آیین‌نامه اجرایی هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۱۳

هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه، در اجرای ماده (١٧) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی )مصوب ١٣٨٣( و ماده واحده قانون اصلاح ماده )١١٣( قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی )مصوب ١٣٨٨(، و همچنین مستند به تبصره‌های )١( و )٣( ماده )٨( اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی، آیین‌نامه اجرایی هیأت امناء را به شرح زیر تصویب نمود:


تعاریف و اختصارات
ماده ١ـ عبارات و اصطلاحات زیر با تعاریف و معانی ذکر شده، در این آیین‌نامه به کار میرود.
١ـ قانون ساختار: قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی )مصوب ١٣٨٣(.
٢ـ ماده واحده: ماده واحده قانون اصلاح ماده )١١٣( قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی )مصوب ١٣٨٨(.
٣ـ هیأت امناء: هیأت امنا سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه تعریف شده در ماده )١٧( قانون ساختار و ماده واحده.
۴ـ وزیر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی .
۵ ـ سازمان/ صندوق: سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر صندوقهای بازنشستگی که در ذیل بند “ب” اصلاح ماده )١١٣( قانون مدیریت خدمات کشوری ذکر شده است.
۶ ـ دبیرخانه: دبیرخانه هیأت امناء سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه.
٧ـ قانون مدیریت: قانون مدیریت خدمات کشوری )مصوب ١٣٨۶(.
٨ ـ رئیس دبیرخانه: مشاور و رئیس دبیرخانه هیأت امناء.
٩ـ شورای عالی: شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی.

ساختار و صلاحیت هیأت امناء

ماده ٢ـ هیأت امناء بر اساس ماده واحده و قانون ساختار، مرکب از تعداد )٩( نفر افراد واجد شرایط مقرر در تبصره )١( ماده )١٧( قانون ساختار، به شرح زیر میباشد:
الف ـ شش نفر با پیشنهاد وزیر و تصویب شورای عالی.
ب ـ سه نفر باقیمانده، مطابق با جزء )٢( بند )الف( ماده )١٧( قانون ساختار.
تبصره ١ـ صدور احکام انتصاب افراد مقرر در بند )الف(، پس از تصویب شورای عالی و افراد مقرر در بند )ب(، بعد از اعلام و معرفی رسمی از سوی تشکلهای قانونی ) با رعایت تبصره )٢( این ماده( برعهده رئیس هیأت امناء میباشد.
تبصره ٢ـ در صورت عدم وجود تشکلهای قانونی سازمان‌یافته خدمات‌گیرندگان و یا مواردی که به دلیل معاذیر قانونی امکان فعالیت یا معرفی نماینده توسط آنان وجود نداشته باشد، انتخاب نماینده از بین خدمات‌گیرندگان مذکور بر عهده میباشد.

ماده ٣ـ با توجه به تبصره )٢( ماده )١٧( قانون ساختار و با رعایت بند )الف( و جزء )١( بند )ب( ماده واحده، ریاست هیأت امناء بر عهده وزیر میباشد.

ماده ۴ـ مدت عضویت اعضای هیأت امناء بر اساس قوانین و مقررات چهار سال میباشد. در صورت اتمام مدت عضویت و تا زمان تعیین اعضای جدید، اعضای فعلی کماکان به فعالیت خود ادامه میدهند.

ماده ۵ ـ به استناد بند )ب( ماده واحده، هیأت امنای مذکور، علاوه بر سازمان تأمین اجتماعی، در حکم هیأت امنای صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد نیز محسوب میگردد.

ماده ۶ ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر میباشد:
الف ـ تصویب خط مشیها و راهبردهای کلان سازمان/صندوق.
ب ـ تصویب برنامه و بودجه، صورتهای مالی و عملکرد سالانه سازمان/صندوق.
ج ـ نصب و عزل و پذیرش استعفاء و یا تغییر پیش از موعد اعضای هیأت مدیره و هیأت نظارت سازمان/صندوق.
د ـ پیشنهاد نصب یا عزل و تغییر پیش از موعد مدیرعامل سازمان/صندوق به وزیر، جهت بررسی، تأیید و صدور حکم.
هـ ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و حق الزحمه اعضای هیأتنظارت، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.
و ـ تصویب آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز سازمان/صندوق.
ز ـ تصویب شاخصهای عملکرد بر اساس اهداف و راهبردهای پیشنهاد شده از سوی هیأت مدیره سازمان/صندوق.
ح ـ بررسی و تصویب تشکیلات کلان سازمان/صندوق، به پیشنهاد هیأت مدیره.
ط ـ پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه سازمان/ صندوق جهت بررسی و سیر مراحل تصویب در مراجع قانونی ذیربط.
ی ـ پیشنهاد تغییر یا اصلاح قوانین و مقررات در حوزه بازنشستگی و تأمین اجتماعی با توجه به شاخصهای مربوطه، جهت بررسی و سیر مراحل تصویب در مراجع قانونی ذیربط.
ک ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص درخواست ادغام یا تجمیع سازمانها و صندوقهای بازنشستگی غیرتابعه هیأت امناء در سازمان/صندوق و چگونگی انجام آن، در چارچوب قوانین و مقررات.
ل ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص موارد پیشنهادی توسط هیأت مدیره، هیأت نظارت سازمان/صندوق، رئیس یا اعضاء هیأت امناء، شورای عالی، دبیرخانه هیأت امناء و دستگاههای ذیربط، در چارچوب این آیین‌نامه و قوانین و مقررات مربوط.
م ـ انتخاب نمایندگان هیأت امناء جهت حضور در هیأتها، کمیسیونها، مجامع، کارگروهها و سایر مراجع ذیربط.
ن ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه و تشکیلات کلان دبیرخانه هیأت امناء.
س ـ اتخاذ تصمیمات مورد نیاز برای اعمال بهینه مدیریت کلان در سازمان/صندوق.
ع ـ سایر وظایف و اختیارات مقرر در قوانین و مقررات مربوطه و اساسنامه سازمان/صندوق.


ماده ٧ـ انتخاب نمایندگان هیأت امناء در هیأتها، کمیسیونها، مجامع، کارگروههای مستقر در سازمان/صندوق و یا سایر مراجع ذیربط)خارج از تشکیلات مقرر در دبیرخانه( از بین افراد متخصص و با تجربه، با پیشنهاد اعضا یا دبیر و تصویب هیأت امناء صورت میگیرد.
تبصره: از تاریخ ابلاغ این آئیننامه، عضویت افراد جدید بر اساس موارد تفویض شده قبلی ممنوع میباشد. لیکن استمرار عضویت افراد انتخاب شده، تا زمان انتخاب اعضای جدید )مطابق با این ضوابط( ادامه خواهد داشت.

ماده ٨ ـ وظایف و اختیارات رئیس هیأت امناء، بهشرح مقرر در قوانین و مقررات و اساسنامه سازمان/صندوق، مفاد این آیین‌نامه و اختیارات و مأموریتهای محوله و یا تفویضی از سوی هیأت امناء، شورای عالی و سایر مراجع قانونی ذیصلاح و همچنین اختیارات مندرج در تبصره )٢( ماده )١٧( قانون ساختار، میباشد.


ماده ٩ـ هیأت امناء، در حضور رئیس هیأت امناء و حداقل هر ماه یک بار جلسه خواهد داشت.

تبصره ١ـ جلسات هیأت امناء با حضور شش نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی موافق حداقل پنج نفر از اعضاء، معتبر میباشد.

تبصره ٢ـ ابلاغ تصمیمات و مصوبات هیأت امناء به هر یک از ارکان و مدیریتهای ذیربط سازمان/صندوق و در صورت ضرورت به شرکتها و مؤسسات وابسته و تابعه آن، برعهده دبیر میباشد.

تبصره ٣ـ چنانچه سه عضو هیأت امنا، پیشنهاد برگزاری جلسه فوق‌العاده داشته باشند، پس از تأیید رییس هیأت امناء، جلسه برگزار میشود.

تبصره ۴ـ میزان حق‌الزحمه اعضای هیأتامناء، متناسب با میزان مشارکت، هر ساله توسط رئیس هیأت‌امناء تعیین و از محل اعتبارات دبیرخانه پرداخت میگردد.


ماده ١٠ـ اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره سازمان/صندوق و یا سایر دستگاههای ذیربط مکلفند در صورت ارائه پیشنهاد برای طرح در هیأت امناء، دلایل توجیهی، مستندات و گزارشهای مربوطه را جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به رییس هیأت امنا، به دبیرخانه ارایه نمایند.

ماده ١١ـ اعضای هیأت مدیره و هیأت نظارت سازمان/صندوق، به تعداد و شیوه مقرر در بندهای )ب( و )د( ماده )١٧( قانون ساختار و اساسنامه مربوطه )حسب مورد(، توسط هیأت امناء انتخاب خواهند شد. عزل و پذیرش استعفاء و یا تغییر پیش از موعد آنان نیز به ترتیب مقرر در این ماده میباشد.

ماده ١٢ـ مطابق با بند )ج( ماده واحده، نصب و عزل مدیرعامل سازمان/صندوق، به پیشنهاد هیأت امناء و تایید و صدور حکم توسط وزیر صورت میگیرد.
تبصره ـ مطابق با بند )ج( ماده واحده، در صورت ضرورت، وزیر میتواند حداکثر برای مدت شش ماه برای سازمان/صندوق، سرپرست منصوب نماید.

ماده ١٣ـ دبیرخانه موظف است پس از تأیید هیأت امنا، صلاحیت افراد پیشنهادی جهت عضویت در هیأت مدیره و هیأت نظارت سازمان/ صندوق را از مراجع بالادستی استعلام و پس از تکمیل پرونده، جهت سیر مراحل تصویب، به هیأت امناء اعلام نماید.

دبیر و تشکیلات دبیرخانه هیأت امناء

ماده ١۴ـ دبیر هیأت امناء ـ به عنوان بالاترین مقام دبیرخانه ـ به پیشنهاد رئیس، تأیید اعضا و صدور حکم توسط رئیس هیأت امناء منصوب و عهده‌دار انجام وظایف و اختیارات مربوطه، به شرح مقرر در این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ١۵ـ وظایف و اختیارات دبیر هیأت امناء، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر میباشد:
الف ـ نظارت، هدایت، راهبری کلان و حصول اطمینان از انجام وظایف دبیرخانه.
ب ـ دعوت از اعضاء هیأت امناء جهت حضور در جلسه و تدوین دستور جلسات.
د ـ ابلاغ تصمیمات و مصوبات هیأت امناء.
ه ـ ارائه پیشنهاد اصلاح این آیین‌نامه به هیأت امناء.
و ـ انتصاب رئیس دبیرخانه پس از تأیید رئیس هیأت امناء.
ز ـ انجام سایر موضوعاتی که در این آیین‌نامه بر عهده دبیر قرار گرفته است یا توسط هیأت امناء یا رئیس هیأت امناء ارجاع میگردد.
تبصره ـ دبیر میتواند برخی از وظایف و اختیارات خود )به استثناء بند “الف” و “و”( را به رئیس دبیرخانه تفویض نماید. این تفویض رافع مسئولیت دبیر در برابر هیأت امناء نمیباشد.

ماده ١۶ـ به منظور تهیه و تدوین راهبردهای کلان، بسته‌های سیاستی، انجام امور کارشناسی و تخصصی در موضوعات مرتبط، انجام مکاتبات و تهیه گزارشات لازم جهت طرح در هیأت امناء، ابلاغ مصوبات و تصمیمات هیأت امناء و پیگیری اجرای آنها و ایفای سایر وظایف اداری، “دبیرخانه”، تشکیل میگردد و عهدهدار انجام وظایف و اختیارات مربوطه به شرح مقرر در این آیین‌نامه خواهد بود.

ماده ١٧ـ وظایف دبیرخانه، به شرح زیر میباشد:
الف ـ تهیه و تدوین راهبردهای کلان و بستههای سیاستی سازمان/صندوق جهت ارائه به هیأت امناء.
ب ـ انجام امور کارشناسی و بررسیهای فنی و تخصصی در موضوعات مرتبط.
ج ـ تشکیل و اداره جلسات کارگروهها، کمیتهها و نشستهای تخصصی با سازمان/صندوق و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
د ـ مستندسازی گزارشات و تصمیمات متخذه و عنداللزوم ارسال به مراجع ذیربط و ارکان سازمان/صندوق.
هـ ـ بررسی پیشنهادات واصله و ارائه گزارشات تخصصی به هیأتامناء.
و ـ پیگیری اجرای تصمیمات و مصوبات هیأتامناء.
ز ـ تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان/صندوق جهت ارائه به هیأت امناء و انجام ارزیابی پس از تصویب شاخصها و ارائه گزارش دوره‌ای به هیأت امناء.
ح ـ تدوین شاخصها و طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدیران ) هیأت مدیره ، مدیرعامل و هیأت نظارت( سازمان/ صندوق جهت ارائه به هیأت امناء و انجام ارزیابی پس از تصویب شاخصها و مدل و ارائه گزارش دورهای به هیأت امناء.
ط ـ مطالعه و بررسی قوانین و مقررات موضوعه و ارائه پیشنهاد به هیأت امناء جهت اتخاذ تصمیم یا تصویب در مراجع ذیربط.
ی ـ تدوین پیش‌نویس مصوبات هیأت امناء و ارسال مستندات برای اعضای هیأت امناء.
ک ـ حفظ و حراست از اسناد، اموال، تجهیزات و داراییهای دبیرخانه.
ل ـ تهیه و ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه به هیأت امناء به صورت سالانه یا موردی.
م ـ انعقاد یا لغو قرارداد خرید خدمات با اشخاص حقیقی یا حقوقی.
ن ـ به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز در دبیرخانه و لغو و خاتمه همکاری یا مأموریت آنان )حسب مورد(.
س ـ افتتاح، تجمیع یا بستن هرگونه حساب و انجام سایر عملیات بانکی مورد نیاز به نام دبیرخانه در هر یک از بانکها و یا موسسات مالی و اعتباری مجاز.
ع ـ اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیتهای انجام‌شده )با رعایت قوانین و مقررات مربوط به اسناد طبقه‌بندی‌شده(.
ف ـ تهیه و تدوین دستورالعملها و ضوابط اجرایی مورد نیاز دبیرخانه.
ص ـ نمایندگی هیأت امناء در برابر مراجع اداری، قانونی و قضایی و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی، با حق توکیل به غیر.
ق ـ انجام سایر موضوعاتی که در این آئیننامه بر عهده دبیرخانه قرار گرفته است و یا توسط رئیس هیأت امناء یا دبیر ارجاع میگردد.


ماده ١٨ـ به منظور تسهیل در انجام وظایف دبیرخانه، دبیر با هماهنگی رئیس هیأت امناء، یک نفر واجد صلاحیت، از بین افراد متخصص و باتجربه، با حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی ارشد را به مدت چهار سال، به عنوان “مشاور و رئیس دبیرخانه هیأت امناء”، تعیین و منصوب مینماید. رئیس دبیرخانه مکلف است در حدود وظایف مقرر در ماده )١٧( این آئیننامه و اختیارات تفویض شده از سوی دبیر، اقدامات لازم را انجام دهد.

ماده ١٩ـ رئیس دبیرخانه از نظر شأن اداری، دریافت حقوق و مزایا و سایر موارد، همطراز معاونین مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود. همطرازی سایر مدیران و پستهای سازمانی دبیرخانه متناسب با همطرازی تعریف شده برای رئیس دبیرخانه، به پیشنهاد رئیس دبیرخانه و تأیید دبیر هیأت امناء تعیین میشود.

ماده ٢٠ـ هیأت امناء و دبیرخانه، در مجموع دارای استقلال مالی و اداری و شخصیت حقوقی واحد میباشند. به منظور تحقق این ماده، پیشنهاد لازم توسط دبیرخانه تهیه و پس از تصویب هیأت امناء اجرایی خواهد شد.
تبصره: آئین نامه مالی و معاملاتی دبیرخانه، ظرف مدت ٣ ماه پس از تصویب پیشنهاد فوق، توسط دبیر تهیه و جهت تصویب به هیأت امناء ارائه خواهد شد.

ماده ٢١ـ بودجه سالانه جهت اداره دبیرخانه و سهم هر سازمان/ صندوق از آن، با پیشنهاد دبیر و تصویب هیأت امناء، تعیین خواهد شد.
تبصره ١ـ سازمان/صندوق مکلف است ضمن درج اعتبارات موضوع این ماده در بودجه پیشنهادی خود، نسبت به تخصیص و پرداخت کامل سهم خود، در مواعد و با ترتیبات اعلامی دبیرخانه اقدام نماید.

ماده ٢٢ـ وظایف مرتبط با حفاظت پرسنلی در دبیرخانه با هماهنگی مرکز حراست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود.

ماده ٢٣ـ انجام وظایف “دبیرخانه هیأت امناء صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز” نیز مطابق با اساسنامه مربوطه و به شرح احکام مقرر در این آئیننامه، برعهده دبیرخانه میباشد.
سهم صندوق مذکور از بودجه سالانه دبیرخانه به پیشنهاد دبیرخانه و تصویب هیأت امنای این صندوق تعیین خواهد شد. صندوق یادشده مکلف است ضمن درج اعتبارات موضوع این ماده در بودجه خود، نسبت به تخصیص و پرداخت کامل آن، در مواعد و با ترتیبات اعلامی دبیرخانه اقدام نماید.
تبصره: سایر “سازمانها و صندوقهای بیمه و بازنشستگی” که در آینده اداره وظایف “دبیرخانه هیأت امنای آنها” برعهده دبیرخانه قرار میگیرند نیز مشمول مفاد این حکم میباشند.

ماده ٢۴ـ به منظور برقراری ارتباط و تعامل لازم با شورای عالی، حسب تشخیص وزیر، ارائه خدمات علمی و تخصصی به دبیرخانه شورای عالی یادشده، توسط دبیرخانه قابل انجام است.

ماده ٢۵ـ ساختار سازمانی و تشکیلات کلان دبیرخانه با پیشنهاد دبیر و تصویب هیأت امناء اجرایی خواهد شد.


کارگروههای دبیرخانه

ماده٢۶ـ جهت بررسی تخصصی موضوعات و انتقال مباحث کارشناسی به اعضای هیأت امناء، بهمنظور فراهم شدن امکان اخذ تصمیم دقیق و کارشناسانه در جلسات هیأت امناء، پنج کارگروه تخصصی به شرح زیر در دبیرخانه تشکیل میشود:
١ـ کارگروه بیمه اجتماعی و محاسبات آکچوئری.
٢ـ کارگروه بهداشت و درمان.
٣ـ کارگروه حسابرسی و بودجه.
۴ـ کارگروه اقتصادی و سرمایه‌گذاری .
۵ ـ کارگروه فرهنگی و اجتماعی .

تبصره ١ـ رئیس هر کارگروه، در اولین جلسه، از بین اعضای کارگروه انتخاب خواهد شد.

تبصره ٢ـ دبیر هر کارگروه از بین افراد واجد شرایط تحصیلی، تخصصی و تجربه لازم، به صورت موظف یا غیرموظف، توسط رئیس دبیرخانه، انتخاب و منصوب میگردد.

تبصره ٣ـ در مواردی که موضوعات مورد بررسی، با وظایف دو یا چند کارگروه مندرج در این ماده مرتبط باشد، مراتب جهت انجام بررسیهای لازم به کارگروه تلفیق ـ متشکل از نمایندگان کارگروههای مذکور ـ ارجاع میشود.

تبصره ۴ـ هر یک از اعضای هیأت امناء، نماینده/ نمایندگان خود را از بین افراد مجرب و متخصص و آشنا به موضوعات تخصصی جهت عضویت و شرکت در جلسات کارگروهها به دبیرخانه معرفی مینمایند. نماینده/نمایندگان مذکور صرفاً واجد وصف کارشناسی بوده و علاوه بر مشارکت فعال در مذاکرات، تصمیم‌سازیها و انجام وظایف محوله، همکاری و هماهنگی لازم را با دبیرخانه معمول مینمایند.

تبصره ۵ ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء یا ناتوانی هر یک از نمایندگان اعضای هیأت امناء در انجام وظایف مربوطه یا غیبت بیش از سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب )بدون عذر موجه( در جلسات کارگروهها و سایر جلسات مربوطه، )به تشخیص رئیس دبیرخانه و تأیید دبیر(، رئیس دبیرخانه پیشنهاد جایگزینی و تغییر نماینده را به عضو ذیربط هیأت امناء منعکس مینماید.

تبصره ۶ ـ حق الزحمه نمایندگان مذکور، بهصورت حق جلسه، توسط دبیر هیأت امناء تعیین و از محل اعتبارات دبیرخانه، قابل پرداخت میباشد.


ماده ٢٧ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در تمامی جلسات کارگروهها و کمیته‌های دبیرخانه، مبتنی‌ بر رعایت اصول زیر میباشد و تمامی اعضاء و شرکت‌کنندگان در جلسات مکلف به رعایت آن میباشند:
الف ـ بررسی و اظهارنظر تخصصی و کارشناسی در مسائل مطروحه، در چارچوب قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی مربوطه.
ب ـ رعایت اصول و موازین قانونی حاکم بر نظام جامع تأمین اجتماعی در بررسی و اظهارنظر، نظیر اصول و سیاستهای ساختاری، مالی، اقتصادی و اجرایی مقرر در قانون ساختار.
ج ـ ارتقاء سطح دانش، حفظ کیفیت و کمیت مطلوب در انجام امور.
د ـ مسئولیت‌پذیری، صداقت، رازداری، امانتداری و وجدان کاری.
هـ ـ روحیه مشورت‌پذیری، مشارکت، همکاری و تعامل با دیگران، مهارت خودکنترلی، صبر، عدالت و انصاف در بررسی و اظهارنظر.
و ـ دقت و سرعت لازم در بررسی موضوعات و داشتن روحیه خلاقیت و نوآوری.
ز ـ وقت‌شناسی، نظم و رعایت ادب، نزاکت، آراستگی و پوشش مناسب اداری.


ماده ٢٨ـ شروع رسیدگی به موضوعات در کارگروههای تخصصی، با ارجاع رئیس دبیرخانه خواهد بود.

ماده ٢٩ـ جلسات کارگروهها با دعوت از همه اعضاء و با حضور حداقل ۴ نفر از نمایندگان اعضای هیأت امناء رسمیت مییابد.
تبصره ـ حسب مورد و جهت ارائه نظرات مشورتی، حضور سایر اشخاص متخصص و صاحبنظر در کارگروههای مربوطه، با نظر رئیس دبیرخانه بلامانع است.

ماده ٣٠ـ اداره جلسات کارگروههای تخصصی برعهده رئیس و در غیاب وی برعهده دبیر کارگروه مربوطه خواهد بود.

ماده ٣١ـ اعضای هیأت مدیره، هیأت نظارت، مدیرعامل سازمان/ صندوق )یا نماینده ایشان( مکلفند در صورت دعوت دبیرخانه در جلسات کارگروهها و دبیرخانه شرکت نموده و مستندات و توضیحات لازم را ارائه نمایند. در صورت امتناع افراد از حضور در جلسه، دبیرخانه میتواند نسبت به خروج موضوع از دستورکار و یا تمدید جلسه اتخاذ تصمیم نماید.

نیروی انسانی مامور به دبیرخانه

ماده ٣٢ـ سازمان/ صندوق میتواند با درخواست دبیرخانه، کارکنان خود را با تعیین محل خدمت، در اختیار دبیرخانه قرار دهد.
تبصره ـ حقوق و مزایای مستمرکارکنان فوقالذکر چنانچه بیش از دو سال متوالی به صورت موظف در سمتهای مدیریتی دبیرخانه مشغول به کار بوده و سابقه خدمت قابل قبول آنان حداقل ده سال تمام و عملکرد ایشان مورد رضایت دبیرخانه باشد، پس از پایان کار در دبیرخانه و بازگشت به سازمان/صندوق متبوع، حداقل معادل رقم ریالی آخرین حکم کارگزینی ایشان در زمان همکاری با دبیرخانه خواهد بود.

ماده ٣٣ـ با تشخیص و اعلام نیاز دبیرخانه به خدمات نیروهای سایر دستگاههای اجرایی، سازمان/ صندوق میتواند ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوطه، نسبت به پذیرش مأموریت ایشان با تعیین محل خدمت در دبیرخانه اقدام نماید.

ماده ٣۴ـ بهکارگیری افراد بازنشسته در دبیرخانه، به صورت قرارداد همکاری ساعتی و با رعایت الزامات قانونی مقرر در بخش دولتی و مفاد این آیین‌نامه ممکن میباشد.

سایر مقررات

ماده ٣۵ـ هیأتنظارت مکلف است گزارشات نظارتی در چارچوب قوانین و مقررات و مفاد اساسنامه سازمان/صندوق ذیربط را در مواعد مقرر به دبیرخانه و یا به صورت مستقیم به اعضای هیأت امناء منعکس نماید. دبیرخانه موظف است موضوع را بررسی و به هیأت امناء منعکس نماید.

ماده ٣۶ـ سازمان/صندوق و یا ارکان مدیریتی و کارشناسی آن، چنانچه به موجب قوانین و مقررات، مصوبات هیأت امناء و یا در راستای انجام وظایف دبیرخانه، مکلف به ارائه گزارش به دبیرخانه و یا هیأت امناء باشند، موظفند در مواعد تعیین‌شده نسبت به ارسال گزارش اقدام نمایند.

ماده ٣٧ـ رئیس دبیرخانه مکلف است اقدامات لازم و مناسب را در خصوص مدیریت تعارض منافع در دبیرخانه با سازمان/صندوق، به عمل آورد.

ماده ٣٨ـ حمایت حقوقی و قضایی از اعضای هیأت امناء و نمایندگان آنان، دبیران کارگروههای تخصصی، کارکنان، مشاوران و مأمورین شاغل در دبیرخانه، در رابطه با انجام وظایف محوله در حدود این آئین‌نامه، توسط دبیرخانه و با رعایت قوانین و مقررات و اعتبارات مربوطه، متناسب با احکام مقرر در آئین‌نامه حمایت حقوقی و قضایی از کارکنان و مأموران دستگاههای اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آسیب‌دیده از اقدامات دولتها و مراجع داخلی و خارجی )تصویبنامه شماره ٨۶٢٨٩/ت۵۵٨١٩هـ مورخ ١٠/٧/١٣٩٨ هیأت وزیران(، قابل انجام است.

ماده ٣٩ـ چنانچه در اجرای هر یک از مواد این آئیننامه برای اداره امور دبیرخانه، ابهام، اجمال و یا اختلاف نظر وجود داشته باشد، موضوع از هیأت امنا استفسار خواهد شد.

ماده ۴٠ـ این آیین‌نامه با )۴٠( ماده و )٢٠( تبصره در تاریخ ١٣/٠٩/١۴٠٠ به تصویب هیأت امناء سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجرا میباشد.
آئیننامه اجرایی سابق، از تاریخ ابلاغ این آئیننامه نسخ میگردد.