دستورالعمل سازش درون کارگاهی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۲۷

شماره: ۱۶۸۸۵۲ – ۱۴۰۱/۷/۲۷

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

سلام علیکم؛
با عنایت به حکم مقرر در ماده (۱۵۷) قانون کار جمهوری اسلامی ایران در خصوص سازش مستقیم بین کارفرما، کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران، نماینده قانونی کارگران کارگاه قبل از اقامه دعوا در مراجع حل اختلاف کار، «دستورالعمل سازش درون کارگاهی» به شرح ذیل ابلاغ‌ می‌گردد:


ماده ١ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
در صورت اختلاف بین کارگر، کارآموز و کارفرما و عدم حصول سازش مستقیم بین طرفین افراد مذکور در اجرای ماده (١۵٧) قانون کار و قبل از اقامه دعوا در مراجع حل اختلاف کار، درخواست کتبی خود مبنی بر ایجاد سازش را به تشکل کارگری مستقر در کارگاه (شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران، نماینده کارگران کارگاه) ارائه میدهند. در کارگاههایی که تشکل کارگری در آنها تشکیل نشده است، مراجع حل اختلاف کار با تقاضای ذینفع، به دعوا رسیدگی مینمایند.


‌‌‌ماده ۲- [حذف ١۴٠٢/۸/۲۷]

[حل و فصل اختلاف از طریق سازش، مستلزم تقدیم درخواست کتبی به تشکل کارگری مستقر در کارگاه است.]


‌‌‌ماده ۳- تشکل کارگری مستقر در کارگاه مکلف است حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وصول درخواست نسبت به تشکیل جلسه سازش اقدام کند.


‌‌‌ماده ۴- تشکل کارگری مستقر در کارگاه کتباً از کارفرما، کارگر یا کارآموز برای شرکت در جلسه سازش دعوت به عمل‌ می‌آورد.


ماده ۵ ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
چنانچه ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وصول درخواست سازش، جلسه سازش تشکیل نشده یا سازش حاصل نگردد، تشکل کارگری مستقر در کارگاه، موضوع «عدم سازش» را گواهی نموده و به کارگر یا کارآموز و کارفرما برای ارائه و طرح دعوا در مراجع حل اختلاف کار تحویل میدهد. چنانچه تشکل کارگری از ارائه »گواهی عدم سازش« در ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ وصول درخواست سازش، به ذینفع خودداری نماید، ذینفع میتواند بدون ارائه گواهی مزبور در مراجع حل اختلاف کار اقامه دعوا نماید.


ماده ۶ ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
در صورت حصول سازش، تشکل کارگری مستقر در کارگاه مبادرت به تنظیم «سازشنامه» مینماید؛ سازشنامه مزبور به امضای کارگر یا کارآموز و کارفرما و نماینده یا نمایندگان تشکل کارگری مستقر در کارگاه خواهد رسید.


‌‌ماده ۷- در سازش‌نامه مراتب ذیل درج‌ می‌شود:

الف- نام کارگاه

ب- تاریخ انشاء

ج- نام و نام خانوادگی و شماره ملی و نشانی طرفین سازش

د- موضوع سازش

ه- اسامی نماینده یا نمایندگان تشکل کارگری حاضر در جلسه سازش


‌‌ماده ۸- سازش‌نامه در سه نسخه تنظیم‌ می‌شود که یک نسخه به کارگر و یک نسخه به کارفرما تحویل شده و یک نسخه نیز در نزد تشکل کارگری بایگانی‌ می‌شود.


ماده ٩ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
چنانچه موضوع سازش قطع رابطه کارگر باشد و طرفین در خصوص قطع رابطه و انجام تسویه حساب به توافق برسند، تاریخ بیکاری کارگر و ارادی یا غیرارادی بودن آن در سازشنامه درج میشود.


ماده ١٠ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
بعد از حصوص سازش و صدور سازشنامه، طرفین بر اساس مفاد سازشنامه عمل مینمایند، لکن در صورتی که طرفین از اجرای مفاد سازشنامه خودداری کنند یا در صورت اعتراض هر یک از طرفین به سازش، مراجع حل اختلاف کار به موضوع رسیدگی مینمایند.


ماده ۱۱- مراجع حل اختلاف کار به بررسی فرایند سازش اقدام کرده و چنانچه سازش برابر قوانین و مقررات به عمل آمده باشد، بر اساس آن مبادرت به صدور‌‌‌‌‌ رای خواهند کرد؛ در غیر این صورت نسبت به ابطال سازش‌نامه اقدام کرده و برابر قوانین و مقررات‌‌‌‌‌ رای مقتضی صادر می‌کنند.


ماده ١٢ـ [اصلاحی ١۴٠٢/۸/۲۷]
چنانچه اختلاف بین کارگر، کارآموز و کارفرما ناشی از تصمیم کمیته انضباطی باشد، طرفین طبق مواد این دستورالعمل فرآیند سازش را در کارگاه سپری نموده و سپس در صورت لزوم در مراجع حل اختلاف کار اقامه دعوا مینمایند.


ماده ۱۳- مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌‌‌ها مسئول حسن اجرای این دستورالعمل بوده و نسبت به برگزاری دوره‌‌‌‌های آموزشی برای تشکلات کارگری مستقر در کارگاه اقدام‌ می‌کنند.


ماده ۱۴- در صورت بروز هرگونه اختلاف و ابهام در اجرای این دستورالعمل، نظر اداره کل روابط کار و جبران خدمت لازم الاتباع خواهد بود.

محمدهادی زاهدی وفا- سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی