آیین‌نامه اجرایی جزء (۱۴) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۰۵

شماره: 134432/ت59382هـ – ۱۴۰۰/۱۰/۲۸


هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور)،‌ علوم،‌ تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش،‌ تعاون،‌ کار و رفاه و اجتماعی،‌ بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی،‌ ورزش و جوانان و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به استناد جزء (14) بند (ب) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده – مصوب 1400 – آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین­‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌­روند:
۱ـ قانون: قانون مالیات بر ارزش ­افزوده ـ مصوب ۱۴۰۰
۲ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
۳ـ مراجع ذی‌صلاح: مراجعی که در حدود صلاحیت و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، مجاز به صدور مجوزهای موضوع این آیین‌نامه می‌باشند.
۴ـ مجوز: هر نوع اجازه الکترونیکی و غیرالکترونیکی اعم از مجوز، پروانه، اجازه­‌نامه، گواهی، جواز، موافقت، تأییدیه یا مصوبه و هر نوع سند مکتوبی که برای انجام فعالیت آموزشی، پژوهشی و ورزشی توسط مراجع ذی‌صلاح صادر می‌شود.


ماده ۲- [اصلاحی ۱۴۰۱/۴/۱]
ارایه خدمات پژوهشی (تحقیقاتی و فناوری) و آموزشی توسط مدارس، مراکز فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز پژوهش فناوری و سایر مراکز و مؤسسات و اشخاص دارای مجوز از مراجع ذی­صلاح قانونی و انجمن‌های علمی دارای مجوز از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و همچنین ارایه خدمات ورزشی توسط فدراسیون‌ها و هیئت­های ورزشی، مؤسسات، مراکز، اتحادیه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و اشخاص دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان، مشمول معافیت موضوع این آیین­‌نامه می‌باشند.

تبصره ۱ـ فهرست مصادیق خدمات موضوع این ماده، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه با پیشنهاد مراجع ذی­‌صلاح و پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌­شود.

تبصره ۲ـ ارایه خدمات غیرمرتبط با خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی و سایر فعالیت‌های خارج از مجوز توسط واحدهای یادشده، مشمول معافیت این آیین­‌نامه نمی‌باشند.


ماده ۳ـ مراجع ذی‌صلاح مکلفند دسترسی برخط سازمان را به مجوزهای صادره فراهم نمایند.

تبصره- [الحاقی ۱۴۰۱/۴/۱]
مجوزهای دارای طبقه‌بندی در حوزه دفاعی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خارج از سامانه برخط به صورت مکتوب به سازمان اعلام می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر