اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

شماره: ۱۴۱۰۰۵/ت۵۵۳۹۹ه – ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

هیأت وزیران در جلسات 14 /9 /1397، 2 /4 /1398، 26 /6 /1399 و ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (1) ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور – مصوب 1395 -، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را به شرح زیر تصویب کرد:


فصل اول – تعاریف و کلیات

ماده 1 – در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره): اراضی واقع در منطقه هوانوردی و غیرهوانوردی موضوع بند (الف) ماده (166) قانون برنامه پنجم توسعه و تبصره ذیل آن.

ب – شهر فرودگاهی: واحد جغرافیایی و مواصلاتی شامل مناطق آزاد و ویژه موضوع ماده (166) قانون برنامه پنجم توسعه و سایر اراضی شهر فرودگاهی که در آن فعالیت های هوانوردی و غیرهوانوردی شامل فعالیت های اقتصادی، خدماتی، پشتیبانی (لجستیکی)، رفاهی، بانکی، بیمه ای، صنایع با فناوری های نوین، گردشگری، پزشکی و نظایر آن انجام می شود.

پ – منطقه آزاد: اراضی تعیین شده در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت حدود مندرج در ماده (166) قانون برنامه پنجم توسعه و برابر طرح جامع مصوب.

ت – منطقه ویژه: اراضی تعیین شده در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت حدود مندرج در ماده (166) قانون برنامه پنجم توسعه و برابر طرح جامع مصوب.

ث – تسهیلات فرودگاهی: خدمات مرتبط با ورود و خروج مسافرین، خدمه پروازی، کالا، سوخت گیری، ایمنی و حفاظت، بهداشت، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، اقامت، خدمات پذیرایی (کترینگ)، فروشگاه های آزاد، بانک، بیمه، گمرک، جایگاه تشریفات اختصاصی و دولتی و نظایر آنها.

ج – وسایل پرنده: وسیله ای که بتواند در نتیجه عکس العمل هوا به جز عکس العمل مقابل سطح زمین خود را در مقابل هوا نگه دارد.

چ – عوامل پروازی: باند پرواز، مسیرهای خزش (تاکسی وی)، توقفگاه وسایل پرنده، تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری.

ح – فرودگاه: فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره).


ماده 2 – نام شرکت، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) (سهامی خاص) است که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود.


ماده 3 – اهداف شرکت، تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی، افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل و نقل بار و مسافر، ایجاد شهر پشتیبانی (لجستیک)، بندر خشک، کمک به ایجاد اشتغال مولد و تبدیل فرودگاه به قطب اول حمل و نقل بار و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه است.


ماده 4 – مدت فعالیت شرکت از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود است.


ماده 5 – مرکز شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار دارد و حسب ضرورت با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط شرکت می تواند نسبت به تأسیس شعب، نمایندگی ها و شرکت های تابع اقدام نماید.

ماده 6 – سرمایه شرکت مبلغ ده هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /10) ریال منقسم به ده میلیون سهم یک میلیون (000 /000 /1) ‏ریالی متعلق به دولت می ‏باشد.


ماده ۷- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱/۳۱]
شرکت دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و در قالب شرکت صددرصد (100 %) دولتی حسب مورد طبق مفاد این اساسنامه و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1372 – و اصلاحات بعدی آن و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1384 – و در موارد سکوت طبق لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت – مصوب 1347 – (در مواردی که به تشخیص فقهای شورای نگهبان مغایر شرع نباشد) اداره می شود.


فصل دوم – موضوع، وظایف و اختیارات شرکت

ماده 8 – موضوع شرکت عبارت است از ایجاد، اداره و توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و مناطق آزاد و ویژه جهت انجام فعالیت های اقتصادی، بازرگانی، تولیدی و ارایه خدمات بانکی، بیمه ای، صنعتی، پشتیبانی (لجستیکی)، صادرات، واردات، صنعت گردشگری، پزشکی، رفاهی، فرهنگی و ورزشی و نظایر آن.


ماده 9 – وظایف و اختیارات شرکت به شرح زیر است:

الف- برنامه‏‌ریزی، طراحی و اجرای طرح‌های توسعه، تکمیل، نگهداری، تجهیز، بهره‏ برداری و راهبری فعالیت های موضوع شرکت.

ب – انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و ارایه خدمات پشتیبانی (لجستیکی)، عبوری (ترانزیت)، حمل و نقل ترکیبی، حمایت از تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی با رویکرد ایجاد زمینه های اشتغال مولد، تنظیم بازار کار و کالا و حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در چهارچوب طرح جامع مصوب.

پ – ارایه خدمات هوانوردی از جمله نصب، نگهداری و بهره برداری از سامانه های ارتباطی، کمک ناوبری، راداری و سایر تجهیزات در امور هوانوردی، خدمات و واپایش (کنترل) نشست و برخاست وسایل پرنده (به استثنای فعالیت هایی که در انحصار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می باشد) در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و در چهارچوب استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و تأمین تجهیزات مرتبط، خدمات امداد و نجات و آتش نشانی فرودگاهی و شهر فرودگاهی (با رعایت قوانین و مقررات مربوط) و ارایه خدمات فرودگاهی از جمله نگهداری و بهره برداری از پایانه های بار، پست و مسافر و تجهیزات مرتبط، خدمات پشتیبانی و تعمیر و نگهداری و فنی و مهندسی مربوط به وسایل پرنده، توقفگاه وسایل پرنده، خدمات زمینی فرودگاهی (هندلینگ)، آشیانه، خدمات پذیرایی (کترینگ) مراکز اقامتی و پذیرایی، سوخت رسانی به وسایل پرنده و امور حفاظت از شهر فرودگاهی و وسایل پرنده، مراکز تجاری و توقف گاه (پارکینگ) ها و تمامی مستحدثات.

ت – ارایه خدمات طراحی، ساخت، توسعه، تکمیل، تعمیرات و نگهداری ساختمان و ابنیه مورد نیاز، پایانه ها، تأسیسات، عوامل پروازی و سایر تسهیلات فرودگاهی و تأسیسات زیربنایی و روبنایی فرودگاهی و غیرفرودگاهی.

ث – انجام امور تحقیقاتی و آموزشی منطبق و مرتبط با اهداف شرکت با رعایت قوانین مربوط.

ج – عضویت در مجامع و سازمان های غیردولتی داخلی و بین المللی مرتبط با اهداف و وظایف شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

چ – انجام همکاری های منطقه ای و بین المللی در محدوده فعالیت های شرکت به منظور افزایش مشارکت و سرمایه گذاری های مشترک داخلی و خارجی مرتبط با وظایف شرکت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ح – صدور مجوز و برقراری و اخذ حقوق و عوارض در قبال ارایه خدمات در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت قوانین و مقررات مربوط حسب مورد.

خ – اقدامات لازم به منظور ترغیب بنگاه های اقتصادی و جذب سرمایه های مستقیم و غیرمستقیم بخش خصوصی و تعاونی داخلی و خارجی با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و این اساسنامه.

د – انعقاد انواع عقود و معاملات از جمله قراردادهای خدمت و پیمانکاری و مهندسی مشاور و مشاوره استخدامی با اشخاص واجد صلاحیت و مشارکت و همکاری با سایر دستگاه های اجرایی و مؤسسات و شرکت های ایرانی و یا خارجی واجد صلاحیت حقوقی، فنی و مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ذ – سرمایه گذاری مستقل یا مشترک در فعالیت های مرتبط با موضوع شرکت در داخل و خارج کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ر – صدور مجوزهای سرمایه گذاری، تأسیس و فعالیت، ساخت، بهره برداری برای متقاضیان داخلی و بین المللی کسب و کار در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ز – سایر اقدامات به تشخیص و تصویب مجمع عمومی به منظور تحقق اهداف شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

تبصره – شرکت می تواند نسبت به انجام امور فوق به هر نحو مقتضی از جمله برون سپاری، واگذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های ایرانی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.


فصل سوم – ارکان شرکت

ماده 10 – ارکان شرکت عبارتند از:

الف – مجمع عمومی

ب – هیأت مدیره

پ – حسابرس ( بازرس قانونی)


ماده 11 – نمایندگان سهام در مجامع عمومی شرکت عبارتند از:

الف – وزیر راه و شهرسازی (رییس مجمع)

ب – وزیر امور اقتصادی و دارایی

پ – رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

ت- [الحاقی ۱۴۰۱/۱/۳۱]
یک یا چند وزیر به انتخاب هیئت وزیران.


ماده 12 – مجامع عمومی شرکت عبارتند از:

الف – مجمع عمومی عادی

ب – مجمع عمومی فوق العاده


ماده 13 – مجمع عمومی عادی هر سال حداقل دو بار به دعوت رییس مجمع برای بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی شرکت، تصویب بودجه، خط مشی و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل می شود.

ماده 14 – مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت اعضا رسمی است و تصمیمات آنها با اکثریت آرای اعضا معتبر است.

ماده 15 – وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

الف – تصویب خط مشی ها، سیاست ها و برنامه های کلان شرکت با توجه به اهداف مندرج در ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران.

ب – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر صورت های مالی شرکت با توجه به گزارش سالیانه هیأت مدیره و گزارش حسابرس (بازرس قانونی).

پ – بررسی و تصویب برنامه عملیات و فصول و ارقام بودجه های جاری و سرمایه ای شرکت.

ت – اتخاذ تصمیم نسبت به دریافت وام و اعتبار و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین احتیاجات و مقاصد شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ث – انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل.

ج – انتخاب حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین مربوط.

چ – اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شرکت های تابع و شعب و نمایندگی ها و یا انحلال آنها در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ح – تصویب آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی و سایر آیین‌نامه ها و مقررات مورد نیاز و تصویب ساختار کلان شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره در چهارچوب این اساسنامه و آیین‌نامه ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

خ – تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل و تعیین حق الزحمه حسابرس (بازرس قانونی) با رعایت قوانین مربوط.

د – اتخاذ تصمیم در خصوص احتساب اندوخته های قانونی و احتیاطی و ذخیره استهلاک دارایی های ثابت شرکت با رعایت قوانین مربوط.

ذ – اتخاذ تصمیم در خصوص پیشنهادهای هیأت مدیره مربوط به انعقاد هرگونه قراردادهای مشارکت مرتبط با فعالیت شرکت و امکان استفاده از اعتبارات و تسهیلات مالی خارجی با رعایت قوانین مربوط.

ر – اتخاذ تصمیم در خصوص تنظیم مقررات امنیتی و انضباطی جهت برقراری امنیت در شهر فرودگاهی با توجه به قوانین و مقرارت مربوط و حسب مورد در صورت نیاز ارایه پیشنهاد به مراجع قانونی ذی‌ربط.

ز – تصویب دستورالعمل مربوط به تعیین میزان حق الامتیاز، تعرفه و هزینه ارایه خدمات و نحوه دریافت و در راستای فعالیت های شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط با پیشنهاد هیأت مدیره.

ژ – تصویب روش های پیشنهادی جذب و تأمین منابع مالی داخلی و خارجی شرکت.

س – تصویب دستورالعمل نحوه استفاده از اراضی تحت تصرف و قابل تصرف و ترتیب واگذاری آن در محدوده اراضی شهر فرودگاهی و یا خارج آن در صورت نیاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ش – اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات موضوع بند (5) ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور و مطالبات مشکوک الوصول و یا غیرقابل وصول شرکت.

ص – تعیین روزنامه کثیرالانتشار.

ض – اتخاذ تصمیم درباره هر موضوع دیگری که با رعایت قوانین مربوط و مفاد این اساسنامه در دستور جلسه مجمع عمومی قرار گیرد.

ماده 16 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر تعیین می شود:

الف – پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه به هیأت وزیران جهت تصویب.

ب – اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران جهت تصویب.

پ – اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا ادغام شرکت برای ارایه به هیأت وزیران با رعایت قوانین و مقررات مربوط.


ماده 17 – هیأت مدیره متشکل از پنج عضو است که سه نفر از آنان موظف می باشند که به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع از بین افراد مسلمان، مؤمن، متعهد، متخصص، مورد وثوق و امانتدار صاحب نظر در حوزه های مرتبط به مدت سه سال انتخاب می شوند. از بین پنج عضو یاد شده، باید دو عضو در حوزه های مرتبط با هوانوردی و یا امور فرودگاهی انتخاب شوند. اعضای هیأت مدیره پس از انقضای مدت یاد شده، تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است، در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است. هیأت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضا یک نفر را به سمت رییس هیأت مدیره و یک نفر را به سمت نایب رییس هیأت مدیره انتخاب می نماید.

ماده 18 – جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می ‏یابد و تصمیمات آن با سه رأی موافق اعضای حاضر معتبر خواهد بود.

ماده 19 – جلسات هیأت مدیره حداقل دو بار در ماه و به تشخیص و دعوت مدیرعامل یا رییس هیأت مدیره و یا درخواست کتبی دو نفر از اعضای هیأت مدیره تشکیل می شود.

ماده 20 – هیأت مدیره دارای دفتری است که صورتجلسات هیأت مدیره در آن به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیأت مدیره با رییس هیأت مدیره می باشد.

ماده 21 – در صورت فوت، بازنشستگی، استعفا و یا هر دلیل دیگری که ادامه فعالیت هر یک از اعضای هیأت مدیره غیرممکن شود مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل و جانشین وی را برای بقیه مدت انتخاب خواهد کرد.


ماده 22 – وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر تعیین می‏ شود:

الف – اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.

ب – واگذاری حق بهره برداری از اراضی، ساختمان، اماکن و محل ها و تأسیسات واقع در شهر فرودگاهی اعم از فرودگاه، مناطق آزاد و ویژه و سایر مناطق مشروط بر اینکه لطمه ای به امر بی خطری پرواز وارد نسازد و همچنین ترتیبات تخلیه و رفع تصرف آنها مطابق با آیین‌نامه ای که به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

پ – پیشنهاد اصلاح اساسنامه برای تأیید مجمع عمومی و تصویب در هیأت وزیران.

ت – اتخاذ تصمیم در مورد برنامه های شرکت و هرگونه اقدام دیگری که در حدود عملیات شرکت برای اداره آن لازم باشد.

ث – تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت بر اساس تشکیلات کلان و رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ج – تهیه آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین‌نامه ها برای ارایه به مجمع عمومی جهت تصویب.

چ – اتخاذ تصمیم در مورد خرید، فروش، اجاره و رهن اموال غیرمنقول شرکت در چهارچوب قوانین مربوط.

ح – تصویب قراردادهای تجاری شرکت و اجاره و استیجار و انجام هرگونه عملیات بازرگانی در داخل و خارج از کشور.

خ – تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر فرودگاهی شامل فرودگاه، پایانه (ترمینال) ها و مناطق آزاد و ویژه و هرگونه تغییرات اجرایی لازم و ارایه آن به مجمع عمومی برای تصویب با رعایت قوانین مربوط.

د – پیشنهاد دستورالعمل های اجرایی لازم جهت واگذاری و بهره برداری از ساختمان ها، تأسیسات، ابنیه و اراضی به مجمع عمومی.

ذ – اجازه افتتاح انواع حساب های بانکی و استفاده از آن به نام شرکت در داخل و خارج از کشور در چهارچوب اساسنامه و آیین‌نامه های مالی و معاملاتی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ر – تهیه بودجه و گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی برای ارایه به مجمع عمومی.

ز – پیشنهاد خط مشی و ارایه برنامه های عملیاتی شرکت به مجمع عمومی.

ژ – نظارت بر اجرای برنامه های جاری بر اساس خط مشی و اهداف شرکت.

س – مسئولیت اداره امور شرکت اعم از اعمال نظارت های مالی، محاسباتی، استخدامی، تشکیلات، معاملات، هزینه ها، حفظ اموال و نظارت لازم در امور فنی و پشتیبانی.

ش – انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و هزینه های شرکت و بازرسی در امور شرکت.

ص – پیشنهاد در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و نحوه تقسیم سود ویژه و استفاده از اندوخته های شرکت به مجمع عمومی.

ض – بررسی و پیشنهاد تعرفه های ارایه خدمات و فعالیت های شرکت به مجمع عمومی.

ط – رسیدگی و تصویب سرمایه گذاری و یا مشارکت با بخش غیردولتی داخلی و خارجی، اخذ تسهیلات و تحصیل اعتبار به پیشنهاد مدیرعامل و رییس هیأت مدیره در چهارچوب وظایف شرکت برابر دستورالعملی که به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید با رعایت بند (4) ماده (53) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات مربوط.

ظ – اتخاذ تصمیم در خصوص ارجاع دعاوی به داوری و اتخاذ تصمیم در مورد سازش در دعاوی و استرداد دعاوی و ارایه آن به مراجع ذی صلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ع – بررسی و تنظیم پیشنهاد دریافت و پرداخت اعتبار و تسهیلات جهت تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب.

غ – اتخاذ تصمیم در مورد هرگونه اقدامی که برای انجام عملیات موضوع شرکت لازم و مقتضی باشد.

ف – پیشنهاد تأسیس، ادغام یا انحلال شرکت های تابع به مجمع عمومی.

ق – انجام سایر وظایفی که از سوی مجمع به هیأت مدیره محول می شود.


ماده 23 – هیأت مدیره موظف است یک نسخه از صورت های مالی شرکت و گزارش هیأت مدیره را در مهلت قانونی به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای حسابرس (بازرس قانونی) شرکت ارسال نماید.


ماده 24 – مدیرعامل به عنوان بالاترین مقام اجرایی شرکت از بین افراد مسلمان، مؤمن، متعهد، متخصص، مورد وثوق و امانتدار به پیشنهاد هیأت مدیره و با حکم رییس مجمع برای مدت سه سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است. وظایف و اختیارات مدیرعامل شامل موارد زیر می باشد:

الف – اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره و مجمع عمومی.

ب – استخدام، انتصاب، ارتقا، انفصال و سایر امور استخدامی و آموزش کارکنان شرکت برابر با آیین‌نامه استخدامی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

پ – افتتاح حساب ریالی یا ارزی در بانک های داخلی یا خارجی به نام شرکت و پرداخت و دریافت وجوه نزد آنها در چهارچوب آیین‌نامه مالی شرکت با رعایت قوانین مربوط پس از تصویب هیأت مدیره.

ت – تعیین وظایف و حدود اختیارات و مسئولیت های واحدهای مختلف شرکت در حدود تشکیلات و ساختار کلی شرکت.

ث – اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی نسبت به عملیات و معاملات و مخارج شرکت، شرکت های تابع و بازرسی در امور شرکت و شعب و نمایندگی ها و مؤسسات تابع شرکت.

ج – عضویت در مجامع و جلسات و کارگروه ها و شوراهای داخلی و یا خارج از شرکت که در مورد مسایل برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت سرمایه گذاری و سایر موارد مرتبط با امور شرکت برگزار می شود.

چ – نمایندگی شرکت در مراجع اداری، قضایی و ثبتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی با حق توکیل به غیر و انتخاب و عزل وکلای مربوط.

ح – انجام سایر وظایفی که از سوی هیأت مدیره به مدیرعامل محول می شود.

تبصره 1 – مدیرعامل در صورتی که از بین اعضای هیأت مدیره شرکت انتخاب شده باشد می تواند ریاست هیأت مدیره شرکت را نیز بر عهده داشته باشد.

تبصره 2 – مدیرعامل می تواند بخشی از اختیارات خود را به تشخیص و مسئولیت خود به هر یک از مدیران و یا کارمندان مسلمان، مؤمن، متعهد، متخصص، مورد وثوق و امانتدار شرکت تفویض نماید.


ماده 25 – چک ها، اوراق و اسناد بهادار و همچنین قراردادها و اسناد مالی که مستلزم قبول تعهد و یا واگذاری حقی یا امتیازی از طرف شرکت باشد با امضای مدیرعامل یا مقام مجاز از طرف وی و یکی از اعضای هیأت مدیره به انتخاب که بر حسب مورد از طرف هیأت مدیره تعیین خواهد شد و مدیر مالی معتبر می باشد و مکاتبات و سایر اوراق مربوط به امور اداری، مالی، کارکنان و جاری شرکت با امضای مدیرعامل و یا کسانی که از طرف او حق امضا دارند با مهر شرکت انجام می شود.

تبصره- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱/۳۱]
استفاده از حساب های بانکی به امضای افراد موضوع این ماده و مدیر مالی و ذی حساب نیز خواهد رسید.


ماده 26 – شرکت دارای حسابرس (بازرس قانونی) است که با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط از میان سازمان حسابرسی یا مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انتخاب می شود.

تبصره – اقدامات بازرس یا بازرسان در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت شود.


ماده 27 – وظایف حسابرس (بازرس قانونی) به شرح زیر تعیین می شود:

الف – بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و عملکرد حساب سود و زیان و صورت دارایی های شرکت طبق استانداردهای حسابرسی و تطبیق آن با دفاتر و کارت های شرکت و اظهارنظر در مورد آنها.

ب – تهیه و تطبیق و گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی در موعد مقرر قانونی.

تبصره – حسابرس (بازرس قانونی) حق دخالت در امور اداری و اجرایی شرکت را ندارد.


ماده 28 – موافقت با استقرار هر نوع فعالیت اقتصادی مجاز، ایجاد بنا و تأسیسات و تصدی به انواع مشاغل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در محدوده جغرافیایی و مدیریتی فعالیت شرکت حسب مورد و با رعایت قوانین و مقررات مربوط فقط در اختیار شرکت و شرکت های تابع می باشد.


فصل چهارم – تأمین منابع، ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده 29 – منابع مالی شرکت به شرح زیر می باشد:

الف – اعتبارات بودجه عمومی.

ب – درآمدهای ناشی از ارایه خدمات شرکت و عوارض مربوط.

پ – تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت، صکوک اسلامی، بیع متقابل و سایر عقود و قراردادها در چهارچوب قوانین مربوط.

ت – درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم داخلی و خارجی.

ث – مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب “ساخت، بهره برداری، واگذاری”، “ساخت، مالکیت، بهره برداری، واگذاری” و “ساخت، اجاره و واگذاری” با رعایت ملاحظات امنیتی به تشخیص مراجع قانونی ذی‌ربط.

ج – اخذ سایر تسهیلات و درآمدهای ناشی از ارایه خدمات پروازی و هوانوردی در فرودگاه برای توسعه و بهره برداری بهینه از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده 30 – سود و زیان حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت، درآمد یا هزینه تلقی نمی شود. مابه التفاوت حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های مذکور باید در حساب ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی ها ارزی، منظور شود. در صورتی که در پایان سال مالی مانده حساب ذخیره مزبور بدهکار باشد این مبلغ حساب سود و زیان همان سال منظور می شود.

تبصره – صددرصد (100 %) درآمدهای شرکت اعم از فروش خدمات و دارایی های شرکت، اختصاصی است و پس از واریز به حساب شرکت افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای مأموریت های شرکت هزینه می شود.

ماده 31 – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه همان سال خاتمه می یابد.

ماده 32 – صورت های مالی باید در موعد مقرر قانونی در اختیار حسابرس (بازرس قانونی) قرار داده شود.

ماده 33 – این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 26710/ت48938هـ مورخ 11/3/1393 و اصلاحات بعدی آن می شود.


این اساسنامه به موجب نامه شماره 29328 /102 مورخ 2 /11 /1400 شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر