دستورالعمل اجرایی بند (ی) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۰۵

شماره: 138918/ت59028هـ – ۱۴۰۰/۱۱/۵

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۱/۳ به پیشنهاد شماره 100 /20 /23511 /1400 مورخ 24 /4 /1400 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل اجرایی بند (ی) تبصره (15) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1- قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.

2- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

3- ساتبا: سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق.

4- سرمایه گذار: اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی دارای قرارداد خرید تضمینی برق با ساتبا.

5- سوخت صرفه جویی شده: برابر ترکیب سوخت های مصرفی در نیروگاه های حرارتی کشور بر اساس شاخص های عملکرد سال 1399 که معادل (02 /0) لیتر نفت کوره، (0329 /0) لیتر نفت گاز و (2116 /0) مترمکعب گاز طبیعی آن به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر می باشد.

6- اوراق: حواله یا گواهی صرفه جویی انرژی معادل سوخت صرفه جویی شده.

ماده 2- ساتبا موظف است در پایان هر فصل گزارش سه ماهه میزان تولید برق نیروگاه های تجدیدپذیر برحسب کیلو وات ساعت، معادل مقدار سوخت صرفه جویی شده و مبلغ بدهی (ریال) به تفکیک هر یک از سرمایه گذاران را تهیه و به سازمان ارائه نماید.

ماده 3- سازمان یک ماه پس از دریافت مستندات از وزارت نیرو درخواست ساتبا را در خصوص هر یک از سرمایه گذاران بررسی و پس از تأیید محاسبات نسبت به اعلام میزان سوخت صرفه جویی شده و همچنین میزان رقم مطالبات سرمایه گذار از دولت در دوره مورد گزارش در سقف مقرر در بند (ی) تبصره (15) قانون (بیست و پنج هزار میلیارد (000/ 000/ 000/ 000/ 25) ریال) با اولویت تأییدیه تعهدات و مطالبات بخش خصوصی از 1395 به بعد اقدام و مراتب را به وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) و ساتبا اعلام می نماید.

تبصره – در صورت عدم تأیید مستندات از سوی سازمان، مراتب جهت تکمیل به وزارت نیرو عودت داده می شود.

ماده 4- وزارت نفت از طریق شرکت های تابع خود حداکثر تا (15) روز پس از اعلام سازمان، نسبت به واگذاری سوخت صرفه جویی شده قابل تحویل به سرمایه گذاران در سقف میزان (حجم) مجوز صادرشده از سوی سازمان و با ارزشی حداکثر معادل میزان رقم مطالبات سرمایه گذار از دولت (اعلامی توسط سازمان) اقدام و معادل آن را به حساب بدهکار دولت منظور و مراتب را به سازمان، ساتبا و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می نماید.

تبصره 1- سرمایه‌گذار یا کارگزار معرفی شده توسط وی می تواند به جای دریافت سوخت، اوراق دریافت سوخت قابل انتقال به غیر دریافت نماید. دارندگان اوراق می توانند تا تیرماه 1401 نسبت به دریافت سوخت از وزارت نفت اقدام نمایند.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۲/۲۲]
ارزش سوخت واگذار شده موضوع این ماده براساس متوسط قیمت وزنی ماهانه فروش داخلی و صادراتی آن فرآورده در بورس انرژی و درصورت عدم وجود به قیمت اعلامی وزارت نفت به شرکت های پالایش نفت در ماه تحویل و بر اساس نرخ ارز سامانه نیما برای سوخت های مایع و نیز معادل نود و پنج درصد (95%) قیمت ماهانه خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی برای سوخت گاز طبیعی محاسبه خواهد شد.

تبصره 3- با اعلام وزارت نفت مبلغ سوخت یا اوراق تحویلی به صورت جمعی- خرجی در دفاتر ساتبا و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اعمال حساب می شود. اعمال حساب جمعی- خرجی مبلغ مذکور، بر اساس دستورالعمل مربوط در چهارچوب نظام حسابداری بخش عمومی انجام می گردد.

تبصره 4- شرکت های پالایش نفت مشمول ما به التفاوت بند (ک) ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – مصوب 1393- برای فرآورده های موضوع این دستورالعمل می شود.

تبصره 5- محل تحویل فرآورده های نفتی انبارهای شرکت های ملی فرآورده های نفتی به تشخیص آن شرکت و محل تحویل گاز طبیعی با درخواست سرمایه گذار و پس از تأیید شرکت ملی گاز ایران تأیید می شود. نرخ خدمات انتقال گاز به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی معادل ریالی (3 /0) سنت به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) خواهد بود.

ماده 5- ساتبا مجاز است با تأیید سازمان نسبت به تسویه بدهی های قطعی خود تا پایان سال 1399 که با توجه به ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب 1366- تسجیل شده و به تأیید ذی حساب رسیده باشد، از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون و با رعایت مفاد این دستورالعمل اقدام نماید.

ماده 6- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به اتخاذ تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای تسهیل عرضه سوخت یا اوراق توسط سرمایه گذار، مطابق روش های متداول در بورس انرژی، ظرف یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، اقدام نماید.

ماده 7- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۲/۲۲]
فروش داخلی و صادراتی سوخت صرفه جویی شده یا اوراق در مواردی که قابلیت فروش و عرضه در بورس انرژی وجود دارد، از طریق بورس انرژی مجاز است.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور