و یا معرفی نماینده، اطلاعات لازم را ارایه خواهد نمود.

تبصره ۲- معاونت منابع انسانی قوه قضاییه نتایج ارزشیابی و پیشنهادات معاونت نظارت و ارزشیابی را در امور ارتقاء، انتصاب، آموزش، کادرسازی و سایر امور مرتبط مورد توجه قرار خواهد داد.

تبصره ۳- کلیه اقدامات مربوط به ارزشیابی و نتایج آن از جمله امور مذکور به صورت خیلی محرمانه بوده و در اختیار عالی‌ترین مقام ذی‌ربط قرار خواهد گرفت تا حسب ضرورت در بسترهای معین شده به کار گرفته شود.

ماده ۸- امتیازهای به دست آمده در کارنامه قضایی به شرح زیر است:

– امتیاز ۹۰ و بیشتر تا ۱۰۰؛ عالی

– امتیاز ۸۰ و بیشتر تا ۹۰؛ خیلی خوب

– امتیاز ۷۰ و بیشتر تا ۸۰؛ خوب

– امتیاز ۵۰ و بیشتر تا ۷۰؛ متوسط

– امتیاز کمتر از ۵۰؛ ضعیف

ماده ۹- کلیه مراجعی که مطابق مقررات مبادرت به بازرسی از عملکرد قضات می‌نمایند، مکلفند یک نسخه از گزارش مربوط به نتایج بازرسی خود را جهت بهره برداری به معاونت نظارت و ارزشیابی ارسال نمایند.

تبصره- معاونت منابع انسانی قوه قضاییه مکلف است گزارش بازرسیهای آموزشی و علمی خود را جهت ثبت در کارنامه قضایی برای معاونت نظارت و ارزشیابی ارسال کند.

ماده ۱۰- روسای کل دادگستری استانها و سایر مراجع ذی ربط در اجرای این دستورالعمل همکاری لازم را با معاونت نظارت و ارزشیابی خواهند داشت.

ماده ۱۱- دادستان انتظامی قضات مسئول حسن اجرای این دستورالعمل خواهد بود و در پایان هر سال مکلف است گزارش عملکرد آن را به رئیس قوه قضاییه ارائه نماید.

ماده ۱۲ این دستورالعمل در ۱۲ ماده و ۱۲ تبصره در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۲۴ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجراست.

صادق آملی لاریجانی