آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۸

شماره: ۹۹۳۳۳/ت۵۸۰۰۶هـ – ۱۴۰۰/۹/۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۸/۲ به پیشنهاد شماره ٣۰٢٩٣۰ مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۵ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ١٣٨۰ ـ آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

١ ـ وزارت: وزارت امور خارجه.

2 ـ دفاتر: دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان های کشور.

٣ ـ نمایندگی: سفارت، سرکنسولگری و دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.

4 ـ حساب: حساب درآمد ارزی کنسولی.

ماده 2 ـ وزارت، دفاتر و نمایندگی ها موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیت شان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها می باشد، طبق این آیین‌نامه و سایر مقررات مربوط، صادر و یا تصدیق نمایند. مدارک صادره و یا اسناد تصدیق شده باید در دفاتر مخصوص و یا در نرم افزار رایانه ای مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات و موارد ایمنی و حفاظتی امکان پذیر باشد.

ماده 3 ـ نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (١) ،(٢) و (3) پیوست این آیین‌نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت می باشند، تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یاد شده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر می شود. اسناد و مدارک بدون نقش تمبر و یا بدون تأییدیه رایانه ای فاقد اعتبار خواهد بود. در مواردی که وزارت تشخیص دهد، می توان از تأییدیه رایانه ای استفاده نمود.

تبصره ـ وزارت موظف است از اتباع خارجی که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند، در قبال صدور انواع روادید، بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه‌داری کل کشور) واریز نماید. بهای انواع روادید و معافیت های آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بین المللی، روابط دو کشور، رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزرای امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و با تصویب اکثریت وزرای عضو این کمیسیون تعیین می شود.

ماده 4 ـ صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی ها است که توسط کارمندان رسمی و یا پیمانی وزارت انجام خواهد شد. نام، نام خانوادگی، سمت، امضای کارمندان مذکور و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک، سند یا ورقه درج شود.

ماده 5 ـ مبلغ تعرفه تعیین شده توسط وزارت به پول محل و سایر ارزهای بین المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول میشود.

ماده 6 ـ تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آیین‌نامه به سایر ارزها، تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت به نمایندگی ها ابلاغ می شود.

ماده 7 ـ دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند صرفاً اسناد خارجی موضوع بند (د) جدول شماره (1) پیوست این آیین‌نامه را که ممهور به مهر و امضای وزارت باشند را ملاک عمل قرار دهند.

تبصره 1 ـ واردکنندگان کالا و خدمات موظفند بر اساس دستورالعمل وزارت، اسناد موضوع این ماده را جهت تأیید و درج اطلاعات در سامانه تأیید اسناد خارجی وزارت، به نمایندگی ها، دفاتر و یا وزارت تحویل نمایند.

تبصره 2 ـ به منظور دسترسی دستگاه های ذی‌ربط به اسناد تأیید شده از طریق سامانه جامع تجارت، موضوع بند (ث) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ٤٦٤٤٣ /ت۵١۵۵٩هـ مورخ ٢٣ /٤ /١٣٩۵ و امکان بهره برداری وزارت از داده های مربوط از طریق سامانه مذکور، وزارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفند اقدامات لازم برای برقراری ارتباط الکترونیکی بین سامانه یاد شده و سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت را به عمل آورند.

تبصره 3 ـ مصادیق اسناد خارجی کالاهای مستثنی از شمول این ماده در موارد و شرایط خاص با تصویب کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دبیرخانه ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی، وزارت اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت دادگستری تعیین می شود. مصوبات کارگروه ظرف یک هفته کاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستگاه های ذی‌ربط ابلاغ می شود.

تبصره 4 ـ وزارت موظف است ظرف (١۰) روز کاری از تاریخ دریافت اسناد و در صورت تطابق آن با ضوابط، نسبت به تصدیق مهر و امضای مندرج بر روی سند اقدام و در صورت عدم تطابق، نتیجه را به واردکننده کالا یا نماینده قانونی آن اعلام نماید. در صورت تأخیر در ارایه نتیجه بررسی به ازای هر روز کاری پنج درصد (۵ %) از مبلغ تعرفه (موضوع بند (د) جدول شماره (١) پیوست این آیین‌نامه) کسر می شود.

تبصره 5 ـ تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات منوط به تصدیق نمایندگی های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد باید ظرف پنج روز انجام شود.

ماده 8 ـ اگر در یک مهر و موم (پلمپ)، اسناد مختلفی درج شده باشد، از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.

ماده 9 ـ اسناد، مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف می باشند و حسب مورد تصدیق، تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام می شود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشت ها (یا تصاویری) که بایگانی خواهد شد و یا مدارک صادره با عبارت “به استناد بند … ماده (٩) آیین‌نامه، تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد” و همچنین در ستون مبلغ در نرم افزار مربوط عبارت (رایگان) درج می گردد:

١ ـ صدور برگ عبور، تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد، مانند در راه ماندگان، بازداشت شدگان، زندانیان، اخراج شدگان و موارد مشابه.

تبصره ـ اصل یا رونوشت مصدق مدارک موید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رییس نمایندگی بر روی آن درج شده است، باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی نگهداری شود.

٢ ـ تأیید گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان در دانشگاه.

3 ـ تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بالینی بیماران ایرانی غیرمقیم خارج از کشور

٤ ـ تأیید و ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

۵ ـ تصدیق اسناد مراکز خیریه و عام المنفعه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالای اهدایی به این مراکز و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و یا نهادهای عمومی غیردولتی.

٦ ـ تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره مند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد، به شرط عمل متقابل.

٧ ـ تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

٨ ـ تصدیق اسنادی که به موجب پیمان های بین المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

9 ـ تصدیق امضا (ذیل وکالت نامه یا رضایت نامه) مأمورین ثابت اعزامی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی و به تشخیص رییس نمایندگی.

10 ـ اصلاح اسناد و مدارکی که مأمور به هنگام تنظیم و یا صدور آنها در درج اطلاعات مربوط اشتباه نموده باشد، با تشخیص رییس نمایندگی.

ماده 10 ـ به وزارت اجازه داده می شود تعرفه آن دسته از خدمات کنسولی که در نمایندگی ها به هر دلیلی از جمله تحریم های ظالمانه امکان وصول ارزی آنها از طریق شبکه بانکی محل مقدور نمی باشد، تعرفه مذکور را به صورت ارزی از طریق حساب ارزی مفتوحه در بانک ملی ایران در داخل کشور دریافت نماید.

ماده 11 ـ وزارت مجاز است تصویر برابر اصل اسناد صادره در داخل کشور و اسناد غیرخارجی صادره در خارج از کشور را تأیید نماید.

ماده 12 ـ هرگاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و نقش تمبر، خلافی ملاحظه شود و یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذی نفع شکایتی به عمل آید، به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

١ ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد، مراتب به وی اخطار و با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد و مابه التفاوت میزان دریافتی از صاحب سند تأیید شده و تعرفه مصوب، به صورت واریز به حساب (ارزی یا ریالی) در داخل یا خارج از کشور اخذ خواهد شد.

٢ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار به متخلف، مابه التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (٤٩) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا نماینده ذی‌ربط مسترد می گردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.

٣ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند، ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر و یا در تأییدیه رایانه ای درج و یا به بخش ذی‌ربط کمتر اعلام نماید، مطابق قوانین و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

ماده 13 ـ در ترجمه مدارک، هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر به طور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می شود. تعرفه تأیید مدارک ترجمه شده بر مبنای هر صفحه تعیین می گردد.

ماده 14 ـ تعرفه تأیید کلیه نسخه های اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا تصویر اسناد تجاری و مالی ده درصد (١۰ %) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.

ماده 15 ـ هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در جدول شماره (1) پیوست این آیین‌نامه، وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت مجازاست با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.

ماده 16 ـ به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن اجازه داده می شود در صورت درخواست متقاضی جهت دریافت خدمات کنسولی به صورت ویژه و خاص، مبلغی را تا پنجاه درصد (۵۰ %) تعرفه خدمات تعیین شده علاوه بر تعرفه ذکر شده در جدول شماره (١) پیوست این آیین‌نامه، دریافت نماید.

ماده 17 ـ دستورالعمل های مورد نیاز در خصوص چگونگی اجرای این آیین‌نامه در صورت لزوم توسط وزارت تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده 18 ـ درآمدهای حاصل از اجرای این آیین‌نامه مطابق ماده (55) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ مصوب ١٣٩۵ ـ و در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و در سقف اعتبارات منظور شده در بودجه سنواتی و موافقت نامه های متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه خواهد بود.

ماده ۱۹ـ تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۱۷/ت۵۲۴۲۲هـ  مورخ  ۱۳۹۵/۵/۱۷ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۲۵۷۶۲/ت۵۳۸۶۱ه – ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ لغو می شوند.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر

جدول تعرفه خدمات کنسولی

جدول شماره (1)
نرخ تعرفه صدور و تصدیق   اوراق و اسناد مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و معاملات اداری و قضایی در نمایندگی‌ها
ردیف
شرح
تعرفه
ریال
یورو
الف) امور مربوط به   سجلات و احوال شخصیه
1
ثبت ولادت و صدور   شناسنامه در مهلت قانونی (تا 15 روز از تاریخ تولد)
000 /000 /3
25
2
ثبت ولادت و صدور   شناسنامه بعد از مهلت قانونی (از 16 روز تا شش ماه بعد از تاریخ تولد)
000 /200 /4
35
3
ثبت ولادت و صدور   شناسنامه بعد از مهلت قانونی (بعد از شش ماه از تاریخ تولد)
000 /000 /6
50
4
ثبت ولادت و صدور   شناسنامه بانوان مشمول بند (6) ماده (976) قانون مدنی (در هر سنی)
000 /200 /4
35
5
تعویض شناسنامه
000 /600 /3
30
6
صدور شناسنامه مجدد   ناشی از فقدان (نوبت اول)
000 /400 /5
45
7
صدور شناسنامه مجدد   ناشی از فقدان (نوبت دوم)
000 /800 /10
90
8
صدور شناسنامه مجدد   ناشی از فقدان نوبت سوم و پس از آن)
000 /000 /18
150
9
تغییر نام و یا نام   خانوادگی
000 /000 /6
50
10
حل اختلاف سند سجلی
000 /600 /3
30
11
الصاق عکس به   شناسنامه
000 /200 /1
10
12
صدور گواهی تجرد
000 /400 /2
20
13
صدور کارت هوشمند ملی
000 /000 /3
25
14
صدور کارت هوشمند ملی   مجدد ناشی از فقدان (نوبت اول)
000 /000 /6
50
15
صدور کارت هوشمند ملی   مجدد ناشی از فقدان (نوبت دوم)
000 /400 /8
70
16
صدور کارت هوشمند ملی   مجدد ناشی از فقدان (نوبت سوم و پس از آن)
000 /800 /10
90
17
صدور اجازه ازدواج   اتباع ایرانی در خارج از کشور
000 /040 /2
17
18
صدور پروانه زناشویی
000 /600 /3
30
19
ثبت ازدواج مرد ایرانی   با زن ایرانی
000 /000 /3
25
20
ثبت ازدواج اتباع ایرانی   با اتباع خارجی
000 /200 /4
35
21
صدور سند ازدواج
000 /800 /1
15
22
ثبت طلاق (در شرایط   حضور زوجین)
000 /000 /6
50
23
ثبت طلاق (یکطرفه   بدون استعلام از مرکز)
000 /800 /7
65
24
ثبت طلاق (یکطرفه با   مجوز مرکز)
000 /800 /13
115
25
صدور سند طلاق
000 /600 /3
30
26
تصویر (کپی) برابر   اصل از سند طلاق و یا ازدواج به درخواست یکی از زوجین
000 /800 /1
15
27
اخذ آثار انگشتان در   نمایندگی
000 /000 /3
25
28
درخواست صدور گواهی   عدم سوء پیشینه
000 /000 /3
25
29
درخواست صدور گواهی   عدم سوء پیشینه خارجیانی که مدتی در ایران اقامت داشته اند
000 /000 /6
50
30
ترجمه صفحه اول   شناسنامه (گواهی ولادت)
000 /400 /2
20
31
صدور گواهی تأمل (و یا   ترجمه کامل شناسنامه)
000 /600 /3
30
32
تأیید و ترجمه گواهی   ولادت (درج مهر اصالت) در صورت عدم صدور شناسنامه در نمایندگی
000 /400 /2
20
33
نصب قیم یا امین موقت
000 /840 /3
32
34
اضافه کردن نام فرزند   خارجی در شناسنامه ایرانی مادر
000 /200 /1
10
35
تأیید عکس اتباع ایرانی   (هر قطعه)
000 /360
3
36
ارسال پاسخ دارنده   اوراق قضایی به مرجع قضایی
000 /200 /1
10
37
انجام مکاتبات جهت   اخذ مجوز برای صدور خروجی برای عابرین غیرمجاز
000 /200 /4
35
38
صدور گواهی فوت (در   صورت ثبت فوت) هر برگ
000 /680 /1
14
39
ثبت موقت کشتی در نمایندگی   ها
000 /600 /3
30
40
تصدیق تقاضانامه   سرپرستی
000 /800 /1
15
41
اجرای صیغه ازدواج دایم   شرعی در نمایندگی و صدور گواهی مربوط
000 /200 /1
10
42
اجرای صیغه طلاق شرعی   در نمایندگی و صدور گواهی مربوط
000 /000 /6
50
43
صدور گواهی احراز هویت   به عنوان مقامات محل
000 /400 /2
20
44
استعلام الکترونیکی   هویت انفرادی
000 /600
5
45
تأیید احراز هویت با   امضای رییس نمایندگی
000 /600
5
46
مکاتبه با مرکز جهت   انتقال پیکر اتباع غیرایرانی به داخل کشور
000 /000 /6
50
ب) امور مربوط به   گذرنامه و مشمولین
47
صدور و تعویض گذرنامه
000 /000 /12
100
48
صدور اولین گذرنامه   افراد کمتر از دو سال تمام
000 /000 /6
50
49
صدور گذرنامه عابرین   غیرمجاز
000 /000 /30
250
50
صدور گذرنامه مخدوش و   مفقود
000 /600 /21
180
51
صدور گذرنامه مخدوش و   مفقود دوم به بالا
000 /000 /36
300
52
صدور گذرنامه   پناهندگان بار اول
000 /000 /24
200
53
تغییر محل اقامت از ایران   به خارج
000 /400 /2
20
54
استعلام تاریخ آخرین   خروج از کشور
000 /400 /2
20
55
صدور خروج مشمولین و   غیرتسهیلاتی
000 /400 /2
20
56
صدور برگ عبور (به   استثنای مشمولین بند (الف) ماده (9) آیین‌نامه)
000 /400 /2
20
57
تقاضای دریافت مجوز   برای بار سوم خروج ویژه مشمولین
000 /600 /3
30
58
تأیید امضای مشمول بر   روی کاربرگ های خرید خدمت
000 /400 /2
20
59
تأیید امضای مشمول بر   روی کاربرگ های معافیت پزشکی
000 /400 /2
20
60
تأیید امضای مشمول بر   روی کاربرگ های معافیت رهبری
000 /400 /2
20
61
تأیید هر امضا بر روی   کاربرگ های معافیت کفالت
000 /400 /2
20
62
تأیید هر امضا بر روی   کاربرگ های درخواست تعویض یا المثنی کارت معافیت و یا انجام خدمت سربازی
000 /400 /2
20
63
صدور یادداشت برای   نمایندگی های خارجی (تقاضای روادید، تأیید گذرنامه و …) برای هر نفر
000 /400 /2
20
ج) امور مربوط به   تابعیت
64
اظهارنامه بقا به   تابعیت پدر
000 /400 /2
20
65
سند بقا به تابعیت   پدر
000 /800 /4
40
66
اظهاریه تحصیل تابعیت
000 /600 /3
30
67
سند تابعیت (به ازای   هر همراه (100) یورو)
000 /000 /6
50
68
اظهاریه قبول تابعیت   سابق زوج یا پدر
000 /000 /3
25
69
موافقتنامه قبول تابعیت   سابق زوج یا پدر
000 /200 /4
35
70
درخواست بازگشت به   تابعیت اصلی (بانوان)
000 /000 /3
25
71
موافقتنامه رجوع به   تابعیت اصلی (بانوان)
000 /000 /3
25
72
درخواست بازگشت به   تابعیت اصلی ایرانی (بانوان)
000 /400 /2
20
73
موافقتنامه بازگشت به   تابعیت اصلی ایرانی (بانوان)
000 /400 /2
20
74
درخواست اختیار تابعیت   زوج
000 /000 /3
25
75
موافقتنامه اختیار   تابعیت زوج
000 /400 /5
45
76
تقاضانامه خروج از   تابعیت
000 /000 /6
50
77
سند خروج از تابعیت   (به ازای هر همراه (100) یورو)
000 /000 /30
250
78
درخواست بازگشت به   تابعیت جمهوری اسلامی ایران
000 /400 /2
20
79
سند بازگشت به تابعیت جمهوری اسلامی ایران
000 /800 /4
40
80
درخواست تابعیت فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی
000 /200 /4
35
81
درخواست تجدیدنظرخواهی از مخالفت با درخواست تابعیت برای فرزندان متولد از مادر ایرانی (طرح   در کمیسیون تابعیت وزارت کشور)
000 /400 /8
70
82
سند شناسایی تابعیت خارجی
000 /000 /30
250
د) امور مربوط به تأیید اسناد و مدارک تجاری (امور مالی و اموال)
83
تصدیق اعتبار و سرمایه   شرکت ها (ترازنامه،‌ اساسنامه،‌ روزنامه رسمی و آگهی های سرمایه شرکت، صورت   مطالبات مجمع عمومی، گواهی سهام و سهم الشرکه، شرکت نامه و غیره)
000 /200 /7
60
84
تصدیق اعتبار و سرمایه   بازرگانان (در صورت ارایه مدارک مانند کارت بازرگانی، گواهی های سرمایه گذاری،‌   گواهی مربوط به مالکیت بازرگانی و غیره)
000 /200 /7
60
85
تصدیق معرفی نامه نمایندگان   شرکت ها
000 /200 /7
60
صورت حساب یا پیش رسید   فروش کالا
86
از 1 تا 150 یورو
000 /400 /2
20
87
از 151 تا 1500 یورو
000 /400 /8
70
88
از 1501 تا 7500 یورو
000 /400 /14
120
89
از 7501 تا 15000 یورو
000 /800 /28
240
90
از 15001 تا 75000 یورو
000 /000 /60
500
91
از 75001 یورو به   بالا
000 /000 /120
000 /1
تصدیق گواهی مبدأ یا   مقصد کالا (در صورت ذکر بها و یا مبلغ مندرج در صورت حساب تصدیق شده)
92
از 1 تا 150 یورو
000 /400 /2
20
93
از 151 تا 1500 یورو
000 /400 /8
70
94
از 1501 تا 7500 یورو
000 /400 /14
120
95
7501 تا 1500 یورو
000 /800 /28
240
96
از 15001 تا 75000 یورو
000 /000 /60
500
97
از 75001 یورو به   بالا
000 /000 /120
000 /1
98
در صورت عدم ذکر بها   و یا عدم تصدیق صورتحساب
000 /000 /120
000 /1
تصدیق سالم یا معیوب   بودن کالا،‌ گواهی استاندارد کالا، گواهی بازرسی کالا، گواهی بهداشتی کالا (در   صورت ذکر بها و یا مبلغ مندرج در صورت حساب تصدیق شده)
99
از 1 تا 150یورو
000 /000 /6
50
100
از 151 تا 150000 یورو
000 /200 /13
110
101
از 150001 تا 1500000   یورو
000 /000 /24
200
102
از 15000001 یورو به   بالا
000 /000 /48
400
103
در صورت عدم ذکر بها   و یا عدم تصدیق صورتحساب
000 /000 /48
400
تصدیق اسناد تملک ،   مطالبات دارایی یا اموال در صورت تعیین بها
104
از 1 تا 150یورو
000 /800 /1
15
105
از 151 تا 1500یورو
000 /200 /7
60
106
از 1501 یورو به بالا
000 /000 /12
100
تصدیق اسناد تملک،   مطالبات، دارایی یا اموال بدون ذکر بها
107
املاک یا اموال غیرمنقول
000 /000 /12
100
108
اموال منقول با تشخیص   نمایندگی از ارزش بهای کالا
(3 %) ارزش خالص کالا
109
وصول مطالبات اشخاص   متفرقه از اتباع یا دولت های خارجی از طریق نمایندگی یا به وسیله اقدامات دیپلماتیک   یا قراردادهای بین المللی
معادل (5 %) کل مبلغ   وصول شده
110
جمع آوری و وصول ماترک   منقول به ازای هر پانصد هزار ریال
(3 %) ارزش خالص کالا
111
جمع آوری و وصول   اموال غیرمنقول
معادل (7 %) ارزش   خالص مالی
112
تحریر ترکه و مهر و   موم آن
معادل (5 %) ارزش   خالص ماترک
113
حفاظت اموال منقول از   قبیل اثاثیه منزل، ماشین آلات و غیره
به نسبت (7 %) از جمع   بها
114
حق الزحمه اخذ دیه، بیمه   و خسارات افرادی که به هر علتی در خارج از کشور فوت می کنند.
معادل (5 %) دریافتی   نمایندگی
115
فروش اموال اتباع ایرانی   توسط نمایندگی
معادل (7 %) از درآمد   خالص
116
تصدیق قرارداد کار، بین   اشخاص حقیقی و حقوقی
000 /400 /2
20
117
تصدیق قرارداد، بین   اشخاص حقیقی (بدون بار مالی)
000 /400 /2
20
تصدیق قرارداد بین   اشخاص حقیقی یا حقوقی (با بار مالی)
118
از 1 تا 150 یورو
000 /400 /2
20
119
از 151 تا 1500 یورو
000 /800 /4
40
120
از 1501 یورو به بالا
000 /400 /8
70
هـ) امور کلی و   متفرقه
121
تصدیق انواع   اقرارنامه، تعهدنامه، رضایت نامه،‌ بذل اموال منقول و یا غیرمنقول
000 /400 /2
20
122
تصدیق امضاء و مهر   دوایر دولتی و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
000 /400 /2
20
123
تصدیق امضاء و مهر   مراجع رسمی و دوائر دولتی خارجی
000 /600 /3
30
124
تصدیق امضاء‌اشخاص   متفرقه (اتباع جمهوری اسلامی ایران)
000 /800 /1
15
125
تصدیق امضاء ذیل وکالتنامه   برای نقل و انتقال و یا فروش اموال غیرمنقول
000 /840 /15
132
126
تصدیق امضاء ذیل وکالتنامه   برای نقل و انتقال و یا فروش اموال منقول
000 /600 /3
30
127
تصدیق امضاء ذیل وکالتنامه   برای سایر موارد مانند دریافت مستمری یا حقوق بازنشستگی، امور اداری، بانکی، قضایی   و خرید اموال منقول و غیره
000 /400 /2
20
128
تصدیق امضاء‌ذیل وکالتنامه   برای خرید اموال غیرمنقول
000 /000 /6
50
129
ابلاغ فسخ وکالتنامه   به وکیل
000 /400 /2
20
130
تأیید صفحه های بعدی   و رونوشت اسناد و مدارک مندرج در بندهای (85) تا (114) (هر صفحه)
0
10 % تعرفه تعیین   شده برای هر بند
131
حق الزحمه ترجمه   اوراق توسط نمایندگی ها (هر صفحه) (25) سطر و هر سطر (15) کلمه – کمتر از (15) سطر (50 %) یک صفحه کامل محاسبه   می گردد.)
000 /800 /4
40
132
مکاتبه با مقامات محل   به درخواست مراجعین
000 /800 /1
15
133
تصویر (کپی) برابر   اصل کردن سند (مهر و امضاء) در صورت درخواست شخصی افراد
000 /800 /1
15
134
استعلام، ترجمه و تأیید   گواهینامه رانندگی
000 /400 /2
20
135
صدور نامه برای ترخیص   لوازم منزل
000 /000 /3
25
136
هرگونه مکاتبه در   موضوعاتی غیر از موارد دارای تعرفه با ادارات مرکزی و یا دفاتر استانی وزارت   امور خارجه و یا سایر نمایندگی ها و یا سازمان های داخل کشور به درخواست شخصی   افراد
000 /800 /1
15
137
ثبت نام در سامانه الکترونیکی   مربوط به وزارت امور خارجه و یا اخذ هر شماره رهگیری از سامانه الکترونیکی مربوط   به وزارت امور خارجه به درخواست متقاضی که توسط کارمند وزارت امور خارجه صورت پذیرد.
000 /400 /2
20
138
ثبت نام در سامانه   روادید وزارت امور خارجه بنا به درخواست متقاضی، که توسط کارمند وزارت امور   خارجه صورت پذیرد.
000 /400 /2
20
139
تصدیق صحت صدور و   اصالت سند صادره از سوی مراجع داخلی
000 /400 /2
20
140
ارایه خدمت کنسولی   توسط کارمند وزارت امور خارجه در مکانی خارج از محل استقرار نمایندگی به درخواست   متقاضی به ازای هر شماره رهگیری سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت امور خارجه   (علاوه بر تعرفه مصوب خدمت مذکور)
000 /400 /2
20
141
چاپ و الصاق گواهی   آپوستیل
000 /000 /3
25
142
مهر و موم (پلمپ)   اسناد و مدارک
000 /200 /1
10
143
ثبت و تصدیق وصیت   نامه
000 /600 /3
30
144
تأیید مدارک تحصیلی   دانش آموزان، ‌مدارک فارغ التحصیلی دانشگاهی و ریزنمرات، به ازای هر شماره رهگیری   سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت امور خارجه
000 /880 /2
24
145
تأیید گواهی آموزشی،‌   فنی حرفه ای، شغلی، پایان دوره علمی و یا تخصصی، دکترای افتخاری،‌تقدیرنامه ها   به ازای هر شماره رهگیری سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت امور خارجه
000 /880 /2
24
146
تحریر، تنظیم و تصدیق   صورت مجلس (بدون بار مالی)
000 /600 /3
30
147
تحریر، تنظیم و تصدیق   صورت مجلس (با بار مالی)
000 /200 /19
160
148
صدور انواع گواهی   (نسبت،‌ تابعیت، اقامت و غیره) برای افراد حقیقی و بدون بار مالی
000 /400 /2
20
149
تأیید مهر و امضای   وزارت امور خارجه و یا دفاتر استانی بر روی اسناد و مدارک در نمایندگی
000 /600
5
150
استعلام صحت صدور،‌   اصالت اسناد و مدارک خارجی و یا مهر و امضای مندرج بر آنها از مراجع ذی صلاح   خارجی
000 /800 /1
15
151
مشاوره تلفنی و یا   پاسخگویی به سوالات و یا موارد مشابه بر بستر خطوط مخابراتی بر اساس زمان مکالمه
حداکثر (5) یورو در   هر دقیقه
جدول شماره (2)
تصدیق اسناد و اوراق در اداره تائید اسناد وزارت و دفاتر
ردیف
شرح
تعرفه (بر مبنای هر   صفحه به ریال)
1
ترجمه احکام دادگاه   ها
000 /150
2
ترجمه حصر وراثت،   اقرارنامه، تعهدنامه،‌ وکالت نامه، استشهادیه و غیره
000 /150
3
ترجمه قیم نامه، ولایت   نامه، حضانت و سرپرستی
000 /150
4
ترجمه احکام کارگزینی
000 /150
5
ترجمه احکام صادره از   وزارت ورزش و جوانان
000 /150
6
ترجمه گواهی ها و   اسناد پزشکی که به تأیید سازمان نظام پزشکی کشور رسیده باشد
000 /150
7
ترجمه اجازه نامه که   به تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده باشد
000 /150
8
ترجمه ترازنامه شرکت   ها
000 /150
9
ترجمه اساسنامه شرکت   ها
000 /150
10
ترجمه کارت بازرگانی
000 /150
11
ترجمه روزنامه رسمی
000 /150
12
تصدیق گواهی های   صادره از اتاق بازرگانی (گواهی مبدأ،‌ گواهی مقصد کالا، صورتحساب فروش کالا،   بارنامه و گواهی سلامت یا بهداشت)
000 /150
13
تأیید رونوشت موارد   مندرج در بند (12)
000 /150
14
ترجمه صورتحساب فروش کالا
000 /150
15
تأیید رونوشت مورد   مندرج در بند (14)
000 /150
16
ترجمه تصدیق معرفی   نامه شرکت ها
000 /150
17
ترجمه مدارک مربوط به   پرداخت مالیات و عوارض
000 /150
18
ترجمه چک، سفته و   اسناد مشابه
000 /150
19
ترجمه ثبت علائم تجاری   و اختراعات
000 /150
20
ترجمه سند مالکیت
000 /150
21
ترجمه سند ازدواج و   طلاق
000 /150
22
ترجمه شناسنامه،‌   گواهی ولادت متولدین داخل کشور، کارت شناسایی ملی و گواهی تجرد
000 /150
23
ترجمه کارت پایان   خدمت و معافیت ها
000 /150
24
ترجمه انواع گواهی   نامه رانندگی
000 /150
25
ترجمه گواهی کار که   به تأیید مرجع ذی صلاح رسیده باشد
000 /150
26
ترجمه مدارک و گواهی   های تحصیلی در مقاطع مختلف
000 /150
27
ترجمه گواهی فوت   اتباع ایرانی
000 /150
28
ترجمه سایر مدارک و   اوراق متفرقه
000 /150
29
ترجمه سایر گواهی ها   (با بار مالی)
000 /150
30
ترجمه سایر گواهی ها   (بدون بار مالی)
000 /150
امور کلی و متفرقه
31
تصدیق مهر و امضای   مراجع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران
000 /300
32
ارسال تصویر اسناد و   مدارک رسمی از وزارت امور خارجه به نمایندگی ها به ازای هر مکاتبه
000 /300
33
درخواست صدور گواهی   عدم سوء پیشینه ایرانیان مربوط به دوره اقامت در خارج از کشور
000 /500
34
استعلام و تأیید و   ترجمه گواهی ولادت متولدین ایرانی خارج از کشور
000 /600
35
استعلام اسناد و مدارک   صادره از مقامات خارجی مانند گواهی های ازدواج، طلاق، احکام دادگاه ها و غیره
000 /500
36
تصدیق صحت صدور و   اصالت اسناد رسمی صادره در داخل کشور
000 /600
37
چاپ و الصاق گواهی   آپوستیل
000 /250
38
مهر و موم (پلمپ)   اسناد و مدارک
000 /250
39
ابلاغ اوراق قضایی   اشخاص حقیقی در خارج از کشور
000 /000 /1
40
ابلاغ اوراق قضایی   اشخاص حقوقی در خارج از کشور
000 /500 /1
41
استعلام، تأیید و   ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی در خارج از کشور
000 /500
42
احراز هویت و تأیید عکس   جهت تعویض شناسنامه
000 /70
43
درخواست گواهی عدم   سوء پیشینه مربوط به دوره اقامت در داخل کشور
000 /600
44
مکاتبه ادارات و یا   دفاتر وزارت امور خارجه با نمایندگی و یا دستگاههای دولتی و یا نمایندگان دیپلماتیک   کشورهای خارجی در داخل کشور به درخواست اشخاص حقیقی و یا حقوقی مانند استعلام وکالتنامه‌،   کسب خبر، استعلام صحت صدور و اصالت اسناد، تائید اقامت و   …
000 /500
45
تصویر (کپی) برابر   اصل کردن اسناد تنظیمی در نمایندگی ها و یا اسناد و مدارک صادره در داخل کشور
000 /150
46
تأیید گواهی ولادت،‌   ازدواج و طلاق اتباع ایرانی صادره از مقامات خارجی و پس از هماهنگی با نمایندگی   جمهوری اسلامی ایران در کشور محل صدور
000 /250
47
تأیید مهر و امضای   نمایندگی های خارجی مقیم ایران
000 /450
48
تأیید امضای نمایندگی   بر روی اسناد و مدارک در وزارت امور خارجه و یا دفاتر
000 /500
49
ثبت نام در سامانه الکترونیکی   مربوط به وزارت امور خارجه و یا اخذ شماره رهگیری در صورتی که به درخواست اشخاص   توسط کارمندان وزارت خارجه انجام شود
000 /300
جدول شماره (3)
موارد مربوط به تابعیت   اشخاص در اداره تابعیت،‌ امور پناهندگان،‌ مهاجرین وزارت امور خارجه
ردیف
شرح
تعرفه (ریال)
1
اظهارنامه بقا بر   تابعیت پدر
000 /50
2
سند بقا بر تابعیت   پدر
000 /150
3
اظهاریه تحصیل تابعیت
000 /500
4
سند تابعیت (به ازای   هر همراه 000 /000 /1 ریال)
000 /000 /5
5
اظهاریه قبول تابعیت   سابق زوج یا پدر
000 /50
6
موافقت نامه قبول   تابعیت سابق زوج یا پدر
000 /150
7
درخواست نامه رجوع به   تابعیت اصلی (بانوان)
000 /50
8
موافقت نامه رجوع به   تابعیت اصلی (بانوان)
000 /50
9
درخواست نامه بازگشت   به تابعیت اصلی ایران (بانوان)
000 /50
10
موافقت نامه بازگشت   به تابعیت اصلی ایران (بانوان)
000 /50
11
درخواست نامه اختیار   تابعیت زوج
000 /200
12
موافقت نامه اختیار   تابعیت زوج
000 /500
13
تقاضای خروج از تابعیت
000 /500
14
سند خروج از تابعیت   (به ازای هر همراه 000 /000 /1 ریال)
000 /000 /5
15
درخواست برگشت به   تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
000 /250
16
سند برگشت به تابعیت   جمهوری اسلامی ایران
000 /500
17
سند شناسایی تابعیت   خارجی
000 /000 /5
18
موافقت نامه جهت صدور   شناسنامه بر اساس بندهای (4) یا (5) و یا (6) ماده (976) قانون مدنی
000 /000 /5