مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون پدیده فرونشست زمین در کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۰۴

شماره: 136825/300 – ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۸ بنا بر مکاتبات متعدد سازمان نقشه برداری کشور در خصوص وقوع پدیده فرونشست، ضمن استماع گزارش آن سازمان و نیز گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص میزان گستردگی،‌ نرخ سالانه و تبعات جبران ناپذیر رخداد پدیده فرونشست در سطح کشور، معطوف به پیشنهادهای ارایه شده توسط مرکز به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:


1 – مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشنهادهای مربوط به اقدامات هماهنگ وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با موضوع فرونشست را در اجرای بند 1 ذیل ماده 2 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری جهت انعکاس توسط رئیس شورای عالی به هیأت محترم وزیران تنظیم و ارسال نماید. تبعا در خصوص سایر پیشنهادهای مرتبط با بخش های ذیل وزارت راه و شهرسازی در قالب بخشنامه وزارتی اقدام خواهد شد.

2 – معاونت شهرسازی و معماری با عنایت به اعلام آمادگی سازمان نقشه برداری کشور،‌ اطلس نقشه عرصه های در معرض فرونشست در سطح کشور را اخذ و به کلیه مراجع ذی مدخل در تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران در همه مقیاس ها ابلاغ نماید. تبعا لایه مربوط به این عرصه ها در کلیه طرح‌های توسعه و عمران در مقیاس های مختلف،‌ منعکس و ملاک ارجاع و استناد و اقدام خواهد بود.

3 – مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری، ظرف مدت 2 ماه، مجموعه اقدامات لازم الرعایا در کلیه طرح‌های توسعه و عمران را در چارچوب شرح خدمات طرح‌های مذکور، با اولویت طرح‌های توسعه و عمران شهری جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تنظیم نماید.

4 – در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری اعم از تهیه و تجدید نظر طرح جامع و یا الحاق به محدوده و تغییر کاربری اراضی،‌ بارگذاری جدید در عرصه های در معرض فرونشست ممنوع می باشد. لذا دبیرخانه های کارگروه امور زیربنایی استان (ادارات کل راه و شهرسازی استان ها) موظفند فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های مذکور، حسب مورد از سازمان نقشه برداری در زمینه تداخل پهنه های فرونشستی با طرح‌های توسعه و عمران استعلام و نتایج اعلامی را ملاک عمل قرار دهند.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – فرزانه صادق مالواجرد