پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به توسعه طرح‌های کسب وکار

تاریخ تصویب: ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۰۶

معاونت تعاون – اداره کل اشتغال بنیاد شهید

پیرو نامه‌های شماره ۴۶۶۶/۳/۵۳۰۱۱ مورخ ۴/۷/۹۵ و شماره ۷۳۶۳/۳/۵۳۰۱۱ مورخ ۱۹/۱۰/۹۵ و شماره ۴۳۲/۳/۵۳۰۱۱ مورخ ۶/۲/۹۶ در راستای اجرای تبصره یک بند «ب» ماده ۵۹ [۵۲] قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی مقررات مالی دولت مصوب ۴/۱۲/۹۳ مبنی بر اینکه ۱۵ درصد از منابع این ماده به افراد ایثارگر و یا شرکت هایی که حداقل ۵۱% سهام آنها متعلق به ایثارگر و یا ایثارگران می باشد و در جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و کمک به توسعه طرح‌های و کسب و کارهای کوچک و متوسط تخصیص می یابد شایسته است به منظور استفاده ایثارگران تحت پوشش واجد شرایط از منابع فوق و جذب حداکثری آن دستور فرمائید با درنظر گرفتن کلیه موارد مطروحه در نامه‌های فوق الاشاره و توجه ویژه به موارد ذیل و راهنمایی و توجیه کامل متقاضیان نسبت به معرفی طرح‌های واجد شرایط به این اداره کل اقدام نمایند.

۱. معرفی طرحها صرفا از طریق بنیاد استان محل اجرای طرح صورت پذیرد.

۲. متقاضی یا متقاضیان می بایست فاقد قسط معوق و چک برگشتی درسیستم بانکی کشور باشند.

۳. اصل مجوز فعالیت می بایست بنام فرد ایثارگر متقاضی و یا شرکتی که حداقل ۵۱% سهام آن بنام ایثارگر یا ایثارگران باشد که در این رابطه مستند مربوطه که بیان کننده سهامداران شرکت باشد با سربرگ ثبت شرکتها جزو مدارک مورد نیاز جهت بررسی طرح در این اداره کل می باشد و بنیاد استان مسئولیت بررسی دقیق میزان سهام ایثارگران در شرکت متقاضی را عهده دار می باشد.

۴. مدارک مورد نیاز:
-مجوز فعالیت (جواز تاسیس، موافقت اصولی و…)،
-پروانه بهره‌برداری (صرفا در مورد متقاضیان استفاده از سرمایه در گردش)،
-اساسنامه،
-مستند مربوط به تعداد سهام یا سرمایه کلیه افراد سهامدار در شرکت با سربرگ ثبت شرکتها (شرکتهای سهامی و …) یا تائید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی (صرفا در مورد شرکتهای تعاونی)،
-تعهد محضری شرکت (چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات شخصیت حقوقی است حتما باید همان شخصیت حقوقی متعهد گردد) و یا فرد متقاضی اخذ تسهیلات، مبنی بر تامین نیروی مورد نیاز از جامعه هدف معرفی شده از سوی بنیاد. (تعداد نیرو بعد از هماهنگی با رئیس محترم اداره اشتغال و کار آفرینی بنیاد استان در متن تعهد نامه مشخص باشد)

۵. مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی:
مناطق موضوع مصوبه شماره ۲۶۲۶۵۰/ت ۴۸۸۷۴ ه مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۱ هیات وزیران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن به همراه کلیه نقاط استان های ایلام، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان. مناطق برخوردار: کلیه مناطق کشور بجز مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی فوق.

۶. تامین حداقل ۲۵%هزینه اجرای طرح به عهده متقاضی می باشد.

۷. در مورد متقاضیان اجرای طرح‌های بخش گردشگری و صنعت و معدن، تامین وثیقه ملکی خارج از طرح به میزان حدود دوبرابر تسهیلات (یا به میزان یکصد و بیست درصد مجموع اصل و سود تسهیلات) مورد نیاز است لیکن در مورد طرح‌های بخش کشاورزی زمین طرح (دارای سند ششدانگ مورد وثوق بانک) جزو آورده محسوب می گردد و امکان ترهین طرح در صورتی که دارای سند شش دانگ مورد وثوق بانک باشد وجود دارد. همچنین ساختمانهای آتی الحداث در همان طرح نیز برابر اعلام بانک قابل ترهین است.

۸. نرخ سود تسهیلات طرح‌های بخش کشاورزی در مناطق برخوردار ۱۴% ودرمناطق کمتر توسعه یافته (مشمول نرخ ترجیحی ۱۰ درصد، طرح‌های بخش صنعت و معدن و گردشگری در مناطق برخوردار ۱۶% و در مناطق کمتر توسعه یافته (مشمول نرخ ترجیحی) ۱۲% می باشد.
هـ) طول مدت بازپرداخت اقساط برای طرح‌های سرمایه در گردش یک ساله و برای طرح‌های ایجادی ۵ ساله می باشد.

۹. قراردادهایی فیمابین صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی بابت طرح‌های کشاورزی در فعالیتهای سرمایه در گردش آب و کشاورزی مناطق کمتر توسعه، سرمایه ای آب و کشاورزی مناطق کمتر توسعه و سرمایه ای آب و کشاورزی مناطق برخوردار منعقد شده که متاسفانه مبلغ اندکی از آنها جذب شده و مبالغ قابل توجهی از آن باقیمانده و از طرفی زمان قرارداد رو به پایان است. فلذا چنانچه طرحی با فعالیتهای فوق متقاضی اخذ تسهیلات است در اسرع وقت نسبت به معرفی آنها اقدام نمایند.

۱۰. قرارداد جدیدی برای اعتبارات سالجاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی منعقد گردیده و چنانچه قبلا طرحی در این زمینه متقاضی اخذ تسهیلات بوده ولی بدلیل عدم وجود اعتبار عودت شده در کنار سایر متقاضیان و با اولویت مجددا معرفی گردند.

۱۱. بر اساس اعلام هر دو بانک عامل، تعدادی از متقاضیان پس از طی فرایند مربوطه و رسیدن به مرحله مدیریت شعب بانک در استان مربوطه، هیچ گونه مراجعه‌ای نداشتند. در این خصوص نیز بنیاد استان مسئولیت اطلاع‌رسانی و ابلاغ مکاتبه مربوطه به متقاضی را بعهده دارد.

۱۲. پیگیری حل مشکلات و موانع پرداخت تسهیلات ابتدا به عهده استان و عنداللزوم بر اساس مکاتبه استان و انعکاس موضوع این اداره کل نیز موارد را از بانکهای عامل پیگیری می نماید.

۱۳. جدول مربوط به متقاضیان که می بایست بصورت کامل تکمیل گردد اصلاح شده و بپیوست تقدیم می گردد.
جدول مذکور میبایست با همان فرمت طراحی شده تکمیل و بدون هیچ گونه تغییرات در تنظیمات به همراه سایر مدارک ارائه گردد.

۱۴. مکاتباتی که فاقد مدارک، دارای مدارک ناقص، فاقد جدول بند ۱۱ و یا جدول تکمیل شده بصورت ناقص و… باشند بدون بررسی به استان مربوطه عودت می گردد فلذا انتظار دارد در معرفی متقاضیان دقت لازم بعمل آید.

با توجه به اینکه عملکرد جذب تسهیلات سهم ایثارگران ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی از نظر این اداره کل قابل قبول نمی باشد و ازطرفی با توجه به هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته منتج به نتیجه شده و میزان اعتبارسهم ایثارگران برای سال جاری افزایش قابل توجهی دارد به منظور اخذ نتیجه مطلوب می بایست ابتدا بنیاد استان ضمن بررسی مدارک مثبته طرح (مجوز تاسیس، موافقت اصولی، پروانه بهره‌برداری، اساسنامه شرکت، شراکتنامه و ….) افراد توانمند بویژه از نظر مالی را که توان تامین سهم آورده و وثایق و ضمانت ها را داشته باشند را معرفی نموده و از معرفی افرادی که فاقد شرایط هستند جداً خودداری گردد.

همچنین از معرفی افراد بصورت سلیقه‌ای و خارج از چارچوب این دستورالعمل نیز خودداری فرمایند. (عدم معرفی افراد دارای پروانه کسب، افراد دارای طرح‌های خدماتی، و….) در غیر این صورت بدون بررسی از سوی کارشناسان این اداره کل به استان مربوط عودت می گردد که مسئولیت پاسخگویی به متقاضیان به عهده آن بنیاد می باشد.
افراد متقاضی می بایست نسبت به ارائه تعهد محضری جهت تامین نیروی مورد نیاز از بین جامعه هدف جویای کار بنیاد با معرفی بنیاد استان در طرح ارائه شده خود را نیز به همراه مدارک مثبته طرح به بنیاد استان ارائه نمایند.
ضمناً نیازی به حضورمتقاضیان معرفی شده در ستاد مرکزی بنیاد ـ اداره کل اشتغال و کارآفرینی نیست و پس از وصول مدارک، کلیه مراحل تا مدیریت شعب استان توسط این اداره کل پیگیر و اقدام و به آن استان ابلاغ می گردد که پس از آن لازم است سریعاً نسبت به اطلاع‌رسانی به متقاضی اقدام گردد تا پیگیری های متقاضی از شعبه عامل صورت پذیرد.

در سال جاری انتظار می روند در هر استان حداقل یک طرح بزرگ و با استانداردهای ملی و با هدف تولید محصولات استراتژیک و جلوگیری از خروج ارز و یا صادرات محصول اجرا و با تحقق عملی اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تکلیف شده است شاهد مشارکت هرچه بیشتر ایثارگران در رشد و توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی باشیم.