اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادرتخصصی)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۵

شماره: 165643/ت55818هـ – ۱۴۰۰/۱۲/۱۸

هیأت وزیران در جلسات 9 /4 /1398، 30 /6 /1399 و ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه‌ و بودجه کشور و به استناد بند (1) ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ مصوب 1395 ـ اساسنامه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران (مادرتخصصی) را به ‎ شرح زیر تصویب کرد:


فصل اول ـ کلیات و سرمایه

ماده ۱ ـ شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران (مادرتخصصی) که در این اساسنامه به اختصار “شرکت” نامیده می شود، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل و وابسته به وزارت راه و شهرسازی است که طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط اداره می شود.

تبصره ـ شرکت در اجرای بند (4) ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ مصوب 1395 ـ مشمول ترتیبات مقرر در ماده (5) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب 1394 ـ است.


ماده ۲ ـ هدف از تشکیل شرکت، ساماندهی، اداره، نگهداری، توسعه، تکمیل، تجهیز و بهره برداری فرودگاه های کشوری تحت مالکیت و مدیریت شرکت و ایجاد فرودگاه های دارای توجیه فنی و اقتصادی و ارایه خدمات کمک ناوبری، فرودگاهی و سایر فعالیت های جنبی فرودگاهی، هوانوردی و پروازی است.


ماده ۳ ـ مدت شرکت نامحدود و مرکز اصلی آن در تهران است. شرکت می ‌تواند برای اجرای وظایف مقرر در این اساسنامه در داخل کشور با تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شعب، نمایندگی‌ ها و شرکت های تابع فرودگاهی تأسیس کند.


ماده 4 ـ سرمایه شرکت مبلغ یکصد و هشتاد هزار و هشتاد و شش میلیارد و پانصد و شصت و هشت میلیون (000 /000 /568 /086 /180) ریال است که به یکصد و هشتاد میلیون و هشتاد و شش هزار و پانصد و شصت و هشت (568 /086 /180) سهم یک میلیون (000 /000 /1) ریالی منقسم شده و تماماً متعلق به دولت است.


فصل دوم ـ موضوع فعالیت و وظایف و اختیارات شرکت


ماده ۵ ـ وظایف و اختیارات شرکت به شرح زیر است:

الف ـ ارایه خدمات فرودگاهی از قبیل نگهداری و بهره‌ برداری از پایانه‌ های بار و مسافر، امور حمل و نقل و انجام خدمات پشتیبانی مربوط به هواپیما، توقفگاه (پارکینگ)، مراجعین به فرودگاه ها، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، آشیانه، اقامتی و پذیرایی، ورزشی، سوخت رسانی به هواپیما و انجام خدمات وارسی پروازی و خرید هواپیمای وارسی و تجهیزات مربوط و سایر فعالیت هایی که به موجب قانون به عهده شرکت قرار گرفته یا خواهد گرفت با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ و اصلاحات بعدی آن.

ب ـ خدمات طراحی، ساخت، تعمیرات و نگهداری پایانه‌ ها، ساختمان های جنبی، عوامل پروازی، تجهیزات پروازی و لوازم ارتباطی و خدمات هوانوردی و پروازی و هواشناسی هوانوردی و سایر تسهیلات فرودگاهی و ارایه خدمات کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری.

پ ـ سرمایه ‌گذاری یا مشارکت با بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی (غیردولتی) واجد شرایط و اخذ تسهیلات از بانک ها و مؤسسات اعتباری به منظور تحقق اهداف شرکت با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ت ـ ایجاد آزمایشگاه های تحقیقاتی منطبق با اهداف شرکت.

ث ـ صدور و فروش خدمات فنی و مهندسی، مشاوره و مدیریت تخصصی در محدوده وظایف اصلی شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ج ـ عضویت در مجامع و سازمان های غیردولتی داخلی و بین ‌المللی مرتبط با وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

چ ـ خرید حق بهره برداری از اختراعات، طرح‌های صنعتی و دانش فنی در حوزه های مربوط با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ح ـ طراحی و برگزاری دوره های آموزش تخصصی هوانوردی و فرودگاهی در داخل و خارج از کشور در قالب استانداردهای مربوط.

خ ـ سایر اقداماتی که به تشخیص و تصویب مجمع عمومی در جهت تحقق اهداف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط لازم باشد.

تبصره ـ شرکت می‌ تواند برخی از امور غیرمدیریتی نظیر فعالیت های فنی و عملیاتی، خدماتی و پشتیبانی مربوط به ایجاد، اداره، نگهداری، توسعه و تجهیز فرودگاه ها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط طبق قوانین و مقررات مربوط و با رعایت قانون اجرای سیاست‌ های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی ـ مصوب 1387 ـ و اصلاحات بعدی آن واگذار کند.


فصل سوم ـ ارکان شرکت


ماده ۶ ـ ارکان شرکت عبارتند از:‌

الف ـ مجمع عمومی

ب ـ هیئت ‌مدیره

پ ـ حسابرس ( بازرس قانونی)


ماده ۷ ـ مجمع عمومی شرکت از افراد زیر به‌ عنوان نمایندگان سهام دولت تشکیل می‌ شود:‌

الف ـ وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس مجمع عمومی شرکت

ب ـ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

پ ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی

ت ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت

ث ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح


ماده 8 ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:

الف ـ مجمع عمومی عادی

ب ـ مجمع عمومی فوق‌ العاده


ماده ۹ ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی شرکت، تصویب بودجه، خط ‎مشی و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد.


ماده 10 ـ مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوق ‌العاده با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با سه رأی و در مجمع فوق ‌العاده با چهار رأی موافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق‌ العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه حداقل (۱۰) روز قبل از انعقاد مجمع به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد باید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.


ماده 11 ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

الف ـ بررسی و تصویب خط‌ مشی و برنامه عملیاتی شرکت.

ب ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد هیئت‌مدیره، صورت های مالی و بودجه شرکت.

پ ـ نصب و عزل اعضای هیئت‌ مدیره شرکت براساس پیشنهاد رییس مجمع‎ عمومی.

ت ـ انتخاب حسابرس (بازرس قانونی) شرکت طبق قوانین مربوط.

ث ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته‌ ها و نحوه تقسیم سود با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ج ـ بررسی آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی شرکت و ارایه آن به هیئت‌ وزیران جهت تصویب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

چ ـ بررسی و تصویب ساختار کلان شرکت و سایر آیین‌ نامه‌ های مورد نیاز به پیشنهاد هیئت‌ مدیره در چهارچوب این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ح ـ بررسی و تصویب تعرفه ‌های خدمات و فعالیت های شرکت به استثنای تعرفه‌ های موضوع ماده (۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب ۱۳۷۳ ـ که پس از تأیید مراجع ذی‌ربط اجرا خواهد شد.

خ ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق ‌الزحمه حسابرس (بازرس قانونی) در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

د ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک ‌الوصول و غیرقابل وصول که از طرف هیئت‌ مدیره پیشنهاد می شود.

ذ ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه‌ گذاری و مشارکت با بخش غیردولتی، اخذ وام و تحصیل اعتبار به پیشنهاد هیئت ‌مدیره در چهارچوب وظایف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ر ـ ارجاع دعاوی به داوری، سازش در دعاوی، استرداد دعاوی و ارایه به مراجع ذی ‌صلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ز ـ اتخاذ تصمیم در خصوص تأسیس یا تحصیل شعبه یا نمایندگی در نقاط داخل کشور و شرکت های تابع فرودگاهی یا انحلال آنها به پیشنهاد هیئت ‌مدیره در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ژ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به طرح‌های پیشنهادی هیئت‌ مدیره در مورد فعالیت های قابل واگذاری شرکت.

س ـ پیشنهاد تصویب یا لغو عضویت در مجامع و سازمان های داخلی و بین ‌المللی طبق قوانین و مقررات مربوط.

ش ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار.

ص ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال غیرمنقول شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ض ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه در دستور مجمع عمومی عادی قرار می گیرد.


ماده ۱۲ ـ مجمع عمومی فوق‌ العاده در مواقع لزوم تشکیل می شود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به بررسی و ارایه پیشنهاد در خصوص موارد زیر به هیأت وزیران برای تصویب اقدام می کند:

الف ـ اصلاح یا تغییر در اساسنامه شرکت.

ب ـ افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.

پ ـ انحلال شرکت.


ماده ۱۳ ـ هیئت ‌مدیره شرکت مرکب از پنج نفر عضو اصلی موظف، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی خواهد بود که با پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی از بین افراد مسلمان و مؤمن، متعهد، مورد وثوق، امانتدار و صاحب ‌نظر در تخصص های مرتبط با فعالیت های شرکت با تشخیص مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب می ‌شوند و پس از انقضای مدت، تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره‌ های بعد بلامانع است.

تبصره 1 ـ هر یک از اعضای هیئت‌ مدیره موظفند به صورت تمام ‌وقت در شرکت اشتغال داشته باشند و به ترتیبی که هیئت‌ مدیره مشخص می ‌کند راهبری حوزه‌ هایی از فعالیت شرکت را عهده دار می ‌شوند.

تبصره 2 ـ حداقل سه نفر از اعضای انتخابی هیئت‌ مدیره باید از کارمندان رسمی و با تجربه و دارای حداقل ده سال سابقه کار در شرکت باشند و یک نفر نیز دارای تحصیلات و سوابق مرتبط در رشته مالی و بازرگانی باشد.

تبصره 3 ـ هیئت‌ مدیره از میان خود یک نفر را به‌ عنوان رییس هیئت‌ مدیره انتخاب می کند.


ماده ۱۴ ـ جلسات هیئت ‌مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با سه رأی موافق اعضا معتبر خواهد بود.


ماده 15 ـ جلسات هیئت‌ مدیره حداقل هر ماه یک ‌بار و به طور منظم تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیئت‌ مدیره برای اعضا ارسال خواهد شد.


ماده 16 ـ هیئت‌ مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیئت‌ مدیره با درج نظر مخالفین در آن به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیئت ‌مدیره با رییس هیئت ‌مدیره است.


ماده ۱۷ ـ مدیرعامل و اعضای هیئت‌ مدیره شرکت حق پذیرش هیچ سمت دیگری (موظف یا غیرموظف) در سایر شرکت های مادرتخصصی و شرکت های زیرمجموعه آنها و سایر شرکت هایی که پذیرش سمت و شغل در آنها ممنوعیت قانونی دارد را ندارند.


ماده ۱۸ ـ در صورت فوت، بازنشستگی، استعفا یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت هر یک از اعضای هیئت‌ مدیره را غیرممکن کند، مجمع عمومی عادی به ‌طور فوق ‌العاده تشکیل می شود و جانشین وی را برای مدت باقی مانده انتخاب خواهد کرد.


ماده ۱۹ ـ هیئت ‌مدیره شرکت مجری مصوبات مجمع عمومی می ‌باشد و بر اساس مقررات این اساسنامه دارای اختیارات زیر است:

الف ـ تهیه و تنظیم تشکیلات کلان، آیین ‌نامه‌ های مالی،‌ معاملاتی، اداری و استخدامی و همچنین پیشنهاد اصلاح آنها و اساسنامه شرکت برای ارایه به مجمع عمومی.

ب ـ رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی برای ارایه به مجمع عمومی.

پ ـ پیشنهاد خط مشی‌ و تأیید برنامه عملیاتی شرکت و ارایه آنها به ‎ مجمع ‎عمومی.

ت ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چهارچوب تشکیلات کلان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ث ـ تصویب آیین ‌نامه ‌های داخلی مربوط به روش اداره شرکت و تعیین حدود اختیارات هر یک از واحدهای شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ج ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که برابر آیین ‌نامه معاملاتی شرکت باید به تصویب هیئت‌ مدیره برسد.

چ ـ نظارت بر اجرای برنامه ‌های جاری بر اساس خط‌ مشی و اهداف شرکت.

ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول در چهارچوب آیین‌نامه های مالی و معاملاتی شرکت و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط و همچنین انعقاد قراردادهای اجاره و استیجاره اماکن و تأسیسات بر اساس لایحه قانونی واگذاری و تخلیه اماکن و محل ها در فرودگاه های کشور ـ مصوب ۱۳۵۸ ـ .

خ ـ مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از اعمال نظارت های مالی، محاسباتی، استخدامی، مدیریت امور کارکنان، تشکیلات، معاملات، مخارج، حفظ اموال و همچنین نظارت لازم در امور اداری، مالی، فنی، دفاتر و نمایندگی‌ ها.

د ـ انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و مخارج شرکت و بازرسی در کلیه امور شرکت.

ذ ـ پیشنهاد در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و نحوه تقسیم سود ویژه و استفاده از اندوخته ‌های شرکت به مجمع عمومی.

ر ـ تعیین حق وکالت یا حق مشاوره وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت.

ز ـ بررسی و پیشنهاد سرمایه ‌گذاری، مشارکت با بخش غیردولتی و اخذ تسهیلات بانکی و وام به مجمع عمومی.

ژ ـ بررسی و پیشنهاد در مورد مطالبات مشکوک ‌الوصول و غیرقابل وصول و نیز اندوخته های شرکت به مجمع عمومی.

س ـ تأیید برنامه‌ های آموزشی در راستای تربیت و ارتقای کارکنان و مدیران شرکت که از سوی مدیرعامل پیشنهاد می ‌شود.

ش ـ پیشنهاد تعرفه‌ های خدمات و فعالیت های شرکت به مجمع عمومی.

ص ـ اتخاذ تصمیم در خصوص عضویت و مشارکت در مجامع و نهادهای تخصصی منطقه ای و بین المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط با تصویب مجمع عمومی.

ض ـ برنامه‌ریزی پیرامون امور پژوهشی، تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه فعالیت شرکت و طرح‌های آموزشی کارکنان.

ط ـ انجام سایر امور لازم برای اداره شرکت در چهارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.


ماده ۲۰ ـ هیئت‌ مدیره می ‌تواند به مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض کند.


ماده ۲۱ ـ هیئت‌ مدیره موظف است یک نسخه از صورت های مالی شرکت و گزارش هیئت‌ مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای حسابرس (بازرس قانونی) شرکت ارسال کند.


ماده ۲۲ ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت و به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی است که با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی برای مدت دو سال از بین اعضای هیئت ‌مدیره یا خارج از آن که متعهد، مورد وثوق و امانت ‌دار باشد، انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی منصوب می شود و دارای اختیارات تام برای اداره امور عمومی و اجرایی شرکت در حدود مصوبات مجمع عمومی و هیئت ‎مدیره و مقررات این اساسنامه و آیین ‌نامه های مربوط است.

تبصره ۱ ـ مدیرعامل می‌ تواند رییس هیئت‌ مدیره شرکت نیز باشد.

تبصره ۲ ـ مدیرعامل می ‌تواند با مسئولیت خود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان واجد شرایط یاد شده شرکت تفویض کند.


ماده ۲۳ ـ موارد زیر از جمله وظایف مدیرعامل است:

الف ـ اجرای مصوبات مجامع و هیئت ‌مدیره.

ب ـ تهیه بودجه سالانه و صورت های مالی شرکت و ارایه آن به هیئت‌ مدیره.

پ ـ تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی شرکت و ارایه آن به هیئت‌ مدیره.

ت ـ اداره امور فنی، مالی، اداری و استخدامی شرکت.

ث ـ پیشنهاد آیین ‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین ‌نامه ‌های مورد نیاز شرکت به هیئت ‌مدیره.

ج ـ پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیئت ‌مدیره.

چ ـ بازکردن حساب ریالی یا ارزی در بانک های داخلی یا خارجی به حساب شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب هیئت‌ مدیره.

ح ـ استخدام و عزل و نصب کارکنان بر اساس آیین‌ نامه استخدامی شرکت و در چهارچوب اهداف و سیاست ها و سازمان مصوب و با رعایت بودجه مربوط.

خ ـ تهیه و تدوین گزارش های دوره ‌ای از وضع جاری، مالی و عملیاتی انجام شده شرکت برای ارایه به هیئت ‌مدیره و مجمع عمومی.


ماده ۲۴ ـ کلیه اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهد‌آور شرکت باید به امضای مشترک مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت ‌مدیره (به انتخاب هیئت ‌مدیره) یا نمایندگان آنان از بین افراد مسلمان و مؤمن، متعهد، مورد وثوق، امانتدار و صاحب نظر در تخصص‌ های مرتبط با فعالیت های شرکت برسد و مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا کسانی که از طرف او حق امضا دارند می رسد.

تبصره ـ استفاده از حساب های بانکی شرکت به امضای مشترک افراد موضوع این ماده و مدیر مالی و در صورت استفاده از محل بودجه عمومی کشور به امضای ذی حساب نیز خواهد رسید.


ماده ۲۵ ـ مدیرعامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضایی است ‎و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به‎ غیر را دارد. مدیرعامل می ‌تواند پس از اخذ نظر مجمع عمومی با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی‎ جمهوری‎ اسلامی ایران نسبت به ارجاع موارد به‎ داوری اقدام کند.


ماده ۲۶ ـ در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر و دارای قدرت اجرایی است.


ماده ۲۷ ـ شرکت دارای حسابرس (بازرس قانونی) خواهد بود که طبق قوانین و مقررات مربوط با تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال از بین افراد متعهد، مورد وثوق و امانتدار انتخاب خواهد شد و تا زمانی که جانشین و‌ی انتخاب نشده است، به و‌ظایف خود ادامه خواهد داد.

تبصره ـ اقدامات حسابرس (بازرس قانونی) در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان امور جاری شرکت شود.


ماده ۲۸ ـ وظایف حسابرس (بازرس قانونی) به شرح زیر است:

الف ـ بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و عملکرد و حساب سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق آن با دفاتر و اسناد شرکت و اظهار نظر در مورد آنها.

ب ـ تهیه و تطبیق و گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی در موعد مقرر قانونی.

پ ـ حسابرس (بازرس قانونی) حق دارد در حدود وظایف و بدون مداخله در امور جاری و اجرایی شرکت، هرگونه اطلاعاتی را که لازم بداند از مدیرعامل یا سایر کارکنان شرکت بخواهد و دفاتر و اسناد و پرونده‌ های شرکت را ملاحظه کند، بدون اینکه با انجام وظایف خود موجب بروز وقفه در امور شرکت گردد و مسئولین شرکت مکلفند اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار دهند.

ت ـ حسابرس (بازرس قانونی) می ‌تواند برای انجام وظایف خود از کارشناسان و متخصصین داخل و خارج شرکت و سایر امکانات مورد نیاز استفاده کند. مدیرعامل شرکت جهت انجام وظیفه حسابرس (بازرس قانونی) امکانات لازم را در اختیار وی قرار خواهد داد.


فصل چهارم ـ تأمین منابع، ترازنامه و حساب سود و زیان


ماده ۲۹ ـ منابع مالی شرکت به شرح زیر است:

الف ـ اعتبارات بودجه عمومی.

ب ـ تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، صکوک اسلامی، بیع متقابل و سایر عقود و قراردادها در چهارچوب قوانین مربوط.

پ ـ درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم.

ت ـ مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب “ساخت، بهره برداری و واگذاری” و “ساخت، مالکیت، بهره برداری و واگذاری” و “ساخت، اجاره و واگذاری” با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ث ـ اخذ سایر تسهیلات و درآمدهای ناشی از ارایه خدمات شرکت از جمله خدمات پروازی و هوانوردی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.


ماده ۳۰ ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال آغاز می شود و در پایان اسفندماه همان سال خاتمه می ‌پذیرد.


ماده ۳۱ ـ کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفندماه بسته می شود و صورت های مالی آن باید حداکثر تا پایان خردادماه هر سال پس از تأیید هیئت‌ مدیره از طرف مدیرعامل در اختیار حسابرس (بازرس قانونی) قرار گیرد.


ماده ۳۲ ـ شرکت از نظر سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های توسعه و بهره ‌برداری، تابع وزارت راه و شهرسازی و از نظر ضوابط بین ‌المللی تابع مقررات سازمان بین‌ المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اعمال می‌ شود، است.


ماده ۳۳ ـ هیئت‌ مدیره باید هر سال یک دهم از سود ویژه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی ذخیره کند تا اندوخته قانونی به صد درصد سرمایه شرکت برسد.


ماده ۳۴ ـ میزان استهلاک نسبت به انواع دارایی های شرکت طبق استانداردهای حسابداری و صنعت هوانوردی به پیشنهاد هیئت‌ مدیره تعیین و پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی ملاک محاسبه و اعمال حساب است.


ماده ۳۵ ـ سود و زیان حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت، درآمد یا هزینه تلقی نمی شود. مابه التفاوت حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های مذکور باید در حساب “ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی” منظور شود. در صورتی که در پایان سال مالی مانده حساب ذخیره مزبور بدهکار باشد، این مبلغ به حساب سود و زیان همان سال منظور خواهد شد. درصورتی که مانده حساب ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی در پایان سال مالی از مبلغ سرمایه ثبت شده شرکت تجاوز کند، مبلغ مازاد پس از طی مراحل قانونی قابل انتقال به حساب سرمایه شرکت خواهد بود.


ماده ۳۶ ـ شرکت می تواند برای سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی از روش ها و ابزارهای مالی و سرمایه ای متعارف و تسهیلات بانکی و سایر مؤسسات اعتباری مجاز در قالب بودجه سالیانه شرکت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و اخذ مجوز از مراجع ذی ‌صلاح استفاده کند.


ماده ۳۷ ـ در اجرای بند (۳) ماده (۵۳) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشورـ مصوب ۱۳۹۵ ـ صد درصد درآمدهای شرکت اعم از فروش خدمات و دارایی های شرکت، اختصاصی است و پس از واریز به حساب شرکت افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای مأموریت های شرکت در چهارچوب قوانین بودجه سنواتی هزینه می شود.


ماده 38 ـ اساسنامه شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌‌های کشور (سهامی خاص) موضوع تصویب ‌نامه شماره ۵۸۸۱۴ت۳۱۴۸۱ک مورخ ۱۳۸۳/۱۰/۲۳ و اصلاحات بعدی آن لغو می‌شود.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 29937 /102 مورخ 14 /12 /1400 شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس ‎جمهور – محمد مخبر