اصلاح آیین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

شماره: ۹۳۸۹۶/ت۵۸۵۸۴هـ – ۱۴۰۰/۸/۲۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۸/۱۹ به پیشنهاد شماره ۰۲ /۱۰۰ /۱۷۰۶۱۸ مورخ ۱۰ /۱۲ /۱۳۹۹ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین ‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۷۴۲/ت۴۵۰۶۷هـ مورخ ۱۳۹۱/۱/۲۲ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب ‌نامه شماره ۱۳۹۱۹۰ت۵۴۶۸۵هـ مورخ ۳ /۱۱ /۱۳۹۶ به شرح زیر اصلاح می‌ شود:

۱ – در بند (ش) ماده (۱) عبارت “یا مطالعات ایمنی” بعد از عبارت “بررسی‌ های انجام شده” و واژه “مشابه” بعد از واژه “حوادث” الحاق می‌ شود.

۲ – در ابتدای ماده (۳) عبارت “دفتر بررسی سوانح و حوادث” قبل از واژه “سازمان” الحاق می ‌شود.

۳ – متن زیر به عنوان تبصره (۲) به ماده (۳) الحاق و تبصره قبلی به عنوان تبصره (۱) تلقی می ‌شود:
تبصره ۲ – سازمان می تواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بین ‌المللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چهارچوب موافقت ‌نامه دوجانبه، به یک کشور و یا نهاد خارجی زیر نظر سازمان بین‌ المللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید.

۴ – در بند (ت) ماده (۵) واژه “نام” به عبارت “شماره گواهینامه” اصلاح می شود.

۵ – در انتهای ماده (۸) عبارت “سازمان ملزم به پیگیری اقدامات صورت‌ گرفته در خصوص توصیه‌ های ایمنی صادره است.” الحاق می ‌شود.


۶ – مواد (۹)، (۱۰) و (۱۱) به شرح زیر اصلاح می‌ شوند:
ماده ۹ – بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوط در (۱۶) گروه با عناوین زیر با نظارت و مدیریت مسئول بررسی انجام می‌ پذیرد:
الف – گروه عملیات پرواز.
ب – گروه هواشناسی.
پ- گروه خدمات شدآمد (ترافیک) هوایی و فرودگاه.
ت – گروه شاهدان عینی.
ث – گروه دستگاه ‌های ثبت و ضبط پروازی.
ج – گروه سازه.
چ – گروه پیشرانه (نیروی محرکه وسیله پرنده).
ح – گروه سامانه (سیستم‌) های وسیله پرنده.
خ – گروه اسناد و مدارک تعمیر و نگهداری وسیله پرنده.
د – گروه عوامل انسانی و پزشکی.
ذ – گروه نجات.
ر – گروه کارآیی وسیله پرنده.
ز – گروه بررسی محل (سایت) سانحه.
ژ – گروه بررسی استحکام و انسجام وسیله پرنده سانحه‌ دیده.
س – گروه عکس/ فیلم ویدئویی.
ش – گروه ایمنی اتاقک (کابین) هواپیما.
ماده ۱۰ – به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسی ها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده (۹) این آیین ‌نامه، مسئول بررسی و یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یاد شده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبط‌ شده پروازی، گزارش‌ های شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبط ‌شده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد.
ماده ۱۱ – با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسئول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده (۹) این آیین ‌نامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمع ‌آوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاه‌ ها و مؤسسات معتبر داخلی و یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از دستگاه ‌های ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارایه توصیه‌ های ایمنی، گزارش ‌های مربوط را تهیه و به مبادی ذی ‌ربط ارسال نماید.
مسئول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذی ‌نفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث می کند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر می شود.


۷ – در انتهای ماده (۱۹) عبارت “و اتمام حراست از محل (سایت) سانحه باید با هماهنگی مسئول بررسی سانحه انجام پذیرد” الحاق می ‌شود.


۸ – بند (ب) ماده (۲۴) به شرح زیر اصلاح می ‌شود:
ب – با آگاهی وزارت اطلاعات به اطلاعات واقعی عمومی دسترسی داشته باشند.

۹ – در بند (ب) ماده (۲۵) واژه “عمومی” بعد از واژه “واقعی” الحاق می‌ شود.

۱۰ – در ماده (۲۶) عبارت “نمایندگان معتبر ذی ‌ربط” به عبارت “مالک یا نماینده وی” اصلاح می ‌شود.

۱۱ – ماده (۲۸) به شرح زیر اصلاح می ‌شود:
ماده ۲۸ – گزارش‌ های نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهره برداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت داده‌ های هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.

۱۲ – در بند (الف) ماده (۳۰) عبارت “و کشوری که در بررسی سانحه مشارکت داشته” بعد از عبارت “وسیله پرنده” و در بند (ب) ماده یاد شده عبارت “یا مشارکت ‌کننده در بررسی سانحه” بعد از عبارت “وسیله پرنده” الحاق می‌ شود.

۱۳ – در ماده (۳۱) عبارت “و به طور عمومی اطلاع رسانی” بعد از واژه “ارسال” الحاق و واژه “سالگرد” به عبارت “هر سالگرد” اصلاح می‌ شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر