دستورالعمل اجرایی قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

 مصوب ۱۳۹۲/۵/۲۲ کمیسیون آیین‌نامه‌ داخلی‌ مجلس


ماده 1- هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که در این دستورالعمل هیأت نامیده می‌‌شود به تخلفات نمایندگان موضوع قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، از تاریخ تصویب اعتبارنامه آنان تا پایان دوره نمایندگی به ترتیب مقرر در قانون مزبور و این دستورالعمل رسیدگی می‌‌نماید.


ماده 2- هیأت رئیسه مجلس موظف است از بین متقاضیان عضویت در هیأت، یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی، یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم، چهار نفر از اعضای سایر کمیسیون‌‌ها که عضو هیأت رئیسه مجلس نباشند را ظرف یک هفته به مجلس برای انتخاب معرفی نماید تا در اولین دستور جلسه علنی مطرح و افراد انتخاب شوند.


ماده 3- هیأت در اولین جلسه رسمی خود از بین اعضاء یک رئیس، دو نایب رئیس، دو دبیر با رای نسبی انتخاب می‌کند.


ماده 4- جلسات هیأت با حضور 5 عضو، رسمیت می‌یابد و ملاک در تصمیم‌گیری موافقت حداقل 4 نفر از اعضاء حاضر در جلسه می‌‌باشد.


ماده 5- چنانچه هر یک از منتخبین کمیسیون‌‌های قضایی و حقوقی و اصل نودم به عضویت سایر کمیسیون‌‌های تخصصی درآیند هیأت رئیسه مکلف است طبق مقررات این دستورالعمل نسبت به معرفی فرد جایگزین به مجلس جهت انتخاب اقدام نمایند.


ماده 6- در موارد خلاف امنیت ملی تعیین اعمال و رفتار ضد امنیتی نماینده منوط به تایید آن از سوی شورای عالی امنیت ملی است.


ماده 7- چنانچه به تشخیص هیأت، تصمیم‌‌گیری در خصوص پرونده منوط به تعیین تکلیف موضوع در مراجع قضایی باشد، هیأت می‌‌تواند تا صدور رای قطعی رسیدگی به پرونده را به تعویق اندازد.

تبصره 1- کلیه گزارش‌‌ها و اسناد مربوط به هیأت باید به دفتر ارسال و در آنجا بصورت محرمانه ثبت و نگهداری شوند.

تبصره 2- هیأت رئیسه مجلس موظف است به پیشنهاد رئیس هیأت، کارکنان مورد نظر هیأت را تامین نماید.


ماده 8- گزارش‌های واصله ابتدا در جلسه رسمی هیأت مطرح و در صورت تشخیص مبنی بر ضرورت پیگیری، توسط ریاست هیأت به یکی از اعضای هیأت ارجاع تا پس از انجام تحقیقات مقدماتی نتیجه اقدامات را به هیأت گزارش نمایند.


ماده 9- هیأت موظف است پس از دریافت گزارش نماینده هیأت به موضوع رسیدگی و در صورت احراز تخلف، از نماینده مشتکی‌‌عنه دعوت بعمل آورده و پس از استماع توضیحات و اخذ دفاعیات کتبی و ختم رسیدگی ظرف یک هفته اقدام به صدور رای نماید. عدم حضور غیر موجه نماینده مانع رسیدگی هیأت نمی‌‌باشد.


ماده 10- چنانچه نماینده به رای هیأت معترض باشد می-تواند ظرف ده روز مراتب اعتراض خود را کتبا به دفتر هیأت تسلیم نماید. در این صورت هیأت تجدید نظر به اعتراض رسیدگی می‌‌نماید و از نماینده معترض به صورت کتبی دعوت بعمل می‌‌آورد تا در جلسه حاضر و مطالب و دفاعیات خود را ارائه نماید و حداکثر ظرف یک‌‌ماه، نسبت به صدور رأی اقدام نمایند. این حکم قطعی است.


ماده 11- هیأت تجدید نظر با حضور دو سوم اعضاء، رسمیت یافته و ملاک در تصمیم‌‌گیری، رای اکثریت مطلق عده حاضر است.


ماده 12- هیأت ترتیبی اتخاذ نماید که حتی المقدور تا پایان هر دوره، پرونده‌‌ای به دوره بعد انتقال داده نشود.

این دستورالعمل در جلسه نهایی مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۲ کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی به تصویب رسید.