امهال اصل تسهیلات اخذ شده کشاورزان آسیب دیده ناشی از سیل و آبگرفتگی از تاریخ ۸ دی ۱۴۰۰ در برخی استان‌های کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۵

شماره: 131616/ت59498هـ – ۱۴۰۰/۱۰/۲۵

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1-
[اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱] –
[اصلاحی ۱۴۰۱/۹/۶]
سود، کارمزد و هزینه‌های امهال اصل تسهیلات اخذ شده کشاورزان آسیب دیده ناشی از سیل و آبگرفتگی در استان های سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان، کرمان، فارس،‌ بوشهر و خراسان جنوبی به مبلغ ده هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /10) ریال از تاریخ 8 /10 /1400 به مدت سه سال توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل اعتبارات مصوب مربوط تضمین می‌گردد و سازمان یاد شده تعهد می‌نماید که هزینه‌های یاد شده را پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سال های بعد پیش‌بینی و منظور نموده و شبکه بانکی پرداخت نماید. این تضمین نافی مسئولیت بانک های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

 2- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱]
مبلغ بیست هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /20) ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود و کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله) با معرفی استانداران استان‌ های مذکور و تحت نظارت سازمان مدیریت بحران کشور به منظور جبران خسارات به کشاورزان آسیب ‌دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی از تاریخ 8 /10 /1400 در استان‌ های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی با ضمانت زنجیره ‌ای پرداخت می ‌شود. بدهی، معوقات و چک برگشتی احتمالی آسیب‌ دیدگان به بانک ‌ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود. میزان حداکثر سقف فردی تسهیلات توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد.

3 – سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت یارانه سود (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ ‌های مصوب شورای پول و اعتبار) و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات اعطایی به خسارت دیدگان موضوع بند (2) این تصویب‌ نامه را تضمین و تعهد می نماید که هزینه های یاد شده را پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سال‌ های بعد پیش بینی و منظور نموده و به شبکه بانکی پرداخت نماید. این تضمین نافی مسئولیت بانک‌ های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

4 – سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان‌ های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی موظفند گزارش عملکرد این تصویب‌ نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور