اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۶

شماره ۹۳۸۷۲/ت۵۷۸۶۰هـ – ۱۴۰۰/۸/۲۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۸/۱۹ به پیشنهاد شماره 100 /31 /18749 /99 مورخ 15 /4 /1399 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (12) قانون برگزاری مناقصات موضوع تصویب‌نامه شماره 84136/ت33560هـ مورخ 16 /7 /1385 و اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه های شماره 22225/ت37194هـ مورخ 17 /2 /1386 و شماره 135943/ت55887هـ مورخ 15 /10 /1397، به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – در جزء (9) بند (الف) ماده (2)، بعد از عبارت “شرکت در مناقصه”، واژه “محدود” حذف و در جزء (19) بند مذکور، بعد از واژه “پیمانکار” عبارت “/تأمین کننده” الحاق می شود.


2 – متن زیر به عنوان بند (الف) به ماده (3) الحاق و بند قبلی به عنوان بند (ب) تلقی می شود:
الف – شیوه‌ ی اجرای ارزیابی کیفی:
1 – معیارها و روش های ارزیابی کیفی مناقصه ‌گران (موضوع جزء (8) بند (ب) ماده (14) قانون) باید قبل از شروع ارزیابی کیفی در هر مرحله بین مناقصه گران توزیع شود به نحوی که مناقصه گران در صورت لزوم، مهلت کافی و برابر جهت تحویل مدارک تکمیلی را داشته باشند.
2 – ادامه‌ فرایند نیز می‌ تواند یکپارچه باشد و پس از رعایت مهلت حداقل دو هفته‌ برای مناقصه ‌گران، پاسخ استعلام ارزیابی کیفی به همراه پاکت کل (که حاوی پاکت های (الف)، (ب) و (ج) است) به مناقصه‌ گزار تسلیم خواهد ‌شد.
تبصره – اگر به هر دلیل از جمله این که مناقصه ‌گزار یا کمیته فنی قادر نباشد ارزیابی و امتیازدهی استعلام های تسلیم ‌شده را در کمتر از (20) روز به انجام رساند یا اصل صیانت پیشنهادها مورد تردید باشد یا دلیل دیگر که باید در صورتجلسه پیش از فراخوان درج ‌شود و به شرط پیش‌ بینی زمان تسلیم پاکت کل (پس از ارزیابی کیفی) در برنامه‌ زمانی مناقصه، پاکت کل می ‌تواند طبق برنامه‌ زمانی مناقصه به مناقصه‌ گزار تسلیم شود.


3 – صدر بند (الف) ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
“الف – ارزیابی کیفی را دستگاه مناقصه گزار یا به تشخیص آن، کمیته فنی بازرگانی انجام می دهد. این وظایف عبارتند از:”.


4 – در جزء (7) بند (الف) ماده (6)، عبارت “ابلاغ ارزیابی کیفی به مدیر طرح، حسب مورد” به عبارت “تعیین واحد مسئول ارزیابی در دستگاه مناقصه گزار” اصلاح می شود.


5 – ماده (11) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 11 – ارزیابی ساده و لزوم ارزیابی
در انواع مناقصات خرید خدمات یا کالاهای سفارشی، که احتمال دستیابی به محصول مرغوب وابسته به توان انجام تعهدات مناقصه‌گران است، ارزیابی کیفی انجام می ‌شود، مگر در موارد زیر که بسته به تشخیص مناقصه‌ گزار است:
الف – در مناقصات پیمانکاری و انواع خدمات، در صورتی که برآورد هزینه اجرای کار از بیست برابـر نصـاب معامـلات متوسط تجاوز نکنـد و گواهینامه‌ صلاحیت معتبر وجود داشته‌ باشد، ارزیابی توان مناقصه ‌گران می‌تواند محدود به بررسی گواهینامه ‌شود.
ب – در مناقصات تأمین کالا در صورتی که تحویل مورد معامله کمتر از یک ماه طول بکشد یا برآورد خرید از بیست برابر نصاب معاملات متوسط تجاوز نکند و در هر صورت استانداردهای کیفیت، تولید، نصب یا بهره‌برداری، وجود داشته ‌‌باشد، ارزیابی توان تأمین‌ کنندگان می‌ تواند محدود به بررسی گواهینامه ‌ها‌ی استاندارد‌ شود.
پ – در مواقع مدیریت بحران، که صرف زمان برای احراز توان انجام تعهدات از طریق ارزیابی کیفی سبب آسیب های جانی، محیط زیستی یا اقتصادی زیاد می ‌شود، با پیش ‌بینی آسیب و تشخیص عدم لزوم ارزیابی کیفی توسط دستگاه مناقصه‌ گزار و درج موضوع در صورتجلسه‌ پیش از فراخوان.


6 – ماده (16) به شرح زیر اصلاح می شود:

الف – [حذف ۱۴۰۰/۱۰/۱۴]

الف – [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۱۴]
در انتهای بند (ث)، عبارت “پذیرش یا عدم پذیرش گروه های مشارکت باید در اسناد مناقصه صراحتاً اعلام شود. شیوه ارزیابی کیفی گروه های مشارکت نیز باید در اسناد مناقصه لحاظ شود.” الحاق می شود.

ب – [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۱۴]
بند (ج) به شرح زیر اصلاح می شود:

چ – امتیازات پیمانکاران/ تأمین کنندگان فرعی در ارزیابی کیفی پیمانکار اصلی لحاظ می شود. تعویض پیمانکاران/ تأمین کنندگان فرعی امتیازآور صرفاً با موافقت دستگاه مناقصه ‌گزار مجاز خواهد بود، مشروط به آن که امتیازات کاهش پیدا نکند.


7 – در بند (الف) ماده (17)، بند (پ) ماده (18) و بند (الف) ماده (19)، عبارت “پنج سال” به عبارت “ده سال” و در بند (پ) ماده (21) عبارت “پنج ساله” به عبارت “ده ساله” اصلاح می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر