اصلاح تصویب‌نامه در خصوص تشکیل کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی»

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

شماره: 137055/ت58837هـ – ۱۴۰۰/۱۱/۳

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


تصویب‌نامه شماره 158969/ت55092 مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ به شرح زیر اصلاح می شود:

الف – بند (1) به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – در بند یاد شده، بعد از عبارت های “مناطق مختلف کشور”، “قوانین مربوط” و”رؤسای سازمان های” به ترتیب عبارت های “، پایداری سرزمین”، “و اسناد آمایش سرزمین” و “زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور (بدون حق رأی)” اضافه می شود.

2 – در جزء (الف)، بعد از واژه “استان” عبارت “با تأکید بر تأمین نیاز آبی تالاب ها” اضافه می شود.

3 – بند (ت) به شرح زیر اصلاح می شود:
ت – پیگیری و هماهنگی های لازم برای رفع موانع اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی استان ها و نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه ها در کارگروه های استانی موضوع بند (2).

4 – متون زیر به عنوان بندهای (ث)، (ج)، (چ)، (ح)، (خ)، (د) و (ذ) الحاق می شود:
ث – برنامه‌ریزی، یکپارچه سازی و پیگیری به روزرسانی بانک های اطلاعاتی مرتبط با برنامه های سازگاری با کم آبی در بخش های مختلف کشور و برنامه‌ریزی برای تسهیل دسترسی به آنها برای تدوین و پایش عملکرد برنامه های سازگاری با کم آبی و حسابداری آب.
ج – برنامه‌ریزی استفاده از ظرفیت های اعتباری و تسهیلاتی در اختیار دستگاه های اجرایی و استان ها برای تنوع بخشی معیشتی بهره برداران مجازی که در اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی دچار مشکل معیشتی می شوند با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
چ – بررسی علل و راهکارهای مواجهه با پدیده فرونشست زمین و پیگیری و هماهنگی اقدامات مرتبط.
ح – هماهنگی و هم افزایی برای ارتقای بهره‌وری آب در تمامی بخش های مصرف.
خ – هماهنگی تهیه و اجرای پیوست های اجتماعی – فرهنگی، ترویجی و آموزشی برنامه های سازگاری با کم آبی.
د – هماهنگی و پیگیری برنامه‌ریزی تأمین شمارشگر (کنتور)های هوشمند حجمی مورد نیاز متناسب با برنامه سازگاری با کم آبی استان ها.
ذ – بررسی و تصویب شاخص های ارزیابی اثربخشی برنامه های سازگاری با کم آبی در ارتقای پایداری منابع آب و ارایه گزارشات سالانه عملکرد برنامه ها در سطوح استانی و ملی به هیأت وزیران.

ب – در بند (2)، عبارت “زیست محیطی” به عبارت “محیط زیستی” اصلاح و بعد از عبارت “اقدام می نماید.” عبارت “همچنین رییس کارگروه استانی می تواند حسب دستور جلسه، از دستگاه های اجرایی ذی‌ربط بدون حق رأی در جلسات دعوت به عمل آورد.” الحاق می شود.

پ – بند (3) به شرح زیر اصلاح می شود:
3 – اجرای سیاست های واپایی (کنترل) سطح زیرکشت و اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج (خارج از استان های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت های منابع آبی در استان های مختلف در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی استان ها هماهنگ می شود.

ت – بند (4) حذف و عنوان بندهای بعدی به ترتیب اصلاح می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر