اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۸

شماره: ۹۹۳۹۶/ت۵۴۸۳۲هـ – ۱۴۰۰/۹/۲

هیأت وزیران در جلسات ۱۳۹۸/۷/۱۴ و ۱۴۰۰/۳/۲۳ به پیشنهاد شماره ۵۷۰ /۱۰۰ /ص /۹۶ مورخ ۱ /۵ /۱۳۹۶ وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵-، اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
کمیته بین المللی المپیک (آی اُ سی): سازمان بین المللی، غیر انتفاعی و غیردولتی می باشد که انجام وظایف، مسئولیت ها و تعهداتی را عهده دار است که در منشور المپیک تعیین شده است.

۲- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
کمیته: کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران (اِن اُ سی) نهاد عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل، با مدت فعالیت نامحدود، دارای استقلال مالی و به دور از هرگونه گرایش های نژادی و سیاسی و بدون هرگونه تبعیض است که در چهارچوب مفاد منشور المپیک و با رعایت قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می نماید. حوزه قانونی و اختیارات کمیته، تمامی قلمرو جغرافیایی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در بر می گیرد.

۳- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
منشور المپیک (اُ سی): سندی که اصول اساسی و ارزش های بنیادین جنبش المپیک را گردهم آورده و ضمن اینکه به عنوان اساسنامه کمیته بین المللی المپیک تلقی می گردد، حقوق متقابل و تعهدات اصلی و نیز ضوابط فعالیت سازمان‌های رسمی فعال در عرصه ورزش جهان از جمله کمیته های ملی المپیک را تبیین می نماید.

۴- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
فدراسیون بین الملل (آی اِف): سازمان بین المللی مستقل که عهده دار اداره یک یا چند رشته ورزشی در جهان بوده و از سوی کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشد.

۵- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
شورای المپیک آسیا (اُ سی اِی ): سازمانی مستقل و غیردولتی که به عنوان بالاترین مرجع ورزشی قاره، کلیه فعالیت های ورزشی در آسیا را تحت نظارت دارد و یکی از پنج نهاد قاره ای به رسمیت شناخته شده توسط کمیته بین المللی المپیک است.

۶- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
کنفدراسیون قاره ای (سی اِف): سازمانی مستقل و غیردولتی که به نمایندگی و تحت نظر فدراسیون بین المللی یک رشته ورزشی، متولی اداره آن رشته در سطح قاره می باشد و از سوی فدراسیون بین المللی مربوط و نهاد قاره ای ذی‌ربط به رسمیت شناخته می شود.

۷- [اصلاحی ۱۴۰۰/۹/۱۷]
فدراسیون ورزشی ملی(اِن اِف): نهاد عمومی غیردولتی که اداره یک یا چند رشته ورزشی را در سطح ملی عهده دار بوده و از منظر بین المللی، عضو فدراسیون بین المللی ذی‌ربط می باشد.

ماده ۲- اهداف و مأموریت های کمیته به شرح زیر است:

۱- گسترش، ترویج و صیانت از جنبش المپیک، ترویج صلح، تعالی همه جانبه انسان، توسعه و ارتقای ورزش بانوان، حق انتخاب آزادانه رشته های ورزشی و ترغیب اخلاق ورزشی (مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مبارزه با زورافزایی (دوپینگ)، توجه مسئولانه به مسایل زیست محیطی.

۲- حضور در بازیهای آسیایی، المپیک و سایر بازیهای مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک.

ماده ۳- وظایف و اختیارات کمیته به شرح زیر است:

۱- اجرای منشور المپیک و نظارت بر اجرای قوانین بین المللی ورزش و سایر مقررات موضوعه کمیته بین المللی المپیک.

۲- هدایت و راهبری و گسترش ورزش قهرمانی در کشور مبتنی بر رویکرد علمی به ویژه از طریق بسترسازی برای رشد استعدادهای بالقوه و ارتقای توانایی های فکری، جسمی و روانی ورزشکاران.

۳- گسترش ورزش همگانی به ویژه از طریق ترغیب عموم مردم به انجام فعالیت های ورزشی و حفظ سلامتی خود.

۴- اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تبعیض، خشونت و فساد در ورزش، گسترش و ترویج اخلاق ورزشی و نیز مبارزه با پدیده زورافزایی (دوپینگ) با تأکید بر پذیرش و اجرای قوانین جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) و همچنین محترم شمردن نقش و مسئولیت هایی که در قانون جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) برای کمیته های ملی المپیک در نظر گرفته شده، به صورتی که اطمینان حاصل گردد که سیاست ها و قوانین، شرایط عضویت و دستورالعمل های مدیریت نتایج آزمایشات در انطباق با آن باشد.

۵- حمایت از فدراسیون های ورزشی ملی در اجرای فعالیت هایشان که به صورت مستقل و با همکاری و هماهنگی نزدیک فدراسیون های ورزشی بین المللی متبوع انجام می شود.

۶- نظارت بر عملکرد فدراسیون های ورزشی ملی در انطباق با مقررات فدراسیون های بین المللی ورزشی.

۷- حفظ و گسترش ارتباطات کارآمد بین المللی به ویژه با کمیته بین المللی المپیک، شورای المپیک آسیا، فدراسیون های بین المللی، کنفدراسیون های قاره ای، کمیته های ملی المپیک سایر کشورها و سایر تشکل های بین المللی مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک که در عرصه ورزش فعالیت می نمایند.

۸- تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی با رویکرد علمی کردن ورزش و بهسازی منابع انسانی آن، از طریق تشکیل و اداره نهادهای علمی، فرهنگی و هنری مرتبط از جمله آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک و موزه المپیک.

۹- حمایت و پشتیبانی از دفاتر و دبیرخانه های فدراسیون های بین المللی، کنفدراسیون های قاره ای و سایر نهادها و فدراسیون های بین المللی ورزشی به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بین المللی المپیک که در کشور مستقر می شوند و نیز حمایت از نمایندگان ذی صلاح جمهوری اسلامی ایران در جهت کسب و حفظ کرسی های رسمی ورزشی در عرصه بین المللی.

۱۰- کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی ورزش زنان در همه ابعاد آن در کشور.

۱۱- حمایت از سازمان های عمومی و مردمی فعال در عرصه ورزش کشور به ویژه باشگاه های ورزشی، تیم های دانشجویی، دانش آموزی و نیروهای مسلح، در حد امکانات و مقدورات کمیته.

۱۲- انتخاب و نامزدی شهرهای متقاضی میزبانی بازی های المپیک و سایر رویدادهای به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بین المللی المپیک، از بین شهرهای کشور. کمیته در این رابطه از حق انحصاری برخوردار است.

۱۳- تشکیل و اداره شرکت و بنگاه های اقتصادی مرتبط با حوزه فعالیت کمیته با رعایت قوانین مربوط و سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، بنا به ضرورت در جهت کمک به درآمدسازی کمیته و همچنین عقد قرارداد با حامیان مالی مشروط بر اینکه درآمد حاصله منحصراً جهت انجام مأموریت، ایفای نقش، تحقق اهداف و وظایف و نیز فعالیت هایی که کمیته مطابق با مفاد منشور المپیک و اساسنامه حاضر برای آنها تشکیل شده است، مصرف شود.

۱۴- همکاری و ارتباط مطلوب با سازمان های دولتی و غیردولتی که می توانند کمیته را در نیل به اهداف و انجام وظایفش یاری نمایند. در عین حال، این همکاری نباید به شکلی باشد که در منافات با مفاد منشور المپیک بوده و یا منجر به هرگونه دخالتی از سوی سازمان های مزبور شود.

۱۵- مقابله و عدم پذیرش هرگونه فشار سیاسی، حقوقی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض جنسیتی و نیز هرگونه درخواست و اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها و گروه های دولتی و غیردولتی که در تعارض با قوانین بین المللی ورزش و مفاد منشور المپیک قرار داشته باشد. تحت هر شرایطی، کمیته باید استقلال خود را حفظ نماید.

۱۶- تدوین، تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات و مقالات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و خبری مرتبط با اهداف و وظایف کمیته و نیز ایجاد بانک های اطلاعاتی مورد نیاز.

۱۷- اجرای برنامه های ویژه گرامیداشت روز یا هفته المپیک.

۱۸- تهیه پرچم، نماد و سرود کمیته که باید پس از تصویب هیأت اجرایی کمیته به تأیید کمیته بین المللی المپیک برسد.

۱۹- مشارکت در برنامه ها و بهره مندی از حمایت های المپیک همبستگی المپیک (سولیداریتی) کمیته بین المللی المپیک به منظور تحقق هر چه بهتر مأموریت ها و وظایف کمیته.

تبصره – به جز مأموریت، نقش، اهداف و وظایف منبعث از منشور المپیک که باید تماماً توسط کمیته و تحت اختیارات و مسئولیت انحصاری آن انجام شود، کمیته می تواند با تصویب هیأت اجرایی و تأیید مجمع عمومی، اجرای بخشی از سایر وظایف خود را به سایر نهادها و سازمان های ورزشی کشور تفویض نماید.

ماده ۴- ارکان کمیته به شرح زیر است:
1- مجمع عمومی.
2- هیأت اجرایی.
3- رییس.
4- حسابرس (بازرس قانونی).

ماده ۵- ترکیب مجمع عمومی به شرح زیر است:

۱- هر ایرانی صاحب صلاحیت که عضویت کمیته بین المللی المپیک را داشته باشد.

۲- شش نفر از میان قهرمانان فعال یا بازنشسته ای که از آخرین حضورشان در بازی های المپیک بیش از سه دوره نگذشته باشد، ضمن آن که انتخاب حداقل دو نفر از آنها از میان زنان خواهد بود. این قهرمانان در چهارچوب دستورالعمل کمیته بین المللی المپیک توسط کمیسیون ورزشکاران با امعان نظر به دو شاخص عمده سطح عناوین کسب شده و ویژگی های اخلاقی ایشان انتخاب می شوند.

۳- رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیأت رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بین المللی المپیک در برنامه بازی های المپیک قرار می گیرند. فهرست اسامی این فدراسیون ها به شرح پیوست شماره (۱) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، می باشد.

۴- رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیأت رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های تحت پوشش آنها بر مبنای آخرین تصمیمات شورای المپیک آسیا در برنامه بازی های آسیایی قرار می گیرد. فهرست اسامی این فدراسیون ها به شرح پیوست شماره (۲) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، می باشد.

تبصره -در زمان برگزاری مجمع عمومی یا فوق العاده کمیته، هر فدارسیون [فدراسیون] ورزشی که همزمان در برنامه بازی های آسیایی قرار دارد، عضو مجمع محسوب خواهد شد.

۵- رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیأت رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارند. فهرست اسامی این فدراسیون ها به شرح پیوست شماره (۳) که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، می باشد.

۶- اعضای هیأت رئیسه هیأت اجرایی کمیته.

۷- دو نماینده (یک زن و یک مرد) از میان مربیان و یا داورانی که در بازی های المپیک شرکت داشته اند، به انتخاب هیأت اجرایی.

۸- رؤسای تشکل ها و فدراسیون هایی که چندین رشته ورزشی مورد تأیید کمیته را تحت پوشش دارند و نیز مسئولان و یا نمایندگان سازمان ها و نهادهای ورزشی کشور که متعهد به ارتقای میزان اثربخشی کمیته بوده و یا خدمات چشمگیری را در راستای نیل به اهداف ورزش و جنبش المپیک ارایه می کنند، به شرح زیر:
الف- وزیر ورزش و جوانان.
ب- پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازی های المپیک به پیشنهاد رییس و تصویب هیأت اجرایی که حداقل دو نفر از آنها از میان بانوان و یک نفر از بین کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی (با توجه به اهمیت بازی های المپیک جوانان) خواهد بود. انتخاب این کارشناسان بر اساس دستورالعملی که به تصویب کمیته می رسد، انجام خواهد شد.
پ- رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک.
ت- رییس کمیته ملی پارالمپیک.
ث- رییس فدراسیون پزشکی ورزشی.
ج- رییس فدراسیون ورزش های همگانی.
چ- رییس فدراسیون ورزش مدارس.
ح- رییس فدراسیون ورزش کارگری.
خ- رییس فدراسیون ورزش های دانشگاهی.
د- رییس فدراسیون اسلامی ورزش زنان.
ذ- دو نفر نماینده باشگاه های ورزشی فعال در رشته های المپیکی به پیشنهاد اتحادیه باشگاه های کشور و تأیید هیأت اجرایی. در صورت عدم تشکیل اتحادیه مزبور، انتخاب نمایندگان باشگاه ها توسط هیأت اجرایی کمیته انجام می پذیرد.
ر- مسئول ورزش نیروهای مسلح با معرفی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

تبصره ۱- در صورت غیبت رؤسای فدراسیون های موضوع بندهای (۳)، (۴) و (۵)، هیأت رییسه فدراسیون می تواند به صورت استثنا یک عضو دیگر منتخب هیأت رییسه فدراسیون را که در مجمع عمومی فدراسیون ورزشی ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است، به عنوان نماینده معرفی نماید.

تبصره ۲- فدراسیون های وابسته به فدراسیون های بین المللی که رشته ورزشی آنها در برنامه بازی های المپیک قرار دارند (موضوع بند (۳) این ماده) به علاوه اعضای ایرانی کمیته بین المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده) همواره باید اکثریت آرای مجمع را تشکیل دهند. اعمال تغییرات در فهرست فدراسیون های موضوع بند (۳) این ماده، بر اساس آخرین تغییرات مندرج در کتاب راهنمای کمیته بین المللی المپیک و نیز اعمال تغییرات در فدراسیون های موضوع بند (۴) این ماده بر اساس آخرین تصمیمات رسمی شورای المپیک آسیا ضروری خواهد بود که مراتب پس از بررسی و تأیید هیأت اجرایی انجام می پذیرد.

تبصره ۳- هیچ یک از اعضای اخراجی کمیته بین المللی المپیک نمی توانند در مجمع کمیته عضویت داشته باشند.

تبصره ۴- کلیه اعضای مجمع با داشتن شرط وثاقت و امانت باید منحصراً دارای تابعیت ایرانی باشند.

تبصره ۵- مقامات و مراجع دولتی و عمومی نمی توانند هیچ یک از اعضای مجمع کمیته را تعیین نمایند. در عین حال، مجمع کمیته می تواند بر اساس صلاحدید خود و با رعایت مفاد منشور المپیک براساس صلاحدید، از میان مراجع مزبور، نمایندگانی را به عضویت بپذیرد.

تبصره ۶- متقاضیان جدید عضویت در مجمع باید درخواست خود مبنی بر عضویت در مجمع را به هیأت اجرایی ارایه نمایند. هیأت اجرایی این درخواست را پس از بررسی اولیه و در صورت رعایت کلیه پیش شرط های لازم، برای تصمیم گیری تسلیم اولین جلسه آتی مجمع عمومی می نماید. درخواست کننده نیز باید در جریان تصمیم مجمع عمومی قرار گیرد.

تبصره ۷- عضویت هر عضو ممکن است به دلایل زیر خاتمه یابد:
1- در ارتباط با یک فدراسیون یا نهاد ورزشی:
الف – انحلال یا اعلام ورشکستگی.
ب – اتمام عضویت در صورتی که عضو بر اساس ضوابط مندرج در این اساسنامه حایز شرایط عضویت نباشد.
2- در ارتباط با اشخاص حقیقی:
الف- فوت، استعفا و یا از دست دادن سمتی که به موجب آن، فرد به عنوان عضو مجمع شناخته شده است.
ب- محرومیت از حقوق اجتماعی به موجب تصمیم مراجع قضایی ذی صلاح.

تبصره ۸- زمانی که عضوی از مجمع در انجام وظایف و امور محوله قصور نشان دهد، و یا از مفاد این اساسنامه، منشور المپیک و قوانین اخلاقی کمیته بین المللی المپیک تخطی نماید، به نحوی که به منافع، حیثیت و شئون کمیته خدشه ای وارد شود و یا به تصمیمات ارکان کمیته احترام نگذاشته و آنها را اجرا نکند، یا نتواند خود را با شرایط عضویت همسو با این اساسنامه منطبق نماید، با توجه به سطح اهمیت حقایق و میزان صدمات و خسارات وارده، اقدامات و محرومیت های زیر متوجه وی خواهد شد:
1- تذکر
2- تعلیق عضویت حداکثر به مدت یک سال
3- اخراج

تبصره ۹- کمیسیون اخلاق کمیته پس از طی روال مقرر و دادن فرصت منطقی برای استماع توضیحات عضو مربوط، مورد را بررسی و پیشنهاد خود را برای تصمیم گیری تسلیم مراجع ذی صلاح کمیته می نماید. هرگونه تصمیم بر تذکر توسط هیأت اجرایی اتخاذ می شود که گزارش آن در جلسه آتی مجمع عمومی ارایه می شود. هر تصمیمی که منجر به تعلیق یا اخراج عضو شود، باید توسط مجمع عمومی اتخاذ گردد.

تبصره ۱۰- کمیته برای هر رشته ورزشی وابسته به فدراسیون بین المللی مربوط، نباید بیش از یک فدراسیون ملی را به رسمیت بشناسد. افزون بر این، فدراسیون ملی در صورتی توسط کمیته به رسمیت شناخته شده و به عنوان عضو پذیرفته می شود که مجری یک فعالیت ورزشی خاص، واقعی و مداوم بوده، به عضویت فدراسیون بین المللی مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک درآمده باشد و از اصول منشور المپیک و قوانین فدراسیون بین المللی ناظر بر مقررات فنی مربوط پیروی نماید.

تبصره ۱۱- اطلاعات ثبت نامی اعضا باید ثبت و تحت مسئولیت دبیرکل به طور منظم به روز شود. این سوابق باید به ویژه شامل اطلاعاتی همچون نام و نشانی عضو، تاریخ عضویت، نوع عضویت و وضعیت عضویت باشد.

ماده ۶- وظایف و اختیارات مجمع عمومی به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری کمیته به شرح زیر است:

۱- بررسی، ارزیابی و تطبیق گزارش عملکرد سالانه کمیته که پس از تصویب هیأت اجرایی، به وسیله رییس به مجمع ارایه می شود.

۲- بررسی و تصویب گزارشات و صورت های مالی حسابرسی شده کمیته که توسط خزانه دار و بازرس قانونی و پس از تأیید هیأت اجرایی به مجمع ارایه می شود.

۳- بررسی و تأیید کلیات برنامه عملیاتی و بودجه سالانه کمیته که توسط هیأت اجرایی تنظیم می شود.

۴- تصمیم گیری در مورد پذیرش عضویت، تعلیق یا اخراج هریک از اعضای مجمع کمیته.

۵- بررسی و تأیید پیشنهادات ارایه شده از سوی هیأت اجرایی در زمینه تغییرات مواد اساسنامه جهت ارایه به هیأت وزیران.

۶- بررسی و تصمیم گیری در مورد پیشنهادات و طرح‌های ارایه شده از سوی هیأت اجرایی.

۷- انتخاب اعضای هیأت اجرایی در صورت اتمام دوره قانونی مسئولیت یا بلاتصدی ماندن برخی از مسئولیت های هیأت اجرایی.

۸- تصمیم گیری درخصوص کلیه موضوعاتی که در چهارچوب این اساسنامه در دستور جلسه مجمع قرار می گیرد.

۹- بررسی و تصویب کلیه آیین‌نامه های داخلی کمیته اعم از آیین‌نامه های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۰- بررسی و تصویب تشکیلات کلان و تفصیلی کمیته و مؤسسات و نهادهای وابسته.

تبصره ۱- نیروی انسانی شاغل در کمیته تابع قانون کار می باشند.

تبصره ۲- دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات (موضوع بند (۷) این ماده) توسط هیأت اجرایی پیشنهاد و پس از تأیید کمیته بین المللی المپیک و تصویب مجمع عمومی قابل اجرا خواهد بود.

ماده ۷- جلسات مجمع عمومی به شرح زیر است:

۱- جلسات عادی: حداقل سالی یک بار تشکیل می شود. زمان برگزاری و دستور جلسه مجمع عمومی عادی با امعان نظر به شرح وظایف و اختیارات مجمع موضوع ماده (۶) این اساسنامه توسط هیأت اجرایی تعیین می گردد.

۲- جلسات فوق العاده: این جلسات با تصویب هیأت اجرایی یا بر اساس تقاضای کتبی حداقل دو سوم از اعضای مجمع یا با درخواست رییس کمیته تشکیل خواهد شد.

تبصره ۱- ریاست مجمع به عهده رییس کمیته بوده و در غیاب وی، یکی از نواب رییس، ریاست مجمع را عهده دار خواهد بود.

تبصره ۲- دعوتنامه شرکت در جلسه مجمع عمومی به همراه دستور جلسه، حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع با پست سفارشی برای اعضای مجمع ارسال خواهد شد.

ماده ۸- جلسات عادی مجمع با حضور حداقل دوسوم اعضای مجمع رسمیت می یابد و مصوبات آن با اکثریت مطلق آراء (نصف به علاوه یک) اعضای دارای حق رأی حاضر در جلسه معتبر می باشد.

تبصره ۱- در صورتی که در نشست اول، حد نصاب رسمیت جلسه حاصل نشود، جلسه بعدی ظرف یک ماه مجدداً تشکیل می شود. این جلسه با حضور حداقل نیمی از اعضای دارای حق رأی رسمیت می یابد. چنانچه در نشست دوم نیز نصاب تعیین شده حاصل نگردد، جلسه سوم به فاصله یک ماه از جلسه دوم با هر تعداد شرکت کننده دارای حق رأی تشکیل شده و رسمیت می یابد.

تبصره ۲- در مواردی که موضوعات منحصراً مرتبط با بازی های المپیک در دستور جلسه قرار داشته باشد، صرفاً آرای اعضای هیأت اجرایی به همراه روسای فدراسیون های ورزشی که رشته ورزشی آنها در برنامه بازی های المپیک قرار دارد، به علاوه اعضای ایرانی کمیته بین المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بندهای (۱)، (۲) و (۳) ماده (۵) این اساسنامه) لحاظ خواهد شد.

ماده ۹- جلسات فوق العاده مجمع عمومی با حضور حداقل دوسوم اعضای دارای حق رأی مجمع رسمیت یافته و تصمیمات متخذه در آن با آرای دوسوم اعضای دارای حق رأی مجمع معتبر خواهد بود، مگر به صورت دیگری در این اساسنامه آمده باشد.

ماده ۱۰- جلسات مجمع عمومی (عادی یا فوق العاده) با دستور جلسه انتخابات اعضای هیأت اجرایی، منحصراً با حضور حداقل دوسوم کل اعضای دارای حق رأی مجمع رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) آرای اعضای دارای حق رأی حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۱- هریک از اعضای مجمع صرفاً دارای یک رأی می باشند.

ماده ۱۲- رییس کمیته موظف است ظرف یک هفته نسبت به ابلاغ مصوبات مجمع اقدام نماید. مصوبات مجمع پس از ابلاغ رییس کمیته لازم الاجرا است.

ماده ۱۳- رییس و دبیرکل کمیته موظفند صورتجلسه مجمع را ظرف یک هفته تنظیم و برای شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک ارسال نمایند.

ماده ۱۴- هیأت اجرایی متشکل از (۱۱) نفر عضو دارای شرط وثاقت و امانت می باشد که (۳) نفر از آنان، اعضای هیأت رییسه (رییس، دو نایب رییس) بوده، (۷) عضو، رؤسای فدراسیون های ملی می باشند که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازیهای المپیک قرار می گیرند و یک نفر نماینده ورزشکاران که به انتخاب کمیسیون ورزشکاران معرفی می شود.

تبصره ۱- یک نفر از نواب رییس الزاماً از بین بانوان داوطلب انتخاب می شود.

تبصره ۲- خزانه دار و دبیرکل با معرفی رییس کمیته و تأیید هیأت اجرایی منصوب می شوند و در جلسات هیأت اجرایی بدون حق رأی شرکت می نمایند.

تبصره ۳- نماینده کمیسیون ورزشکاران در چهارچوب دستورالعمل های کمیته بین المللی المپیک و بر اساس آیین‌نامه مربوط که به تصویب کمیته بین المللی المپیک رسیده است، انتخاب و پس از تأیید مجمع عمومی به مدت چهار سال به عنوان عضو دارای حق رأی در ترکیب هیأت اجرایی قرار می گیرد.

تبصره ۴- رؤسای فدراسیون های ملی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازی های المپیک قرار می گیرند، باید همواره در هیأت اجرایی حایز اکثریت آرا باشند.

تبصره ۵- در صورت وجود عضو یا اعضایی از جمهوری اسلامی ایران در کمیته بین المللی المپیک، چنین افرادی به اعتبار سمت خود با داشتن شرط وثاقت و امانت، در هیأت اجرایی عضو بوده و دارای حق رأی خواهند بود. در این صورت، تعداد اعضای هیأت اجرایی، یازده نفر به علاوه اعضای ایرانی عضو کمیته بین المللی المپیک خواهد بود.

ماده ۱۵- کلیه اعضای هیأت اجرایی منحصراً از میان اعضای رسمی دارای حق رأی مجمع کمیته انتخاب می شوند.

تبصره ۱- نامزدهای کلیه کرسی های هیأت اجرایی باید ضمن اشتهار به اخلاق حسنه، دارای سابقه مدیریت مؤثر در عرصه ورزش کشور باشند.

تبصره ۲- افراد عضو مجمع نامزد احراز کرسی های مختلف هیأت اجرایی ظرف پانزده روز تا یک ماه پیش از مجمع انتخاباتی باید شخصاً با مراجعه به کمیته، برگه (فرم) های مخصوص ثبت نام و آمادگی شرکت در انتخابات را تکمیل و به همراه مدارک لازم از جمله زندگینامه (بیوگرافی) و سوابق کاری مختصر تحویل داده و رسید دریافت نمایند. پس از انقضای مهلت، درخواست دیگری پذیرفته نخواهد شد. دبیرخانه کمیته حداقل هفت روز قبل از انتخابات، اسامی و زندگینامه (بیوگرافی) مختصر کلیه نامزدها را در اختیار اعضای دارای حق رأی مجمع قرار می دهد.

تبصره ۳- افراد می توانند جهت احراز دو کرسی در هیأت اجرایی ثبت نام کنند ولیکن در صورت انتخاب، صرفاً می توانند یک کرسی را احراز نمایند. بنابراین، این گونه نامزدها در صورتی که در هنگام برگزاری انتخابات، موفق به کسب آرای لازم برای کرسی انتخاب اول خود شوند، عملاً از فهرست نامزدهای کرسی انتخاب دوم خود حذف می شوند.

تبصره ۴- انتخابات با رأی مخفی و کتبی و به ترتیب زیر انجام می شود:
1- انتخاب رییس کمیته.
2- انتخاب نواب رییس (هم زمان).
3- انتخاب هفت عضو هیأت اجرایی (هم زمان).

تبصره ۵- چنانچه در مرحله اول انتخابات، هریک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرای (نصف به علاوه یک) اعضای حاضر در جلسه نشوند، در رأی گیری مرحله دوم، فردی که اکثریت نسبی آراء را کسب نماید، منتخب مجمع خواهد بود. در صورت کشیده شدن انتخابات برخی از کرسی ها به مرحله دوم، نامزدهای حایز اکثریت نسبی به تعداد دو برابر کرسی های باقی مانده، به مرحله دوم انتخابات می روند.

تبصره ۶- در مجامع انتخاباتی، سه نفر از اعضای مجمع به عنوان ناظر توسط مجمع برای نظارت در امر انتخابات تعیین می شوند. این سه نفر نباید نامزد کرسی های مختلف باشند، باید مستقل و بی طرف بوده و هیچ گونه منافعی در ارتباط با انتخابات نداشته باشند.

ماده ۱۶- دوره فعالیت کلیه اعضای هیأت اجرایی از زمان انتخاب، چهار سال بوده و انتخاب دوباره آنها در دوره های بعدی بلامانع است.

تبصره ۱- چنانچه هریک از اعضای هیأت اجرایی به دلایل زیر نتوانند در جلسات شرکت نمایند، در صورت تصویب حداقل دوسوم اعضای هیأت اجرایی مبنی بر برگزاری انتخابات برای کرسی (های) بلاتصدی، انتخابات با رعایت کلیه ضوابط مربوط مطابق مفاد این اساسنامه در دستور کار قرار خواهد گرفت. هیأت اجرایی می تواند تا زمانی که در جلسه بعدی مجمع عمومی، انتخابات مجدد برای کرسی (های) بلاتصدی با رعایت کلیه ضوابط مندرج در این اساسنامه برگزار گردد، با تصویب دوسوم اعضا، نسبت به جایگزینی موقت در رابطه با سمت (های) مزبور اقدام نماید. در هر صورت، این جایگزینی تا پایان همان دوره هیأت اجرایی معتبر خواهد بود:
1- فوت.
2- استعفا.
3- ازکارافتادگی کامل یا بیماری ای که مانع حضور در جلسات گردد.
4- غیبت غیرموجه بیش از شش ماه.

تبصره ۲- چنانچه مفاد تبصره (۱) این ماده در رابطه با رییس کمیته حادث گردد، نایب رییس اول تا انتخاب رییس جدید، عهده دار انجام وظایف وی خواهد بود.

تبصره ۳- داوطلب هایی که به نمایندگی فدراسیون های متبوع در انتخابات هیأت اجرایی شرکت می کنند، پس از انتخاب، به عنوان عضو حقیقی و برای یک دوره چهار ساله، در ترکیب هیأت اجرایی قرار می گیرند.

ماده ۱۷- وظایف و اختیارات هیأت اجرایی به شرح زیر است:

۱- هدایت و راهبری کلیه امور کمیته اعم از امور اداری، مالی، فنی و بین المللی.

۲- بررسی و تصویب برنامه عملیاتی و بودجه سالیانه جهت ارایه به مجمع.

۳- تأیید دبیرکل و خزانه دار که از سوی رییس کمیته پیشنهاد می گردد.

۴- تأیید مسئولان و مدیران ستادی کمیته شامل رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی، مدیر امور بین الملل، مدیر امور همبستگی، رؤسای کمیسیون ها و سرپرستان کاروان های اعزامی که توسط رییس کمیته پیشنهاد می گردد.

۵- تأیید نمایندگان کشور در رویدادها، اجلاس و کنگره های بین المللی به پیشنهاد رییس کمیته.

۶- همکاری و حمایت از فدراسیون های ملی و سایر نهادهای ورزشی کشور در مجامع بین المللی و نیز پشتیبانی و رسیدگی به مسایل نمایندگان ایرانی عضو فدراسیون های بین المللی، کنفدراسیون های آسیایی و سایر تشکل های ورزشی بین المللی مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک.

۷- پیشنهاد حسابرس (بازرس قانونی) جهت معرفی و تصویب در مجمع عمومی.

۸- ارایه گزارش عملکرد حسابرسی شده جهت تصویب در مجمع عمومی.

تبصره – هیأت اجرایی می تواند بخشی از وظایف خود را به رییس، هیأت رییسه و یا هریک از اعضای آن تفویض نماید.

ماده ۱۸- هیأت اجرایی حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات فوق العاده به درخواست رییس و یا درخواست کتبی اکثریت اعضای هیأت اجرایی تشکیل خواهد شد.

تبصره ۱- جلسات با حضور اکثریت اعضای دارای حق رأی رسمیت خواهد داشت. تصمیمات
هیأت اجرایی با کسب اکثریت (نصف به علاوه یک) اعضای دارای حق رأی حاضر در جلسه تصویب خواهد شد. در هنگام رأی گیری چنانچه آرا برابر باشد، رأی رییس نافذ خواهد بود.

تبصره ۲- رییس کمیته به عنوان رییس هیأت اجرایی جلسات را اداره خواهد کرد. اداره جلسات در غیاب رییس، به عهده یکی از نواب رییس خواهد بود.

ماده ۱۹- خدمت رییس، اعضای هیأت اجرایی و مجمع افتخاری بوده و شغل تلقی نمی گردد. رییس و اعضا وظایف و مسئولیت های اجرایی به عهده نداشته و در قبال ارایه خدمات، حقوق دریافت نمی نمایند، اما پرداخت هزینه های سفر، اسکان و سایر هزینه های موجه در جهت انجام مأموریت محوله طبق ضوابط مقرر در آیین‌نامه های مالی و معاملاتی کمیته بلامانع است.

تبصره ۱- دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد هیأت اجرایی به تصویب مجمع خواهد رسید.

تبصره ۲- دبیرکل، وظایف و مسئولیت های اجرایی کمیته و خزانه دار، وظایف و مسئولیت های مالی و اعتباری کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، به صورت تمام وقت بر عهده داشته و از شمول این ماده مستثنی می باشند. حقوق و مزایای مسئولیت های مزبور در چهارچوب قانون کار قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۲۰- وظایف و اختیارات رییس کمیته به شرح زیر است:

۱- اجرای سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های کمیته و نظارت بر عملکرد کلیه حوزه های وابسته.

۲- گسترش تعامل و همکاری مشترک میان کمیته، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کلیه وزارتخانه ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی.

۳- برنامه‌ریزی مستمر در راستای تحقق اهداف ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.

۴- اطلاع رسانی مستمر عملکرد کمیته به افکار عمومی، رسانه ها و جامعه ورزشی.

۵- گسترش روابط ورزشی با کمیته بین المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و کمیته های ملی المپیک کشورها در راستای ایجاد فرصت های جدید و کسب کرسی های بین المللی با هماهنگی نهادهای مسئول در حوزه سیاست خارجی.

۶- ارایه طرح‌ها و برنامه های اجرایی جهت تصویب در هیأت اجرایی.

۷- مدیریت کلان و نظارت بر رویدادهای ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.

۸- پیشنهاد دبیرکل و خزانه دار به هیأت اجرایی جهت تصویب.

۹- پیشنهاد رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی، رؤسای کمیسیون ها و سرپرستان کاروان ها به هیأت اجرایی جهت تصویب.

۱۰- انتصاب مدیران و مسئولان کمیته دارای شرط وثاقت و امانت پس از تأیید هیأت اجرایی.

ماده ۲۱- دبیرکل به پیشنهاد رییس کمیته و تأیید هیأت اجرایی انتخاب می شود. دبیرکل وظایف و مسئولیت های اجرایی کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، تحت نظارت رییس کمیته به عهده دارد. مدیریت سازمان اداری و اجرایی کمیته بر عهده وی بوده و بر کلیه امور اجرایی کمیته نظارت دقیق می نماید و دارای وظایف و اختیارات زیر است:
1- اجرای مصوبات هیأت اجرایی.
2- مدیریت و ایجاد هماهنگی لازم بین بخش های مختلف کمیته.
3- تنظیم، برگزاری و حضور در جلسات هیأت اجرایی و مجمع عمومی و همچنین ارسال دعوتنامه برای اعضا و تنظیم صورتجلسات.
4- انجام مکاتبات جاری داخلی و خارجی کمیته.
5- تنظیم بودجه کمیته با هماهنگی رئیس کمیته و خزانه دار.
6- معرفی نمایندگان کمیته به کلیه مراجع قضایی، اداری، ثبتی، حقوقی، مالی، بانکی.

تبصره ۱- دبیرکل از میان افراد باتجربه، دارای شرط وثاقت و امانت و اشتهار به اخلاق حسنه و نیز دارای حداقل (۱۰) سال سابقه اجرایی یا مدیریتی در امور ورزشی، دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و آشنا به حوزه بین الملل ورزش و زبان انگلیسی منصوب می شود.

تبصره ۲- در صورت نیاز به خدمات کارکنان سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به بکارگیری آنان در کمیته اقدام خواهد شد.

تبصره ۳- امور اجرایی، اداری، مالی و پشتیبانی کارکنان (پرسنلی) و سایر موارد ذی‌ربط در کمیته تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ماده ۲۲- سرپرست هر کاروان ورزشی کمیته، حداقل یک سال و نیم قبل از هر رویداد از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت باتجربه و توانمند ورزشی، به پیشنهاد رییس و تصویب هیأت اجرایی انتخاب و با حکم رییس کمیته منصوب می شود. سرپرست هر کاروان اعزامی به رویدادهای بین المللی، ضمن برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی های لازم در جهت پیگیری دقیق کلیه امور مربوط به اعزام و مدیریت کاروان، وظایف زیر را عهده دار می باشد:

۱- برنامه‌ریزی جهت تدارکات و پشتیبانی مطلوب کاروان اعزامی کمیته.

۲- انتخاب اعضای گروه سرپرستی کاروان از بین افراد دارای شرط وثاقت و امانت و باتجربه در زمینه اعزام های بین المللی ورزشی با هماهنگی هیأت اجرایی.

۳- برگزاری جلسات منظم با مسئولان ذی‌ربط فدراسیون های ورزشی به منظور هماهنگی های لازم برای آماده سازی تیم های ملی.

۴- سرکشی و بازدید از تمرینات و روند آماده سازی تیم های ملی.

۵- ارتباط دایمی و مستمر با کمیته برگزاری بازی ها.

۶- شرکت در جلسات سرپرستان کاروان های ورزشی در کشور میزبان.

۷- برگزاری جلسات منظم روزانه با سرپرستان تیم های ملی کشور در ایام بازی ها.

۸- انجام هماهنگی های لازم در جهت اداره مطلوب کلیه امور کاروان اعزامی.

۹- تهیه گزارش ارزشیابی نهایی عملکرد کاروان پس از بازگشت و ارایه به رییس و مرکز نظارت تیم های ملی جهت پردازش و تکمیل و ارایه به هیأت اجرایی.

ماده ۲۳- پس از خاتمه هر رویداد ورزشی بین المللی که کاروان کمیته در آن حضور داشته است، به ویژه در پایان هر دوره بازی های المپیک و آسیایی، مرکز نظارت بر تیم های ملی با همکاری سرپرست کاروان اعزامی، گزارش کاملی از چگونگی و کیفیت انجام امور در خلال بازی ها و عملکرد قهرمانان، مربیان و سرپرستان در هر رشته ورزشی تهیه و به رییس و هیأت اجرایی تسلیم خواهد داشت.

ماده ۲۴- کمیسیون ها به عنوان مراکز تصمیم سازی، نقش کارگروه های مشورتی را در حوزه های تخصصی مختلف برای هیأت اجرایی ایفا نموده و ضمن اینکه ماهیت اجرایی ندارند، در اتخاذ تصمیمات به رییس و هیأت اجرایی کمک می کنند.

ماده ۲۵- کمیسیون های کمیته عبارتند از:
۱- کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی.
۲- کمیسیون توسعه روابط بین الملل.
۳- کمیسیون توسعه منابع و بازاریابی.
۴- کمیسیون ورزشکاران.
۵- کمیسیون رسانه ها.
۶- کمیسیون حقوق ورزشی.
۷- کمیسیون مربیان.
۸- کمیسیون ورزش برای همه.
9- کمیسیون زنان و ورزش.
10- کمیسیون گردشگری (توریسم) ورزشی.
۱۱- کمیسیون آموزش و پژوهش.
۱۲- کمیسیون پزشکی ورزشی.
13- کمیسیون ورزش و محیط زیست.
۱۴- کمیسیون فرهنگی.
۱۵- کمیسیون صلح و ورزش.
۱۶- کمیسیون روان شناسی و مشاوره ورزشی.
17- کمیسیون اخلاق.

تبصره ۱- رییس هر کمیسیون با داشتن شرط وثاقت و امانت از طرف رییس به هیأت اجرایی پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب می شود. انتخاب مجدد وی بلامانع می باشد.

تبصره ۲- هر کمیسیون مرکب از یک رییس، یک دبیر و (۷) الی (۱۱) عضو می باشد که از طرف رییس کمیسیون به رییس کمیته پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب می شوند. انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

تبصره ۳- آیین‌نامه کمیسیون ها توسط هر کمیسیون به کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد و سپس جهت تأیید به هیأت اجرایی ارسال خواهد شد.

ماده ۲۶- “آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک” مرکز علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری وابسته به کمیته می باشد و دارای وظایف زیر است:
1- انجام کلیه امور و فعالیت های کمیته در حوزه آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و فرهنگی.
2- ارایه خدمات جهت آمادگی کلیه فدراسیون های ورزش قهرمانی به عنوان مرکز تمرینات تیم های ملی.
۳- مدیریت و اجرای کلیه آزمایش (تست) های قهرمانی، پزشکی، روان شناسی.
۴- مدیریت و ارایه خدمات کتابخانه ای، بایگانی (آرشیوی) و اسنادی به کلیه مراکز علمی – پژوهشی، پژوهشگران و دانشجویان.

تبصره – رییس آموزشگاه (آکادمی)، از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت و آشنا به امور ورزشی، علمی و آموزشی دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه مدیریت در عرصه ورزش کشور، با پیشنهاد رییس، توسط هیأت اجرایی و برای یک دوره چهارساله تعیین و توسط رییس کمیته ابلاغ می شود. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعدی بلامانع است.

ماده ۲۷- خزانه دار کمیته از میان کارکنان رسمی دارای شرط وثاقت و امانت و به پیشنهاد رییس و تصویب هیأت اجرایی و ذی حساب کمیته به ترتیب مقرر در تبصره (۲) ماده (۳۱) قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب ۱۳۶۶- و اصلاحات بعدی آن انتخاب می شوند و با رعایت ضوابط و مقررات جاری و آیین‌نامه های ذی‌ربط و در چهارچوب تصمیمات هیأت اجرایی، نسبت به پادارنمودن اعتبارات کمیته، با نظر رییس و یا دبیرکل اقدام می نمایند و دارای وظایف و اختیارات زیر هستند:

۱- نظارت بر فعالیت های مربوط به جمع آوری حق عضویت و جذب کمک های مالی و هدایا.

۲- اقدام و پیگیری لازم برای وصول مطالبات و تأمین اعتبار کمیته و اهتمام درخصوص افزایش درآمدهای مربوط.

۳- نظارت دقیق بر حسن اجرای امور مالی و معاملاتی کمیته و تنظیم دفاتر قانونی و اسناد جاری.

۴- تدوین بودجه و هزینه کرد بودجه مصوب در بخش اعتبارات غیردولتی برابر مقررات جاری با هماهنگی رییس و رعایت آیین‌نامه ها و دستورالعمل های مصوب.

۵- نظارت بر کلیه امور مربوط به هزینه های کمیته.

۶- تهیه، تنظیم و ارایه گزارش مالی به هیأت اجرایی و بازرس قانونی برای طرح در مجمع عمومی.

تبصره ۱- خزانه دار، ترازنامه و گزارش سالیانه عملکرد بودجه را با همکاری رییس کمیته تنظیم و پس از تأیید هیأت اجرایی تقدیم مجمع می نماید.

تبصره ۲- هیأت اجرایی جهت تأیید عملیات مالی کمیته، نسبت به معرفی حسابرس (بازرس قانونی) به مجمع عمومی اقدام می نماید. انتخاب قطعی حسابرس (بازرس قانونی) معرفی شده منوط به تأیید مجمع عمومی بوده و حسابرسی باید بر اساس استانداردهای بین المللی مربوط انجام شود.

تبصره ۳- خزانه دار کمیته در چهارچوب مفاد این اساسنامه به صورت تمام وقت فعالیت می نماید و حقوق و مزایای مسئولیت مزبور را بر اساس ضوابط و مقررات مصوب هیأت وزیران دریافت خواهد نمود.

تبصره ۴- اوراق و اسناد مالی تعهدآور کمیته با امضای رییس یا دبیرکل و امضای ثابت خزانه دار با رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و با مهر کمیته معتبر است.

ماده ۲۸- حسابرس (بازرس قانونی) از میان سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران توسط مجمع تعیین می شود و نظارت بر عملکرد مالی، دفاتر، اسناد و مدارک، درآمدها، دارایی های نقدی و غیرنقدی و اوراق بهادار کمیته را انجام می دهد و همچنین درخصوص ترازنامه و تفریغ بودجه سال قبل اظهارنظر می نماید.

ماده ۲۹- منابع درآمدی و عواید کمیته شامل موارد زیر است:
1- بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت ضوابط منشور المپیک منظور می شود.
2- کمک های مالی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی.
3- عواید مسابقات و میزبانی رویدادهای ورزشی.
4- عواید حاصل از برگزاری روز یا هفته المپیک.
5- عواید حاصل از فروش تمبر، سکه های ورزشی و نشان های المپیک، مشروط به موافقت کمیته بین المللی المپیک.
6- درآمدهای حاصل از فعالیت شرکت اقتصادی وابسته به کمیته.
7- درآمدهای حاصل از عقد قرادادهای تبلیغاتی و حامیان مالی.
8- سایر درآمدها با تأیید هیأت اجرایی.

ماده ۳۰- کلیه عواید و درآمدهای کمیته در قالب بودجه بندی سالیانه در جهت نیل به اهداف و انجام وظایف پیش بینی شده در این اساسنامه، هزینه شده و تراز مالی سالیانه آن به مجمع عمومی ارایه خواهد شد.

ماده ۳۱- کمیته با تصمیم سه چهارم اعضای دارای حق رأی حاضر در مجمع عمومی فوق العاده (در صورت رسیدن به حد نصاب دوسوم) با رعایت فرایند قانونی مربوط می تواند منحل شود، مشروط بر آن که مجمع عمومی فوق العاده مشخصاً به همین منظور تشکیل شده باشد. در صورت انحلال، کلیه اموال و دارایی های کمیته، برحسب تصمیم مجمع عمومی و مشروط به مشورت و هماهنگی قبلی با کمیته بین المللی المپیک به جانشین قانونی کمیته (در صورت وجود) یا به سازمان و یا ارگان هایی که اهداف مشابه کمیته را در کشور دنبال می کنند، منتقل خواهد شد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۲۸۳۴۵ /۱۰۲ مورخ ۲۴ /۸ /۱۴۰۰ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس جمهور- محمد مخبـــر


پیوست شماره (۱)

فهرست فدراسیون های ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها طبق آخرین تصمیمات کمیته بین المللی المپیک در برنامه بازی های المپیک قرار دارند شامل موارد زیر می باشد:

 ۱- فدراسیون اسکی ۱۶- فدراسیون شمشیربازی
2- فدراسیون بدمینتون ۱۷- فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو
3- فدراسیون بسکتبال ۱۸- فدراسیون فوتبال
4- فدراسیون بوکس ۱۹- فدراسیون قایقرانی
5- فدراسیون تکواندو ۲۰- فدراسیون کشتی
6- فدراسیون تیراندازی ۲۱- فدراسیون گلف
7- فدراسیون تیر و کمان ۲۲- فدراسیون والیبال
8- فدراسیون تنیس ۲۳- فدراسیون وزنه برداری
9- فدراسیون تنیس روی میز ۲۴- فدراسیون هندبال
10- فدراسیون جودو ۲۵- فدراسیون هاکی
11- فدراسیون دوچرخه سواری ۲۶- فدراسیون انجمن های ورزشی
12- فدراسیون دو و میدانی ۲۷- فدراسیون کاراته
13- فدراسیون ژیمناستیک ۲۸- فدراسیون کوهنوردی
14- فدراسیون سوارکاری ۲۹- فدراسیون اسکیت
15- فدراسیون سه گانه


پیوست شماره (۲)
فهرست فدراسیون های ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازی های آسیایی قرار می گیرند شامل موارد زیر می‌باشد:
1- فدراسیون اسکواش
2- فدراسیون بولینگ و بیلیارد
3- فدراسیون کبدی
4- فدراسیون ووشو


پیوست شماره (۳)
فهرست فدراسیون های ملی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها، ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند:
1- فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای.
2- فدراسیون چوگان.