آیین‌نامه اجرایی بند (ن) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور [تنفیذ آیین‌نامه اجرایی بند (م) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

شماره: 86946/ت59167هـ – ۱۴۰۰/۸/۱۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۸/۹ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی (با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) و به استناد بند (ن) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- [اصلاحی ۱۴۰۱/۷/۲۰]
شرکت پشتیبانی امور دام کشور و شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلفند در واردات محصولات کشاورزی و دامی،‌ شرکت های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی را در شرایط مساوی در اولویت خرید قرار دهند.

تبصره 1 – شرایط مساوی بر اساس مجموع ارزش گمرکی (ارزش سیف (CIF)) و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – تعیین می شود.

تبصره 2 – کلیه شرکت ها در صورت داشتن زیر و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط می توانند از مزایای این آیین‌نامه برخوردار شوند:
الف – شرکت در ایران تشکیل شده و مرکز اصلی آن در ایران باشد.
ب – شرکت در حوزه کشاورزی در خارج از کشور فعال و تولیدکننده محصول مورد معامله با تأیید نمایندگی ایران در خارج از کشور باشد.


ماده 2- [اصلاحی ۱۴۰۱/۷/۲۰]
محصولات کشاورزی و دامی شامل ذرت،‌ جو، دانه سویا،‌ گندم، برنج، شکر،‌ گوشت قرمز و گوشت مرغ در اولویت خرید از طریق کشاورزی فراسرزمینی می باشند.


ماده 3 – شرکتهای دولتی مباشر خرید و واردکننده محصولات کشاورزی و دامی، مجازند با رعایت ماده (1) این آیین‌نامه و قوانین و مقررات مربوط در قالب کشاورزی قراردادی با شرکت های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی نسبت به تأمین نیاز کشور اقدام نمایند.


ماده 4- [اصلاحی ۱۴۰۱/۷/۲۰]
وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه را بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر